Vízia sa mení na realitu, koncept BMW Vision iNEXT sa mení na „sériový“ BMW iX. Rok pred začiatkom predaja, ponúka spoločnosť BMW  prvý pohľad na nový model BMW iX, ktorý je momentálne ešte stále vo fáze vývoja pred sériovou výrobou.

BMW iX je prvým vozidlom využívajúcim novú modulárnu platformu výhradne určenú pre modely s elektrickým pohonom. BMW iX má dĺžku a šírku porovnateľnú s aktuálnym modelom BMW X5, pričom výška a klesajúca línia strechy sú zhodné s BMW X6. Veľkosť diskov kolies pripomína BMW X7.

Svieži dizajn

Na prvý pohľad zaujme predná maska, ktorá  je úplne zakrytá keďže elektrický pohon modelu BMW iX potrebuje iba malé množstvo chladiaceho vzduchu. Jej úloha je v tomto prípade čisto digitálna a nachádzajú sa tu funkcie informačného panelu. Za priehľadnými panelmi sa nachádzajú zapracované kamerové technológie, radarové funkcie a mnohé ďalšie snímače.

Medzi zaujímavé prvky dizajnu exteriéru modelu BMW iX patria aj najužšie predné svetlomety použité na sériovo vyrábanom modeli značky BMW, zapustené kľučky dverí (vyskočia po stlačení tlačidla), bezrámové bočné dvere, veko batožinového priestoru bez kĺbov rozprestierajúce sa po celej zadnej časti a mimoriadne úzke zadné svetlá.

BMW iX

Čisto tvarované povrchy, diskrétne zabudovaná technológia.

Nová maska chladiča BMW nie je jediným príkladom toho, ako sa do konštrukcie modelu BMW iX podarilo zapracovať rôzne technologické prvky: množstvo kamier a snímačov je rozmiestnených veľmi nenápadne, kľučky dverí sú zapustené, plniace hrdlo kvapaliny do ostrekovača sa nachádza pod logom BMW na kapote a zadná parkovacia kamera má svoje miesto pod logom BMW na veku batožinového priestoru.

Technológia zostáva skrytá a prihlási sa o slovo iba vtedy, keď bude naozaj potrebná. „BMW iX ukazuje, že aj novým technológiám dokážeme dať veľmi moderný dizajn, ktorý vyvoláva emócie. Vozidlo je technologicky mimoriadne zložité, no vyzerá veľmi čisto a jednoducho,” vraví Adrian van Hooydonk, senior viceprezident BMW Group zodpovedný za dizajn. „BMW iX vytvára mobilnú obývačku, v ktorej sa ľudia budú cítiť príjemne, pričom všetky schopnosti vozidla sú vždy k dispozícii bez toho, aby pôsobili rušivo.”

Pohon, jazdné výkony a dojazd

Podľa údajov BMW  dosiahne maximálny výkon viac ako 370 kW (500 k). To znamená, že model BMW iX bude mať dosť sily na to, aby zvládol zrýchlenie z 0 na 100 km/h za menej ako 5 sekúnd.

Vozidlo zároveň ašpiruje na najlepšiu spotrebu elektrickej energie vo svojom segmente. Na základe predbežných výsledkov testovacieho cyklu WLTP by to malo byť menej ako 21 kWh na 100 kilometrov. Vysokonapäťové batérie s kapacitou viac ako 100 kWh by podľa cyklu WLTP mali zabezpečiť dojazd do vzdialenosti viac ako 600 kilometrov.

Rýchle nabíjanie jednosmerným prúdom: zvýšenie dojazdu o 120 km za desať minút.
Nová nabíjacia technológia modelu BMW iX umožňuje rýchle nabíjanie jednosmerným prúdom až do výkonu 200 kW. Takto sa môže batéria nabiť z 10 na 80 percent za menej ako 40 minút. To znamená, že za desať minút získa batéria energiu na ďalších 120 km. Nabitie vysokonapäťovej batérie prostredníctvom 11 kW nástennej nabíjačky Wallbox potrvá menej ako 11 hodín. Batérie použité v BMW iX tvoria súčasť dlhodobého životného cyklu a umožňujú mimoriadne vysokú mieru recyklácie. Energia použitá na výrobu jednotlivých článkov batérií a celej vysokonapäťovej batérie pochádza čisto iba z obnoviteľných zdrojov.

Nový technologický základ podporuje ďalšie pokroky smerom k automatizovanej jazde.
Nový technologický základ, ktorý sa prvý raz predstaví v modeli BMW iX, poskytne platformu pre výrazný pokrok v oblastiach automatizovanej jazdy a digitálnych služieb. Napríklad úroveň výpočtového výkonu sa oproti predchádzajúcim modelom zvýšila 20-násobne. To znamená, že zo snímačov vozidla sa dá spracovať dvojnásobný objem údajov ako predtým.

„S technológiou v modeli BMW iX vytvárame nové štandardy v automobilovom priemysle. Novinka iX má vyšší výpočtový výkon na spracovanie dát a výkonnejšiu technológiu snímačov ako najmodernejšie vozidlá v našom aktuálnom modelovom portfóliu. Vozidlo je pripravené na využívanie sietí 5G, poskytne nové a vylepšené funkcie automatizovanej jazdy a parkovania a bude ho poháňať piata generácia nášho elektrického pohonu,” vraví Frank Weber, člen predstavenstva BMW AG

Dizajn interiéru: človek uprostred všetkého.

Konštrukcia pohonu vozidla sa zaobišla bez stredového tunela. Vďaka tomu je interiér otvorený, vzdušný a poskytuje mnoho miesta na nohy vpredu aj vzadu, dostatok odkladacích priestorov a stredovú konzolu, ktorá vyzerá ako špičkový kus nábytku. Minimalistický dizajnový jazyk a žiariace čisto štruktúrované povrchy vytvárajú v interiéri veľmi priestranný pocit.

Mimoriadna miera vnútorného priestoru, mix vysoko kvalitných materiálov, novo vyvinuté sedadlá so zabudovanými opierkami hlavy a obrovské panoramatické strešné okno poskytujú všetkým piatim sedadlám v kabíne modelu BMW iX nádych luxusu a maximálneho pohodlia.

BMW iX-SUV elektromobil-prístrojový panel

Obrazovky a ovládacie prvky sa minimalizovali iba na to najpodstatnejšie, čím sa umocňuje pocit jednoduchého interiéru. Technológia modelu BMW iX sa používa veľmi  a zobrazí sa iba vtedy, keď je to potrebné čo  vytvára nový druh prepojenia medzi vozidlom a posádkou. Používanie skrytej technológie sa v interiéri prejavuje na množstve prvkov vrátane reproduktorov zabudovaných mimo zraku posádky, zložito tvarovaných výduchoch vzduchu, vyhrievaných povrchov a projektora BMW Head-up displeja zapusteného do palubnej dosky, takže je takmer neviditeľný.

Šesťuholníkovo tvarovaný volant, kolískový prepínač automatickej prevodovky a zakrivený displej BMW Curved Display, ktorý tvorí súčasť novej generácie operačného systému BMW Operating System, to všetko jasne zvestuje svojím futuristickým tvarom nový druh radosti z jazdy.

Odľahčená konštrukcia a ústretová aerodynamika zvyšujú dojazd.

Energia a dojazd modelu BMW iX tažia z inovatívnych riešení v oblastiach ako odľahčená konštrukcia a aerodynamika. Štruktúra karosérie, vrátane hliníkového priestorového rámu a inovatívnej karbónovej klietky Carbon Cage, prinášajú mimoriadnu torznú tuhosť, ktorá sa prejavuje v obratnosti a maximálnej ochrane posádky, pričom sa minimalizuje jej hmotnosť. BMW iX dosahuje na svoju triedu skvelú aerodynamiku s koeficientom odporu karosérie (Cd) s hodnotou iba 0,25 (pre porovnanie: Audi E-Tron dosahuje 0,28), ktorá má pozitívny vplyv na výkon aj dojazd čisto elektrického vozidla z kategórie SAV.

BMW zatiaľ neuviedol  v akých cenách bude ponúkať tento model. Očakávať však môžeme ceny atakujúce hranicu 100 000€.

Zdroj: BMW