Test: SEAT Ateca FR 2.0 TSI 4Drive 7-DSG

SEAT Ateca v športovej výbave FR s vizuálnymi úpravami a doplnkami (čierne pozadie pre Full LED svetlomety, zadný spojler, strieborný difúzor, prahy dverí, dvojitá koncovka výfuku, tmavý „gril“ s logom FR… viac tabuľka výbavy), v atraktívnej, neprehliadnuteľnej oranžovej farbe Samoa, s efektnými 18“ zliatinovými kolesami, predstavuje príjemné osvieženie ponuky vozidiel v segmente SUV na slovenskom automobilovom trhu.

SEAT Ateca FR dokáže osloviť športovejšie založených vodičov nielen vzhľadom, ale aj nadpriemernou úrovňou jazdných výkonov a slušnými jazdnými vlastnosťami. Vo verzii FR sú na pohon k dispozícii dva motory: turbokompresorom prepĺňaný benzínový motor 2.0 TSI a naftový 2.0 TDI, obe motorizácie s pohonom všetkých kolies a 7-st. dvojspojkovou automatickou prevodovkou DSG.

My sme mali na testovacie jazdy zapožičanú benzínovú verziu SEAT Ateca FR 2.0 TSI vykazujúc max. výkon 140kW/190k. Jej dynamický prejav a chuť za každých okolností akcelerovať nás uchvátila. Subjektívne sme mali pocit, že je pod kapotou ešte o nejakých pár koní naviac. Ten pocit, že máte k dispozícii snáď viac výkonu ako potrebujete, a to nielen pre bežné jazdenie, ale aj dynamickejšiu športovú jazdu, je veľmi nákazlivý. K tomu prispieva aj práca 7-st. DSG prevodovky s promptným a plynulým radením bez skokovitého prejavu pri rozchádzaní (čo býva neraz Achillovou pätou tohto typu prevodovky).

Pokiaľ sa pozriete na tabuľku zrýchlenia a max. rýchlosti (z 0-100 km/h za 7,4 sekundy, max. rýchlosť 212 km/h), tak je jasné, že celá konkurencia (viď tabuľka porovnania s konkurenciou pod textom) pozerá v pomyselných pretekoch jazdných výkonov SEAT-u Ateca na chrbát.

Auto ide skrátka ľahko do zrýchlenia a zároveň bez výrazného prenosu hluku do kabíny. To isté platí aj pri jazde po diaľnici, kde neotravuje posádku zvýšenou mierou hluku, resp. ostáva vďaka dobrému odhlučneniu výrazne zatlačený do úzadia. Taktiež spotreba, aj keď nie je práve nízka – mix 8,4 litra/100 km (spritmonitor 8,9 l/100 km) – sa drží v porovnaní s konkurenciou na nižších úrovniach (viď tabuľka porovnania s konkurenciou). Vplyv na spotrebu a jazdné výkony má samozrejme aj nastavený jazdný režim. Štandardom pre najvyšší stupeň výbavy (Excellence a FR) je otočný ovládač jazdných režimov umiestnený na stredovom tuneli.

Nastaviť je možné režim eco, normal, sport, offroad a individual. Samotné šoférovanie pripomína, aj napriek vyššej stavbe karosérie, ovládateľnosťou takmer nižšie položený hatchback. Podvozok ostáva pomerne pevný a preferuje skôr stabilitu pred komfortom. To však hovoríme z pohľadu bežného zákazníka. Napriek tomu tí športovejšie založení, čo je v tomto prípade zrejme väčšina potencionálnej klientely, by zvládli ešte viac športovejšie a pevnejšie vyladený podvozok na úkor komfortu. Predsa len má auto čo robiť, aby zvládlo pri športovejšej jazde tak prekvapujúco výkonný a živý motor. V náročnejších adhéznych podmienkach či pri výjazde mimo pevnú vozovku príde vhod pohon všetkých kolies 4Drive a možnosť zvoliť offroad režim. V praxi však ukázal pohon 4×4, že je viac určený na cestu napr. v prípade zníženia trakcie v daždi, na snehu ako do terénu.

Poďme však ešte aj k statickému hodnoteniu. SEAT Ateca má veľmi vydarený dizajn aj v bežnom prevedení. Navyše v prevedení FR pridal ešte na atraktivite. Jej svieži, moderný a vskutku okulahodiaci vzhľad so svetlometmi tvarovanými do trojuholníka a karosériou pokrytou ostrými hranami vo všeobecnosti zdieľa pozitívne hodnotenie.

Pre interiér už tak jednoznačne pozitívne hodnotenie nemusí platiť. Niekto môže ohrnúť nos, niekto však práve pochváliť strohý štýl. Je to skrátka vec vkusu. Z pohľadu spracovania a použitých materiálov nezadáva na kritiku, ale predsa len pomerne strohý a hranatý prístrojový panel sa nemusí každému páčiť.

Pritom hovoríme o najbohatšej verzii FR s vizuálne osviežujúcim 8″ príplatkovým farebným dotykovým displejom (štandardne 5“) a dekoračných obkladoch FR na prístrojovm paneli a dverách. V tomto prevedení ešte zlepšuje dojem volant v koži s logom FR a hlavica radiacej páky a športové sedadlá potiahnuté alcantarou s červeným prešívaním, čierny strop a čierne čalúnenie dverí.

Inak kokpit vodiča je riešený ústretovo. Vyšší posed poskytuje dobrý výhľad, rozsah nastavenia volantu (veľmi dobre padnúci do rúk) a sedadlá, možnosť optimálnej polohy rôzne vysokým postavám. Pri pohľade na ukazovatele a ovládače ostáva vodič v pohode. Na nič si nemusí zvykať a hľadať. Všetko je prehľadne a logicky umiestnené. Jednoduchá grafika ukazovateľov je ľahko čitateľná, tak ako sa patrí na model à la VW Group.

Stredovému panelu dominuje spomínaná 8“ obrazovka s dotykovým ovládaním viacerých funkcií (zatiaľ nemá presklený displej ako VW a Škoda). Nastavovanie dôležitých funkcií, napr. klimatizácie, ostáva však našťastie stále manuálne. Rozlíšenie cúvacej kamery na 8“ obrazovke je v poriadku. Pod stredovou konzolou je k dispozícii hneď po ruke bezdrôtové indukčné nabíjanie mobilného telefónu (za príplatok 192 €) a dve USB koncovky, nie ako pri viacerých iných modeloch poschovávané v stredovej opierke či schránke pred spolujazdcom.

Nastupovanie a vystupovanie do vyššie položených sedadiel je pohodlné. Pri zatváraní dverí príjemne prekvapí ich mäkké dosadnutie ako v prémiovej triede – žiaden buchot, či nebodaj plechový zvuk. V danej triede nejde stále o samozrejmosť.

Viac sa dozviete v kompletnom teste uverejnenom v júlovom vydaní časopisu AUTOTEST.

 

POROVNANIE S KONKURENCIOU

Model (4x4)SEAT Ateca FRHyundai Tucson Kia Sportage Ford Kuga VW Tiguan Honda CRV Mazda CX-5 Škoda Kodiaq
Motor 2.0 TSI1,6 T-GDi1,6 T-GDi 1,5 EcoBoost2.0 TSI2.0 i-VTEC 2.5 Skyactiv 2.0 TSI
Prevodovka A7A7 A7 A6 A7 5A A6 A7
Výkon (kW) 140130 130 134 132 114 143 132
Zrýchlenie ( z 0-100km/h) (s) 7,49,1 9,1 10,1 7,7 12,3 9,2 8,0
Max. rýchl. (km/h) 212201 201 200 208 182195 205
Spotreba (l/100km)7,07,5 7,5 7,5 7,4 7,7 7,1 7,4
Spotreba test (l/100km)8,49,2 9,2 - - - - 9,6
Počet sedadiel 55 5 5 5 5 5 7
Dĺžka (mm) 43634475 4480 4524 4486 4570 4555 4697
Šírka (mm) 18411850 1855 1868 1839 1820 1840 1880
Výška (mm) 16011655 1750 1689 1632 1685 1670 1676
Rázvor (mm) 26382670 2670 2690 2681 2630 2700 2791
Kufor (l) 485513 503 456 520-615 589 503 650-835
Výška nakladacej hrany (mm) 700740 740 720 745 665 750 770
Voľnosť pre kolená vzadu (mm) 817810 790 795 696-870 820 795 645-835
Voľnosť pre hlavu vzadu (mm) 1020928 978 940 975 950 950 1002
Nájazdový uhol predný (°) 2117 17 21 18 18 19 19
Nájazdový uhol zadný( °)2824 24 28 25 22 24 16
Prejazdový uhol (°) 2019 19 19 20 15 19 20
Stúpavosť (°)4140 40 42 - 39 39 40
Svetlá výška (mm) 180165 172 190 200 170 195 188
Brodivosť (mm) 300500 500 450 300 300 300 300
Kríženie náprav (mm) 130140 140 140 150 150 150 150
Index kríženia náprav (%) 4952 52 52 140 57 56 54
Cena motor. (4x4, automat) od (€ s DPH) 29 75030 69029 29034 020,- 37 05032 95034 70039 000