Test: Subaru Impreza 1.6i ES Style NAVI

Názov Impreza je v automobilovom svete sám o sebe pojem vďaka úspešnej pretekárskej histórii, čo dokazuje aj fakt, že Impreza je výrazne viac vyhľadávanejšia cez Google, YouTube ako samotné Subaru.

Subaru Impreza. Mnohým sa pri tomto názve vybaví spojenie s rely športom, resp. so slovami WRX a STi, v ponuke automobilov značky Subaru je však aj civilnejšie prevedenie – 5-dverový hatchback Subaru Impreza 1,6i (výkonnejšia dvojlitrová verzia nie je na Slovensku v ponuke).

Po štvorročnej odmlke sa vracia Subaru Impreza na slovenský trh. Piata generácia Subaru Impreza pôsobí vizuálne moderne, ale bez výraznej snahy o upútanie – pomerne nenápadný dizajn si zachováva typický vzhľad tejto značky.

Prekvapenie však čaká v interiéri – ešte donedávna dostával Subaru kritiku za nie príliš moderné stvárnenie pracoviska vodiča. Teraz je vybavené nad očakávanie moderne a vizuálne pôsobivo. Dizajn prístrojového panelu, kvalita spracovania a kvalita použitých plastov, veľmi dobre do rúk padnúci volant, skvelá ergonómia a v strede dominujúci 8“ dotykový displej s prehľadnou grafikou a jednoduchým a promptným ovládaním s dobrou čitateľnosťou aj v ostrom slnečnom svetle, ktorému sekundujú klasické tlačidlá, dostavajú len a len pochvalu. Tu urobil Subaru veľký krok v pozitívnom smere. Inak nad 8“ dotykovým displejom (navigácia, cúvacia kamera, rádio a pod.) je podľa zvyku v Subaru na prístrojovej doske umiestnený ďalší menší displej zobrazujúci napríklad údaje palubného počítača, hodiny, základné navigačné pokyny, hodiny, teplotu vody a oleje, kompas a dokonca i náklonomer.

V kabíne sa vodič a spolujazdci cítia uvoľnene a pohodlne nielen vďaka pohodlným sedadlám s prijemným vystlaním – vpredu mierne pevnejším a vzadu mäkším, ale aj vďaka nadpriemerne veľkému vnútornému priestoru a vzdušnému, presvetlenému interiéru. Bohato presklená karoséria s veľkým čelným sklom púšťa do kabíny mnoho svetla.

V aute sa cítite uvoľnene ako v aute o triedu väčšom, k čomu však prispieva nielen vzdušný pocit z presvetleného interiéru, ale aj samotné vnútorné rozmery – po premeraní nám totiž spadla sánka, keď sme na šírku v lakťoch vpredu namerali vpredu 1530 mm, čo je napr. na úrovni VW Passatu (VW Golf 1460 mm, Škoda Octavia 1460 mm), pre hlavu je taktiež dostatok miesta.

Pozitívne hodnotenie vnútorného priestoru pokračuje aj vzadu – pokiaľ si za seba sadnú 1,75 m vysokí pasažieri, tak pre kolená ostáva 85 mm a pre hlavu 90 mm. Na šírku v lakťoch sme taktiež namerali vzadu nadpriemernú hodnotu 1490 mm (obvykle v tomto segmente 1420-160 mm).

Posed za volantom je relatívne vyšší aj v najnižšej polohe – čo nepoteší športovo založených vodičov, plusom je však lepši výhľad, pohodlnejšie vystupovanie a nastupovanie a pri usadení vzadu za vodičom väčšie miesto pod predným sedákom na uloženie chodidiel.

Nová, piata generácia Subaru Impreza, stojí na úplne novej platforme, ktorá je tuhšia a ľahšia. V spojení s pohonom všetkých kolies (v pomere 60:40 medzi prednú a zadnú nápravu), predvádza podľa očakávania svoju silnú stránku v hodnotení jazdných vlastností. Vozidlo je z pohľadu ovládateľnosti veľmi ústretové. Auto reaguje okamžite na pootočenie volantom, jeho mrštnosť, stabilné a nezáludné chovanie a veľká ochota sa vrhať do zákrut, je obdivuhodná. Až v ostrých zákrutách sa prejaví nedotáčavosťou, ktorú však eliminujete správnym nájazdom do zákruty (čo je hračka vďaka presnému riadeniu) a pri výjazde pridaním plynu sprevádzaným záberom zadných kolies.

Jazdné vlastnosti sú obdivuhodné, hlavne v spojitosti s prekvapujúco príjemne komfortným podvozkom. Takto zvládnuť protichodne požiadavky , t.j. ovládateľnosť a komfort pruženia, sa len tak nevidí. V tejto disciplíne by sme Subaru Imperza radili v rámci svojho segmentu na špičku. Ešte poznámka ohľadom komfortu pruženia – ten sa prejavuje pohodlným cestovaním a veľmi dobrou absorpciou nerovností, nie však náklonom v zákrutách negatívne vplývajúcim na stabilitu prejazdu zákrutami. Klobúk dole pred technikmi Subaru!

Jazdu s Imprezou navyše uľahčuje kompletný balík asistenčných systémov, hlavne tzv. „vodičove oči“ – Eyesight. Subaru je hrdé na svoj systém Eyesight a má byť prečo. Rozsah a úroveň asistenčných systémov patrí k tomu najlepšiemu čo je na trhu. Vďaka monitoringu situácie pred vozidlom dvomi stereokamerami – umiestenými pod čelným sklom – uvedený systém Eyesight uľahčuje vodičovi jazdu a šoférovanie. K dispozície je funkcia adaptívny tempomat, upozornenie na nerovnomernú jazdu v pruhu a opustenie jazdného pruhu, protikolízny brzdový systém a protikolízny systém riadenia škrtiacej klapky.

Celkové pozitívne hodnotenie testovaného modelu môže pochovať hodnotenie samotného agregátu 1,6 typu boxer a automatickej bezstupňovej predovky Lineartronic (CVT). Ako to myslíme – no prejav zážihového agregátu 1,6 84kW typu boxer (protibežné piesty) a CVT prevodovky nedosahuje úroveň jazdných výkonov a pružnosti turbomotorov TSI a TDI s DSG dvojspojkovou prevodovkou od VW. To je jednoducho fakt (zrýchlenie z 80-120 km/h Subaru Impreza 9,07 s, VW Golf 1,5 TSI 5,5 s), ale napriek tomu, ak vás oslovuje tento typ vozidla, dajte mu šancu a nechajte si čas na zžitie sa s ním.

Subaru Impreza skrátka musíte porozumieť a výsledok môže byť potom celkom iný, resp. mu v pohode budete tolerovať v určitých situáciách jeho menšiu akceleračnú schopnosť v dôsledku „vysávacieho“ prejavu CVT prevodovky (znižujúcu dynamiku). Hovoríme z vlastnej skúsenosti, keď po týždňovom testovaní sme tieto hendikepy už ako negatívum nevnímali, nakoľko sme spôsob jazdy prispôsobili schopnosťami agregátu a charakteru práce CVT automat. prevodovky.

Aby sme sa rozumeli, auto nie je žiaden lenivec – v prípade potreby dokáže slušne zrýchliť, pre bežné jazdenie je viac ako postačujúce. Na pamäti treba mať, že nemáte pod kapotu preplňovaný motor a jazdný výkon si musíte „zaslúžiť“, čo môže byť pre vyznávačov turbomotorov otravné, pre iných však takýto charakter motora môže poskytovať väčší pocit spojenia s vozidlom. Pre určitú klientelu to môže byť skrátka veľmi lákavé. Navyše odmenou je pri plynulej, bežnej jazde tichý chod agregátu a príjemne plynulé radenie automatickej bezstupňovej prevodovky.

Spotreba v teste mix 7,8 litrov nie je práve nízka, hlavne v porovnaní s dieselovými motormi, ale v porovnaní s benzínovými konkurenčnými TSI turbomotormi nevybočuje z priemeru. Mimo mesta do 90 km/h po okreskách však vystačíte so spotrebou o dva litre nižšou, pri 130 km/h 8,0litrov/100km a v meste či športovejšej jazde však aj cez 9 litrov. Relatívne vyššie náklady na palivo vynahradí prípadnému záujemcovi o tento typ vozidla jeho ústretová, konkurencieschopná cena od 19.990 € je výrazne nižšia ako u konkurencie (viď cenník). Autá s pohonom všetkých kolies v tomto segmente vozidiel nemáte veľa na výber a aj tie, ktoré sú k dispozícii, napríklad spomínaný VW Golf, štartujú na cene 25.000 €.