Test: SEAT Alhambra 1.4 TSI DSG

SEAT Alhambra patrí na Slovensku, z pohľadu predajných čísel, k lídrom v tomto segmente vozidiel. (za rok 2017 Alhambra 129 ks, Sharan 126 ks, Ford Galaxy 54 ks, Renault Espace 29 ks).

Alhambra je na trhu už 8 rokov a doteraz prešla viackrát testom v našej redakcii. V podstate testy dopadli len a len pozitívne. Dizajn exteriéru a interiéru, kvalita spracovania, ergonómia, obsluha dotykového displeja, pohodlný prístup do kabíny cez široké bočné posuvné dvere, ľahký posuv bočných dverí (na rozdiel napríklad od Galaxy a Espace s klasicky otvárateľnými dverami) – v tomto prípade s el. ovládaním, variabilita s ľahko manipulovateľnými sedadlami a ich vsúvanie do podlahy, prepravné možnosti až 7 ľudí a batožiny, dostali kladné referencie.

To platí aj pre jazdné vlastnosti, jazdné výkony a spotrebu (2.0 TDI 110kW a 135kW) a osvedčený pohon 4×4 (Haldex) – pripájateľný pohon zadnej nápravy známy aj z iných modelov značky VW Group. Pre náročnejšie adhézne podmienky má totiž SEAT v talóne aj Alhambru s pohonom 4×4, ale len v dieselovej motorizácii. S benzínom sa musíte uspokojiť s pohonom 4×2.

Samozrejme, aktuálne už musíme povedať, že tých pár rokov pôsobenia je vidieť na už nie práve najmodernejšom, opozeranom dizajne exteriéru a interiéru. Pritom to paradoxne vôbec neberieme ako nedostatok – v atraktívnej strieborno-bielej metalíze – meniacej pod uhlom dopadajúceho svetla sfarbenie, s atraktívnymi 17-palcovými diskami lakovanými vo dvoch farbách, pôsobí veľmi sympaticky a v interiéri, dokonca so sedadlami v koži/alcantara kvalitnými tmavými mäkčenými plastami, až luxusne.

A to hovoríme o modeli, ktorý už nie je najmladší a už by mohol mať po 8-ich rokoch nástupcu. O tom však stále nie sú informácie – je však možné, že pôjde VW Group pri stavbe nového modelu – dvojičiek VW Sharan a SEAT Alhambra – cestou à la Espace, to znamená na spôsob akože crossoveru.

test SEAT Alhambra 1.4 TSI DSG

Testovaný model poháňal benzínový štvorvalec 1.4 TSI, ktorý predstavoval pre nás v tomto modeli úplne neznámu pohonnú jednotku. Doteraz sme uvedený model testovali len v dieselovej motorizácii. Zaujímalo nás, ako zvládne tento agregát „postihnutý“ downsizingom tak mohutné, 1768 kg vážiace auto, resp. s posádkou a batožinou až cez dve tony.

V krátkosti povedané – veľmi dobre, turbo robí svoje a vďaka tomu, že dokázali technici aj napriek malému zdvihovému objemu z neho vydolovať 110 kW, Alhambra s touto motorizáciou netrpí nedostatkom agility.

Takto disponovaná pohonná jednotka zabezpečuje aj pri viacčlennej posádke vozidlu dostatok výkonu a pružnosti aj vďaka dobrej súhre so 6-st. dvojspojkovým automatom DSG. Pri akcelerácii však nečakajte žiadne akceleračné kopance – nástup zrýchlenia je síce dostatočne svižný (zrýchlenie z 0-100 km/h 9,8 s, max. rýchlosť 198 km/h), ale zároveň plynulý. K tomu prispieva aj spomínaný 6-st. dvojspojkový automat naladený komfortne. Plusom je jemné a hladké rozchádzanie (bez skokovitého prejavu – napríklad pri parkovaní a pohýnaní dopredu či dozadu) – čo pri týchto prevodovkách nie je samozrejmosť. Pritom kombinovaná spotreba 8,4 litrov/100 km (podľa reálnych užívateľov v praxi 9,44 l/100 km, min. 7,41 l/100 km a max. 10,74 l/100 km) nie je najnižšia – napríklad diesel 2.0TDI sa uskromní s o takmer dva litre nižšou spotrebou, ale vzhľadom na typ auta a samotnej motorizácii ide o adekvátnu hodnotu. Naopak, v porovnaní s dieselom vykazuje kultivovanejší a tichší chod.

Alhambra sa inak ľahko ovláda, na typ vozidla až prekvapivo ľahko, pri jazde v mestskej premávke sme s uznaním kvitovali obratnosť vzhľadom na rozmery vozidla. To platí aj pri jazde v zákrutách vo vyšších rýchlostiach, pevná karoséria, vhodné vyladenie podvozku a riadenie sprostredkúvajúce dostatok informácií od kolies, vytvárajú pocit istoty a stability. Jazdí sa s ním veľmi dobre – v zákrutách aj pri vyhýbacích manévroch sa napriek mohutnej karosérii a takmer 2 tonám (spolu s trojčlennou posádkou) drží urputne stopy. Na tak mohutný automobil niečo obdivuhodné. Pritom to nie je na úkor komfortu – podvozok je mäkší a veľmi dobre absorbuje nerovnosti.

V pozícii vodiča a spolujazdca sa cítite pohodlne ako v osobnej limuzíne, vďaka tomu, že sa dá sedadlo nastaviť nečakane nízko a nemusíte sedieť len vo vyššom stoličkovom posede (viď napr. Espace, Mercedes V), ktorý nemusí vyhovovať každému. Skrátka je fajn, že nastavenie sedadla spĺňa rôzne požiadavky na optimálne nastavenie pozície za volantom (inak dobre padne do rúk).

test SEAT Alhambra 1.4 TSI DSGVzadu je situácia viacmenej v poriadku, len posed pre objemnejších pasažierov na užších sedadlách a kratších sedákoch môže byť menej pohodlný, v treťom rade je to ešte o niečo menej ústretové. V konkurenčných vozidlách je to však taktiež obdobné. Druhý a tretí rad vďaka variabilite, teda posuvu sedadiel v prvom a druhom rade, dokáže uspokojiť po priestorovej stránke nároky na primeranú voľnosť v pozdĺžnom smere aj pri plnom obsadení kabíny dospelými pasažiermi (do cca 185 cm). Na šírku a výšku je taktiež všetko v poriadku aj v treťom rade sedadiel, samozrejme, hovoríme v kontexte 7-miestnych automobilov. Čo znamená, že sa síce do tretieho radu dokáže usadiť aj dospelý pasažier, ale musí rátať nielen s voľnosťou, ktorej nie je nadbytok, ale rátať musí aj s menej pohodlným, nižším posedom a ešte kratšími sedákmi ako v druhom rade sedadiel. Nastupovanie do zadných radov, a to aj do tretieho radu, je bezproblémové, vďaka širokým bočným dverám a veľkému vstupnému otvoru a ľahkému vyklápaniu druhého radu sedadiel.

Pri nakladaní batožiny oceníte nízku nakladaciu hranu, ľahký prístup cez zadné kufrové dvere a variabilitu prepravy v prípade prepravy osôb a batožiny. Pri vytváraní úložného priestoru je manipulácia sedadiel uľahčená jednoduchým sklápaním sedadiel do podlahy, je to určite v porovnaní s vyberaním sedadiel jednoduchšie, aj keď možno na úkor nejakých tých pár litrov batožinového priestoru.

Zdôrazniť však treba na záver, že SEAT Alhambra nepresviedča len variabilitou batožiny a prepravy 7 cestujúcich, ale na daný typ auta vysokou úrovňou jazdných vlastností, dostatočne výkonným motorom, 6-st. dvojspojkovým automatom a vysokou kvalitou použitých materiálov s nádychom luxusu.

test SEAT Alhambra interier 2018Jednoducho, až na objem kufra (a spomínanú relatívne vyššiu spotrebu) pri plnom obsadení, kedy neostáva pre batožinu sedemčlennej posádky práve veľa miesta (300 litrov), nemá výraznejšiu slabinu. To je však bežný hendikep pri 7-miestnych vozidlách (Ford Galaxy 300 litrov, Renault Espace 247 litrov). Na pomoc v tomto prípade prichádza strešný nosič. Tento nedostatok rieši napríklad ešte donedávna ponúkaný konkurenčný Espace predĺženou verziou Grand, čo je však na úkor obratnosti a ovládateľnosti vozidla. Hlavne v porovnaní s Alhambrou ide skutočne o neobratné sloníča. To platí aj pre Mercedes Benz triedy V.

A na záver treba ešte spomenúť snáď to najdôležitejšie – samotnú cenu. Už pri zbežnom nahliadnutí do cenníkov môžeme povedať s troškou nadsázky, že kde SEAT Alhambra končí, tam iní len začínajú (viď VW Sharan, Ford Galaxy ). Aj keď sa u konkurencie nájdu akciové ceny na skladové vozidlá takmer na úrovni cien Alhambry.