Test: Subaru WRX STi 2,5

PRIDAJ SA K NÁM NA INSTAGRAM A SLEDUJ STORIES

 

Subaru WRX STi má jedinečné postavenie na automobilovom trhu. Obdobné vozidlo ponúkajúce nielen úctyhodný výkon, ale aj neskutočný zážitok zo šoférovania na spôsob pretekárskeho šotolinového špeciálu à la rally, v podstate po vyradení z ponuky priameho konkurenta Mitsubishi Evo na automobilovom trhu nenájdete. Snáď až na Focus RS – ten sa však aj napriek skvelým jazdným výkonom a jazdným vlastnostiam líši, ak sa to dá tak povedať, civilnejším, menej brutálnym jazdným charakterom.

Je to škoda, že automobilový trh nenahráva ponuke takýchto áut! Je nám jasné, že klientela na tento typ auta nie je práve široká a aj tá, ktorá má na takúto športovú „hračku“ peniaze, siahne v tejto cenovej hladine skôr po vizuálne modernejších a prepracovanejších nemeckých prémiových modeloch – aj keď o niečo drahších (BMW 340i 240kW 48.250 €). Je to pochopiteľné, pokiaľ nie ste „fanda“ tohto modelu, resp. vás neoslovia športové prvky – veľké nasávacie otvory vpredu a mohutné krídlo vzadu, tak na aute nie je na pohlaď veľmi čo obdivovať. To platí aj pre interiér – aj keď s predchodcom ide o výrazný posun k lepšiemu, ktorý však kvalitou materiálov a tvarovou nápaditosťou, absenciou ovládania typu iDrive, zaostáva v porovnaní napríklad s BMW 340i xDrive (ten sme mali v daný čas taktiež na test).

Subaru WRX STi má napriek tomu svojim charakterom potenciál osloviť veľkú časť aj prémiových zákazníkov. Jeho vizuálny hendikep – hlavne v interiéri, nech nám to pravoverní fanúšikovia odpustia – je v bohatej miere nahradený zážitkom pri samotnej jazde. Subaru WRX STi nemusí byť, skrátka, láska na prvý pohlaď, ak auto nevnímate cez motošport, resp. cez legendárnu Imprezu a vnímate ho optikou „bežnej“ prémiovej produkcie.

Jeho kvality však oceníte až po bližšom zoznámení. Je to ako so ženami – tie čo práve nevynikajú svojou vizážou, musia, pokiaľ chcú uspieť v spoločnosti atraktívnych konkurentiek nahodených v najmodernejšom a luxusnom šatníku, lákať prípadných nápadníkov inými prednostami, napríklad neskrotnou vášňou.

Tak nejak je na tom Subaru WRX STi v porovnaní s vyfintenou prémiovou nemeckou konkurenciou, resp. so spomínaným BMW 340i xDrive. Pred širokou verejnosťou vás síce možno lepšie reprezentuje so svojim statusovým imidžom Bavorák, pred znalcami „žien“ a áut, ktorí vedia oceniť skutočné kvality, však jednoznačne Subaru WRX STi zosobňujúce pretekársku dravosť a jazdný charakter legendárnej Imprezy. Pritom BMW 340i xDrive samozrejme ponúka, tak ako sa na BMW patrí, zážitok zo šoférovania, aký zažijete len s máloktorým iným modelom na automobilovom trhu – dupľom s výkonným zážihovým 3,0 6V turbomotorom.

V porovnaní so Subaru je to však ako keď porovnávate sex cez internet a reálny sex. Až so Subaru WRX STi zažijete skutočnú jazdu „natvrdo“.

Je to skrátka úplne niečo iné, niečo čo vás dostane. Tak surový, vášnivý a bezprostredný kontakt s vozidlom sprevádzaný špecifickým bublaním 2,5-litrového boxer motora s max. výkonom 300 koní je neskutočný zážitok.

Reakcie motora sú podľa očakávania už v štandardnom móde promptné, ale až po prepnutí do režimu Sport Sharp ukáže WRX STi skutočne čo je v ňom – po stlačení plynového pedála a podradení (radenie 6-st. manuálu je krátke a presné) prichádza taká výrazná odozva, akú by ste od agregátu s výkonom 300 koní neočakávali – jeho kopance a brutálny ťah vám nalejú poriadnu dávku adrenalínu do žíl, pocitovo ako by ste mali pod „zadkom“ vozidlo s pár desiatkami koní naviac.

Pri jazde máte pocit, že máte výkonnejší agregát ako v BMW 340i, ktorého výkon 326k sa dostáva na kolesá akosi jemnejšie, s plynulejším nábehom – tu je to, naopak, živelnejšie a dávkovanie výkonu návalovejšie.

Pritom stály pohon všetkých kolies Symmetrical All – Wheel Drive, stredový diferenciál DCCD a charakter nastavenie podvozka, dokážu skvele sekundovať výkonnej pohonnej jednotke a vozidlo udržať stabilne vo zvolenom smere či ostrých zákrutách neskutočne dlho, resp. v neuveriteľných rýchlostiach – tých, čo milujú drift však nepotešíme – auto ide ako po koľajniciach a len fakt zdatný vodič ho dokáže dostať do driftu. V zákrutách ostáva dlho neutrálne, resp. sa prejavuje miernou nedotáčavosťou a až v hraničnej situácii prechádza náhle do výraznej pretáčavosti, a to je moment pre tých, ktorí to šoférsky zvládnu na kontrolovaný šmyk, resp. jazdu bokom auta. Riadenie s hydraulickým posilovačom je bez výhrad, hlavne v športovejšom móde Sport Sharp (viac stuhne) cítiť viac kontakt cez kolesá s vozovkou – aj keď predchodca bol kritizovaný za „gumový“ charakter. Ešte chceme poznamenať, že stredový diferenciál DCCD má okrem automatického režimu (+/-) aj šesť manuálne voliteľných – ovládačom na stredovom tuneli – od úplne odpojeného, až po zamknutý „Lock“.

Takto disponované Subaru prináša šoférsky zážitok, aký na bežných autách nezažijete. Je to skrátka niečo, čo vás dostane, pritom nemusíte byť vyslovene „fanda“ športových áut.

S testovaným modelom sa dá jazdiť podľa nálady a potrieb vodiča – teda nielen divoko, ale aj relatívne kľudne a prekvapivo na športové auto pohodlne. Samozrejme, hovoríme v intenciách športového vozidla.

WRX STi nie je skrátka žiaden kostitras. Napriek vyslovene športovým génom nemá príliš nízky posed (vpredu 280 mm výška posedu najnižšie od podlahy, obvykle športové vozidlá 220-240 mm, bežné vozidlá 300 mm), pre korpulentnejších nepohodlné príliš úzke a výrazne tvarované predné sedadlá (pritom bez problémov držia v zákrutách) – aspoň v testovanom prevedení (za príplatok sú síce k dispozícii škrupinové sedadlá typu Recaro) a nepríjemne tvrdý podvozok. To síce nemusí byť po chuti ortodoxným vyznávačom športových vozidiel, naopak však aj vďaka tomu vidíme veľký potenciál WRX STi na oslovenie tých, ktorí by sa po tomto aute možno ani neobzreli.

Plusom je taktiež pre bežné užívanie dostatok miesta pre posádku vpredu aj vzadu, prekvapujúco pohodlné mäkšie čalúnené zadné sedadlá, pomerne ľahké vystupovanie a nastupovanie a slušný objem kufra. Ešte na záver poznámka k spotrebe, resp. k jeho achillovej päte. Pri bežnom jazdení s občasným využívaním akceleračných schopnosti výkonného agregátu rátajte so spotrebou cca 11 litrov, skôr však rátajte ešte o jeden-dva litre navyše. Pri využívaní jeho potenciálu sa táto hranica v pohode prehupne aj cez 15 litrov. Prekvapujúco však pri ustálených rýchlostiach dokáže jazdiť pri 90 km/h za 6,4 litra a pri 130 km/h za 9,5 litra.

GDE Error: Error retrieving file - if necessary turn off error checking (404:Not Found)
+ Technické info, plusy & mínusy
+ Cenník
GDE Error: Error retrieving file - if necessary turn off error checking (404:Not Found)