Test: Mercedes Benz GLC 250d 4Matic AMG Line kupé

Celkový pocit zo šoférovania je veľmi dobrý a aj napriek vyššej stavbe a nie práve nízkej hmotnosti sa nechá s prekvapujúcou ochotou preháňať zákrutami. A to ako na kvalitnej vozovke, tak aj na rozbitej poľnej ceste.

Predajný úspech tohto typu vozidiel, ktoré mali spočiatku veľa kritikov (aj nás), či už z vizuálneho alebo praktického hľadiska, ukázal, že je možné osloviť klientelu aj inou koncepciou vozidiel ako zavedenými modelovými radmi. Skrátka, existuje veľká časť klientely, ktorá sa dokáže zriecť do určitej miery úžitkových vlastností v prospech originálneho vzhľadu.

Ako píšeme, aj my sme pri uvedení tohto typu vozidla (BMW X6) spočiatku prevracali očami nad skoseným zadkom, to je však už minulosťou, a aj napriek menšiemu priestoru pre hlavu vzadu a využiteľnému objemu kufra, resp. menšej miery úžitkových vlastností. Kritika však ostala pri väčšom type tohto vozidla – BMW X6, resp. MB GLE kupé – za príliš vysokú pohotovostnú hmotnosť (cca 2100 kg). Táto kritika neplatí pre rozmerovo menšiu a ľahšiu verziu BMW X4 a GLC kupé. Aj keď ide stále o nie práve ľahké autá. GLC kupé je kratšie -238 mm, nižšie -78 mm, užšie -108 mm a o 210 kg ľahšie ako GLE kupé. Menšie rozmery a nižšia hmotnosť sa prejavili na lepšej ovládateľnosti a v hraničných situáciách čitateľnejšiemu správaniu s menším rizikom náhleho utrhnutia z cesty vďaka účinku menších odstredivých síl.

Tam, kde väčšie GLE kupé letí do priekopy, ostáva GLC kupé v pohode pevne a stabilne na ceste. Kolesá (pneu vpredu 255/45 R20 a vzadu 285/40 R20) ostávajú aj v ostro rezanej zákrute prekvapujúco dlho v kontakte aj na menej kvalitnej vozovke, resp. vozovku skvele kopírujú. Tu by sme dali Mercedes GLC kupé dokonca aj nad BMW X4. Vďaka robustnej a pevnej karosérii, optimálnemu záberu všetkých štyroch kolies 4Matic a ústretovému charakteru podvozku k rôznym režimom jazdy, sa dostáva skôr z ošemetných situácií v zákrutách aj na menej kvalitnej ceste. K ovládateľnosti a kontrole nad vozidlom prispieva taktiež komunikatívne riadenia s dobrou spätnou odozvou. Jeho podvozok – v tomto prípade pneumatický – zvláda, aj vďaka možnosti nastavenia, rôzne povrchy vozovky bez toho, aby posádka frflala na prenos rázov do kabíny a šofér na príliš veľký náklon karosérie v zákrutách.

Povedať však treba, že aj v samotných zvolených režimoch jazdy si necháva podvozok a elektronické stabilizačne systémy „voľnu ruku“ tak, aby vyhodnotili podmienky a sami zasiahli, pokiaľ to je potrebné. Napríklad aj v režime komfort v príliš strmo rezanej zákrute nenechá auto ísť do citeľného náklonu a podvozok sa spevní, naopak, pri nastavenom režime Sport či Sport+ síce podvozok stvrdne, ale jeho filtrácia zabezpečuje, že pri prejazde aj väčších nerovností s 20“ kolesami sa neprenášajú vo väčšej miere rázy od kolies do kabíny. Klobúk dole! Jediné, čo nemusí – a to aj v režime Komfort, kedy sa auto na diaľnici príjemne, plavne pohupuje – sú priečne nerovnosti, napríklad na panelovej ceste (viď. diaľnica Brno – Praha, či diaľnica pred letiskom Viedeň).

V režime Sport+, resp. s vypnutým stabilizačným systémom, je možné ísť aj do pretáčavého šmyku, to však musíte auto dostať do tejto fázy s pozvoľným nástupom, pokiaľ GLC agresívne stupíte na „krk“ a elektronika vyhodnotí, že nemáte auto pod kontrolou, tak dochádza k ráznemu zásahu el. stab. systému, aj napriek jeho deaktivácii. GLC kupé nám skrátka z pozície šoféra pripravilo milé prekvapenie. S autom sa dá do určitej miery dokonca aj zabaviť, pohon všetkých kolies 4Matic prenáša väčšiu porciu pohonu prednostne viac na zadné kolesá a nechá tak vodiča prejsť zákrutu kontrolovaným šmykom – to by sme o takomto type auta nepovedali.

K tomu prispieva aj pohonná jednotka – naftové bi-turbo 250d, štvorvalec s objemom 2,1litra (150 kW/500 Nm). Jeho záťah v širokom pásme otáčok je úctyhodný – niečo takmer na spôsob šesťvalcov. Za to môže nielen dvojité preplňovanie, ale aj 9-st. automat využívajúci za sebou naskladaných deväť rýchlostných stupňov – pri športovej jazde na akceleráciu a pri ekonomickej na nižšiu spotrebu. Z 0 na 100 km/h dokáže zrýchliť za 7,6 sekundy a podľa výrobcu uháňať max. rýchlosťou 222 km/h. Spotrebu v kombinovanom režime jazdy počas testu vykázal 7,3 litrov na 100 km, čo je vzhľadom na daný typ auta, resp. vykazované jazdné výkony veľmi dobrá hodnota.

Od šesťvalca sa však líši kultúrou chodu motora – jeho klepotavý zvuk je po naštartovaní vonku neprepočuteľný (viď video). V interiéri však vďaka výbornému odhlučneniu kabíny panuje ticho a pohoda. To platí aj pre aerodynamicky hluk vo vyšších rýchlostiach, ktorý je zatlačený do úzadia – čo má vplyv na to, že aj pri 160-170 km/h vnímate rýchlosť na úrovni povolených 130 km/h.

Vnútorné pomery sú obdobné ako v BMW X4 (viď tabuľka rozmerov). Vpredu aj vzadu poskytuje dostatok miesta vo všetkých smeroch. Vyššie postavy však môžu mať vzadu stiesnený pocit v oblasti kolien a hlavy. GLC kupé je z pohľadu priestorových parametrov na zadných sedadlách v pozdĺžnom smere a na výšku sedák-strop, niekde na pomedzí kompaktov a strednej triedy vozidiel. Dieťa vzadu na detskej sedačke vyklopené do spiacej polohy s nohami viac dopredu bude už okopávať pasažiera na prednom sedadle. Pre batožinu je podľa udávaného údaju objemu batožinového priestoru miesta nadbytok – 500 litrov je slušná hodnota. Nám sa však tento údaj zdal premrštený vzhľadom k plytkému dnu kufra a skosenej zadnej časti – zrejme je v tom zarátaný aj priestor pod dvojitou podlahou.

Inak v kabíne je všetko riešené tak, ako sme zvyknutí v autách značky Mercedes. Či už dizajnom prístrojového panelu – v tomto prípade potiahnutým kožou a všadeprítomným dreveným obkladom, prehľadným rozmiestnením ovládačov – s klasicky umiestnenou radiacou pákou pod volantom, jasne čitateľnými ukazovateľmi, do prístrojovky zasadenou obrazovkou pripomínajúcou tablet, otočným ovládačom s dotykovým touchpadom umiestneným na stredovom tuneli, atď. Niekomu ale nemusí vyhovovať radiaca páka automatickej prevodovky umiestnená pod volantom či nezvyklé prepínanie stieračov – otočným pohybom, namiesto klasického prepínania pohybom hore alebo dole. Konkurencia BMW a AUDI sa drží klasického prepínania. Čo má však lepšie, je nastavenie hlasitosti (napr. rádia) s rolujúcim ovládačom na stredovej konzole vedľa centrálneho ovládača – je to jednoduchšie a praktickejšie – hlavne pri jazde, ako otočný ovládač napr. v Audi – možno je to „maličkosť“, ale veľakrát sme si takéto riešenie pochvaľovali. Stačí len prejsť jedným prstom po rolujúcom valčeku smerom hore od seba (zvýšenie hlasitosti), alebo smerom k sebe (zníženie hlasitosti).

Pozícia vodiča je na výšku niečo medzi sedanom a SUV, pritom veľký rozsah nastavenia sedadiel uspokojí rôzne nároky na optimálne zaujatie polohy za volantom. Tu je všetko tak ako má byť. Rátať však treba s nie je práve optimálnym výhľadom dozadu pri cúvaní, čo sme však očakávali vzhľadom k zvažujúcej sa streche a menším presklením zadnej časti kabíny – tento nedostatok však do značnej miery rieši parkovacia kamera.

Apropo, cena? Mercedes Benz GLC 250d 4Matic kupé štartuje na cene 52 226 €. Príplatková výbava testovanej verzie však zvýšila cenu až na 74 712 €. Najviac zaplatíte v tomto prípade za exteriér AMG Line, vzduchový podvozok, balík asistenčných systémov, kde nechýba asistent riadenia, asistent prejazdu križovatkou…                            

 

VIDEO


 

VÝSLEDNÉ HODNOTENIE – 8,5/10

Dizajn 9/10
Interiér 8/10
Multimediálny systém 7/10
Kvalita spracovania 10/10
Motor & jazdné vlastnosti 9/10
Spotreba 8/10
+ Technické info, plusy & mínusy
+ Porovnanie s konkurenciou
+ Cenník
+ Výsledné hodnotenie

VÝSLEDNÉ HODNOTENIE – 8,5/10

Dizajn 9/10
Interiér 8/10
Multimediálny systém 7/10
Kvalita spracovania 10/10
Motor & jazdné vlastnosti 9/10
Spotreba 8/10