Test: Peugeot 308 1.5 BlueHDi 96kW

Peugeot 308 dostal novú pohonnú jednotku – turbodiesel 1.5 BlueHDi 96kW – vychádzajúci z predošlého motora 1.6 BlueHDi 88kW. Ide nielen o downsizing (skrátenie zdvihu z 88,3 na 84,8 mm pri rovnakom vŕtaní 75 mm), ale aj o celkové prepracovanie agregátu, ktoré malo primárne za cieľ znížiť emisie.

Už na prvý pohľad je jasné, že Peugeot 308 aj po facelifte stvárnením exteriéru kráča v „nemeckých“ konzervatívnych šľapajách, čo mu máme trochu za zlé. Predsa len by sme očakávali viacej kreativity, aj keď Peugeot 308 bez dizajnových výstrelkov má zrejme potenciál osloviť širší záber zákazníkov. Samozrejme, hodnotenie dizajnu je vec vkusu a je evidentné, že Francúzi týmto prístupom vidia možnosť loviť zákazníkov aj v rybníku úspešnejšieho modelu VW Golf.

Toto tvrdenie však platí len dovtedy, kým si neusadnete za volant – prechod z VW Golfu do Peugeotu 3008 je kultúrny šok! Tu sa Francúzi „vyzúrili“ v kreativite dupľom aj za exteriér. Pokiaľ prípadných potencionálnych záujemcov, predtým vlastniacich VW Golf, napevno nepripášete k sedadlu, tak sa zrejme hneď zodvihnú a ujdú. Pokiaľ 308 venujú čas a auto si poriadne vyskúšajú, tak možno budú prekvapení, že táto koncepcia im bude viac vyhovovať ako klasické usporiadanie pracoviska vodiča à la VW Golf. Tu je totiž kokpit opäť tak, ako pri ostatných modeloch značky Peugeot, riešený peugeoťáckym i-Cockpitom s malým volantom, ciferníkmi umiestenými v zornom poli nad jeho vencom a opačne ociachovaným otáčkomerom – sprava doľava. Každému takéto usporiadanie nemusí vyhovovať, my sme však s tým, aj vďaka veľkému rozsahu výškového nastavenia sedáku, nemali problém, resp. sme si na naň veľmi radi zvykli.

Prevedenie interiéru pôsobí hodnotne. Takmer všetky prvky nastavíte cez dotykový displej. Jeho grafiku a odozvu na obsluhu nehodnotíme kriticky aj keď v porovnaní s konkurenciou nepatri  k tým najchvályhodnejším. Infotainment obsahuje funkciu Mirror Screen, ktorá spolupracuje s Apple CarPlay a umožňuje tak používať vybrané aplikácie z vašeho iPhonu cez  dotykovú obrazovku na stredovej konzole, ako napríklad hovory, správy aj za pomoci hlasovej asistentky Siri. Od konca septembra disponuje Apple CarPlay aj navigáciami tretích strán ako Google Maps či Waze, ktoré s pripojením na internet nemajú konkurenciu.

Priestorové pomery zodpovedajú danému segmentu, aj keď v určitých parametroch vybočuje z priemeru. Či už v pozitívnom alebo negatívnom zmysle slova. Na predných sedadlách ocení vodič a spolujazdec nadpriemernú šírku v lakťoch 1484 mm (VW Golf 1430 mm) na úrovni vozidiel o triedu vyššie, ale naopak na zadných sedadlách už môžu frflať vyšší pasažieri na voľnosť pre kolená (Peugeot 308 od predné po zadné operadlo 745 mm, VW Golf 805 mm). Pre 175 cm vysoké postavy usadené „za sebou“ je však všetko v poriadku. Kufor disponuje na danú triedu nadpriemerným objemom 420 litrov ( VW Golf 380litrov).

A ako hodnotíme jazdné vlastnosti? Jednoducho, chvályhodne! Peugeot 308 sa radí k autám, s ktorými sa v pozícii vodiča nielen preveziete z bodu A do bodu B, ale si aj jazdu užijete.

Nastavenie podvozku na jednej strane zaručuje na danú triedu vozidiel prekvapivo veľkú dávku agility, v zákrutách stabilného chovania a zároveň aj dobrú filtráciu nerovností – Peugeot 308 sa hravosťou a ovládaním radí k tomu najlepšiemu, čo ponúka automobilový trh v tomto segmente vozidiel. Respektíve by sme ho dali na špicu celého segmentu spolu s novým VW Golfom. Peugeot aj s jednoduchou zadnou nápravou bez problémov drží stopu s VW Golfom. A to platí nielen pri jazde po kvalitnej, ale  aj pri jazde po nekvalitnej vozovke čo sa o Peugeote 308 pred faceliftom nedalo povedať.  Pritom nový VW Golf – líder v tomto segmente –  nezaspal na vavrínoch a posunul absorpciu nerovností opäť o stupienok vyššie pri zachovaní nadpriemernej ovládateľnosti. Pri priamom porovnaní sa javí vďaka robustnému podvozku lepšie práve v tejto disciplíne.

Model308 „nový“308 „starý“
Motor1.5 BlueHDi1.6 BlueHDi
Zdvihový objem (cm3)14991560
Valce/ventily4/44/4
Výkon (kW/min-1)96/375088/3500
Krút. moment (N.m/min-1)300/1750300/1750
Prevodovka6-st. manuál6-st. manuál
Max. rýchlosť (km/h)204196
Zrýchlenie 0-100 km/h (s)9,810,2
Spotreba (l/100 km)3,53,7

Celkový pozitívny dojem dotvára nová pohonná jednotka, štvorvalcový turbodiesel 1.5 BlueHDi  96kW, vychádzajúci z predošlého motora 1.6 BlueHDi 88kW, ktorý patril k špičke vo svojej motorizácii. Ide nielen o downsizing (skrátenie zdvihu z 88,3 na 84,8 mm pri rovnakom vŕtaní 75 mm), ale aj o celkové prepracovanie agregátu (nové turbo, piesty, vstrekovanie, šestnásťventilová hlava namiesto osemventilovej, zmena tvaru spaľovacieho priestoru inšpirovaného pretekárskym Peugeotom 908 pre Le Mans,… a nový emisný systém), ktorý má primárne za ciel znížiť emisie. Toto komplexné riešenie si inak vyžiadalo 200 patentov. Aj vďaka tomu uvedený agregát v predstihu spĺňa prísnejšiu emisnú normu Euro 6c, ktorá môže pochovať viacero dieselových agregátov.

Poďme však k hodnoteniu samotného motora 1,5 HDi v praxi. Počas testu presviedčal slušnou pružnosťou a ťahom v širokom pásme otáčok, doslova od „voľnobehu“ vynikal chuťou do zrýchľovania. Pritom ostáva z pohľadu nákladov na palivo šetrný k peňaženke majiteľa. Počas testu nám stačilo 5,3 l/100 km (v meste 6,3 l, pri 130 km/h 6,1 l/100 km, pri 90 km/h 4,2 l/100 km). Ďalším pozitívom je tradične, tak ako sme zvyknutí pri dieselových agregátoch, kultúra chodu motora. Jeho tichý chod a príkladne odhlučnenie maskuje doslova jeho dieselový pôvod. Na voľnobeh, pri bežnej jazde v meste či mimo mesta, je prenos vibrácií a typického klepotaného zvuku de facto nebadateľný, až pri vytočení do vyšších otáčok či pri jazde po diaľnici vyššou rýchlosťou dáva o sebe vedieť (pomerne kratšie sprevodovaná 6-st. manuálna prevodovka – pri 130 km/h točí 2400 otáčok), ale nie tak, aby otravoval posádku.