PRIDAJ SA K NÁM NA INSTAGRAM A SLEDUJ STORIES

Tiguan prvej generácie mal už nejaký ten rôčik za sebou. V dobrej kondícii a za relatívne stáleho záujmu automobilovej klientely ho držala priebežná modernizácia a vylepšovanie vzhľadu (v 170 krajinách sveta sa od roku 2007 predalo cez 2,8 milióna kusov). Aj to však malo svoje limity a takmer po deviatich rokoch pristúpil VW k uvedeniu novej, druhej generácie VW Tiguan.


Poďme však k hodnoteniu samotného exteriéru a interiéru testovacieho vozidla. Nový Tiguan druhej generácie dostal modernejší dizajn a väčšie rozmery karosérie (narástol do dĺžky +60 mm, šírky +30 mm, a v rázvore +77 mm, naopak, je o niečo nižší -30 mm).

Hodnotenie dizajnu necháme na samotných zákazníkov, ale aj napriek tomu, že ide o subjektívne hodnotenie, môžeme povedať, že nový Tiguan vypadá skvele a má, aj napriek evolučnému prístupu dizajnérov, potenciál osloviť nielen tradičných fanúšikov VW Tiguan, ale aj nových zákazníkov preferujúcich doteraz iné modely SUV.

Z nárastu rozmerov exteriéru profituje veľkosť interiéru. Tu je na tom nový Tiguan veľmi dobre. Parametre vnútorného priestoru a kufra ho posúvajú v porovnaní s predchodcom v triede SUV o segment vyššie (viď údaje: voľnosť pre kolená vzadu v pozdĺžnom smere – „nový“ Tiguan 870 mm, „starý“ Tiguan 835 mm, Land Rover Discovery 829 mm, Tucson 810 mm, Honda CRV 820 mm, a objem kufra – „nový“ Tiguan 520 litrov, resp. 615 litrov po posunutí zadnych sedadiel dopredu 180 mm, „starý“ Tiguan 470 litrov, Land Rover Discovery 540 litrov, Tucson 488 litrov, Ford Kuga 456 litrov). Pochvalu dostáva kufor aj za rovnú plochu po sklopení sedadiel, veľký otvor pre prepravu dlhých predmetov (napr. lyže) po sklopení lakťovej stredovej opierky a nižšiu nakladaciu hranu 745 mm („starý“ Tiguan 785 mm).

Inak interiér nepriniesol nič prekvapivé, jeho dizajn a usporiadanie ide v šľapajách ostatných modelov značky VW. Tí, ktorí sú zvyknutí na vozidla VW, sa budú cítiť ako doma. Prehľadné rozmiestnenie ovládačov, jasne čitateľné ukazovatele, kvalita použitých materiálov a kvalita spracovania, sú príkladné.

Prístrojovému panelu dominuje 8“ dotykový displej pre online navigáciu, infotainment, integráciu smartfónu, Area View – 360° kamerový systém. Na tých, ktorí sa kriticky stavajú k výlučne dotykovému ovládaniu, VW nezabudol a nastavanie funkcií je kombinované cez dotykovú obrazovku alebo klasicky manuálne ovládačmi na stredovej konzole a na volante. Samotný posed vodiča je o niečo vyššie situovaný ako pri predošlej generácii, čo je fajn z pohľadu výhľadu, ale z pohľadu pohodlia sedenia nemusí každému vyhovovať, predsa len výškové nastavenie sedáku mohlo mať väčší rozsah nastavenia do nižšej polohy. K vystlaniu a rozmerom sedadiel nemáme výhrady. Predné sedadlá poskytujú oporu a zároveň pohodlie, vzadu je to taktiež vporiadku, plusom je okrem spomínaného pozdĺžneho posuvu sediel aj polohovanie operadiel.

VW Tiguan 2.0 TDI SCR BlueMotion Technology 4MOTION 7st. DSG

Nový Tiguan ukázal svoje silné stránky aj pri samotnej jazde. Nová generácia VW Tiguan je prvým SUV postaveným na platforme MQB. Naladenie podvozku je jeho jedna z najsilnejších predností. Zvládnutím protichodných požiadaviek, t.j. komfortu, resp. absorpcie nerovností a stability prejazdu zákrutami, môže vyučovať celý rad konkurentov. Pri jazde v zákrutách máte pocit, že nešoférujete vyššie SUV, ale „nižší hatchback“. Tiguan sa minimálne nakláňa (pritom má svetlosť podvozku 200 mm, Tucson 165 mm, Honda CRV 170 mm, Ford KIuga 190 mm) a riadenie v zákrutách poskytuje slušnú dávku spätnej väzby (tu je na tom lepšie ako napr. Tucson). Na daný typ auta suverénne zvláda vyhýbacie manévre a zároveň pri jazde po nerovnostiach robustný podvozok filtruje tak, že aj na 18“ kolesách nezadáva príčinu na kritiku.

V náročnejších adhéznych podmienkach, či vo výjazde mimo pevnú vozovku, príde vhod stály pohon všetkých kolies 4Motion Active Control s možnosť nastavenia štyroch režimov jazdy „Snow“, „Offroad“, „Offroad Individual“ a „Onroad“, obdobne, ako to dokáže aj Discovery Sport so systémom Terrain Response. Systém spolupracuje s asistentom pre jazdu z kopca, asistentom rozbehu pri stúpaní, elektronickou kontrolou stabilizácie (ESC) a elektronickou uzávierkou diferenciálu. V závislosti od zvoleného režimu sa zmenia jazdné vlastnosti vozidla, akými sú reakcie plynového pedálu, radenie, brzdenie motorom, radenie trakcie pri nízkej rýchlosti vozidla a spôsob uzatvárania diferenciálu. Jednoducho povedané, stará sa o to, aby bola jazda čo najbezpečnejšia.

V tomto segmente je trend stavať autá skôr pre bežné spevnené vozovky ako pre terén. Napriek tomu sa VW snaží výjsť v ústrety aj tým zákazníkom, ktorí sa pozerajú na priechodnosť v teréne, resp. na offradové parametre, tzv. Off-Road paketom (za príplatok) zlepšujúcim nájazdový uhol z 18 st. na 25,56 st. Spolu so spomínanou svetlou výškou podvozku 200 mm prispieva k sebavedomejšiemu správaniu mimo pevnej vozovky.

Testovanú verziu s pohonom všetkých kolies (Haldex) poháňal štvorvalcový turbodiesel 2.0 TDI, známy aj z predošlej generácie, spriahnutý so 7-st. dvojspojkovou automatickou prevodovkou, disponujúcou max. výkonom 110kW/3500-4000 ot.min¹ a max. krútiacim momentom 340Nm/1750-3000 ot.min¹, ktorý predstavuje v ponuke zrejme potencionálne najpredávenejšiu motorizáciu.

VW Tiguan 2.0 TDI SCR BlueMotion Technology 4MOTION 7st. DSG

Z nárastu pohotovostnej hmotnosti a tým negatívnemu vplyvu na jazdnú dynamiku, nemusíte mať obavy – napriek nárastu rozmerov je dokonca vďaka využitiu ľahšej vysokopevnostnej ocele o 16 kg ľahší. Jazdné výkony sú na daný typ vozidla a motorizácie veľmi dobré. Jeho prednosťou je veľmi dobrý záťah v rozmedzí cca 1800-3500 otáčok a práve toto pásmo pracovných otáčok využíva 7-st. dvojsp. aut. prevodovka pri voľbe rýchl. st. Celkové nastavenie prevodovky je zamerané skôr na splnenie nárokov na jazdnú dynamiku ako na „spotrebu“.

Pokiaľ jazdíte napríklad v meste, kde sa potrebujete svižnejšie na križovatkách, tak drží otáčky skôr vyššie (vďaka čomu je promptnejšia odozva na stlačenie plyn. pedálu bez potreby podradenia), pokiaľ cestujete voľnejším tempom alebo s ustálenou rýchlosťou, tak prevodovka pustí otáčky na nižšiu úroveň, čo sa odrazí na nižšej spotrebe.

To vidieť na spotrebe v meste, kde vykazuje 8,0 l/100 km, pri ustálenej 90 km/h 4,9 litra a pri 130 km/h 7,5 l/100 km. Palubný počítač ukazoval po skončení testovacích jázd aj v rámci dynamických meraní priemernú spotrebu 7,2 l/100 km, čo je takmer o 1,6 litra viac od udávanej spotreby, ale vzhľadom k jazdným výkonom a pohonu 4×4 ide stále o prijateľnú hodnotu. Poznamenať treba, že išlo o „surové“ vozidlo, ktoré malo najazdené niečo cez 100 km. Je pravdepodobné, že spotreba klesne pod 7 litrov.

Odhlučnenie kabíny od motora je príkladné, v podstate len na voľnobeh prezrádza o sebe, že je dieselového charakteru – tu je na tom Tiguan evidentne lepšie ako napríklad BMW X1 20d, ktorý sme mali nedávno na test.

Zaujímavou informáciou pre potencionálnych zákazníkov je fakt, že zvládne za sebou pripojené vozidlo s hmotnosťou 2,5 tony (Land Rover Discovery Sport – 2,2 t, Honda CR-V 1,5 t, Hyundai Tucson 1,9 t).

Na záver sa chceme vrátiť k úvodu. Nadpis vyzerá ako z PR oddelenia VW. Ale nič iné, resp. výstižnejšie, nás po testovacích jazdách nenapadá. Uvedené slová vystihujú nový VW Tiguan s veľkou dávkou objektivity hodnotenia. V porovnaní s predchodcom je väčší, krajší (aj keď je to skôr otázka subjektívneho hodnotenia) a lepší. Potencionálni záujemci o nový VW Tiguan sa majú na čo tešiť. VW opäť ukazuje konkurencii v pomyslených pretekoch chrbát.           

                                   

ZDIEĽAŤ