Test: SEAT Ibiza FR 1.5 TSI

PRIDAJ SA K NÁM NA INSTAGRAM A SLEDUJ STORIES

SEAT Ibiza FR 1.5 TSI láka potencionálnych zákazníkov kombináciou atraktívneho dizajnu, výkonného motora a veľmi dobrou ovládateľnosťou.

SEAT Ibiza dokáže pútať zaslúženú pozornosť v atraktívnej, športovo ladenej verzii FR s upravenými nárazníkmi, odlišnou mriežkou chladiča, zadným spojlerom, výraznejšími koncovkami výfuku (aj keď len falošnými), čiernymi vonkajšími spätnými zrkadlami a lištami okolo okien. Celkový veľmi pozitívny vizuálny obraz testovanej verzii SEAT Ibiza FR dotvárajú 17“ efektné zliatinové disky a v testovanej verzii oranžová metalíza.

Inak SEAT Ibiza aj v bežnej verzii patrí na trhu k tým najatraktívnejším modelom vo svojom segmente. Ostro rezané hrany – tak typické pre posledné modely VW Group, a výrazne predné svetlomety, v tomto prípade FULL LED, zadné svetlá s LED technológiou – dodávajú vozidlu na atraktivite a modernom vzhľade.

Taktiež dizajn interiéru ide v duchu ostatných modelov SEAT, je uhladený a vyslovene konzervatívny – bez tvarových výstrelkov na prístrojovke. Takto striedmo postavený interiér sa však nemusí páčiť každému, hlavne v bežnej verzii v šedom prevedení a s 5“ displejom audiosystému. Nám sa však páči, zo SEATov najviac. Navyše v prevedení FR s tmavými plastami, obkladom palubnej dosky z imitácie kože a ozdobnými lištami, nepôsobí, napriek samým tvrdým plastom (čo je v tejto triede normálne), vôbec lacným dojmom.

Jeho silnou stránkou je kvalita spracovania a ergonómia. Po ruke umiestnené ovládače, na stredovej konzole, 5“ dotykový displej kombinovaný s klasickými manuálnymi ovládačmi, v ľahkom dosahu radiaca páka a jasne čitateľné ukazovatele (ideálne jednoduchá grafika otáčkomera a tachometra), berieme v tomto modeli ako samozrejmosť. Povedať ešte treba, že je v ponuke za príplatok 680 € aj s 8“ dotykovým displejom, ktorý zatraktívni vizuálne samotný prístrojový panel ešte viac.

Kokpit vodiča v športovo ladenom prevedení FR však charakterizuje hlavne športový volant (v spodnej časti tvarovo zrezaný), skvele padnúci do rúk a predné športové sedadlá ponúkajúce nielen výrazným bočným vedením oporu tela v zákrutách, ale aj pohodlie sedenia vďaka nešportovo mäkšiemu vystlaniu a nadpriemerne dlhým sedákom s ideálnou oporou pre stehná. Pozíciu za volantom si nájdu rôzne typy postáv vďaka v dvoch osiach nastaviteľnému volantu a nadpriemerne veľkému pozdĺžnemu rozsahu nastavenia sedadla, čo nie je samozrejmosť u konkurenčných modelov. Z Ibizy je naviac veľmi dobre vidieť do predoboku, vďaka tenkým „A“ stĺpikom a vonkajším spätným zrkadlám umiestneným od „A“ stĺpika viac dozadu ako má cela plejáda konkurentov. Vďaka tomu sa nevytvára spoločná hradba „A“ stĺpika a spätného zrkadla, ktorá dokáže zakryť vo výhľade aj celé auto. Palec hore a veľké plus pre bezpečnosť cestovania. Naopak, palec dole dávame opäť za pomerne malé a neprehľadné vonkajšie spätné zrkadlá. To je však už tak nejak pre SEATy typické, mnohým to možno nevadí, nám však áno.

K pohodliu cestovania prispieva aj veľkoryso riešený vnútorný priestor – na danú triedu (viď tabuľka porovnania s konkurenciou). Vzadu nebude dospelý pasažier frflať na voľnosť v oblasti kolien či v oblasti hlavy. Len pre ilustráciu pri 1,75 m vysokej postave usadenej za sebou ostáva 80 mm voľného priestoru pre kolená. To znamená, že sa za seba s rezervou pre kolená posadí aj 1,87 m vysoký človek. Na šírku tiež už nebudete tak nalepení ako v predošlom modeli, hlavne vpredu je šírka v lakťoch takmer na úrovni kompaktov. Prekvapujúco sa natiahnutý vnútorný priestor neprejavil ne

gatívne na veľkosti kufra, práve naopak, technici od Seatu čarovali, a v základnom 5-miestnom prevedení pripravili objem 350 litrov, čo Ibizu radí pred celú konkurenciu (Škoda Fabia 320 litrov). Pokiaľ kufor ešte zväčšíte sklopením operadiel, získate síce väčší priestor, ale bez rovnej podlahy s výrazným schodom.

Poďme však k tomu, čo nás zaujímalo najviac, a to je pohonná jednotka – štvorvalcový turbobenzín 1.5 TSI, ktorý vykazuje max. výkon 110kW/5000ot.min-¹ a max. krútiaci moment 250Nm/1500ot.min-¹ spriahnutý so 6-st. manuálom. Takto disponovaný dokáže s Ibizou riadne zacvičiť – z 0-100 km/h zrýchli za 7,9 s a podľa údajov výrobcu dokáže uháňať max. rýchlosťou až 215 km/h. Jeho plusom je veľmi dobrý ťah v širokom pásme otáčok, pre športovejšie založených vodičov však môže pôsobiť až príliš lineárnym nástupom do zrýchľovania. Jeho nástup je skrátka plynulý, aj keď – ako hovoria čísla – v prípade potreby dostatočne dynamický. Pritom spotreba ostáva na veľmi ústretových číslach aj vďaka systému odpájania dvoch valcov, ktorý funguje pomocou otváraní a zatvárania sacích a výfukových ventilov, Mix v teste 6,6 litra na 100 km je vzhľadom na jazdné výkony dobrá hodnota, a plusom je aj fakt, že 1.5 TSI ani pri športovej jazde neuletelo do dvojmiestnych cifier a neprekročilo 9 litrov/100 km. Pritom pri ekonomickej jazde mimo mesta sa s ním dá jazdiť takmer ako s dieslom so spotrebou blížiacou sa 5 litrom. V meste rátajte so spotrebou 7,2 litra na 100 km a na diaľnici 7,0.

Inak vypínanie režimu dvoch valcov funguje bez toho, aby ste to poznali (plynule bez cuknutia), pokiaľ by sa neukázal informačný nápis na displeji, tak o tom, že idete na dva valce, by ste ani nevedeli. Pritom sa tento nápis ukazoval vskutku často, Ibiza išla v nižších rýchlostiach na dva valce kedykoľvek pri ustálenej jazde a pri jazde z kopca.

Prejav štvorvalcoveho benzínového agregátu je podľa očakávania kultivovaný, v nízkych otáčkach neotravuje dunivým zvukom a vo vyšších otáčkach preniká jeho zvuk v prijateľnej miere, nakoľko je na daný typ auta veľmi dobre odhlučnený. To sa o podvozku nedá úplne povedať. Hlavne, pri preprave väčšieho množstva batožiny, po sklopení zadných operadiel, ostáva prenos hluku do kabíny od podvozku a obtekajúceho vzduchu príliš otravný.

POROVNANIE S KONKURENCIOU

ModelSEAT IbizaFord FiestaOpel CorsaŠkoda Fabia
Motor1.5 TSI1.0 EcoBoost1.4 Turbo1.0 TSI
Zdvihový objem (ccm)14989981364999
Valce 4343
Max. výkon (kW/min-1)110/5000103/6000110/500081/5000 - 5500
Krútiaci moment (Nm/min-1)250/1500180/1500220/3000200/2000 - 3500
Prevodovka6M6M6M7A
Max. rýchlosť (km/h)215202207195
Zrýchlenie z 0-100 km/h (s)7,99.08,910,2
Spotreba (l/100 km)4,94,55,84,8

A ako hodnotíme jazdné vlastnosti? Jednoducho, veľmi dobre. Výkonnej pohonnej jednotke v pohode stíha podvozok (o 15 mm znížený s tuhšími tlmičmi, silnejším stabilizátorom a tuhšou zadnou nápravou). Vodič má pri šoférovaní pocit, že má auto úplne vo svojich rukách. K tomu napomáha nielen samotný podvozok, riadenie s dostatočnou spätnou väzbou, pevná karoséria, ale aj relatívne menšia pohotovostná hmotnosť a elektronická uzávierka diferenciálu. Ochota vrhať sa do zákrut, aj vo vyšších rýchlostiach, je chvályhodná. Ibiza FR, skrátka, skvele jazdí – je nadpriemerne stabilná a ľahko ovládateľná, a to všetko zvláda bez výraznejšej ujmy na komforte pruženia. Jednoducho, podvozok, aj keď je v porovnaní s bežnou verziou o niečo viac pevnejšie vyladený, neostáva pri prejazde po nerovnostiach zbytočne tvrdý, resp. neodskakuje (a to aj s jednoduchou zadnou nápravou), ale je nerovnostiam poddajný.

V tomto hodnotenie by sme menšiu Ibizu dokonca postavili aj nad samotný Leon, aj to je už čo povedať, nakoľko Leon patrí k favoritom v tejto disciplíne. Aktuálne snáď nemá Ibiza v tomto hodnotení, teda v kombinácii ovládateľnosti a komfortu pruženia, vo svojej triede konkurenta.

Celkový pozitívny dojem dotvára široká paleta prvkov výbavy, či už štandardne dodávanými alebo za príplatok. Testovanému modelu nechýbal napríklad adaptívny tempomat alebo dvojzónová klíma (Fabia nemá dvojzónovú klímu v ponuke ani po aktuálnej modernizácii.

Vo výbave FR nájdete aj tzv. SEAT Drive Profile, ktorý umožňuje zvoliť režimy Comfort, Eco, Sport a Individual, resp. nastavenie odozvy riadenia, odozvy plynového pedálu a nastavenie prevodovky (pre DSG). Výrazne zmeny však nečakajte. Napríklad v športovom móde Sport iba mierne vnímate zostrené reakcie na stlačenie plynového pedála a stuhnutie riadenia.