Test: VW Tiguan Allspace 2.0 TDI 4MOTION DSG

Predĺžená verzia Tiguana s názvom Allspace vyzerá veľmi dobre. Je to typický VW vsádzajúci na overený dizajn. Nárast rozmerov (do dĺžky +215 mm a v rázvore +109 mm), resp. predĺženie zadnej časti mu po vzhľadovej stránke vôbec neublížili. Proporčne je skrátka veľmi dobre zvládnutý. Z predlženej zadnej časti profituje veľkosť interiéru a batožinového priestoru.

Takto disponovaná kabína umožňuje zaradiť aj voliteľný tretí rad sedadiel (sklápateľný do podlahy), tak ako má náš testovaný exemplár. Ten však ponúka nízkym posedom a obmedzenou voľnosťou pre plnohodnotné sedenie a cestovanie len osobám menšieho vzrastu, resp. deťom (to platí aj pre Kodiaq). Mínusom pri tomto usporiadaní je aj fakt, že pri plnom obsadení 7 člennou posádkou ostáva za tretím radom sedadiel len malý priestor na batožinu (viď foto).

Inak interiér nepriniesol nič prekvapivé, jeho dizajn a usporiadanie ide v šľapajách ostatných modelov značky VW. Tí, ktorí sú zvyknutí na vozidla VW, sa budú cítiť ako doma. Prístrojovému panelu dominujú príplatkové 12″ digitálne ciferníky „Active Info Display“ a celopresklený „Discover Pro“ 9,2″ dotykový displej pre infotainment s navigáciou, a Area View – 360° kamerový systém.

Prehľadné rozmiestnenie ovládačov, ich obsluha, jasne čitateľné ukazovatele, kvalita použitých materiálov a kvalita spracovania, sú príkladné. K úplnej spokojnosti však chýba otočný ovládač hlasitosti rádia obvykle umiestnený na stredovej konzole. Ťukať pri zvyšovaní a znižovaní hlasitosti na dotykový displej nie je práve praktické, aj keď je pravda, že je k dispozícii aj ovládanie hlasitosti na volante.

Samotný posed vodiča je vyššie situovaný, čo je fajn z pohľadu výhľadu, ale z pohľadu pohodlia sedenia nemusí každému vyhovovať, predsalen výškové nastavenie sedáka mohlo mať väčší rozsah nastavenia do nižšej polohy. K vystlaniu a rozmerom predných sedadiel nemáme výhrady – sedadlá poskytujú oporu v zákrutách a zároveň pohodlie sedenia. V druhom rade sedadiel je to taktiež v poriadku, aj keď posed by mohol byt hlbší a s lepšou oporu pre stehná. Situáciu z pohľadu pohodlia cestovania na sedadlách druhého radu zachraňuje fakt, že si cestujúci nájdu pohodlnú pozíciu vďaka polohovateľnému operadlu (okrem pozdĺžneho posuvu sediel) a možnosti zasunúť a vystrieť si nohy pod predný sedák.

Pre batožinu je podľa očakávania miesta v kufri nadbytok – v testovanom 7-miestnom prevedení je podľa uverejnených údajov objem kufra 700 litrov, v 5-miestnej verzii dokonca 760 litrov. Tento údaj je  možné zvačšiť posunutím sedadiel druhého radu dopredu, alebo sklopením operadiel na sedáky (1775 litrov, v 5-miestnej verzii až 1920 litrov). Inak, pre porovnanie, Škoda Kodiaq pre 7-miestnu verziu udáva objem kufra 650 litrov a SEAT Tarraco 700 litrov.

K úplnej spokojnosti nám však chýbalo lepšie krytie (plechom, plastom) lakovanej nakladacej hrany nachýlenej na poškriabanie pri nakladaní napríklad hokejových tašiek s kolieskami.

VW Tiguan Allspace ukázal svoje silné stránky nielen podľa očakávania variabilitou prepravy, veľkosťou vnútorného a batožinového priestoru, ale aj samotnými jazdným prejavom a prekvapujúco úsporným agregátom.

Naladenie podvozku je jeho jedna z najsilnejších predností. Zvládnutím protichodných požiadaviek, t.j. komfortu, resp. absorpcie nerovností a stability prejazdu zákrutami, môže vyučovať celý rad konkurentov. Pri jazde v zákrutách máte pocit, že nešoférujete 4821 mm dlhé a 1775 kg vážiace SUV. Na daný typ auta suverénne zvláda vyhýbacie manévre a zároveň pri jazde po nerovnostiach robustný podvozok filtruje nerovnosti tak, že aj na 19″ kolesách nezadáva príčinu na kritiku. Snáď až pri prejazde po výraznejšej priečnej nerovnosti ukáže svoje hranice.

V náročnejších adhéznych podmienkach, či vo výjazde mimo pevnú vozovku, príde vhod stály pohon všetkých kolies 4Motion Active Control s možnosťou nastavenia štyroch režimov jazdy – Snow, Offroad, Offroad Individual a Onroad – obdobne, ako to dokáže napríklad aj Discovery Sport so systémom Terrain Response. Systém spolupracuje s asistentom pre jazdu z kopca, asistentom rozbehu pri stúpaní, elektronickou kontrolou stabilizácie (ESC) a elektronickou uzávierkou diferenciálu. V závislosti od zvoleného režimu sa zmenia jazdné vlastnosti vozidla, akými sú reakcie plynového pedála, radenie, brzdenie motorom, radenie trakcie pri nízkej rýchlosti vozidla a spôsob uzatvárania diferenciálu. Jednoducho povedané, stará sa o to, aby bola jazda čo najbezpečnejšia. Pokiaľ preferujete jazdu v teréne, tak príde vhod príplatkový Off-Road paket zlepšujúci predný nábehový uhol z 18 na 25 stupňov. Práve týmto paketom bol vybavený aj náš testovaný model.

Testovanú verziu s pohonom všetkých kolies 4Motion (Haldex) poháňal štvorvalcový turbodiesel 2.0 TDI, známy aj z iných koncernových modelov, disponujúci max. výkonom 110kW/3500-4000 ot.min-1 a max. krútiacim momentom 340 Nm/1750-3000 ot.min-¹, spriahnutý so 7-st. dvojspojkovou automatickou prevodovkou. Agregát dáva o sebe pomerne dosť vedieť. Odhlučnenie kabíny od motora však tento hendikep v dostatočnej miere eliminuje, v podstate len na voľnobeh za studena prezrádza o sebe, že je dieselového charakteru.

Z nárastu pohotovostnej hmotnosti, a tým negatívnemu vplyvu na jazdnú dynamiku, nemusíte mať obavy. Jazdné výkony sú na daný typ vozidla a motorizáciu viac ako dobré. Jeho prednosťou je veľmi dobrý ťah v rozmedzí cca 1800-3500 otáčok a práve toto pásmo pracovných otáčok využíva 7-st. dvojsp. aut. prevodovka pri voľbe rýchl. st. Celkové nastavenie prevodovky je však zamerané nielen na splnenie nárokov na jazdnú dynamiku, ale aj na spotrebu. Pokiaľ jazdíte športovejšie (resp. si zvolíte režim Sport), tak prevodovka drží otáčky skôr vyššie (vďaka čomu je promptnejšia odozva na stlačenie plyn. pedála), pokiaľ cestujete voľnejším tempom alebo s ustálenou rýchlosťou (resp. si zvolíte režim ECO), tak prevodovka pustí otáčky na nižšiu úroveň, čo sa odrazí na nižšej spotrebe.

Apropo spotreba – tá bola pre nás najväčším prekvapením. Mix 6,6 litrov/100 km, resp. vo zvolenom Eco režime 6,3 litra/100 km, je bezkonkurenčná. Pritom mimo mesta stačí s 5,5 litrami na 100 km, resp. pri jazde „na spotrebu“ so 4,7 litrami/100 km! Len pre porovnanie – Škoda Kodiaq 2.0TDI 110kW mix v teste 7,1 l/100 km, a menší Ford Kuga 2.0 TDCI 110kW mix v teste 7,8l /100 km.