Test: Suzuki Vitara 1,6 l VVT

PRIDAJ SA K NÁM NA INSTAGRAM A SLEDUJ STORIES

Suzuki uvedením modelov SX4 S-Cross a Vitara a ukončením výroby SX4 poriadne prekopalo svoju modelovú ponuku SUV, ktorá do istej miery zamotala hlavu potencionálnym záujemcom o vozidlá tejto značky.

Ktorý model prislúcha ktorému modelu ako nástupca? Takéto otázky dostávame od čitateľov časopisu Autotest. Je fakt, že označovanie nových modelov môže byt mätúce. Napríklad, SX4 S-Cross nesie síce v názve označenie SX4, reálne však ide o nový model, ktorý s modelom SX4 nemá de facto nič spoločné. To iste platí aj pre novú Vitaru, ktorá síce nesie rovnaký názov s pôvodnou, veľmi populárnou Vitarou (pevná zadná náprava, pohon zadných kolies, manuál. pripájateľný pohon 4×4 s redukciou), ale skôr ako o reálneho ide o ideového pokračovateľa.

Podľa slov automobilky Suzuki je Vitara nástupca SX4, čo však nemusia rovnako vnímať predošlí zákazníci SX4 z pohľadu vyššej štartovacej ceny – aj keď teraz aktuálne importér znížil ceny Vitary až o 2000 €, čo priblížilo ceny Vitary k cenám SX4. Bonusom sú aj väčšie rozmery Vitary (aj keď rázvor ostal rovnaký ako pri SX4), ktoré sa premietli do vnútorných rozmerov ponúkajúcich viac miesta a vzdušnejší pocit pre posádku a pre batožinu výrazne lepšie prepravné možnosti – viď praktickejší tvar a väčší objem kufra. Len pre porovnanie uvádzame rozmery (viď tabuľka pod technickými údajmi), z ktorých je zrejmé, že SX4 bola predsa len viac hatchback ako SUV.

Poďme však k hodnoteniu samotného testovaného vozidla. Vizuálne pôsobí atraktívnym, originálnym a veľmi príjemným dojmom, hlavne v uvedenej farbe je neprehliadnuteľné – je to jeho silná stránka. Napríklad aj reakcie okoloidúcich ľudí hovorili z výrazov ich tvárí jednoznačne v prospech novej Vitary. Tu ostáva len chváliť. Interiér už tak jednoznačne nepôsobí – výlučne len tvrdé, lacno pôsobiace plasty všade, kam sa pozriete, znižujú nadšenie z modelu Vitara. V tomto segmente však ide o obvyklé riešenie, aj keď konkurencia už začína pridávať aj do tohto segmentu na dotyk mäkké, kvalitnejšie plasty, resp. ponúka vizuálne hodnotnejšie pôsobiaci interiér. Inak chválime prehľadne riešené pracovisko vodiča s jasne čitateľnými ukazovateľmi a po ruke umiestenými ovládačmi, aj tu sa však nájdu chybičky krásy – anachronické ovládanie palubného počítača s kolíkmi a dotyková obrazovka s relatívne malými ikonami. Plusom je však vďaka vyššiemu posedu, tak ako od SUV očakávame, lepší výhľad ako pri klasických hatchbackoch, ďalej vpredu výraznejšie tvarované operadlá s dobrou oporu tela v zákrutách, optimálne vystlané sedadlá a dlhé sedáky, či už vpredu alebo vzadu – v testovanej verzii s luxusne pôsobiacim semišovým poťahom a koženými bočnicami. Tu by sme chceli ešte pochváliť na daný segment príkladné riešené sedenie na zadných sedadlách vďaka dlhým sedákom a hlbšiemu posedu, ktorý môže ísť príkladom ostatným konkurenčným modelom a veľkému priestoru pod prednými sedákmi na zasunutie chodidiel.

DSC_0200

Vitara je v ponuke s dvomi agregátmi – jedným benzínovým a jedným dieselovým. Obe pohonné jednotky je možné kombinovať s pohon 4×4. My sme na test dostali benzínovú verziu 1,6 (4×2) spriahnutú s 5-st. manuálom. Benzín 1,6 je možné kombinovať s 5-st. manuálom (6-st. manuál nie je k dispozícii) alebo 5-st. automatickou prevodovkou – diesel výhradne len so 6-st. manuálom, automat nie je k dispozícii. Pre bežné jazdenie sme nepociťovali absenciu 6. rýchl. stupňa – sprevodovanie je nastavené tak, aby ste dokázali dostatočne využiť potenciál motora na zrýchlenie a zároveň úsporne jazdenie. Stručne povedané – ide o dostatočne výkonný agregát (aj keď nemôžete rátať s pružnosťou tak typickou pre turbomotory), ale zároveň na uvedený typ motora a typ vozidla SUV (vyššia stavba karosérie) prekvapujúco úsporný. Spotreba v teste (mix 5,9 l/100 km, 4,7 l/100 km pri 90 km/h, pri 130 km/h 6,8 litra, mesto 6,1 l/100 km) hovorí sama za seba. Uvedené hodnoty spotreby patria k tým najnižším, čo sme doteraz namerali pri testovaní s inými modelmi s obdobným typom motora – a to platí nielen pre SUV, ale aj pre stavbou nižšie hatchbacky.

Benidorm: Španielsky Manhattan

Vďaka novej leteckej spoločnosti LEVEL a ich akcii sa nám naskytla jedinečná príležitosť letieť koncom augusta na 4 dni za 1 cent bez prestupu do Alicante a odtiaľ autobusom do obľúbeného španielskeho dovolenkového strediska - Benidorm.

Citeľnejší nárast spotreby musíte očakávať pri výraznejšom prekročení 130 km/h a zaťažení vozidla viacčlennou posádkou a batožinou. Pri rýchlosti cca 140-150 km/h by prišiel vhod 6. rýchlostný stupeň na zníženie otáčok (cca na 2800-3000 otáčok), a tým nižšej hladiny hluku a nižšej spotreby. Pritom ale sprevodovanie myslí aj na to, aj keď len do určitej miery – na 5. rýchl. st. točí motor 3250 otáčok, čo je o cca 300 otáčok menej ako obvykle býva pri ostatných konkurenčných benzínových agregátoch typu 1,6 s 5-st. manuálom.

Vitara ma potenciál pokračovať v úspešnom ťažení betselleru SX4. Ako sme písali, je väčší, so vzdušnejšou kabínou a väčším kufrom, ale aj atraktívnejším dizajnom a zároveň má pod kapotou prekvapujúco úsporný a na bežné jazdenie dostatočne výkonný benzínový motor. Dosiahnuť méty úspešnosti SX4 mu môže sťažovať o niečo vyššia cena a výrazne posilňujúca konkurencia ponúkajúca, tak ako Suzuki Vitara, nielen pohon 4×2 (Renault Captur, Peugeot 2008, či Honda HR-V), ale aj 4×4 (Jeep Renegade, Fiat 500X či Opel Mokka).