Test: Škoda Fabia 1.2 TSI 81kW

Škoda Fabia svojim atraktívnym dizajnom, kvalitou spracovania, ergonómiou, jednoduchou obsluhou a dobrými jazdnými vlastnosťami, pomerom úžitkových vlastností a ceny, má výraznú presvedčovaciu silu pre potencionálnych záujemcov aj pre tých, čo nie sú práve fanúšikmi automobilov s okrídleným šípom, dupľom v atraktívnej farebnej kombinácii – striebornej metalíze a tmavých 16“ zliatinových diskoch, pod kapotou s výkonnejšou verziou TSI 81kW spriahnutou so 7-st. automatom DSG.

Dôkazom o tom sú aj samotné predajné čísla. Napríklad na Slovensku je jednoznačnou jednotkou. Nová Fabia má našliapnuté na rekordné predaje – podľa správ od automobilky sa predalo o cca 20 % viac ako predošlý rok.

Auto pôsobí vizuálne kompaktnejším a príjemnejším dojmom v porovnaní s predchodcom – čo nezadáva príčinu na kritiku za diskutabilný vzhľad, ale práve naopak, dôvod na výraznú pochvalu – klobúk dole pred slovenským dizajnérom Jozefom Kabaňom.

Skrátka, dizajn exteriéru patrí k silným stránkam novej Fabie. To platí aj pre interiér. Priestorové pomery v kabíne sú na úrovni daného segmentu, na šírku ani na dĺžku sme pocitovo nevnímali rozdiel, či už v pozitívnom alebo negatívnom zmysle v porovnaní s ostatnými modelmi – napr. Ford Fiesta, Citroën C3, Renault Clio, VW Polo, Seat Ibiza…, aj keď rozdiely po premeraní sa mierne ukázali (viď tabuľka rozmerov). Celkový posed za volantom (skôr vyšší), výborná ergonómia a vizuálny dojem z prístrojovej dosky s vydareným dizajnom, s prehľadným umiestnením ovládačov a jasne citeľným ukazovateľmi a kvalitným spracovaním, by dostal aj v porovnaní s konkurenciou najvyššiu známku – dokonca aj v porovnaní so súkmeňovcami.

Pri preprave batožiny poteší fakt, že podľa údajov výrobcu v kufri pribudol objem +30 litrov. V základnom 5-miestnom usporiadaní je k dispozícii 330 litrov, resp. po sklopení operadiel až 1150 litrov – nevýhodou je ostávajúca nerovná plocha s výrazným schodom.

Škoda Fabia 1.2 TSI 81kW_bok
Škoda Fabia 1.2 TSI 81kW

Poďme však k hodnoteniu jazdného prejavu. Tu je hodnotenie jednoznačné. S testovanou Fabiou sa veľmi dobre jazdí! V krátkosti povedané – v pozícii vodiča oceníte fakt, že sa ľahko obsluhuje a s prehľadom ovláda v rôznych režimoch jazdy. Za to, v pozitívnom zmysle slova, môže optimálne nastavený posilňovač riadenia s dobrou spätnou väzbou a s primeraným odporom a vybavenie testovanej Fabie 7-st. automatom – dvojspojkovej prevodovky (plusom je plynulé a promptné radenie, a mínusom do určitej miery pri parkovaní a rozbiehaní na križovatke nie najjemnejší rozbeh). Ďalej sa pod pochvalu za jazdné vlastnosti podpisuje tuhá karoséria a charakter podvozku, ktorý vykazoval nielen výbornú smerovú stabilitu na diaľnici a v ostrých zákrutách, ale aj veľmi dobrú absorpciu nerovností. Tu by sme chceli zdôrazniť výraznú prednosť aktuálnej Fabie, resp. posun v porovnaní s predošlou generáciou, a to na daný segment vozidiel nadpriemerne odhlučnený podvozok. Prejazd po nekvalitnej vozovke vôbec nerušil posádku prenosom rázov od kolies do kabíny. To platí aj pre veľmi dobré odhlučnenie pohonnej jednotky 1,2 TSI 81kW.

Mnohých potencionálnych záujemcov o novú Fabiu, hlavne kvôli nižšej cene, bude zaujímať, ako je na tom základná motorizácia – trojvalec 1,0 MPI z pohľadu hlučnosti, jazdných výkonov a spotreby. Na podrobný test sme uvedenú verziu ešte nedostali, ale pri uvedení Fabie v Portugalsku na jeseň minulého roka sme mali možnosť krátkeho zoznámenia s 1,0 MPI 55kW (slabšiu verziu 44kW sme nestihli vyskúšať). Nízka úroveň hlučnosti príjemne prekvapila. Pri vytáčaní agregátu nám doslova spadla sánka, keď motor pri jazde po diaľnici pri 130 km/h točil vysoké otáčky (až 4100 otáčok), ostávalo v kabíne prekvapujúce ticho, len svišťanie okolo spätných zrkadiel dávalo tušiť, že uháňame po ľudoprázdnych portugalských diaľniciach. Naopak, z pohľadu jazdných výkonov a spotreby nič prekvapujúce nečakajte, autu chýba pružnosť a výraznejšia dynamika a chuť do zrýchľovania aj pri vytočení do vyšších otáčok, čo je vzhľadom na typ motorizácie viacmenej očakávané. Určite z pohľadu jazdných výkonov doporučujeme verziu TSI (turbo, 4 valce, priamy vstrek). V ponuke sú dve výkonové varianty 1,2 TSI a výkonnejšia 1,2 TSI 81kW – práve tento typ motorizácie sme podrobili redakčnému testu.

Škoda Fabia 1.2 TSI 81kW_zadok
Škoda Fabia 1.2 TSI 81kW

Pokiaľ však nie ste nároční, tak Fabia aj s novou motorizáciou 1,0 MPI 55kW (slabšia verzia nebola k dispozícii) v dostatočnej miere spĺňa nároky na presun z bodu A do bodu B, či už v meste alebo mimo mesta, nič viacej však od nej nečakajte. To platí aj z pohľadu spotreby. Mix podľa palubného počítača v kombinácii mesta, jazdy mimo mesta do cca 90 km, diaľničného tempa, vychádzal na 6,1 l/100 km, čo je na daný typ auta a motorizácie síce obvyklá hodnota, ale o viac ako liter vyššia ako udávaných 4,8 litra/100 km. Mimo mesta pri jazde do 90 km/h ukazoval palubný počítač 5,4 l/100 km. Poďme však k TSI motorizácii, ktorá sa predsa len lepšie hodí k novej Fabii, hlavne v našich končinách, kde Fabia spĺňa aj funkciu rodinného auta. Tu je TSI na nezaplatenie, skrátka turbo robí svoje a aj pri plnom naložení dokáže agregát pri predbiehaní alebo na diaľnici s ľahkosťou zrýchliť, bez známok dýchavičnosti, čo je pre 1,0MPI méta nedosiahnuteľná.

My sme, ako sme už napísali, mali na test výkonnejšiu verziu 1,2 TSI 81 kW so 7-st. DSG automatom teda dvojspojkovou prevodovkou, ktorá vo vrchovatej miere spĺňa nároky na jazdné výkony. Pritom spotreba mix 6,3 litra na 100 km ostáva v rozumných medziach. Na tom sa podpisuje práca 7-st. automatu, ktorý dokážete využiť jeho pružný charakter a zbytočne nevytáča motor do otáčok.

Technické info & konkurencia
pdf ikona
Aktuálny cenník

skoda-logo

 

 

VÝSLEDNÉ HODNOTENIE – 9/10

Dizajn 9/10
Interiér 9/10
Multimediálny systém 8/10
Kvalita spracovania 9/10
Motor & jazdné vlastnosti 9/10
Spotreba 8/10