KIA Stinger pôsobí svojim zjavom veľmi atraktívne a neopozerane – je skrátka iný! Pritom Stinger vsádza na klasické a overené proporcie, ktoré vždy zaberú na obecenstvo – dlhú kapotu, široký a nízky postoj a klesajúcu zadnú časť v štýle vozidiel kupé.

KIA Stinger na pohľad vyzerá ako dravec, ktorý čaká na korisť, resp. akéhokoľvek súpera, s ktorým si to s veľkým sebavedomím rozdá. Je to pravda, ale len čiastočne, nakoľko zdanie môže klamať. KIA Stinger totiž nie je v ponuke len ako auto vo výbave GT s nadupaným benzínovým šesťvalcom 3,3 T-GDi 272kW a pohonom 4×4, spĺňajúce vo vrchovatej miere nároky pre športovo založených vodičov, ale aj civilnejšie prevedenie s menej výkonným benzínovým štvorvalcom 2,0 T-Gdi 188kW 4×2 a úspornejšie s dieselovým štvorvalcom 2,2 CRDi 147kW (4×2 alebo 4×4) – pre dlhé jazdy nadpriemerne výkonne a zároveň optimálnejšie z pohľadu nákladov na spotrebu. Štandardne sú všetky motorizácie spriahnuté so 8-st. automatom.

My sme na test dostali prevedenie s dieselovou pohonnou jednotkou KIA Stinger 2,2 CRDi 147kW s pohonom 4×4. Je to jediná motorizácia, kde si môžete vybrať medzi zadokolkou a štvorkolkou.

Mnohí sa pri tejto kombinácii asi chytia za hlavu, resp. si povedia, že pod kapotou mal byť – keď už diesel – tak pre takýto typ auta šesťvalcový agregát. Samozrejme, aj my sme toho názoru, ale všetko je o možnostiach a nákladoch a aj samotných marketingových prieskumoch. Tu zrejme KIA zvážila, že sa nájde dostatok potencionálnych záujemcov pre verziu Stinger aj v tejto motorizácii s cenovkou začínajúcou na sume 42 900 €, resp. v testovanej verzii 51 500 € a vsadila na dieselový štvorvalec s objemom 2199 ccm. Konieckoncov, aj prémiové Volvo vyradilo z ponuky vznetové V6 motory.

Takto postavené auto ma potenciál osloviť ľudí, ktorí sa potrebujú predviesť športovo strihnutým automobilom, ale zároveň im v skutočnosti vôbec nejde o športový prejav, resp. nedávajú dôraz na vyslovene športový charakter auta a v pohode mu prepáčia „nedostatky“, resp. obmedzené možnosti v športových prvkoch , t.j. v jazdných výkonoch, zvukovom prejave agregátu, práci 8-st. automatu (pri podržaní v max. otáčkach preradí sám hore) a jazdnej dynamike.

Pritom, ak Stinger porovnáme s VW Arteonom, tak aj v tejto kombinácii pôsobí o level vyššie športovejším jazdným prejavom. Ak by sme to mohli zjednodušene porovnať, tak ako by ste porovnávali VW s BMW a nie s Kiou, a to myslíme vážne – riadenie, radenie 8-st. automat. prevodovky, robustnosť podvozku, obratnosť a agilita pri zmenách smeru jazdy pripomína silne autá s roztočenou leteckou vrtuľou v znaku. A to je pre KIA Stinger, aj v dieselovom prevedení, najlepšie vysvedčenie.

Plusom je aj kokpit vodiča s optimálnou pozíciou za volantom (pre rôzne typy postáv), ktorý aj v najnižšej polohe ostáva relatívne vyššie položený (Stinger minimum 240 mm, športové autá minimum cca 180 mm, normálne civilné autá cca 280 mm), s dobrou oporou pre stehná, a pre dlhé jazdy nadpriemerne pohodlný. Ďalej vodič ocení dobre do rúk padnúci volant, množstvo praktických odkladacích priestorov, prehľadné usporiadanie ovládačov (viaceré umiestnené hneď po ruke na stredovom tuneli), jednoduchú grafiku a promptnosť ovládania dotykového displeja a jasne čitateľné ukazovatele – ciferníky – tachometra a otáčkomera. Tie boli síce klasické – digitálne, moderna sa tu nekoná, čo je však pre športový charakter auta v poriadku. Kvalita spracovania a použitých materiálov v interiéri je na vysokej úrovni – niektorým však môže prekážať, že dizajnéri práve neoplývali originálnym riešením a až príliš sa inšpirovali inými značkami – viď tvar prístrojového panelu a výduchy klimatizácie, ktoré akoby z oka vypadli Mercedesu.

K pohodliu cestovania prispieva dobre odhlučnená kabína od okolia (dieselový agregát takmer nepočuť), pohodlné a rozmerné sedadlá. Vpredu je komfort a pohodlie sedenia na rozmerných a optimálne vystlaných sedadlách s dobrou oporou v zákrutách na daný typ auta viac menej očakávaná samozrejmosť, vzadu však neraz zadné sedadla, aj prémiových modeloch , majú nedostatky – buď krátkymi sedákmi (Mercedes Benz E), alebo zbytočným utopeným posedom bez výhľadu na cestu (BMW rady 5) cez mohutné predné sedadlá. Tu je to však tak, ako by malo byť. Sedí sa pohodlne, bez toho aby ste boli utopení v sedadlách, či sedeli príliš nízko – čo je plus pre lepší výhľad ponad predné sedadlá (aj vzadu pasažieri vidia, čo sa deje pred autom a po stranách) a plus pre ľahšie vystupovanie.

K pohodliu prispieva aj dostatok miesta pre kolená 60 mm (aj keď VW Arteon so 150 mm je na tom citeľne lepšie) a pre hlavu +40 mm. Uvedená voľnosť vzadu pre kolená a hlavu zodpovedá pre osobu 1,75 metra vysokú „ usadenú za sebou“, pokiaľ si sadne dozadu vyššia postava, tak pre kolená síce ešte ostane voľnosť, ale pre hlavu už môže byť obmedzený priestor. To však hovoríme o tom, keď sedíte vzpriamenejšie, naopak, keď sa podsuniete na zadnom sedadle a dáte si chodidlá pod predný sedák, tak aj vyšší pasažier má dostatok miesta pre hlavu. Pokiaľ si ale vodič spustí sedák úplne dole, tak pod sedákom už neostane miesto na zasunutie chodidiel. Na šírku v lakťoch sú obaja konkurenti Kia Stinger a VW Arteon prekvapujúco navlas rovnakí vpredu 1520 mm a vzadu 1485 mm, čo sú nadpriemerné hodnoty.

Za zadnými sedadlami je dostatok miesta – objem batožinového priestoru 406 litrov síce zaostáva za kufrom v Arteone s objemom 563 litrov, ale pri užívaní v pohode naložíte doň dve veľké cestovné tašky a ešte ostane miesto pre menšie veci. Jeho nevýhodou je jeho „plytký tvar“, to však bude prekážať len vtedy, pokiaľ by ste chceli kufor využiť ako rodič na prepravu poskladaného kočíka, ktorý tam už s vaničkou na výšku nezmestíte. Plusom je možnosť preklopiť zadné operadlá na sedáky, a tým zväčšiť objem kufra.

Poďme však naspäť k hodnoteniu jazdného prejavu. KIA Stinger 2,2 CRDi 147kW, 440Nm je ideálne auto na dlhé trasy – agregát dodáva vozidlu dostatok výkonu (max. rýchlosť 230 km/h), podvozok vykazuje aj vo vysokých rýchlostiach vysokú mieru stability a zároveň komfortu (k dispozícii je päť režimov vrátane režimu Comfort) a zároveň zábavy agilitou pri prejazde zákrutami.

Pritom sa spotreba pri jazde po diaľnici 130 km/h (1950 otáčok) pohybuje okolo 7 litrov na 100 km. To je výrazne menej ako v prípade benzínových alternatív. Inak, kombinovaná spotreba v teste 7,8 litra (v meste 9,2 l/100 km, pri 90 km/h 6,0 l/100 km) neláme rekordy, na to, že ide o štvorvalcový diesel, sme čakali nižšiu spotrebu, hlavne pri jazde po okreskách mimo mesta.

Zmena režimu na smart, eco, comfort, sport, +sport, sa volí tlačidlom na stredovom tuneli, pričom sa daný režim zobrazí na displeji pred vodičom a na stredovom paneli. Režimy eco, comfort , sport, +sport, sú v podstate jasné z názvu, režim smart však mnohým nebude zrejme nič hovoriť: toto nastavenia sa týka radenia – prevodovka sa v tomto nastavení režimu rýchle adaptuje na štýl jazdy vodiča.

Ešte musíme poznamenať, že pri režime comfort sme nepocítili zmenu nastavenia podvozku a pri pokuse o drift (v športovom režime +sport sa viac sily prenáša na zadné kolesá) vypnutie stabilizačného sýtemu, aj keď v režime +sport, ukazuje na displeji vypnutie stabilizačného systému, v skutočnosti ide však len o jeho potlačenie.

Na záver môžeme povedať, že celkový dojem z auta je prémiový, ak to takto môžeme povedať. Platí to však aj pri pohľad do cenníka – KIA Stinger obohatený o športové prvky GT Line, širokú výbavu (viď tabuľka) a atraktívny lak karosérie, sa blíži cenovkou 51 500 € k prémiovým vozidlám. VW Arteon 2.0 TDI 4MOTION 7-st. DSG dostanete v najvyššej úrovni výbavy R-Line už za 43.990€ a výkonnejšie prevedenie VW Arteon 2.0 BiTDI 4MOTION 7-st. DSG za 46.780 €.

ZDIEĽAŤ