5 úrovni autonómneho riadenia a rozdiely medzi nimi. V tomto článku prinášame popis všetkých 5 (resp. 6, keďže škála začína na úrovni 0) úrovní autonómného riadenia.
Slovné spojenie „ autonómne riadenie “ sa v médiách popisujúce autá často skloňuje, pritom je obrovský rozdiel medzi základnou technológiou autonómneho riadenia, ako je adaptívny tempomat, ktorý existuje už viac ako 20 rokov, a technológiou zabezpečujúca plne autonómne ovládanie auta, ktoré nemusí prísť na trh najbližších 20 rokov.
Aby nám a automobilovému priemyslu pomohla zorientovať sa v tomto pojme, tak SAE (Spoločnosť automobilových inžinierov) prišla so šiestimi kategóriami, ktoré popisujú autonómne systémy riadenia.
ÚROVEŇ 0 = ŽIADNA AUTOMATIZÁCIE
Vozidlá na úrovni autonómiu 0 všetci dobre poznáme. Vodič je tu odkázaný plne sám na seba a všetky systémy, vrátane ovládania volantu, brzdenie a pod ovláda on. Niektoré vozidlá úrovne 0 môžu ponúkať obmedzené alebo dočasné funkcie asistencie vodiča, ako sú varovania a výstrahy, alebo dokonca núdzové bezpečnostné zásahy. Tieto sa však nepovažujú za autonómne funkcie, takže vodiči musia zostať plne pozorní a zapojení. Príklady obmedzenej alebo dočasnej asistencie vodiča zahŕňajú automatické núdzové brzdenie, varovanie pred čelnou zrážkou a varovanie pred opustením jazdného pruhu.
ÚROVEŇ 1 = ASISTOVANEJ RIADENIE
Aj vozidla na 1. úrovni autonómie sú v dnešnej dobe už pomerne známa a rozšírená. Ide o systémy, ktoré počas konania asistujú vodiči vždy s jednou konkrétnou funkciou, a nie sú nijako vzájomne prepojené. Napríklad to môžu byť autá s adaptívnym tempomatom alebo so systémom, ktorý upozorňuje na opustenie jazdného pruhu. V celkovom dôsledku ich ale za riadenie vozidla kompletne zodpovedný vodič.
Asistenčné systémy pre vodiča úrovne 1 fungujúce individuálne nepovažuje SAE ani americký Národný úrad pre bezpečnosť cestnej premávky (NHTSA) za autonómnu technológiu. Adaptívny tempomat a asistenčné systémy na udržiavanie v jazdnom pruhu fungujúce súčasne sa však kvalifikujú ako automatizácia úrovne 2. Technológia úrovne 1 aj úrovne 2 vyžaduje, aby vodiči zostali pri riadení motorového vozidla pozorní a plne zapojení.
ÚROVEŇ 2 = ČIASTOČNÁ AUTOMATIZÁCIA
Na tomto stupni sa nachádza väčšina v súčasnosti vyrábaných vozidiel. Za riadenie a reakcie na nečakané situácie je aj naďalej zodpovedný vodič, systémy v aute mu však s hocičím vie pomôcť. Práve sem patrí autá s tzv. Parkovacím asistentom, so systémom pre jazdu v kolónach alebo asistentom pre zmenu jazdného pruhu.
Na úrovni 2 poskytujú vozidlá čiastočnú automatizáciu tým, že neustále pomáhajú vodičom s akceleráciou, brzdením a riadením. Vozidlá úrovne 2 sú zvyčajne vybavené pokročilými asistenčnými systémami vodiča (ADAS), ktoré môžu v špecifických scenároch prevziať kontrolu nad vyššie uvedenými funkciami.
V roku 2014 Tesla Motors oznámila svoju prvú verziu autopilota, ktorá sa neskôr rozšírila o podporu autonómneho riadenia, brzdenia, nastavenia rýchlosti a parkovania. V októbri 2020 Tesla uviedla na trh prvú verziu svojho plne samoriadiaceho beta softvéru (FSD Beta) a pokračuje vo vydávaní aktualizácií. Napriek zavedeniu ďalších funkcií je autopilot od Tesly stále klasifikovaný ako technológia čiastočnej automatizácie jazdy na úrovni 2.
Systém Highway Driving Assist je ďalším príkladom čiastočnej automatizácie riadenia úrovne 2 v reálnom svete. Systémy asistenta pre jazdu na diaľnici sú inštalované vo vozidlách vyrobených spoločnosťami Genesis, Hyundai a Kia. Hoci tieto autá vyžadujú, aby vodič držal ruky na volante, asistenčné systémy riadenia aktívne riadia, zrýchľujú a brzdia pri jazde po diaľnici.
BlueCruise — nový hands-free systém čiastočného riadenia od spoločnosti Ford — je tretím príkladom čiastočnej automatizácie riadenia úrovne 2 v reálnom svete. BlueCruise umožňuje vodičom zložiť ruky z volantu na určitých schválených diaľniciach v Spojených štátoch a Kanade.
ÚROVEŇ 3 = PODMIENENÁ AUTOMATIZÁCIE
Práve stupeň 3 predsatvuje ten najväčší krok smerom k úplnej autonómii. Jedná sa o vozidlá, ktoré sú za určitých podmienok schopná plne automatického riadenia bez nutnosti zásahu vodiča. Vďaka rôznym senzorom a senzorom je taký automobil schopný monitorovať svoje okolie, a dokonca sa vyhýbať prekážkam. Plne samostatnej prevádzky budú také autá schopná na vhodných komunikáciách, teda napr. na diaľniciach s jasne vyznačenými jazdnými pruhmi.
Na úrovni 3 môžete dať ruky z volantu a oči odtrhnúť od cesty,– ale len za určitých podmienok. Toto sa často označuje ako „podmienená automatizácia“. Vaše vozidlo zvládne väčšinu jazdných úloh, ale stále môže vyžadovať, aby ste zasiahli, takže si nemôžete pospať vzadu. Je to ako mať šoféra, ale takého, ktorý vás občas požiada, aby ste podržali volant, zatiaľ čo on otvorí vrecko s čipsami.
Táto technológia je stále extrémne vzácna, jedným z príkladov je systém Drive Pilot od Mercedesu, ktorý je dostupný na modeloch EQS a Trieda S. Na vybraných diaľniciach môže jazdiť sám, ale iba s povolenou max. rýchlosťou 64 km/h.
ÚROVEŇ 4 = VYSOKÁ AUTOMATIZÁCIA
U štvrtého stupňa automatizácie budú síce vodiči v aute prítomní, ale riadiť musieť nebudú. Voz totiž zvládne a vyhodnotí sám väčšinu situácií. Vodič bude preberať kontrolu nad riadením len vo výnimočných prípadoch, na ktoré ho auto samo upozorní (napr. pri veľkej nepriazni počasia alebo výpadku systémov).
Systémy automatizácie jazdy na úrovni 4 sú zvyčajne obmedzené na špecifické geografické oblasti – a nemôžu cestovať mimo určených servisných oblastí alebo počas nebezpečných poveternostných podmienok. Vysoká automatizácia jazdy úrovne 4 je obzvlášť vhodná pre taxíky a autobusy bez vodiča na určených trasách, nákladné autá prepravujúce tovar v rámci špecifických geografických hraníc, ako aj kyvadlovú dopravu cestujúcich a nákladu (batožiny) na letiskách.
ÚROVEŇ 5 = ÚPLNÁ AUTOMATIZÁCIA
Posledný a najvyšší stupeň autonómneho riadenia predstavuje auta kompletne bez vodiča. Nejedná sa o futuristickú výmysel – experti tvrdia, že prvé lastovičky na piatom stupni začnú brázdiť cesty zhruba za 10 rokov.
V budúcnosti budú vozidlá vybavené systémami úplnej automatizácie jazdy úrovne 5 fungovať nezávisle na dĺžke vozovky a za každého počasia a na vozovke.
Zdroj: ADAS, tircentrum Michal Pospíšil