Test: Renault Twingo 1,0 SCe

Otočí sa na päte

Nové Twingo prišlo s novou koncepciou – 5-dverovou karosériou, s motorom umiestneným vzadu pod batožinovým priestorom, náhonom na zadné kolesá a celkovo hodnotnejším prepracovaním. Až trh ukáže, či to bolo z pohľadu predajných štatistík dobré rozhodnutie.

Nové Twingo je výsledkom spolupráce s nemeckou automobilkou Mercedes Benz, ktorá zaradila do svojej automobilovej ponuky jeho technologické dvojča Smart Fourfour. Prvé čo zrejme napadne potencionálnych záujemcov o nové Twingo, ako je na tom nové Twingo z pohľadu úžitkovosti, respektíve úžitkových vlastností. Predsa len predošlá generácia vynikala v priestorovom využití rozmerovo malého auta. Z tohto pohľadu potencionálna klientela nemusí mať obavy, napriek kratšej karosérii – 97 mm má prekvapujúco nový nástupca viac miesta v pozdĺžnom smere a podľa údajov v technických parametroch väčší objem kufra +188-219 litrov. Za to, v pozitívnom zmysle slova, môže spomínaná koncepcia uloženia motoru vzadu s extrémne posunutými zadnými kolesami do rohov, ktoré umožnili aj pri kratšej karosérii nárast rázvor kolies na dĺžku + 2494 mm, čo je takmer na úroveň  vozidiel o triedu vyššie. Popravde ale povedané, v porovnaní s predchodcom – koncepciou mono-space – však zaostáva vo variabilite a prepravnými možnosťami batožiny, resp. prístupom pri nakladaní batožiny do kufra. Za to môže absencia posuvných zadných sedadiel, aj keď má nové Twingo sklápateľné a polohovateľné operadlá, a vyššia nakladacia hrana. Naopak, plusom je päťdverová karoséria, ktorá uľahčuje nastupovanie a vystupovanie na zadné sedadlá – predošlé generácie boli trojdverové.

Ešte k batožinovému priestoru – ten, kto by čakal nejaký priestor vpredu pod kapotou, bude sklamaný. Potencionálny odkladací priestor padol za obeť deformačnej zóne a nádržkám pre kvapalinu. Poďme však od úžitkových vlastností k dizajnu, resp. samotnému vzhľadu. Hodnotenie je viac menej subjektívne, napriek tomu môžeme povedať, že nové Twingo je originálne a veľmi príťažlivé, to platí aj pre interiér, ktorý ponúka svieže farby, nápadité stvárnenie (odkladaciu tašku v priečinku pred spolujazdcom, držiak na mobil, aplikáciu R & GO suplujúcu chýbajúci otáčkomer…), vysokú kvalitu spracovania a kvalitu materiálov, aj keď na prístrojovej doske sú použité len tvrdé plasty, ich kvalita a textúra pôsobia však hodnotne. V porovnaní s predchodcom ide o poriadny pokrok. Renault Twingo má však vo svojom segmente tvrdú konkurenciu nielen v nemeckých mini autách VW Up!, Škoda Citigo…, ale aj v ďalších modeloch. V poslednej dobe pribudli  nové verzie napríklad atraktívny Kórejčan Hyundai i10, či Japonec Toyota Aygo, ktoré posunuli parametre danej triedy na nové úrovne, či už jazdnými vlastnosťami a ovládateľnosťou, veľkosťou vnútorného priestoru alebo ponukou prvkov výbavy. V týchto disciplínach nové Twingo konkurenciu neprekonáva, až na neprekonateľný raid kolies 8,60m. Tu môže konkurencia len tíško závidieť. V mestskom prostredí je to nezanedbateľná výhoda. S vozidlom sa doslova otočíte na „päte“, aj keď musíte viackrát potočiť s volantom. Ďalšou plusovou vlastnosťou, ktorou môže mať v porovnaní s „bezduchou“ konkurenciou perspektívne navrch je imidž respektíve charakter- za to môže nie len fakt že sa podobá na legendárnu päťku ale aj celkový originálny a hodnotný dojem z vozidla, ktorý má potenciál osloviť klientelu vozidiel typu Fiat 500.

Inak jazdné vlastnosti a jazdne výkony v testovanej verzii s atmosférickým trojvalcom 1,0 SCe 70/52 kW nepôsobia práve presvedčivým dojmom. Jazdné vlastnosti síce nedostavajú vážnejšiu výčitku, ale vyzdvihovať nad priemer okrem skvelej manévrovatelnosti, nie je veľmi čo. Plus dostáva za stabilné a s malým náklonom suverénne chovanie v zákrutách, ale naopak, výčitku za nie optimálnu smerovú stabilitu pri vyšších rýchlostiach, hlavne pri silnom vetre je cítiť ľahší predok a vyššiu stavbu karosérie, a len za uspokojivý komfort pruženia a absorpciu nerovnosti. Potencionálnych záujemcov však bude zrejme najviac zaujímať, ako sa prejaví zadný náhon na šoférovaní. Bežný vodič nič nezistí. Malý výkon a pohotový zásah ESP v zákrutách úplne eliminujú charakter jazdného prejavu à la zadokolka. V tomto prípade nerátajte, že si s autom zašantíte na spôsob zadokolky alebo nebodaj zadriftujete.


KONKURENCIA

Typ auta Hyundai i10 1,0i  Toyota Aygo 1,0 
Max. výkon k(kW)/ot.min-1 66(48,5)/5500  51(37,5)/6000
Max.kr. moment (N.m/min) 95/3500  95/4300
Max. rýchlosť (km/h) 155  160
Zrýchlenie z 0-100 km/h (s) 14,9  14,2
Prevodovka 5-st. manuál  5-st. manuál
Komb. spotreba (l/100 km) 4,7  4,1
Batožinový priestor (l) 252  168
Cena motorizácie od (€) 7 990,-  7 990,-

 

Apropo, základná pohonná jednotka 1,0 SCe 70k/52kW. Po naštartovaní hneď viete, koľko máte valcov pod zadnou „kapotou“, trojvalec typicky drnčí a vibruje. Vpredu to tak nevnímate, nakoľko je motor uložený vzadu, no na zadných sedadlách však ľudia pamätajúci komunistické časy, zažijú   de javu zvýšenou zvukovou kulisou, aj keď skôr vibrovaním ako hlukom od motora- ten je celkom dobre utlmený, pripomínajúci s nadsázkou povedané  Škodu 105,120…, len dúfame, že pozícia motora nebude mať taktiež negatívny vplyv na vykurovanie kabíny ako pri spomínaných Škodovkách s motorom vzadu. Jazdné výkony pôsobia mdlo v rôznych režimoch jazdy a aj vytáčanie motora spriahnutého s 5-st. manuálom neprináša očakávaný efekt zvýšenia akcelerácie. Pri predbiehaní je nutné s tým počítať. Akcelerácia, hlavne pružnosť a letmé zrýchlenie, nie je jeho silná stránka. Taktiež Twingu 1,0 SCe 70k/52kW na diaľnici rýchlo dochádza dych, hlavne pri 4-člennej posádke, kedy nové Twingo už v miernom kopci malo problém na 5. rýchlostnom stupni držať 130 km/h. Z tohto pohľadu by sme, pokiaľ sa rozhodnete pre nové Twingo, určite odporučili vyskúšať turbom prepĺňaný trojvalec 0,9 TCe 90/66 (zatiaľ sme Twingo 0,9 TCe netestovali).

Celkový rozpačitý dojem z jazdných výkonov mimo mesta nezachránila ani spotreba. Udávaný údaj kombinovanej spotreby 4,6 l/100 km je skôr zbožným želaním ako realitou. Uvedený údaj v praxi je možné dosiahnuť ekonomickou jazdou mimo mesta (pri 90km/h 4,6litra/100km), ale v meste potrebujete 6,4 litrov, na diaľnici až 7,5 litra na 100 km (mix v teste 6,1 l/100 km).


TECHNICKÉ PARAMETRE

MOTOR  
Typ Zážihový
Počet valcov/ventilov 3/12
Zdvihový objem (ccm) 999
Vŕtanie x zdvih (mm)
Stupeň kompresie
Max. výkon k(kW) ot min-1 70(52)/6000
Max. krút. moment (Nm/ot min-1) 91/2850
Pohon Zadných kolies
Prevodovka 5-st. manuál
PODVOZOK  
Predná náprava McPherson
Zadná náprava jednoduchá
Riadenie s posilňovačom
Priemer otáčania (m) 9,56
Brzdy vpredu kotúčové
vzadu Bubnové
Pneumatiky predné – 165/65 R15, zadné – 185/60 R15
KAROSÉRIA  
Typ karosérie 4-miestna
Dĺžka – šírka – výška (mm) 3495-1665-1554
Rázvor (mm) 2494
Rozchod kolies vpredu/vzadu (mm) -/-
Svetlá výška (mm)
Objem batož. priestoru (l) 185-975
Objem palivovej nádrže (l) 35
Pohotovostná hmotnosť (kg) 939
Užitočná hmotnosť (kg) 420
Celková hmotnosť (kg) 1359
VNÚTORNÉ ROZMERY (mm) Pre cestujúcich vpredu  
Vzdialenosť plynový pedál – operadlo sedadla 980
Vnútorná šírka v oblasti lakťov 1362
Vnútorná šírka minimum 1325
Vzdialenosť sedák – strop min./max. 953/1010
Vzdialenosť podlaha – sedák min./max. 290/310
Pre cestujúcich vzadu 2. rad sedadiel  
Vzdialenosť predné operadlo – zadné operadlo 673
Vnútorná šírka v oblasti lakťov 1321
Vnútorná šírka minimum 1230
Vzdialenosť sedák – strop 919
Vzdialenosť podlaha – sedák 320
Dĺžka predný sedák 510
Dĺžka zadný sedák 470
Priestor pre chodidla vzadu pod pred. sedákmi: ÁNO
JAZDNÉ VÝKONY A SPOTREBA Udávané (výrobca)  
Zrýchlenie z 0-100 km/h 14,5
Maximálna rýchlosť (km/h) 151
Spotreba mesto (l/100 km) 5,6
Spotreba mimo mesta (l/100 km) 3,9
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 4,5
Emisie CO2 (kg.km-1) 105
Namerané  
Zrýchlenie z 0 – 100 km/h 16,1
Spotreba v teste pri 90km/h (l/100 km) 4,6
Spotreba v teste pri 130km/h(l/100 km) 7,5
Spotreba v teste mesto (l/100 km) 6,4
Spotreba v teste priemer (l/100 km) 6,1
Brzdná dráha z 100 – 0 km/h (m)

DSC_0328

CENA MODELU OD (€ s DPH) 7 990
CENA VERZIE OD (€ s DPH) 7 990
CENA TESTOVANEJ VERZIE (€ s DPH) 10 990
POISTENIE(€ s DPH) KOOPERATIVA a.s.                         
Havarijné,poškodenie,lúpež (5% spoluúčasť min. 170€, s 30% bonusom) 318
Povinné zmluvné (s max 60% bonusom ) 143
Registračný poplatok (€) 33
Bez straty hodnoty vozidla (servisné náklady + PHM + zákonná poistka + poistné + pneumatiky)
1. rok pri najazdení 15.000 km 1775
1. rok pri najazdení 30.000 km 3275
2. rok pri najazdení 30.000 km 3742
2. rok pri najazdení 60.000 km 6299
3. rok pri najazdení 45.000 km 5699
3. rok pri najazdení 90.000 km 10 512
So stratou hodnoty vozidla (servisné náklady + PHM + zákonná poistka + poistné + pneumatiky + reg-popl. + strata hodnoty)
1. rok pri najazdení 15.000 km 5365
1. rok pri najazdení 30.000 km 6865
2. rok pri najazdení 30.000 km 8432
2. rok pri najazdení 60.000 km 10 989
3. rok pri najazdení 45.000 km 10 939
3. rok pri najazdení 90.000 km 16 302
Cena PHM (€/liter) 1,400
Normohodina (€ s DPH)
Gar. kontroly (km) 20 000/1 rok
Výmena oleja 20 000/1 rok
CENY NÁHRAD. DIELCOV (€ s DPH)
Predná kapota 269
Predný blatník 111
Svetlomet. + smerovka 149
Spätné zrkadlo el. 22
Predný nárazník 194
Predný tlmič 78
Predné brzdové platničky 49
ZÁRUKA (roky)
Prehrdzavenie karosérie 12
Lak 5
Na celé auto 5/100 000 km
Motor a mechanické časti 5/100 000 km
PREDPOKLADANÉ CENY (€ s DPH)   
Po 1. roku 30.000 km 7 400
Po 2. roku 60.000 km 6 300
Po 3. roku 90.000 km 5 200

DSC_0350

PLUSY
+   excelentné manévrovacie schopnosti (raid 8,65 m)
 milý dizajn karosérie
 kvalitne spracovaný interiér
+   svieži, moderný a atraktívny interiér
rozmerné a pohodlné predné sedadlá
 použité milé a praktické prvky (odkladacia taška, držiak pre mobil)
 tvarovanie volantu
 individualizácia z veľkého množstva farieb karosérie, interiéru a polepov
 tuha karoséria
MÍNUSY
–   prístup do kufra (vyššia nakladacia hrana)
–   v porovnaní s predchodcom obmedzená variabilita, k dispozícii polohovateľné a sklápateľné operadlo 50:50      (absencia zad. posuvu sedadiel)
–   jazdné výkony 1,0 SCe 70k/52kW
  relat. vyššia spotreba (6,1 l/100 km), udávaná 4,5 l/100 km
–   vibrácie trojvalca