Test: Peugeot 308 SW 1,6 e-HDi

Po dizajnovej stránke nový Peugeot 308 SW, patrí k tomu najvydarenejšiemu – tromfne, aspoň podľa nášho hodnotenia, samotný „vzor“ VW Golf Variant, ktorý akoby ostal po dizajnovej stránke stáť na mieste.

peugeot_308_sw_cover

Samozrejme, hodnotenie dizajnu je vec vkusu, ale je evidentné, že nápaditejší vzhľad Peugeotu 308 SW bez dizajnových výstrelkov, má potenciál osloviť aj konzervatívnejšie založených zákazníkov VW Golf Variant. Po nastúpení do interiéru je však všetko iné. Pokiaľ sa pri exteriéri Francúzi zdržali experimentov, tak v interiéri nechali prejaviť svoju kreativitu v niektorých nezvyklých riešeniach. Aj keď snaha o strohosť, ergonómiu (napr. skvele po ruke umiestnená radiaca páka) a prehľadnosť minimalizovaním počtu umiestených ovládačov, je evidentná. Opačný otáčkomer, umiestnenie ciferníkov v hornej časti palubovky a nezvykle malý volant, nemusí každému vyhovovať. Hlavne môže prekážať jeho nižšie umiestnenie, ktoré aj po výškovom nastavení ostáva v nízkej pozícii, čo je logické, ak má byť vidieť na tachometer a otáčkomer (viď foto) situovaný v hornej časti palubovky. Ich umiestnenie síce nie je tak prehľadné a ergonomicky ideálne ako pri nemeckej konkurencii, ale nedostáva negatívne body ako v Peugeote 208, kde cez volant v určitých pozíciách nevidíte na tachometer a otáčkomer. Inak, vizuálne príjemný dojem z prístrojového panelu dotvára veľký dotykový displej. Každému však nemusí vyhovovať výhradne len dotykové ovládanie rádia, navigácie, teploty… cez displej – klasické ovládače na stredovom paneli tu skrátka chýbajú, ktorých výhodou je fakt, že pri jazde menej zaťažujú pozornosť vodiča. Napríklad, pri klasickom otočnom ovládači teploty klimatizácie stačí „naslepo“ pootočiť a nastavať teplotu, tu musíte spustiť dotykom klímu a až potom nastavovať. Naopak, plusom je prehľadná grafika, ľahká orientácia v menu dotykového ovládania, (v porovnaní s C4 Picasso nám pripadla lepšia odozva na dotykové ovládanie ) a po ruke prakticky umiestnený prístup na USB.


POROVNANIE ROZMEROV

Typ auta Dĺžka (mm) Šírka (mm) Výška (mm) Rázvor (mm) Kufor (l)
Peugeot 308 4253 1804 1457 2620 420/1228
Peugeot 308 SW 4585 1804 1470 2710 610/1660
Škoda Octavia kombi 4659 1814 1465 2686 610/1740
VW Golf Variant 4562 1799 1481 2635 605/1620

Priestorové pomery zodpovedajú danému segmentu, aj keď v určitých parametroch vybočujú z priemeru. Či už v pozitívnom alebo negatívnom zmysle slova. Na predných sedadlách ocení vodič a spolujazdec nadpriemernú šírku v lakťoch 1484 mm (VW Golf 1430 mm) na úrovni vozidiel o triedu vyššie, ale, naopak, na zadných sedadlách, aj napriek dlhšiemu ráz ako má kratší  hatchback, platí to, čo sme konštatovali aj pri verzii hatchback, že vyšší pasažieri už môžu frflať na voľnosť pre kolená (Peugeot 308 SW 770 mm VW Golf Variant 815 mm). To však platí pre pasažiera usadeného za vodičom, za spolujazdcom je situácia v pozdĺžnom smere aj pre vyššie postavy v poriadku. Poviete si prečo? No, vďaka výraznému výrezu v prístrojovom paneli ostáva toľko miesta vpredu pred kolenami spolujazdca, že ten nemusí posúvať sedadlo dozadu tak ako vodič za volantom. Snáď to najdôležitejšie, kvôli čomu si ľudia kupujú tento typ vozidla, je veľkosť batožinového priestoru. A v tomto meraní síl je Peugeot 308 SW dobre pripravený. Kufor pri päťmiestnom usporiadaní sa objemom 610 litrov radí jednoznačne k tým najväčším, resp. sa dokonca sa vyrovná dlhoročnému lídrovi v tejto disciplíne Octavii Combi (610l). Po sklopení operadiel, ktoré je možne aj priamo z kufra naložíte batožinu až do 1660 litrov objemu.

DSC_0041

Poďme však k tomu, čo robí tento model skutočne novým a lepším ako predošlý model, a to je celkový pocit z obsluhy a ovládania vozidla. Výrazne vnímame ako posun k lepšiemu nastavenie posilňovača riadenia, chod radiacej páky a charakter podvozku, teda novej podvozkovej platformy EMP2. K lepšej ovládateľnosti prispel aj fakt, že Peugeot 308 SW schudol v porovnaní s predchodcom. Riadenie je strmé – vozidlo okamžite reaguje na povel volantu. Na diaľnici a v zákrutách dostatočne pevné, nepreposilované, sprostredkúvajúce dostatok informácií od kolies a vozovky a zároveň v mestskej premávke pri parkovacích manévroch ľahké. Radenie rýchl. stupňov je presné, primerane ľahké a po krátkych dráhach, čo u Francúzov nie je obvyklé. Radiaca páka postavená o niečo vyššie ako sme zvyknutí od ostatných konkurentov – je hneď po ruke. Jednoducho, Peugeot 308 SW sa radí k autám, s ktorými sa v pozícii vodiča nielen preveziete z bodu A do bodu B, ale si aj jazdu užijete. Nastavenie podvozku na jednej strane zaručuje na danú triedu vozidiel prekvapivo veľkú dávku agility (aj keď v porovnaní s kratším hatchbackom cítiť pri vyhýbacích manévroch dlhší zadok a rázvor náprav) a na druhej strane zároveň dobrú filtráciu nerovností. Peugeot 308 SW sa ovládaním radí k tomu lepšiemu, čo ponúka automobilový trh v tomto segmente vozidiel. Objektívne však treba konštatovať, že najlepší v týchto disciplínach VW Golf Variant a Focus Kombi taktiež nezaspali na vavrínoch a posunuli úroveň ovládateľnosti a absorpcii nerovností opäť o stupienok vyššie. Pri priamom porovnaní sa javí napríklad Golf Variant vďaka robustnému podvozku lepšie predovšetkým pri jazde po nekvalitnej, resp. nerovnej vozovke, kedy ostáva istejší a stabilnejší, bez tendencie odskakovania podvozku a vrtenia zadnou časťou – čo je hendikep nielen testovaného modelu, ale aj Citroënu C4 Picasaso postaveného na rovnakej podvozkovej platforme EMP2.

DSC_0069

Inak, celkový pozitívny dojem dotvára vznetový štvorvalcový turbodiesel 1.6 e-HDI/84 kW, ktorý patrí k špičke vo svojej motorizácii. Nemeckú konkurenciu (Golf, Octavia, Seat) poráža kultúrou chodu motora, hlavne po naštartovaní je rozdiel evidentný. TDI dáva výraznejším klepotom najavo svoj dieselový charakter, naproti tomu HDI maskuje príkladnou kultúrou chodu svoj pôvod. Jazdným výkonmi a spotrebou nie je väčší rozdiel. Peugeot 308 SW vykazuje slušnú pružnosť (v rozmedzí cca 1800-3500 ot.), aj keď s menším záberom v porovnaní s TDI a nízku spotrebu. V meste 6,0 l, 130 km/h 5,9 l/100 km, 90 km/h 4,2 l/100 km, mix 5,3 l/100 km. Pre Peugeot hovorí aj fakt, že má k dispozícii 6-st. manuálnu prevodovku VW GOLF 1,6 TDI Variant si musí postačiť s 5-st. manuál (pozn. 6-st. manuál je spriahnutý až od silnejšej verzie 2,0 TDI). K nižším hodnotám spotreby prispieva štart/stop systém, ktorý, na rozdiel od iných konkurenčných systémov, pracuje o poznanie snaživejšie a s predstihom – motor sa vám už samočinne vypína pri cca 15-20 km rýchlosti, pokiaľ ho nie je potreba. Napríklad, pri posúvaní v kolónach, keď ešte nestojíte stačí vytlačiť spojku a pustiť plyn a štart-stop systém sa spustí a motor vypne – vďaka tomu sa môže v reálnych podmienkach ušetriť vyššia porcia paliva ako pri konkurenčných systémoch štart-stop.


 TECHNICKÉ PARAMETRE

MOTOR
Typ Vznetový, turbo
Počet valcov/ventilov R4/16
Zdvihový objem (ccm) 1560
Vŕtanie x zdvih (mm)
Stupeň kompresie
Max. výkon k (kW) ot min-1 115(85)/3600
Max. krút. moment (Nm/ot min-1) 270/1750
Pohon predných kolies
Prevodovka 6-st. manuál
PODVOZOK
Predná náprava McPherson
Zadná náprava jednoduchá
Riadenie s el. posilňovačom
Priemer otáčania (m) 11,20
Brzdy vpredu kotúčové chladené
vzadu kotúčové
Pneumatiky 205/55 R16
KAROSÉRIA
Typ karosérie kombi, 5-miestna
Dĺžka – šírka – výška (mm) 4585-1863-1461
Rázvor (mm) 2730
Rozchod kolies vpredu/vzadu (mm)
Svetlá výška (mm) 200
Objem batož. priestoru (l) 610/1660
Objem palivovej nádrže (l) 45
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1455
Užitočná hmotnosť (kg) 420
Celková hmotnosť (kg) 1850
VNÚTORNÉ ROZMERY (mm) Pre cestujúcich vpredu
Vzdialenosť plynový pedál – operadlo sedadla 980
Vnútorná šírka v oblasti lakťov 1484
Vnútorná šírka minimum 1384
Vzdialenosť sedák – strop min./max. 935/1035
Vzdialenosť podlaha – sedák min./max. 320/340
Pre cestujúcich vzadu 2. rad sedadiel
Vzdialenosť predné operadlo – zadné operadlo 770
Vnútorná šírka v oblasti lakťov 1435
Vnútorná šírka minimum 1360
Vzdialenosť sedák – strop 935
Vzdialenosť podlaha – sedák 360
Dĺžka predný sedák 510
Dĺžka zadný sedák 490
Priestor pre chodidla vzadu pod pred. sedákmi: ÁNO
JAZDNÉ VÝKONY A SPOTREBA Udávané (výrobca)
Zrýchlenie z 0-100 km/h 12,0
Maximálna rýchlosť (km/h) 193
Spotreba mesto (l/100 km) 4,2
Spotreba mimo mesta (l/100 km) 3,3
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 3,7
Emisie CO2 (kg.km-1) 95
Namerané
Zrýchlenie z 0 – 100 km/h 12,5
Spotreba v teste pri 90km/h (l/100 km) 4,2
Spotreba v teste pri 130km/h(l/100 km) 6,0
Spotreba v teste mesto (l/100 km) 6,2
Spotreba v teste priemer (l/100 km) 5,3
Brzdná dráha z 100 – 0 km/h (m)

DSC_0498

CENA MODELU OD (€ s DPH) 14 990
CENA VERZIE OD (€ s DPH) 17 440
CENA TESTOVANEJ VERZIE (€ s DPH) 22 020
POISTENIE(€ s DPH) KOOPERATIVA a.s.                         
Havarijné,poškodenie,lúpež (5% spoluúčasť min. 170€, s 30% bonusom) 569
Povinné zmluvné (s max 60% bonusom ) 239
Registračný poplatok (€) 167
Bez straty hodnoty vozidla (servisné náklady + PHM + zákonná poistka + poistné + pneumatiky)
1. rok pri najazdení 15.000 km 2012
1. rok pri najazdení 30.000 km 3256
2. rok pri najazdení 30.000 km 4068
2. rok pri najazdení 60.000 km 6915
3. rok pri najazdení 45.000 km 6143
3. rok pri najazdení 90.000 km 10 044
So stratou hodnoty vozidla (servisné náklady + PHM + zákonná poistka + poistné + pneumatiky + reg-popl. + strata hodnoty)
1. rok pri najazdení 15.000 km 8832
1. rok pri najazdení 30.000 km 10 076
2. rok pri najazdení 30.000 km 13 380
2. rok pri najazdení 60.000 km 16 235
3. rok pri najazdení 45.000 km 16 543
3. rok pri najazdení 90.000 km 21 564
Cena PHM (€/liter) 1,350
Normohodina (€ s DPH) 27,60
Gar. kontroly (km) 20 000/1 rok
Výmena oleja 20 000/1 rok
CENY NÁHRAD. DIELCOV (€ s DPH)
Predná kapota 337
Predný blatník 173
Svetlomet. + smerovka 248
Spätné zrkadlo el. 340
Predný nárazník 368
Predný tlmič 115
Predné brzdové platničky 104
ZÁRUKA (roky)
Prehrdzavenie karosérie 12
Lak 3
Na celé auto 2 roky bez obmedzenia km alebo 4r./80 000 km
Motor a mechanické časti 2 roky bez obmedzenia km alebo 4r./80 000 km
PREDPOKLADANÉ CENY (€ s DPH)   
Po 1. roku 30.000 km 15 200
Po 2. roku 60.000 km 12 700
Po 3. roku 90.000 km 10 500

DSC_back

KONKURENCIA
Typ auta VW Golf Variant 1,6 TDI  Škoda Octavia kombi 1,6 TDI Green tec
Max. výkon Kw(k)/ot.min-1 105(77)/3000-4000  105(77)/3000-4000
Max.kr. moment (N.m/min) 250/1750-2750  250/1750-2750
Max. rýchlosť (km/h) 193  194
Zrýchlenie z 0-100 km/h (s) 11,2  10,8
Prevodovka 5-st. manuál  5-st. manuál
Komb. spotreba (l/100 km) 3,9  3,8
Batožinový priestor (l) 605/1620  610/1740
Cena motorizácie od (€) 18 440,-  17 890,-

 

PLUSY
+ objem batožinového priestoru
+ dizajn exteriéru a interiéru
+ jazdné vlastnosti na kvalitnej vozovke
+ pružný a úsporný motor
+ veľmi dobré odhlučnenie a kultúra chodu na daný typ motora
+ výbava
+ plnohodnotná rezerva
+ presné radenie, po ruke umiestnená radiaca páka
+ 6-st. manuál (VW Golf Variant 1,6 TDI 5-st. manuál)
MÍNUSY
– pre vyšších pasažierov miesto pre kolená vzadu za vodičom
– pomerne krátky sedák vzadu
– len dotykové ovládanie klímy, rádia
– výškový rozsah nastavenia volantu
– nedostatok odkladacích priestorov pre nápoje „Mc Drive“

 

 

FOTOGALÉRIA