Modelová rada Jetta má za sebou bohatú tradíciu, v ponuke je od 79. roku pod názvom aj ako Vento, Bora… Tieto však boli vnímané skôr ako Golf s kufrom a až posledná generácia ako samostatný model – čoho dôkazom je 70% samostatných dielcov a nárast rozmerov – jeho samotná dĺžka rovna­júca sa na chlp presne Octavii radí VW Jettu rozmerovo niekde medzi Golf a Passat (viď tabuľka rozmerov).

My sme na krátke zoznámenie dostali modernizovanú verziu – modelový rad 2015, ktorý dostal nové LED svetlomety a nárazníky, aktualizované farby a dizajn kolies. V podstate si zmeny na prvý pohlaď všimne len málokto. To iste platí aj pre interiér, kde je podľa VW použitých viac kvalitných materiálov a dekoračné prvky. My to nevieme potvrdiť, nakoľko sme predfaceliftovaný model nemali na testovanie.

Napriek tomu je na prvý pohlaď jasné, že za Golfom a Passatom zaostáva samotným prepracovaním a použitím väčšieho množstva kvalitnejších materiálov.

To však jeho využitie neznižuje – práve naopak – pokiaľ máte malé deti, tak napríklad príde vhod poťah sedadiel – textil-koženka, ktorý je síce „lacný“, ale veľmi dobre umývateľný – vyskúšali sme si to v praxi, keď náš najmenší syn nechal chvíľku pred vrátením auta polku čokolády roztiecť na sedadle. V prvý moment nastala panika – ako vrátime auto? Na naše prekvapenie s navlhčenou vreckovkou išla čokoláda s prekvapujúcou ľahkosťou z poťahu dole.

DSC_0371 – kópia

Sedenie vpredu aj vzadu poskytuje nadštandart pohodlia – za to môže nielen úctyhodná voľnosť v oblasti kolien (od predného po zadné operadlo VW Jetta 862 mm, VW Golf 810 mm), ktorá patrí jednoznačne k tým najlepším, ale aj na VW prekvapujúco mäkšie, pohodlnejšie vystlatie sedákov a operadiel. Fanúšikova tejto značky určite zbystria pozornosť pri takomto hodnotení sedadiel. Predsa len, mäkké vystlanie patrí, resp. patrilo, skôr k francúzskym značkám – tu však nie je obava namieste. Jetta má síce mäkké čalúnenie, ale nie tak, že sa zaboríte a nemáte žiadnu oporu na kríže, stehná…, čo má za následok, že síce sedíte mäkko a na pocit komfortne, ale po dlhšej ceste vystúpite ako dolámaní. Skrátka, tu si pri usadení do sedadiel vychutnáte príjemne pohodlné vystlanie a počas jazdy aj dobrú oporu pre telo a nohy pasažiera. Jednoducho, vrchná časť je relatívne mäkkšia – poskytujúca príjemné pohodlie, ale pod ňou sa skrýva pevnejšie vystlanie poskytujúce oporu. No paráda, je to lepšie ako napr. v Octavii, ktorá razí už na prvý dotyk nekompromisne pevné vystlanie – čo je síce v poriadku, ale z pohľadu pohodlia sedenia nie úplne ono.

Inak v pozícii vodiča je všetko tak ako očakávate od vozidiel značky VW, či už strohým dizajnovým riešením alebo skvelou ergonómiou – po ruke prehľadne a logicky umiestnené ovládače a jasne čitateľné ukazovatele sú samozrejmosťou – za príplatok 343 € nechýbali: väčší 6,5“ farebný dotykový displej (štandard 5“) s rádiom „Composition Media“ s CD prehrávačom, slot na SD-kartu a USB, AUX-IN, bluetooth hands-free mobilné pripojenie a 8 reproduktorov vpredu a vzadu.

DSC_0340 – kópia

Vodič si užíva nielen ergonomicky skvele navrhnuté pracovisko, dobrý výhľad z relatívne vyššie položeného sedáku, ale aj samotné šoférovanie s riadením s promptnou reakciou na pootočenie volantom, presným radením, aj keď s väčším odporom – čo je typické pre VW a skvele zosynchronizovaným radením rýchlosti a záberom spojky. Pozitívne sme vnímali v prípade potreby brzdenia výrazný nástup brzdného účinku už po relatívne malom stlačení brzdového pedálu.

Plusom pre stabilné správanie, aj na nerovnom charaktere našich ciest, je štandardne dodávaná viacprvková napráva. Objektívne však treba povedať, že aj keď nemáme žiadne výhrady na jazdné vlastnosti, tak testovaný model postavený na 16“ pneumatikách 205/55 práve neoslnil svojim jazdným prejavom – v tomto meraní síl nedrží krok s najlepšími – VW Golf, Focus…, o tom však tento model nie je. Tu je to skrátka, aj v dôsledku dlhšieho zadku, viac o stabilite a vyváženosti ako o agilite, ovládateľnosti a radosti z rezkejšej športovejšej jazdy. Pochvalu dostáva za príjemné žehlenie nerovností – aj väčších priečnych spár, čo je dobrá správa pre našich vodičov.

A ako je na tom s pohonnou jednotkou? VW Jetta vyráža do boja o zákazníka len s obmedzenou ponukou dieselových motorizácií – k dispozícii má len 2,0 TDI v dvoch výkonových verziách 81 a 110kW – downsizingová verzia 1,6 TDI 105k spolu posledným faceliftom z ponuky vypadla – čo je, na prekvapenie, úplne v protiklade k downsizingovému trendu.

DSC_0323

My sme mali na test slabšiu verziu 2,0 TDI 81kW BlueMotion Technology s 5-st. manuálom, ktorá práve túto motorizáciu nahrádza. Pokiaľ by ste na túto pohonnú jednotku pozerali prísnym okom, tak nebudete úplne spokojní s odhlučnením a v dôsledku dlhšieho sprevodovania a relatívne menšiemu výkonu len s priemernými jazdnými výkonmi – ale vďaka pružnému charakteru výrazne postačujúce pre bežné jazdenie. Pri pohľade na palubný počítač s hodnotou spotreby pod 5 litrov mu ten nejaký kilowatt radi prepáčite. Pri 90 km/h 3,5 litra a pri 130 km/5,2 l/100 km (5. rýchl. st. pri 130 km/2400 otáčok, mesto 5,5 l/100 km). Len ako poznámka, aj pri meraní zrýchlenia s opakovanými akceleráciami spotreba neprekročila 7 litrov, čo je výrazne nižšia hodnota ako obvykle – porovnateľné diesle prekračujúce 8-9 litrovú hranicu.

Na záver môžeme povedať, že VW Jetta má potenciál osloviť zákazníkov vsádzajúcich na značku VW zaručujúcu obvyklé benefity (striedmy dizajn, príkladná ergonómia, vyššia zostatková hodnota…) za ústretovejšiu cenu, ale menej náročných na prepracovanosť a kvalitu materiálov obvyklú pri modeloch VW Golf, či Passat – predsa len cítiť, že je prioritne určený pre americky trh menej náročný na prepracovanosť a kvalitu materiálov v interiéri. Osloviť tak môže nielen súkromne osoby, alebo taxislužby vďaka veľkému priestoru na zadných sedadlách, ale aj firemných zákazníkov, ktorí chcú poskytnúť svojim manažérom, resp. zamestnancom úroveň auta strednej triedy a imidž nemeckého auta, ale nehodlajú toľko utratiť.


Technické info, ceny, konkurenciu a plusy & mínusy nájdete TU!