Test: Opel Meriva 1,6 CDTI

Nová Meriva dozrela faceliftom a zaradením nového turbodiesela 1,6 CDTI, ktorý nahrádza nie pravé najvydarenejšiu 1,7 CDTI.

Hlavným poznávacím znakom Merivy je typ otvárania zadných dverí. Otváranie zadných dverí proti smeru jazdy, dospelých skôr odradí ako poteší. Nevýhoda je evidentná pri spoločnom vystupovaní a nastupovaní na predné a zadné sedadlá, keď si navzájom zavadzajú. Tento typ vozidla je však koncipovaný predovšetkým ako rodinné auto a tu budú mamičky a oteckovia kvitovať systém otvárania dverí rýchlejším prístupom z predných pozícií vodiča a spolujazdca k svojim ratolestiam usadeným v detských sedačkách na zadnej lavici. Hovoríme to z vlastnej skúsenosti. Oprávnenou a logickou obavou je riziko samovoľného otvárania dverí, ktorú však vyriešil Opel uzamykateľným systémom. Plusom tohto typu áut je variabilita, praktický tvar kufra a prístup doň. Väčší vstupný otvor cez veľké dohora vyklápajúce sa piate kufrové dvere umožňujú ľahké nakladanie objemnejšej batožiny, praktický tvar s vyššie situovanou karosériou naloženie batožiny až po strechu, sklápanie posúvanie (pozdĺžne a priečne) zadných sedadiel (757 mm) dobrú variabilitu. Samotný objem v základnom 5-miestnom usporiadaní predstavuje slušných 400 litrov (údaj platí po plató), resp. posúvanie a sklápanie zadných sedadiel (1500 litrov).

Rozmerovo ostalo de facto všetko po starom. Veľkosť karosérie (dxšxv 4300x1812x1615mm, rázvor 2644mm kopíruje v podstate ostatné konkurenčné modely – len pre porovnanie Kia Venga (dך×v 4068×1765×1600, rázvor 2615 mm, Renault Scenic dך×v 4344×1845×1678, rázvor 2703 mm), napriek tomu ale musíme konštatovať, že konkurencia sa lepšie popasovala s obostavaním vnútorného priestoru. Popravde sme očakávali od Merivy (šírka vpredu/vzadu 1430/1385 mm, na dĺžku vzadu pre kolená 757 mm), vzhľadom na veľkosť karosérie, väčší vnútorný priestor. Napríklad Scénic a Venga dokázali „vydolovať“ vpredu a vzadu na šírku v oblasti lakťov (Scénic 1485/1475 mm, Venga 1474/1435 mm) a vzadu na dĺžku v oblasti kolien viac voľnosti (Scénic 790 mm, Venga 796 mm). To však neznamená, že posádka Merivy trpí klaustrofóbiou, práve naopak, vzdušný a presvetlený interiér s výrazne dopredu posunutým predným sklom a vysokým stropom patrí k najväčším kladom tohto typu vozidiel. K ďalším plusom patrí stvárnenie interiéru, príjemný dizajn prístrojového panelu à la Opel Astra v testovanej verzii s navigáciou, atraktívne pôsobiace poťahy sedadiel v kombinácii textil/koža, praktické odkladacie priestory pre 1,5 litrové fľaše vo dverách, Flex Rail – dvojica hliníkových koľajníc, po ktorých sa posúva lakťová opierka (v novej faceliftovanej verzii už vďaka kratším koľajniciam nezasahuje do priestoru nôh pasažierovi usadenému v stredovej polohe vzadu) – vďaka čomu je možné nakonfigurovať priestor medzi prednými sedadlami. Tieto chvály však platia len do určitej miery, prístrojový panel síce pôsobí atraktívne, ale so zhlukom tlačidiel pomerne neprehľadne a tvar navigácie trošku neotesane, vo dverách chýba väčší odkladací priestor na brožúry, knihy, či mapy.

DSC_0068

A ako sme sa cítili v pozícii vodiča? No, ako v MPV, pre ktoré je typický vyšší stoličkový posed. Tento, aj napriek lepšiemu výhľadu, nemusí práve každému vyhovovať, čo je aj náš prípad. Inak musíme pochváliť, že ho do určitej miery eliminuje  široký rozsah nastavenia sedáku (330-415), tvarovanie operdla poskytujúce dobrú oporu tela, dobre do rúk padnúci volant v dvoch osiach nastaviteľný a jasne čitateľné ukazovatele s novou grafikou navigácie (novinkou je príplatková parkovacia kamera). Ešte k sedadlám – tvarovanie a rozmery dostavajú plusové body, navyše vzadu je možné ich nakonfigurovať ako dve samostatné sedadlá (viď foto), s tým, že sa posunú viac do stredu a dozadu a tým poskytnú pre dvoch pasažierov viac voľnosti pre nohy a ramená. Ovládanie vozidla patrí v triede MPV k tým lepším. Vodič ocení čitateľné správanie vozidla, riadenie s dostatočnou spätnou väzbou od kolies a vzhľadom na vyššiu stavbu karosérie (vyššie položené ťažisko) relatívne malý náklon karosérie. Určitá ťažkopádnosť v 1518kg ťažkej Merive s vyššie položeným ťažiskom je však v správaní vozidla prítomná. Známy štvorvalcový turbodiesel 1,7CDTI 74kW, ktorý udával Merive len priemerné jazdné výkony (z 0-100 km/h za 14,6 s, max. rýchlosť 172 km/h), vykazoval  vyššiu spotreba (počas testu 6,7 litrov/100 km) a dostával kritiku za vyššiu hlučnosť, nahradil nový agregát 1,6 CDTI s lepšou dynamikou, nižšou spotrebou 6,1 l/100 km a o poznanie lepšou kultúrou chodu motora. Bravo, potlesk pre nový agregát!

MOTOR
Typ vznetový, turbo
Počet valcov/ventilov R4/16
Zdvihový objem (ccm) 1598
Vŕtanie x zdvih (mm)
Stupeň kompresie
Max. výkon k (kW) ot min-1 100(81)/3500
Max. krút. moment (Nm/ot min-1) 300/1750-2000
Pohon predných kolies
Prevodovka 6-st. manuál
PODVOZOK
Predná náprava McPherson
Zadná náprava jednoduchá, vlečná
Riadenie s posilňovačom
Priemer otáčania (m) 11,48/11,06
Brzdy vpredu kotúčové chladené
vzadu kotúčové
Pneumatiky 225/45 R17
KAROSÉRIA
Typ karosérie MPV, 5-dverová, 5-miestna
Dĺžka – šírka – výška (mm) 4300 – 1812 – 1615
Rázvor (mm) 2644
Rozchod kolies vpredu/vzadu (mm) 1488/1509
Svetlá výška (mm)
Objem batož. priestoru (l) 400/1500
Objem palivovej nádrže (l) 54
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1360
Užitočná hmotnosť (kg) 530
Celková hmotnosť (kg) 1890
VNÚTORNÉ ROZMERY (mm)
Pre cestujúcich vpredu
Vzdialenosť plynový pedál – operadlo sedadla 980
Vnútorná šírka v oblasti lakťov 1430
Vnútorná šírka minimum
Vzdialenosť sedák – strop min./max. 985/1070
Vzdialenosť podlaha – sedák min./max. 355/425
Pre cestujúcich vzadu 2. rad sedadiel
Vzdialenosť predné operadlo – zadné operadlo 757-602
Vnútorná šírka v oblasti lakťov 1385
Vnútorná šírka minimum
Vzdialenosť sedák – strop 960
Vzdialenosť podlaha – sedák 380
Dĺžka predný sedák 530
Dĺžka zadný sedák 460
Priestor pre chodidla vzadu pod pred. sedákmi: ÁNO
JAZDNÉ VÝKONY A SPOTREBA
Udávané (výrobca)
Zrýchlenie z 0-100 km/h 9,9
Maximálna rýchlosť (km/h) 197
Spotreba mesto (l/100 km) 4,8
Spotreba mimo mesta (l/100 km) 4,2
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 4,4
Emisie CO2 (kg.km-1) 116
Namerané
Zrýchlenie z 0 – 100 km/h 10,7
Spotreba v teste pri 90km/h (l/100 km) 4,9
Spotreba v teste pri 130km/h(l/100 km) 6,6
Spotreba v teste mesto (l/100 km) 6,4
Spotreba v teste priemer (l/100 km) 6,1
Brzdná dráha z 100 – 0 km/h (m)

CENA MODELU OD (€ s DPH) 14 990
CENA VERZIE OD (€ s DPH) 16 090
CENA TESTOVANEJ VERZIE (€ s DPH) 18 690
POISTENIE(€ s DPH) KOOPERATIVA a.s.                         
Havarijné, poškodenie, lúpež (5% spoluúčasť min. 133€, s 30% bonusom ) 454
Povinné zmluvné (s max 60% bonusom ) 239
Registračný poplatok (€) 327
Bez straty hodnoty vozidla (servisné náklady + PHM + zákonná poistka + poistné + pneumatiky)
1. rok pri najazdení 15.000 km 2406
1. rok pri najazdení 30.000 km 4024
2. rok pri najazdení 30.000 km 4755
2. rok pri najazdení 60.000 km 8081
3. rok pri najazdení 45.000 km 7161
3. rok pri najazdení 90.000 km 12 485
So stratou hodnoty vozidla (servisné náklady + PHM + zákonná poistka + poistné + pneumatiky + reg-popl. + strata hodnoty)
1. rok pri najazdení 15.000 km 7096
1. rok pri najazdení 30.000 km 8714
2. rok pri najazdení 30.000 km 11 445
2. rok pri najazdení 60.000 km 14 771
3. rok pri najazdení 45.000 km 14 851
3. rok pri najazdení 90.000 km 21 175
Cena PHM (€/liter) 1,450
Normohodina (€ s DPH) 36
Gar. kontroly (km) 30 000/2 roky
Výmena oleja 30 000/2 roky
CENY NÁHRAD. DIELCOV (€ s DPH)
Predná kapota
Predný blatník
Svetlomet. + smerovka
Spätné zrkadlo el.
Predný nárazník
Predný tlmič
Predné brzdové platničky
ZÁRUKA (roky)
Prehrdzavenie karosérie 12
Lak 3
Na celé auto 2
Motor a mechanické časti 2
PREDPOKLADANÉ CENY (€ s DPH)   
Po 1. roku 30.000 km 14 000
Po 2. roku 60.000 km 12 000
Po 3. roku 90.000 km 10 000

 

 

PLUSY
Príjemný dospelejší vzhľad exteriéru
Výrazne lepší nový motor 1,6 CDTi (úspornejší, kultivovanejší, dynamickejší)
Stabilný a nerovnosti dobre absorbujúci podvozok
Robustné prevedenie a tuhá karoséria
Pre rodiny s malými deťmi praktické protismerné otváranie zadných dverí
Tvarovanie a rozmery predných sedadiel
Variabilita (posúvanie zadných sedadiel, vzadu možnosť 2-sedadlovej konfigurácie
Ľahko prístupný kufor cez veľký vstupný otvor
Vylepšený Flex Rail (vyberateľný skrinka, kratšia koľajnica nezasahuje do zadného priestoru cestujúcim)
MÍNUSY
Pomerne vyššia pohotovostná hmotnosť (1518 kg)
Pasažieri si zavadzajú pri súbežnom vystupovaní, resp. nastupovaní cez protismerne otvárané dvere

 

KONKURENCIA
Typ auta Kia Venga 1,6 CRDi           Citroën C3 Picasso HDi 115
Max. výkon Kw(k)/ot.min-1 115(85)/4000 115(84)/3600
Max. krút. moment (N.m/min) 260/1900-2750 270/1750
Max. rýchlosť (km/h) 182 184
Zrýchlenie z 0-100 km/h (s) 11,5 10,9
Prevodovka 5-st. manuál
Komb. spotreba (l/100 km) 4,9 4,6
Batožinový priestor (l) 440 385
Cena motorizácie od (€) 14 640,- 15 590,-