Test: Mini Cooper D – MAXI nárast

Mini Cooper pokračuje vo svojej úspešnej kariére treťou generáciou. Po vzhľadovej a dizajnovej stránke ostáva zachovaný typický retro vzhľad vo výrazne podobnom štýle ako bol koncipovaný predchodca. Aktuálne Mini rozmerovo väčšie, viac zaoblenejšie s výraznejšími svetlometmi.

DSC_0326

Na prvý pohľad nie je jasné, že ide o diametrálne iný model s novou platformou, v testovanej verzii s novým dieselovým motorom a hlavne väčšou karosériou. Na dĺžku narástol +92 mm, na šírku +44 mm, do výšky +66 mm, a v rázvore +28 mm. Pomaly môžeme povedať, že pokiaľ bude Mini pokračovať týmto tempom aj pri uvedení ďalších generačných modeloch, tak názov Mini stratí svoj pôvodný zmysel. Už v tomto modeli sa posunul ponukou miesta v 4-miestnom interiéri takmer na úroveň segmentu malých vozidiel, resp. v niektorých parametroch ako šírka v lakťoch na predných sedadlách, priestore pre hlavu a kolená na zadných sedadlách, niektoré modely tejto triedy aj prekonáva. Evidentne je vidieť nárast v porovnaní s predchodcom v pozdĺžnom smere. V tomto hodnotení sa Mini Cooper posunul o segment vyššie. Dozadu sa usadia v primeranom pohodlí už nielen deti a tínedžeri, ale aj dospelé osoby, čo pri predošlej generácii nebolo možne. Kabína je však koncipovaná v porovnaní s bežnými 5-miestnymi modelmi iba ako 4-miestna (šírka vzadu 1240 mm, Fabia 1384mm). Vpredu sú k dispozícii nadpriemerne pohodlné, výraznejšie tvarované s dobrou oporu tela v zákrutách, rozmerné sedadlá s dlhým, širokým sedákom, ktoré v triede malých áut len ťažko nájdete. Vzadu je taktiež všetko v poriadku z pohľadu kvality sedadiel – sedadlá sú dostatočne rozmerné a príjemne, pohodlne čalúnené, ale komfort sedenia limituje kolmejší sklon operadiel. V pozícii vodiča oceníte v porovnaní s predchodcom praktickejšie usporiadanie ovládačov a ukazovateľov. V zornom poli pred vodičom je ukazovateľ rýchlosti premiestnený zo stredu palubovej dosky, kde je teraz multimediálny systém, ktorý sa ovláda otočným ovládačom „ iDrive“ od BMW.

DSC_0357

Nárast rozmerov sa prejavil nielen na vnútornom priestore pre posádku ale aj na objeme kufra, ktorý pojme 211 litrov, čo je o 61 litrov viac. Pokiaľ to nestačí, tak sklopením zadných delených operadiel (1/3:2/3) je k dispozícii batožinový priestor s objemom 211 litrov. Za úrovňou bežných malých vozidiel typu Fabia, C3, Clio… však v tomto hodnotení stále výraznejšie zaostáva. Tento model však nie je o tom, tu je to predovšetkým o emóciách. A to poskytuje Mini Cooper tretej generácie svojim charakterom v poriadnych dávkach. Či už samotným vzhľadom, športovejším hravým charakterom jazdných vlastností so skvelou obratnosťou a stabilitou, aj keď  na úkor komfortu pruženia (hlavne vzadu budú pasažieri frflať na prenos rázov od kolies), vo výkonnejších verziách aj nadpriernými jazdnými výkonmi.


ROZMERY

Mini Cooper „starý“ „nový“
Dĺžka 3729 3821
Šírka 1683 1727
Výška 1407 1473
Rázvor 2467 2495
Rozchod vpredu/vzadu 1453/1461 1459/1467
Kufor 160 211

Nový Mini Cooper  má k dispozícii tri benzínové (55kW, 75kW, 100kW, 141kW) a tri vznetové pohonné jednotky (70kW, 85kW, 125kW). Z toho sú len najvýkonnejšie verzie štvorvalce, ostatné sú trojvalce. My sme na test dostali stredne výkonnú dieslovú verziu – trojvalec s objemom 1496 ccm s max. výkonom 85kW/4000ot.min-1 a max. krútiacim momentom 270Nm/1750 ot.min-1 spriahnutý s 6-st. automatickou prevodkou. Z pohľadu jazdných výkonov (zrýchlenie z 0-100 km za 9,7 s), hlučnosti, kultúry chodu motora a práce automatickej prevodovky sme nemali výhrady. S vozidlom sa dalo prekvapivo jazdiť v prípade potreby aj rezkým a sporovejším spôsobom – automat radil pomerne  rýchlo a hladko, využíval pracovné pásmo otáčok s vysokým krútiacim momentom a prenášal na kolesá prekvapivo slušnú porciu dynamiky. Vozidlo sa v prípade potreby ľahko dostávalo do zrýchlenia a na diaľnici dokázalo bez väčšej námahy uháňať ďaleko za povolenú max. rýchlosť. Na druhej strane sme očakávali nižšiu spotrebu aj vzhľadom k nízkym udávaným hodnotám (mesto 4,1, mimo mesta 3,1, mix 3,5 l) K týmto údajom sme sa nedostali ani pri využití eco režimu Green (ovládačom na stredovom tuneli je možné nastaviť režimy jazdy Green, Mid a Sport, ktoré majú vplyv na tuhosť riadenia a reakciu plynového pedálu). V meste a na diaľnici rátajte so spotrebou na úrovni 6 litrov a len pri ekonomickejšej jazde mimo mesta na okreskách na úrovni 4-4,5 litrov.

DSC_0358

Na záver ešte musíme spomenúť snáď najväčšiu prednosť Mini Coopera v porovnaní s bežnými modelmi na automobilovom trhu – a tou je imidž úspešnej histórie značky Mini, vďaka čomu sa tento model radí k legendám britského automobilizmu. Preto bude Mini obdivované a vyhľadávané aj po rokoch. Z tejto skutočnosti ťaží Mini Cooper výrazne pridanou hodnotou.

 

MOTOR
Typ Vznetový, turbo
Počet valcov/ventilov 3/12
Zdvihový objem (ccm) 1496
Vŕtanie x zdvih (mm)
Stupeň kompresie
Max. výkon k (kW) ot min-1 116(85)/4000
Max. krút. moment (Nm/ot min-1) 270/1750
Pohon predných kolies
Prevodovka 6-st. automat
PODVOZOK
Predná náprava McPherson
Zadná náprava viacprvková
Riadenie s el. posilňovačom s variabilným účinkom
Priemer otáčania (m) 10,8
Brzdy vpredu kotúčové chladené
vzadu kotúčové
Pneumatiky 205/45 R17
KAROSÉRIA
Typ karosérie 3-dverová, 4-miestna
Dĺžka – šírka – výška (mm) 3821 – 1727 – 1414
Rázvor (mm) 2495
Rozchod kolies vpredu/vzadu (mm) 1501/1501
Svetlá výška (mm) 124
Objem batož. priestoru (l) 211
Objem palivovej nádrže (l) 40
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1135
Užitočná hmotnosť (kg) 480
Celková hmotnosť (kg) 1615
VNÚTORNÉ ROZMERY (mm)
Pre cestujúcich vpredu
Vzdialenosť plynový pedál – operadlo sedadla 980
Vnútorná šírka v oblasti lakťov 1400
Vnútorná šírka minimum 1290
Vzdialenosť sedák – strop min./max. 955/1017
Vzdialenosť podlaha – sedák min./max. 275/310
Pre cestujúcich vzadu 2. rad sedadiel
Vzdialenosť predné operadlo – zadné operadlo 755
Vnútorná šírka v oblasti lakťov 1240
Vnútorná šírka minimum
Vzdialenosť sedák – strop 915
Vzdialenosť podlaha – sedák 335
Dĺžka predný sedák 540-570
Dĺžka zadný sedák 485
Priestor pre chodidla vzadu pod pred. sedákmi: ÁNO
JAZDNÉ VÝKONY A SPOTREBA
Udávané (výrobca)
Zrýchlenie z 0-100 km/h 9,2
Maximálna rýchlosť (km/h) 205
Spotreba mesto (l/100 km) 4,5
Spotreba mimo mesta (l/100 km) 3,3
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 3,7
Emisie CO2 (kg.km-1) 99
Namerané
Zrýchlenie z 0 – 100 km/h 9,7
Spotreba v teste pri 90km/h (l/100 km) 4,4
Spotreba v teste pri 130km/h(l/100 km) 6,0
Spotreba v teste mesto (l/100 km) 6,1
Spotreba v teste priemer (l/100 km) 5,5
Brzdná dráha z 100 – 0 km/h (m)

DSC_0409

CENA MODELU OD (€ s DPH) 21 700
CENA VERZIE OD (€ s DPH) 24 200
CENA TESTOVANEJ VERZIE (€ s DPH) 36 643
POISTENIE(€ s DPH) KOOPERATIVA a.s.                         
Havarijné,poškodenie,lúpež (5% spoluúčasť min. 133€, s 30% bonusom) 1309
Povinné zmluvné (s max 60% bonusom ) 239
Registračný poplatok (€) 167
Bez straty hodnoty vozidla (servisné náklady + PHM + zákonná poistka + poistné + pneumatiky)
1. rok pri najazdení 15.000 km 2975
1. rok pri najazdení 30.000 km 4511
2. rok pri najazdení 30.000 km 6044
2. rok pri najazdení 60.000 km 9207
3. rok pri najazdení 45.000 km 9086
3. rok pri najazdení 90.000 km 14 061
So stratou hodnoty vozidla (servisné náklady + PHM + zákonná poistka + poistné + pneumatiky + reg-popl. + strata hodnoty)
1. rok pri najazdení 15.000 km 14 367
1. rok pri najazdení 30.000 km 16 204
2. rok pri najazdení 30.000 km 16 204
2. rok pri najazdení 60.000 km 24 400
3. rok pri najazdení 45.000 km 26 029
3. rok pri najazdení 90.000 km 32 754
Cena PHM (€/liter) 1,450
Normohodina (€ s DPH) 42
Gar. kontroly (km) 30 000/1 rok
Výmena oleja 30 000/1 rok
CENY NÁHRAD. DIELCOV (€ s DPH)
Predná kapota 120
Predný blatník 415
Svetlomet. + smerovka 215
Spätné zrkadlo el. 312
Predný nárazník 369
Predný tlmič 148
Predné brzdové platničky 144
ZÁRUKA (roky)
Prehrdzavenie karosérie 12
Lak 2
Na celé auto 2
Motor a mechanické časti 2
PREDPOKLADANÉ CENY (€ s DPH)   
Po 1. roku 30.000 km 25 000
Po 2. roku 60.000 km 21 500
Po 3. roku 90.000 km 18 000

DSC_0394

PLUSY
imidž legendárnej značky 
atraktívny vzhľad interiéru a exteriéru 
pružný a dostatočne výkonný motor
jazdné vlastnosti 
kvalita materiálovú (plastov)
široké dlhé sedáky vpredu
komfort sedenia vpredu
kvalita spracovania
prvky výbavy
ovládač ( „iDrive“) z BMW 
MÍNUSY
komfort pruženia
menší kufor
Kolmejší menej pohodlný posed vzadu
len 4-miestny

 

KONKURENCIA
Typ auta VW Beetle 2,0 TDI      
Max. výkon Kw(k)/ot.min-1 140(103)/4200
Max.kr. moment (N.m/min) 320/1750-2500
Max. rýchlosť (km/h) 195
Zrýchlenie z 0-100 km/h (s) 9,4
Prevodovka 6-st. automat DSG
Komb. spotreba (l/100 km) 5,4
Batožinový priestor (l) 214/769
Cena motorizácie od (€) 23 010,-

 

FOTOGALÉRIA