Test: SEAT Arona 1.0 TSI 85 kW XCELLENCE

 

PRIDAJ SA K NÁM NA INSTAGRAM A SLEDUJ STORIES

SEAT Arona už na prvý pohlaď presviedča potencionlálnu klientelu  svojim atraktívnym vzhľadom. Pozitívne hodnotenie však neostalo len pri dizajne, nás presvedčili samotné testovacie jazdy a týždňové zoznamovanie s týmto modelom.

 

SEAT vychádza novým modelom Arona v ústrety požiadavkám zákazníkov, ktorí stále vo väčšej miere (za posledné tri roky 4-násobný nárast) siahajú namiesto iných tried, ako napríklad hatchback, po vozidlách typu crossover.

Pravdupovediac nás tento nárast prekvapil a zrejme nielen nás, nakoľko aj viaceré automobilky (taktiež samotný VW) dlho otáľali s uvedením nových modelov typu crossover v nižších triedach.

Pri komunikácii s čitateľmi a samotnými zákazníkmi preferujúcimi tento typ vozidiel – u nás napr. v posledných rokoch populárny Suzuki SX4 – vychádzal najavo fakt, že tento typ vozidiel oslovuje v porovnaní s hatchbackmi nielen pohodlnejším nastupovaním a vystupovaním, vzdušnejším interiérom s vyššie položeným stropom, vyšším posedom s lepším výhľadom a ústretovejšiemu vyššie stavanému podvozku pre jazdu na menej kvalitných cestách či pri výjazde do ľahšieho terénu, ale hlavne samotným „offroadovým“ vzhľadom s vyššou stavbou karosérie.

Jednoducho, crossovery a SUV sú „in“ a presadzujú sa naprieč rôznymi triedami vozidiel a samotnými značkami. Dokonca vytláčajú z ponuky aj praktické kombi vozidlá.

Tento fakt, teda, že vizuálna stránka je nanajvýš dôležitá, si uvedomuje aj SEAT a Arone už aj tak s príťažlivým dizajnom s outdoorovými prvkami (robustné nárazníky, ochranné lemy blatníkov, rozšírenie bočných prahov…) nadelil navyše atraktívny mejkap v podobe výberu rôznych atraktívnych farieb, resp. dvojfarebných kombinácií (strecha môže byt šedá, čierna, oranžová, resp. v rovnakej farbe ako karoséria) a efektného nerezového pásika v C stĺpiku a zliatinových diskov.

To platí aj pre interiér, ktorý sme mali v dvojfarebnom prevedení – resp. v kombinácii čiernych plastov a matného hliníka – takáto kombinácia pôsobí elegantne a napriek použitým samým tvrdým plastom hodnotne. Dizajn a tvarovanie prístrojovky so stredovým panelom mierne pootočeným k vodičovi a veľký 8“ dotykový displej, jeho grafika a ovládanie, dostávajú od nás pochvalu – čo pri modeloch tejto značky nebolo vždy pravidlom.

Oceňujeme, že ovládanie neostáva v prevažnej miere na dotykový displej, tak ako pri niektorých konkurentoch. Tu sú okolo 8“ displeja umiestnené klasické mechanické tlačidlá, dokonca klimatizácia ma vlastný panel s ovládačmi. Je to stále určite vhodnejšie riešenie ako chodiť do menu dotykového displeja a hľadať ikony zobrazujúce nastavenie teploty kúrenia a výkonu ventilácie.

Arona tiež ponúka odkladacie priestory – veľké, aj pre väčšiu fľašu vo do dverách, pre dva poháre na stredovom tuneli a pod stredovou konzolou s indukčným nabíjaním pre mobily. Pracovisko vodiča dostáva od nás pochvalu nielen za jednoduchú obsluhu, dostatok odkladacích priestorov, ale aj za optimálnu pozíciu za volantom, aj keď je vyššia ako v Ibize, ale nie je príliš „stoličkovitá“, resp. príliš vzpriamená na úkor pohodlia sedenia.

Plusom je aj dobrý výhľad z vyššej pozície a aj dobrý výhľad do predoboku – v tomto segmente patrí k tým najlepším. Za to môže vďačiť relatívne úzkym predným „A“ stĺpikom a umiestneniu spätných zrkadiel viac od nich dozadu, čím sa nevytvára jednoliata hradba „A“ stĺpika a spätného zrkadla ako pri viacerých konkurentoch. V meste by však prišli vhod väčšie spätne zrkadlá.

Parkovanie uľahčuje parkovací asistent, ktorý bol výsadou ešte donedávna výrazne drahších vozidiel – v tomto prípade však bez parkovacej kamery. Auto a voľný priestor sa pri parkovaní zobrazuje len „nákresom“ na 8“ displeji (viď. foto). Inak rozdiel v cene parkovacieho asistenta bez parkovacej kamery a s kamerou je iba 181 € (celkovo 317€/498€).

Vpredu sa sedí v pohode, aj keď športovejšie založeným vodičom bude chýbať možno výraznejšie bočné vedenie sedadiel, a tým, ktorí sa radi opierajú o lakťovú opierku, jej väčšie rozmery (je pomerne krátka) a výškové polohovanie.

SEAT Arona, vzhľadom k svojim rozmerom, ponúka pre štyri osoby dostatok miesta – piaty, resp. traja vzadu, sa už budú na šírku kabíny tlačiť, čo je však na daný segment normálne. Plusom v porovnaní s viacerými konkurentami poteší fakt, že pasažier usadený v strede nesedí na tvrdom sedadle – celá zadná lavica je príjemne pohodlne vystlatá, nielen krajné sedadlá – vôbec vystlanie sedadiel dostáva pochvalu, nie je ani príliš mäkké, ani tvrdé, tak akurát. Pre hlavu a kolená ostáva dostatok miesta – v pozdĺžnom smere pre kolená pre 1,75 metra vysokú postavu „posadenú za sebou“ ostáva voľnosť 70 mm (KIA Stonic 45 mm, C3 Aircross 20 mm).

Na daný segment nadpriemerná voľnosť v pozdĺžnom smere nie je riešená na úkor objemu kufra, ale je riešená vyššie a kolmejšie postavenými zadnými sedadlami zaberajúcimi takto menej miesta v kabíne v pozdĺžnom smere. Menej pohodlnejšie a vzpriamenejšie sedenie na takto situovaných sedadlách vzadu eliminuje hlbší posed. Výsledkom je síce o niečo menej jednoduché vystupovanie z hlbších sedákov, ale vďaka tomu lepší komfort sedenia.

Apropo kufor – ten hodnotíme pozitívne. V rámci svojej triedy patrí k tým väčším. Objem 400 litrov v základnom 5-miestnom usporiadaní je o 45 litrov väčší ako v Ibize a o 30 litrov menší ako v staršej kombi verzii ST (KIA Stonic: 332 litrov, C3 Aircross: 410-520 litrov). Pokiaľ vám to nestačí, tak je možné tento objem zväčšiť sklopením zadných operadiel v pomere 60:40. Po sklopení ostáva rovná podlaha bez schodu. K dispozícii je dvojíte dno, ktoré skrýva dojazdové rezervné koleso. Mamičky potešíme, že aj napriek tomu, že do kufra zasahujú podbehy, pojme na šírku zložený kočík (len pre názornosť – v daný čas sme mali na test Ford Focus 5-dv., ktorý mal kufor rovnaký na šírku).

SEAT Arona má v ponuke benzínové trojvalce 1,0 TSI s výkonmi 85 kW a 70kW, ďalej štvorvalec 1.5 EVO 110kW a dva dieselové štvorvalce 1,6 TDI s výkonmi 70kW a 85kW. Všetky agregáty sú vybavené turbodúchadlom a systémom štart/stop.

Testovaný SEAT Arona poháňal trojvalcový turbo-benzín, výkonnejšia verzia 1,0 TSI 85 kW spriahnutá so 6-st. manuálom. Jeho prejav z pohľadu kultúry chodu nie je síce najpresvedčivejší – trojvalcový, hrubší prejav je po naštartovaní, resp. pri akcelerácii počuť, čo však nemusí trápiť posádku, nakoľko jeho úroveň v kabíne nie je otravná a aj vďaka dobrému odhlučneniu je zatlačená výrazne do úzadia.

Ten, kto stále s nedôverou pozerá na litrový trojvalec, nemusí mať z pohľadu jazdných výkonov v tomto prípade žiadne obavy – pre bežné jazdenie je v meste a mimo mesta viac ako postačujúci, auto ide ľahko do zrýchlenia, či už z pokoja alebo pri letmom zrýchlení pri predbiehaní. Výkonovú špičku však nečakajte – agregát sa najlepšie ukazuje v nižších a stredných otáčkach. Čo je však v praxi vhodnejšie – či už z pohľadu spotreby alebo prenosu hluku od agregátu.

Pre porovnanie: SEAT Arona 1,0 TSI 85 kW zrýchli z 0-100 km/h za 9,9 s (C3 Aircross 1,2 81kW za 11,0 s), zo 60-100 km/h, 4. rýchl. st. za 7,6 s (C3 Aircross 1,2 81kW za 9,8 s), z 80-120 km/h, 5. rýchl. st. za 11,2 s (C3 Aircross 1,2 81kW za 15,3 s).

Pre tých, ktorí plánujú tento typ auta využívať ako rodinné auto, potešíme správou, že aj pri zaťažení tromi osobami a batožinou, jazdná dynamika nemá výraznejšiu tendenciu k poklesu – príjemne prekvapil slušnou akceleráciou aj v sťažených podmienkach pri jazde v členitejšom profile vozovky alebo na diaľnici s protivetrom. Zato si však vypýtal vyššiu porciu paliva – palubný počítač ukázal po absolvovaní cca 150 km s protivetrom takmer 9 litrov. Inak spotreba nie je jeho achillova päta, skôr naopak – mix v teste 6,9 litra na 100 km (C3 Aircross 1,2: 7,1 l/100 km), jazda mimo mesta v ekonomickej jazde niečo cez 5 litrov, pri 130 km/h 7,1 litra a v meste 7,4 litra – sú v porovnaní s konkurenciou jeho dobrou vizitkou.

Celkový pozitívny dojem dotvára kladné hodnotenie jazdných vlastností. Arona sa veľmi dobre ovláda a aj napriek vyššej stavbe karosérie s ľahkosťou prechádza zákrutami bez väčších náklonov. Bez preháňania môžeme povedať, že sa ovláda takmer na spôsob 5-dverového hatchbacku Ibizy, ktorá vo svojej triede patrí z pohľadu jazdných vlastností k tým najlepším. Užívali sme si presné riadenie a na daný typ auta ochotu vozidla vrhať sa do zákrut – za to vďačí nielen samotnému podvozku, ale aj elektronickej uzávierke predného diferenciálu XDS eliminujúcej jeho vrodenú nedotáčavosť. Pritom ešte treba poznamenať, že nastavenie podvozku nie je príliš pevné, resp. na úkor absorpcie nerovností.

Ten, kto by očakával výjazd do terénu, bude však sklamaný – Arona nemá k dispozícii pohon 4×4, jeho dobrá trakcia a vyššia svetlosť podvozku 190 mm však umožňuje umožňuje väčšiu voľnosť jazdy mimo pevnú vozovku a všestrannejšie využitie ako napríklad s Ibizou či konkurenčným modelom C3 Aircross s nižšou svetlou výškou (viď tabuľka).

SEAT Arona štartuje na cene 12.990 €, v motorizácii 1.0 TSI 85kW na cene 15 310 €, resp. vo výbave XCELLENCE 17 160 €. Za testovaný model zaplatíte 21.100 €, čo už na tento model nie je málo – vo výbave však nájdete celý rad príplatkových doplnkov: FULL LED predné svetlá, 17“ zliat. kolesá, parkovací asistent, bezkľúčový prístup KESSY, adaptívny tempomat, navigáciu, indukčné nabíjanie telefónu + zosilňovač GSM antény, vyhrievané predné sedadlá a ostrekovače čelného skla a skvele hrajúci audio systém BeatsAudio (300W zosilňovač, 6x prémium reproduktory, subwoofer).

VIDEO