Test: Peugeot 308 1,6 e-HDi

Už na prvý pohľad je jasné, že Peugeot stvárnením exteriéru kráča v „nemeckých“ šľapajách svojho koncernového bratranca Citroënu C4.

Ten taktiež upustil od francúzskych dizajnových kreácií, čo sme mu mali trochu za zlé, predsa len Citroën by mal ostať “Citroënom“, v tomto prípade však tlieskame. Peugeot je presa len konzervatívnejšie vnímaná značka. Predná maska so „zavretou papuľkou“, decentný, ale pútavý dizajn a klasický tvar, majú silný potenciál na predajný úspech v našich „germanizovaných“ končinách.

peugeot

Po dizajnovej stránke nový Peugeot 308 tromfne nielen koncernového súrodenca C4, ale aj, aspoň podľa nášho hodnotenia, samotný „vzor“ VW Golf, ktorý akoby ostal po dizajnovej stránke stáť na mieste. Samozrejme, hodnotenie dizajnu je vec vkusu, ale je evidentné, že nápaditejší vzhľad Pugeotu 308 bez dizajnových výstrelkov má potenciál osloviť aj konzervatívnejšie založených zákazníkov VW Golf. Po nastúpení do interiéru je však všetko iné. Pokiaľ sa pri exteriéri Francúzi zdržali výstrelkov, tak v interiéri nechali prejaviť svoju kreativitu v niektorých nezvyklých riešeniach. Aj keď snaha o strohosť, ergonómiu (napr. skvele po ruke umiestnená radiaca páka) a prehľadnosť minimalizovaním počtu umiestených ovládačov, je evidentná. Opačný otáčkomer, umiestnenie ciferníkov na v hornej časti palubovky a nezvykle malý volant, nemusí každému vyhovovať. Hlavne môže prekážať jeho nižšie umiestnenie, ktoré aj po výškovom nastavení ostáva v nízkej pozícii, čo je logické ,ak má byť vidieť na tachometer a otáčkomer (vid foto) situovaný v hornej časti palubovky. Ich umiestnenie síce nie je tak prehľadné a ergonomicky ideálne ako pri VW Golfe, ale nedostáva negatívne body ako v Peugoete 208, kde cez volant v určitých pozíciách nevidíte na tachometer a otáčkomer. Inak, celkový príjemný dojem z prístrojového panelu dotvára veľký dotykový displej. Každému však nemusí vyhovovať výhradne len dotykové ovládanie rádia, navigácie… cez displej – klasické ovládače na stredovom paneli tu skrátka chýbajú- ich výhodou je fakt, že pri jazde menej zaťažujú pozornosť vodiča. Naopak plusom je prehľadná grafika, ľahká orientácia v menu dotykového ovládania, po ruke prakticky umiestnený prístup na USB.

10629670_10152711833364913_1785289127297859141_n

Priestorové pomery zodpovedajú danému segmentu, aj keď v určitých parametroch vybočuje z priemeru. Či už v pozitívnom alebo negatívnom zmysle slova. Na predných sedadlách ocení vodič a spolujazdec nadpriemernú šírku v lakťoch 1484mm( VW Golf 1430mm) na úrovni vozidiel o triedu vyššie , ale naopak na zadných sedadlách už môžu frflať vyšší pasažieri na voľnosť pre kolená (Peugeot 308 od predné po zadné operadlo 745mm, VW Golf 805mm). Pre 175 cm vysoké postavy usadené „za sebou“ je však všetko okej. Kufor disponuje slušný(380m objemom 420 litrov. Vizuálne však nevyzerá, že je väčší ako kufor v Citroëne C4(380litrov) a VW Golfe(380litrov). Povedať však treba, že pod podlahou je umiestnená plnohodnotná rezerva. Zrejme údaj 420 litrov platí bez rezervy. Poďme však k tomu, čo robí tento model skutočne novým a lepším ako predošlý model, a to je celkový pocit z obsluhy a ovládania vozidla. Výrazne vnímame ako posun k lepšiemu nastavenie posilňovača riadenia, chod radiacej páky a charakteru podvozku, teda novej podvozkovej platformy EMP2. K lepšej ovládateľnosti prispel aj fakt, že Peugeot 308 schudol v porovnaní s predchodcom. Riadenie je strmé – vozidlo okamžite reaguje na povel volantu a nepreposilované sprostredkúvajúce dostatok informácií od kolies a vozovky a zároveň v mestskej premávke pri parkovacích manévroch ľahké. Radenie je presné, primerane ľahké a po krátkych dráhach. Radiaca páka postavená o niečo vyššie ako sme zvyknutí od ostatných konkurentov- je hneď po ruke. Jednoducho, nový Peugeot 308 sa radí k autám, s ktorými sa v pozícii vodiča nielen preveziete z bodu A do bodu B, ale si aj jazdu užijete.

10603685_10152711833714913_1369206397411899457_n

Nastavenie podvozku na jednej strane zaručuje na danú triedu vozidiel prekvapivo veľkú dávku agility a zároveň aj dobrú filtráciu nerovností. Peugeot 308 sa hravosťou a ovládaním radí k tomu najlepšiemu, čo ponúka automobilový trh v tomto segmente vozidiel. Objektívne však treba konštatovať, že nový VW Golf taktiež nezaspal na vavrínoch a posunul agilitu a absorpciu nerovností opäť o stupienok vyššie. Pri priamom porovnaní sa javí vďaka robustnému podvozku lepšie predovšetkým pri jazde po nekvalitnej, resp. nerovnej vozovke, kedy ostáva istejší a stabilnejší. To však platí skôr pre naše slovenské cesty. Pokiaľ je vozovka kvalitná, tak Peugeot aj s jednoduchou zadnou nápravou bez problémov drží stopu s VV Golf. Poznamenať však musíme, že hovoríme o verzii 2,0 TDI s viacprvkovej nápravou, ktorá nie je štandardne k dispozícii od základnej motorizácie. Pokiaľ by sme porovnali Golf 1,6 TDI 77kW s jednoduchou zadnou nápravou, tak je možné, že by hodnotenie nemuselo dopadnúť v prospech VW, aj keď mu pomáha štandardne montovaná elektronická uzávierka diferenciálu XDS (pozn. VW Golf 1,6 TDI s jednoduchou nápravou sme nemali ešte na test). Celkový pozitívny dojem dotvára vznetový štvorvalcový turbodiesel HDI 115, ktorý patrí k špičke vo svojej motorizácii. Golf poráža kultúrou chodu motora, hlavne po naštartovaní je rozdiel evidentný, Golf dáva klepotom najavo svoj charakter, naproti tomu HDI maskuje príkladnou kultúrou chodu svoj pôvod. Jazdným výkonmi a spotrebou nie je väčší rozdiel. Peugeot 308 vykazujú slušnú pružnosť (v rozmedzí cca 1800-3500 ot.) a nízku spotrebu. V meste 6,2 l, 130 km/h 6,1 l/100 km, 90km/h 4,2 l/100 km, mix 5,4 l/100 km. Pre Peugeot hovorí aj fakt, že má k dispozícii 6-st. manuálnu prevodovku VW GOLF 1,6 TDI si musí postačiť s 5-st. manuál (pozn. 6-st. manuál je spriahnutý až od silnejšej verzie 2,0 TDI).

10660375_10152711834129913_8094928595432034964_n

MOTOR
Typ Zážihový, turbo
Počet valcov/ventilov R4/ 16
Zdvihový objem (ccm) 1560
Vŕtanie x zdvih (mm)
Stupeň kompresie
Max. výkon k (kW) ot min-1 115(85)/3600
Max. krút. moment (Nm/ot min-1) 270/ 1750
Pohon pohon predných kolies
Prevodovka 6.st.manuál
PODVOZOK
Predná náprava McPherson
Zadná náprava jednoduchá
Riadenie s el. posilňovačom
Priemer otáčania (m) 10,40
Brzdy vpredu kotúčové chladené
vzadu kotúčové
Pneumatiky  205/55R16
KAROSÉRIA
Typ karosérie 5-dv., 5-miestna
Dĺžka – šírka – výška (mm) 4253 – 1804 – 1457
Rázvor (mm) 2620
Rozchod kolies vpredu/vzadu (mm)
Svetlá výška (mm) 200
Objem batož. priestoru (l) 420/1228
Objem palivovej nádrže (l) 45
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1395
Užitočná hmotnosť (kg) 385
Celková hmotnosť (kg) 1780
VNÚTORNÉ ROZMERY (mm)
Pre cestujúcich vpredu
Vzdialenosť plynový pedál – operadlo sedadla  980
Vnútorná šírka v oblasti lakťov 1484
Vnútorná šírka minimum 1384
Vzdialenosť sedák – strop min./max. 935/1035
Vzdialenosť podlaha – sedák min./max. 320/340
Pre cestujúcich vzadu 2. rad sedadiel
Vzdialenosť predné operadlo – zadné operadlo 745
Vnútorná šírka v oblasti lakťov 1435
Vnútorná šírka minimum 1360
Vzdialenosť sedák – strop 935
Vzdialenosť podlaha – sedák 360
Dĺžka predný sedák 510
Dĺžka zadný sedák 490
Priestor pre chodidla vzadu pod pred. sedákmi: ÁNO
JAZDNÉ VÝKONY A SPOTREBA
Udávané (výrobca)
Zrýchlenie z 0-100 km/h 10,2
Maximálna rýchlosť (km/h) 196
Spotreba mesto (l/100 km) 4,2
Spotreba mimo mesta (l/100 km) 3,3
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 3,7
Emisie CO2 (kg.km-1) 95
Namerané
Zrýchlenie z 0 – 100 km/h 10,7
Spotreba v teste pri 90km/h (l/100 km) 4,2
Spotreba v teste pri 130km/h(l/100 km) 6,2
Spotreba v teste mesto (l/100 km) 6,1
Spotreba v teste priemer (l/100 km) 5,4
Brzdná dráha z 100 – 0 km/h (m)

10641010_10152711834379913_1303072719898992388_n

CENA MODELU OD (€ s DPH) 12 890
CENA VERZIE OD (€ s DPH) 16 740
CENA TESTOVANEJ VERZIE (€ s DPH) 19 480
POISTENIE(€ s DPH) KOOPERATIVA a.s.                         
Havarijné, poškodenie, lúpež (5% spoluúčasť min. 133€, s 30% bonusom ) 239
Povinné zmluvné (s max 60% bonusom ) 504
Registračný poplatok (€) 167
Bez straty hodnoty vozidla (servisné náklady + PHM + zákonná poistka + poistné + pneumatiky)
1. rok pri najazdení 15.000 km 2003
1. rok pri najazdení 30.000 km 3317
2. rok pri najazdení 30.000 km 4060
2. rok pri najazdení 60.000 km 7027
3. rok pri najazdení 45.000 km 6116
3. rok pri najazdení 90.000 km 10 377
So stratou hodnoty vozidla (servisné náklady + PHM + zákonná poistka + poistné + pneumatiky + reg-popl. + strata hodnoty)
1. rok pri najazdení 15.000 km 8238
1. rok pri najazdení 30.000 km 9597
2. rok pri najazdení 30.000 km 12 340
2. rok pri najazdení 60.000 km 15 307
3. rok pri najazdení 45.000 km 15 346
3. rok pri najazdení 90.000 km 20 557
Cena PHM (€/liter) 1,350
Normohodina (€ s DPH) 27,60
Gar. kontroly (km) 20 000/rok
Výmena oleja 20 000/rok
CENY NÁHRAD. DIELCOV (€ s DPH)
Predná kapota 331
Predný blatník 169
Svetlomet. + smerovka 918
Spätné zrkadlo el. 340
Predný nárazník 360
Predný tlmič 114
Predné brzdové platničky 121
ZÁRUKA (roky)
Prehrdzavenie karosérie 12
Lak 3
Na celé auto 2r. alebo 4r./80 000 km
Motor a mechanické časti 2r. alebo 4r./80 000 km
PREDPOKLADANÉ CENY (€ s DPH)   
Po 1. roku 30.000 km 13 200
Po 2. roku 60.000 km 11 200
Po 3. roku 90.000 km 9300

10437018_10152711834459913_581139047247519827_n

PLUSY
dizajn exteriéru a interiéru
jazdné vlastnosti
pružný a úsporný motor
veľmi dobre odhlučnenie a kultúra na daný typ motora
výbava
viacprvková zadná náprava
plnohodnotná rezerva
presné radenie, po ruke umiestnená radiaca páka
MÍNUSY
pre vyšších pasažierov miesto pre kolená vzadu
plytké dno kufra s rezervou
len dotykové ovládanie klímy, rádia…
výškový rozsah nastavenia volantu