Škoda Octavia má v ponuke celý rad pohonných jednotiek: 5 turbo-benzínov (1,0 TSI 85kW, 1,2 TSI 63kW, 1,4 TSI 81kW, 1,5 TSI 110kW) a 4 turbo-diesle (1,6 TDI 66kW, 1,6 TDI 85kW, 2,0 TDI 110kW  a 2,0 TDI 135kW). My sme na test dostali verziu Škoda Octavia 2,0 TDI 110kW spriahnutú so 6.st manuálom.

Aktuálna doba nepraje dieslom či už vyššími nákladmi na plnenie emisných noriem alebo konkurenčným tlakom od stále sa zlepšujúcich benzínových turbomotorov, napriek tomu z pohľadu pomeru jazdných výkonov a spotreby a v neposlednej rade aj ceny (resp. straty hodnoty) nám stále vychádza ako favorit vznetová  motorizácia 2,0 TDI 110kW. Jeho prejav je nadpriemerne živý. Promptný rozjazd, v podstate bez turbodiery, nie je stále v takej miere na túto motorizáciu samozrejmý. Záťah od spodných otáčok (cca 1400 otáčok) a pružnosť agregátu sa nám, vzhľadom na udávané papierové výkony, zdali až nadpriemerné. Je to dobrá sprava pre tých čo preferujú jazdné výkony.  Hoci je k dispozícii aj výkonnejšia vznetová verzia 2,0 TDI 135kW, tak ani s touto verzii nebude mať športovejšie založený vodič pocit, že má pod kapotou málo koní.

S týmto agregátom sme sa mali možnosť zoznámiť aj v ostatných koncernových modeloch a v každom prípade nás oslovil nielen slušnými jazdnými výkonmi a nízkou spotrebou ale aj kultúrou chodu motora a aj ochotou pracovať v nezvykle nízkych otáčkach bez toho aby vás otravoval dunením  alebo trasením karosérie.  Najlepšie sa, pochopiteľne, cíti v stredných otáčkach a do sfér nad štvortisícovú hranicu sa púšťať ani nemusíte. Ak však treba, a podradíte a pritlačíte plynový pedál až na doraz, pustí sa štvorvalec ochotne aj nad spomínaných 4000 otáčok, pochopiteľne však vzhľadom na typ motora už bez výraznejšej akcelerácie. 

Motor však poteší, vzhľadom k slušným jazdným výkonom, aj v otázke spotreby. Bežne sa dá jazdiť bez nejakého obmedzovania takmer na úrovni piatich litrov. V teste sme spotrebovali 5,3 litra na 100km.  Pri 90 km/h 4,4 l/100 km, pri 130 km/h 5,6 l/100 km a v meste 6,0 l/100 km.

Celkový pozitívny dojem dotvára skutočnosť, že sa s autom veľmi dobre šoféruje, čo je jeho veľké plus. K tomu prispieva na daný typ auta nielen dobrá ovládateľnosť bez záludného chovania a primeraný komfort pruženia (aj keď v porovnaní s konkurenciou napr. Opel Astra, o niečo tvrdšie nastavenému), ale aj samotná obsluha – nastavenie posilňovača riadenie, presnosť a chod radiacej páky radenia, rozmiestnenie pedálov, sily potrebné na ovládanie pedálov – zaber spojky či nastúp brzdného účinku je tak akurát, resp. bez dôvodu na kritiku. To však nemusí platí pre ženskú, nežnejšiu časť populácie, pre ktorú môže byť radenie príliš kostrbaté a na vytláčanie spojky potrebne viac síl ako je prijemné. V kolónach pri viacnásobnom pohýnaní poteší fungovanie sýtemu štart/stop. Po vypnutí motora ho nie je potrebné opäť naštartovať vytlačením spojky – motor naskočí automaticky po pohnutí auta pred vami.   

Pre veľkosť  vnútorného a batožinového priestoru platí to, čo sme napísali  pre ostatné testované verzie Octavie, či už z pohľadu rekordne veľkého objemu kufra 590 (Opel Astra 377 litrov, Ford Focus 363 litrov), alebo nadpriemernej voľnosti pre kolená na zadných sedadlách. Nameraný udaj 836mm – od predného operadla po zadné operadlo – je na tom lepšie ako pri mnohých reprezentantov  strednej triedy (VW Passat 834 mm, Opel Insignia 810 mm). Na šírku sa však radí skôr medzi kompakty typu Opel Astra, Ford Focus, Kias ceed, Peugeot 308. Pre prepravu 4 osôb je však všetko v poriadku, dvaja sa vzadu odvezú v nadpriemernom pohodlí, ale traja by už frflali na relatívne úzky interiér.

V pozícii vodiča hneď viete, že sedíte v Octavii. Výbornú ergonómiu, prehľadnú grafiku a jednoduché ovládanie dotykovej obrazovky a navigácie Amundsen (za príplatok 462 €), resp. Columbus (za príplatok 1345 €) dávame v mnohých aspektoch za príklad – či už prehľadnou grafikou, promptnou odozvou alebo pikoškami typu zobrazujúcou sa spodnou „lištou“ s ikonami hlavných funkcii bez toho aby ste sa dotykového displeju dotkli – stačí len priblížiť  ruku. Veľmi praktické. Tu je Octavia niekde inde ako väčšina konkurentov, a navyše ešte dostala faceliftovaná verzia väčší 9,2“, modernizovaný a prehľadnejší dotykový displej. Aj keď objektívne treba povedať, že konkurencia, taktiež nespí a robí pokroky, hlavne Opel a Ford, ktorí ešte nedávno v tejto disciplíne zbierali negatívne body. Viac sa dozviete v novembrovom vydaní časopisu Autotest.

ZDIEĽAŤ