Test: Mercedes Benz V 250 BlueTEC

Luxusný bus

Mercedes-Benz triedy V niet s čím veľmi porovnávať, ak nerátame osobné verzie úžitkových automobilov značky Ford, Opel či Renault resp. VW Transporter/Multivan. Prémiové značky Audi, BMW či Volvo, tento segment dlhoročne ignorujú.

mb_v_cover

Práve preto sa derie do mysle otázka, či bez konkurenčného tlaku Mercedes s V triedou nezaspal na vavrínoch. Už na pohlaď je jasné, že Mercedes-Benz, nič nepodcenil a postavil V triedu z komponentov toho najlepšieho, čo ponúka značka Mercedes v osobných modeloch. Či už od použitých kvalitných materiálov, prvkov výbavy, až po výkonnú pohonnú jednotku. Aspoň pre testovanú verziu s najvýkonnejšou pohonnou jednotkou, luxusne pôsobiacim interiérom s kožou potiahnutými sedadlami, multimediálnym systémom a navigáciou s otočným ovládačom a dotykovým touchpadom, elektricky ovládanými posuvnými bočnými dverami z oboch strán uľahčujúcimi nastupovanie a vystupovanie, to platí určite! Trieda V je ponúkaná v rôznych kombináciách usporiadania sedadiel. My sme mali kabínu 2+2+2, kde je možné jednotlivé sedadlá v druhom a treťom rade sklápať, po koľajniciach posúvať a vyberať, podľa prepravných nárokov ľudí a batožiny. Kufor bol vybavený ťažkým platóm, ktoré rozdeľovalo kufor na dve časti, pri bežnom využívaní skôr zavadzalo ako prinášalo prospech, to však platilo len dovtedy, pokiaľ sme nepotrebovali naložiť viacej veľkých tašiek na seba do kufra bez toho, aby sa obsah tašiek umiestnených v spodnej časti nepodlávil taškami umiestnenými na nich. So zasunutým ťažkým platóm tento problém odpadá. Jednoducho, ako by ste mali nad sebou dva rozdelené batožinové priestory s vlastnou podlahou, ktoré poskytujú samé o sebe bezpečnú prepravu pre batožinu.

DSC_0010

Inak, manipulácia so sedadlami je relatívne jednoduchá, ale masívne a pomerne ťažké sedadlá si vyžadujú dostatok sily – skrátka nič pre útlu ženskú posádku. Z pohľadu variability je však všetko v poriadku. Usporiadanie (2+2+2) poskytuje ideálny komfort a voľnosť vo všetkých smeroch, navyše medzi sedadlami v druhom a treťom rade je možné posúvať výsuvný stolík, ktorý je možné využiť počas cesty na občerstvenie. Aby sme však len nechválili, predsa len nie je úroveň sedenia taká ako v limuzínach (aj keď v porovnaní s ostatnými „busmi“ poskytuje nadpriemerný luxus a komfort cestovania). Sedadlá majú v druhom a treťom rade zbytočne vysoký a plochý posed a krátke sedáky, neposkytujú optimálnu oporu pre stehná, skrátka máte pocit, akoby ste išli skĺznuť zo sedáku, celkový dojem vylepšujú polohovateľné operadlá a primerane pohodlné vystlanie sedadiel. Pritom pri usporiadaní so šiestimi samostatnými sedadlami 2+2+2 by bolo dostatok priestoru na využitie plnohodnotnejších sedadiel. Jednoducho, ako pri ostatných typoch áut v tomto segmente, aj v tomto prípade však ide o daň za variabilitu, resp. nároky na manipuláciu sedadiel, ktoré by zrejme širšie a väčšie sedadlá vyššou váhou, väčšími rozmermi a samotnou stavbou, len ťažko spĺňali. Samozrejme, porovnávame komfort a pohodlie cestovania na zadných sedadlách v luxusných a pohodlných limuzínach, inak pri porovnaní s ostatnými vozidlami tohto typu ide o nadpriemerný komfort sedenia. K celkovému pohodliu a komfortu cestovania prispieva dobre odhlučnená a dostatočne výkonná pohonná jednotka – v našom prípade najvýkonnejšia verzia – štvorvalcový turbodiesel 250 BlueTEC (140 kW/190 k; 440 Nm) spriahnutá so 7-st. automatom. V ponuke sú ešte dva slabšie dieselové štvorvalce 200CDI a V 220CDI so 6-st. manuálom, 6Vmotor pre V triedu nie je v ponuke. Potencionálnym záujemcom o najvýkonnejšiu verziu bude vŕtať v hlave ako je na tom v porovnaní s predošlým Vianom s 3,0CDI 6V motorom. Z pohľadu jazdných výkonov, aj keď 190k na vrcholnú verziu nie je až tak veľa, nie je čo až tak vyčítať, jazdné výkony (zrýchlenie, pružnosť, max. rýchlosť cez 200 km/h) a silný záber motora v širokom pásme, nezadávajú dôvod na kritiku. Fanúšikom 6-valcových motorov však bude len predsa chýbať hutný a kultivovaný zvuk motora – v tomto smere štvorvalec ťahá za kratší koniec. Naopak, plusom je o niečo nižšia spotreba – priemer v teste 8,5 l/100 km (3,0CDI 6V cca 10 l/100 km), pritom v meste rátajte s 9,5 l/100 km, a pri 90 km/h len 6,2 l/100 km.

DSC_0952

Poďme na záver k jazdným vlastnostiam, resp. ovládateľnosti a čitateľnosti v hraničných situáciách, ktoré sa obvykle hodnotia ako hendikep, resp. ako achilová päta tohto typu vozidiel. S novou generáciou triedy V sa úroveň jazdných vlastností opäť posunula k lepšej ovládatelnsoti, ale fyzikálne zákony sa dajú klamať len do istej miery, aj keď v tomto prípade vďaka pomoci elektr. systémov o poriadny kus posunuté. Samotná jazda a ovládanie spĺňajú nadpriemerné nároky na tento typ vozidla, ale v zákrutách a náhlych vyhýbacích manévroch o nejakej obratnosti a ľahkej ovládateľnosti na úrovni osobných modelov MB nemôže byť ani reči.  Väčšie rozmery skrátka robia svoje – na rozdiel od viacmiestnych vozidiel typu VW Sharan výraznejšie bojuje so svojimi väčšími rozmermi (trieda V dĺžka 5140 mm, rázvor 3200 mm, Sharan 4854 mm, rázvor 2919 mm). Na diaľnici, resp. v dlhých tiahlych zákrutách, sa plavným prejavom s komfortnejšie nastaveným podvozkom vybaveným vzduchovými vankúšmi, však cíti ako ryba vo vode, tu sa mení na expresný, komfortný a bezpečný rýchlik.

TECHNICKÉ INFO

CENY

Cena modelu od (€ s DPH)

37 826

Cena testovanej motorizácie od (€ s DPH)

44 900

Cena testovanej verzie (€ s DPH)

73 081

Poistenie Kooperativa a.s.

Havarijné (5% spoluúčasť min. 133€)

Bezplatné 3 roky

Povinné zmluvné (so 60% bonusom)

Bezplatné 3 roky

Registračný poplatok (€ s DPH)

787

MOTOR

Typ

vznetový, turbo, Common Rail

Počet valcov/ventilov

4/16

Zdvihový objem (ccm)

2143

Vŕtanie x zdvih (mm)

Stupeň kompresie

Max. výkon kW(k) ot min-1

140(190)/3800

Max. krút. moment (Nm/ot min-1)

440/1400 – 2400

Pohon

zadných kolies

Prevodovka

7-st. automat TRONIC PLUS

PODVOZOK

Predná náprava

Zadná náprava

pneumat. pruženie

Riadenie

s elektromechanickým posilňovačom

Priemer otáčania (m)

11,8

Brzdy vpredu

kotúčové chladené

vzadu

kotúčové

Pneumatiky

245/45 R19

KAROSÉRIA

Typ karosérie

6-miestna

Dĺžka – šírka – výška (mm)

5140 – 1928 – 1880

Rázvor (mm)

3200

Rozchod kolies vpredu/vzadu (mm)

1666/1646

Svetlá výška (mm)

Objem batožinového priestoru 2 rady sed. (l)

1030

Objem palivovej nádrže (l)

70

Pohotovostná hmotnosť (kg)

2145

Užitočná hmotnosť (kg)

655 – 905

Celková hmotnosť (kg)

2800 – 3050

VNÚTORNÉ ROZMERY (mm)

Pre cestujúcich vpredu

Vzdialenosť plynový pedál – operadlo sedadla

980

Vnútorná šírka v oblasti lakťov

1635

Vzdialenosť sedák – strop min./max.

940/1010

Vzdialenosť podlaha – sedák min./max.

390/450

Pre cestujúcich vzadu 2.rad sedadiel

Vzdialenosť predné operadlo – zadné operadlo

591 – 986

Vnútorná šírka v oblasti lakťov

1635

Vzdialenosť sedák – strop

1020

Vzdialenosť podlaha – sedák

400

Pre cestujúcich vzadu 3.rad sedadiel

Vzdialenosť predné operadlo – zadné operadlo

635 – 1030

Vnútorná šírka v oblasti lakťov

1625

Vzdialenosť sedák – strop

1020

Vzdialenosť podlaha – sedák

400

Dĺžka predný sedák

510

Dĺžka zadný sedák

474

Priestor pre chodidla vzadu pod pred. sedákmi

áno

JAZDNÉ VÝKONY A SPOTREBA

Udávané (výrobca)

Zrýchlenie z 0-100 km/h

9,4

Maximálna rýchlosť (km/h)

206

Spotreba mesto (l/100 km)

6,6

Spotreba mimo mesta (l/100 km)

5,6

Kombinovaná spotreba (l/100 km)

6,0

Emisie CO2 (kg.km-1)

157

Namerané

Zrýchlenie z 0 – 100 km/h

9,8

Spotreba v teste pri 90km/h (l/100 km)

6,0

Spotreba v teste pri 130km/h (l/100 km)

8,6

Spotreba v teste mesto (l/100 km)

9,4

Spotreba v teste priemer (l/100 km)

8,5

CELKOVÉ NÁKLADY

Bez straty hodnoty vozidla (servisné náklady + PHM + zákonná poistka + poistné + pneumatiky)

1. rok pri najazdení 15.000 km

2317

1. rok pri najazdení 30.000 km

3847

2. rok pri najazdení 30.000 km

3847

2. rok pri najazdení 60.000 km

6907

3. rok pri najazdení 45.000 km

5377

3. rok pri najazdení 90.000 km

9967

So stratou hodnoty vozidla (servisné náklady + PHM + zákonná poistka + poistné + pneumatiky + strata hodnoty)

1. rok pri najazdení 15.000 km

16 398

1. rok pri najazdení 30.000 km

18 647

2. rok pri najazdení 30.000 km

29 920

2. rok pri najazdení 60.000 km

32 988

3. rok pri najazdení 45.000 km

35 417

3. rok pri najazdení 90.000 km

44 048

Cena PHM Nafta (€/liter)

1,200

Normohodina (€ s DPH)

65,00

Gar. kontroly (km)

Assyst-premenlivý interval

Výmena oleja

Assyst-premenlivý interval

CENY NÁHRAD. DIELCOV (€ s DPH)

Predná kapota

317,96

Predný blatník

240,85

Svetlomet. + smerovka

266,98

Spätné zrkadlo el.

226,68

Predný nárazník

320,70

Predný tlmič

314,32

Predné brzdové platničky

96,36

Olejový filter

21,12

Vzduchový filter

18,18

ZÁRUKA

Prehrdzavenie karosérie

do 30 rokov

Lak

2 roky

Na celé auto

2 roky

Motor a mechanické časti

2 roky

PREDPOKLADANÉ CENY (€ s DPH)   

Po 1. roku 30.000 km

56 000

Po 2. roku 60.000 km

47 000

Po 3. roku 90.000 km

39 000

 

PRÍPLATKOVÁ VÝBAVA

dizajnový balík interiéru „AVANTGARDE“ (1986€), COMAND Online (2902€), farba (1089€), jazdný asistent (1180€), automatická klimatizácia THERMOTRONIC (586€), nezávislé teplovodné kúrenie s časovačom (940€), el. nastavitelné sedadlo vodiča a spolujazdca (2×982€), el. posuvné dvere vpravo a vľavo(2×728€), odvetravanie sedadiel vodiča a spolujazdca (2×531€), 360 stupňová kamera (836€),  EASY-PACK dvere batožinového priestoru (580€), tmavé sklá v 1.rade za vodičom prípadne na výklop dverí (378€), aktívny parkovací asistent (728€)

 

PLUSY

MÍNUSY

PLUSY

impozantný vzhľad

luxusne pôsobiaci interiér

nadpriemerná voľnosť pre 6 osôb

variabilita (posuv, sklápanie a vyberanie sedadiel v 2. a 3. rade)

ľahko prístupná kabína pre osoby a pre náklad

pomer jazdný výkon/spotreba

plynulé radenie 7-st. automatu s vhodným odstupňovaním a využívaním otáčok

kvalita spracovania a použitých materiálov

komfort podvozku (plavná jazda diaľničným tempom)

MÍNUSY

obratnosť pri náhlych zmenách smeru jazdy

náročnejší na parkovacie miesto

pre fanúšikov 6V jeho absencia v ponuke

absorpcia priečnych nerovností

pri rýchlostiach nad 150 km a viac nárast prenosu aerodynamického hluku do kabíny

 

FOTOGALÉRIA