PRIDAJ SA K NÁM NA INSTAGRAM A SLEDUJ STORIES

SEAT Leon ST stále dostanete s benzínovým štvorvalcom 1.2 TSI, na rozdiel od Octavie a Golfa, ktoré už majú v portfóliu ponuky motorov namiesto 1.2 TSI iba trojvalec 1.0 TSI. Táto výmena čaká zrejme aj Leon, najskôr však podľa slov importéra až po modelovom roku 2018.

SEAT Leon je dodávaný v troch karosárskych prevedeniach, ako 3-dverový SC, 5-dverový hatchback a combi s označením ST. My sme na test dostali verziu ST s motorizáciou 1.2 TSI, vo výbave Stylle s príplatkovým balíkom Exclusive (park. senzory vredu a vzadu a optický parkovací systém, full led predné svetlomety a zadné LED svetlá + svetelný a dažďový senzor) so zľavou 1 422 €.

Uvedený agregát 1.2 TSI 81kW sme už viackrát testovali – jeho prednosťou je nízka hlučnosť, veľmi dobre jazdné výkony – hlavne pružnosť a ústretová spotreba. Po naštartovaní za studena sa 1.2 TSI sa prejaví mierne hrubším chodom – v porovnaní s konkurenčnými litrovými trojvalcami však kultivovanejším, ktorý v krátkom čase ustane a na voľnobeh beží takmer bez vibrácií a hluku. Úroveň hladiny hluku ostáva v rôznych režimoch jazdy nízka, napríklad pri cestovnej rýchlosti 130 km/h na 6. rýchl. st. sa nenamáha a točí iba 2800 otáčok, a pritom prenos hluku do kabíny ostáva v porovnaní s prenosom hluku od odvaľujúcich sa kolies a aerodynamického hluku takmer bezvýznamný. A aj pri vyššej cestovnej rýchlosti (150 km – 160 km/h) ostáva odhlučnenie motora stále v prijateľných medziach. V bežnej premávke spĺňa nadmieru nároky na dynamiku jazdy, a to aj s viacčlennou posádkou – vyšší max. krútiaci moment, resp. turbo, robia svoje. Až na Octaviu (Golf sme netestovali) poráža v zrýchlení a pružnosti celú plejádu konkurentov – viď tabuľka jazdných výkonov. Zrýchlenie z 0-100 km (s) – Leon ST 10,8; Octavia kombi 10,6; Opel Astra ST 11,6; Ford Focus kombi 11,2; Peugeot 308 SW 11,9; zrýchlenie z 0-130 km (s) – Leon ST 17,9; Octavia kombi 17,3; Opel Astra ST 19,2; Ford Focus kombi 18,1; Peugeot 308 SW 18,3. Pružnosť 80-120 km/h (s) 5. rýchl. st. – Leon ST 13,8; Octavia kombi 11,5; Opel Astra ST 15,9; Ford Focus kombi 14,5; Peugeot 308 SW 17,3.

Pri dodržiavaní rýchlostných limitov bez toho, že by sme sa obmedzovali s využívaním potenciálu benzínového turbomotora, sme jazdili bez problémov za slušných 5,9 litrov na 100 km. Pri jazde po diaľnici sme spotrebovali 6,2 litra na 100 km, v meste 6,5 litra a mimo mesta v ekonomickom režime prekvapujúco pod 5 litrov. To sú hodnoty, ktoré dávajú chrobáka do hlavy aj tým, ktorí vsádzajú na úsporné dieselové agregáty.

Pozitívne hodenie dostávajú aj jazdné vlastnosti. Nárast zadnej partie v porovnaní s 5-dverovým hatchbackom sa neprejavili negatívne na ovládateľnosti. Je však jasné, že v prípade väčšieho naloženia batožiny musí vodič rátať s väčšími odstredivými silami a pretáčavosťou pri výjazde zo zákruty. To je však daň za lepšie prepravné možnosti. Ešte je nutné poznamenať, že Leon ST využíva dva druhy zadnej nápravy – jednoduchú vlečnú, tou bol vybavený aj náš, a viacprvkovú, ktorá je tak ako pri Octavii kombi k dispozícii len pre výkonnejšie motorizácie nad 110 kW.

Takto disponovaný Leon ST, aj s jednoduchou zadnou nápravou (počas týždňového testovania sme nezaznamenali dôvod na nespokojnosť), spĺňa vysoké nároky po všetkých stránkach.

Problém však je, že na našom trhu bojuje o zákazníka s koncernovými súrodencami, ktorí predstavujú top ponuku v tomto segmente – najpredávanejšou Octaviou Combi, aj keď tá sa skôr radí rozmermi o triedu vyššie – a taktiež veľmi úspešným modelom VW Golf Variant. Prilákať zákazníkov na stranu španielskeho modelu môže nižšie nastavená cena a aktuálne stále v ponuke aj štvorvalcový 1.2 TSI.

Inak zásadné rozdiely nevidíme z pohľadu prepravných možností, teda veľkosti kufra, čo je jeden z najdôležitejších argumentov v prospech, resp. v neprospech, pri kúpe takéhoto typu vozidla. Leon ST má len o jeden liter menší kufor meraný po plató a s rezervou ako Octavia Combi. Samozrejme, celková využiteľnosť, resp. objem po strop, je o niečo menší v dôsledku dozadu skosenej zadnej partie kufrových dverí. SEAT Leon ST odvezie v základnom 5-miestnom usporiadaní úctyhodných 587 litrov, čo ho radí na vrchol ponuky batožinového priestoru v tejto triede vozidiel. Samozrejmosťou je možnosť deleného sklopenia zadných sedadiel, vďaka čomu sa batožinový priestor ešte zväčší na 1470 litrov, pritom na jeho zväčšenie stačí na každej strane potiahnuť páčku v bočnom čalúnení a pružiny automaticky sklopia príslušné časti operadiel zadných sedadiel. Dvojitá podlaha batožinového priestoru uľahčuje manipuláciu s nákladom a poskytuje praktický krytý odkladací priestor. Na prepravu dlhých predmetov je k dispozícii veľký otvor po sklopení stredovej lakťovej opierky.

Pre posádku je miesta vpredu aj vzadu vo všetkých smeroch dostatok. Vpredu tvarovanie a rozmery sedadiel spĺňajú vysoké nároky na pohodlie a oporu tela, vzadu chýba sedákom pár cm navyše k optimálnej opore stehnám. Prístrojový panel pôsobí konzervatívnym, možno až strohým dojmom. Niekto môže ohrnúť nos, niekto však pochváliť. Je to otázka vkusu. Pochvalu si zaslúži za dobrú kvalitu plastov a pootočenie stredového panelu k vodičovi. Plusom je aj výborný výhľad do predoboku – v tom to segmente patrí k tým najlepším. Za to môže vďačiť relatívne úzkym predným „A“ stĺpikom a umiestneniu spätných zrkadiel viac od nich dozadu, čím sa nevytvára jednoliata hradba „A“ stĺpika a spätného zrkadla ako pri viacerých konkurentoch.

 

 

ZDIEĽAŤ