Test: Kia Soul 1,6 GDi – Niečo extra

Kia Soul je na automobilovom trhu svojim zjavom niečo extra, niečo, čo de facto nemajú konkurenčné automobilky v ponuke.

kia_soul

Do boja o zákazníka sa vydáva Soul už v druhej generačnej verzii. Kia Soul druhej generácie je podľa výrobcu úplne iné auto, resp. nezdieľa s predchodcom žiadne diely. Na pohlaď je však jasné, že kráča v rovnakých šľapajach ako predchodca, teda ide opäť stavbou karosérie o mix hatchbaku a ofroadoveho SUV. Nová generácia modelu Kia Soul narástla do dĺžky +20 mm, na šírku +15 mm, a v rázvore +20 mm, len na výšku je nižšia -10 mm. Nový Soul v porovnaní s predchodcom pôsobí o poznanie výraznejšie, robustnejšie a modernejšie. V žltom prevedení, s príplatkovými 18 palcovými zliat. kolesami a panoramatickým strešným oknom, doslova vyčnieval a pútal pozornosť v automobilovej premávke, či na parkoviskách. Snáď máloktoré auto od cca 12.700 eur dokáže vzbudiť taký rozruch a pozornosť na cestách, a to sme jazdili v neďalekej Viedni, kde je predsa len bohatší automobilový park a aj konzervatívni Rakúšania z obdivom hľadeli na žltého kórejského krásavca.

kia_soul

To platí aj pre interiér, ktorý pôsobí spracovaním a použitými materiálmi kvalitným dojmom, aj keď išlo o bohatšiu verziu EX, kde nechýbal s kožou potiahnutý volant a hlavica radiacej páky, chrómové vnútorné kľučky dverí, Rádio s 4,3′ TFT LCD displejom, dotykovou obrazovkou a cúvacou kamerou a príplatkové prvky výbavy, napríklad balík Navi (navigácia 1990 €). V porovnaní s hatchbackmi posadká ocení vzdušnejší a priestrannejší interiér, vďaka vyššej stavbe ľahšie vystupovanie a nastupovanie. Pochvalu dostáva Soul hlavne za posed vzadu na pohodlných sedadlách s dlhým sedákom a optimálne skloneným a vysokým operadlom, ktorý je učebnicový, tak ako by sa to malo robiť. Povedať však musíme, že je to silná stránka aj ostatných modelov značky Kia. Kufor, resp. jeho objem  podľa papierových údajov 354 litrov/s dvojitou podlahou 238 litrov po plató neláme rekordy, ale jeho prepravné možnosti zvyšuje fakt, že batožinu môžete v prípade potreby naložiť až po strop. To sú ďalšie litre objemu navyše. Rátať však treba s vyššou nakladacou hranou. Taktiež tí, čo očakávali lepšiu variabilitu, napríklad posuvné zadné sedadlá, sa budú musieť opäť uskromniť len s klasickou variabilitu so sklopenými zadnými operadlami v pomere 60: 40.

DSC_0756

Poďme k jazdným dojmom. Nový Soul je postavený na upravenej platforme Kia cee“d – vozidle nižšej strednej triedy, predchodca bol na podvozku o triedu menšieho auta – Kia Rio. A je to cítiť po všetkých stránkach. S vozidlom sa veľmi dobre šoféruje. Napriek vyššej stavbe sa Soul nenakláňa, v podstate je jeho jazdný prejav na úrovni hatchbackov, ale navyše poskytuje pri prejazde nerovnosťami lepšiu filtráciu a len zanedbateľný prenos rázov do kabíny. Riadenie s posilňovačom Flex Steer (s možnosťou nastavenia režimov Comfort, Normal a Sport) a radenie 6-st. manuálu nedostáva žiadnu výčitku. Riadenie poskytuje ľahkosť pri parkovaní a primeraný odpor na diaľnici vo vyššej rýchlosti, resp. primeranú dávku spätnej väzby v zákrutách. Pri šoférovaní je plusom zosúladené vytláčanie, resp. záber spojkového pedálu a radenia rýchlostných stupňov, skrátka, spojka zaberá tak ako má a rýchlostné stupne zapadajú do kulisy rýchlo a ľahko, čo stále nie je samozrejmosťou. Dobre odhlučnený benzínový atmosféricky štvorvalec 1,6 GDI, ktorý vykazuje nielen papierové, ale aj reálne slušné jazdné výkony. Pri bežnej jazde nie je nutné agregát vytáčať do vysokých otáčok, na daný typ motora prekvapuje slušnou pružnosťou a dostatočným jazdným výkonom v nižších a stredných otáčkach. Najlepšie však aj tak od neho dostanete až pri vytočení do vyšších otáčok, čo je sprevádzane vyššou hlučnosťou a vyššou spotrebou. Apropo spotreba. To je asi jediný výraznejší hendikep. Pri jazde po diaľnici rátajte so spotrebou na hranici 9 litra/100 km, v meste 9,5 litra/100km,  resp. pri využívaní potenciálu motora aj cez 10 litrov, naopak, pri 90 km/h postačilo Soulu 5,6 litrov. Mix v teste vykázal hodnotu spotreby 8,1 litra/100 km.


TECHNICKÉ PARAMETRE

MOTOR
Typ Zážihový, turbo
Počet valcov/ventilov 4/16
Zdvihový objem (ccm) 1591
Vŕtanie x zdvih (mm) 77,00×85,44
Stupeň kompresie 11,0
Max. výkon k(kW) ot min-1 132(97)/6300
Max. krút. moment (Nm/ot min-1) 161/4850
Pohon predných kolies
Prevodovka 6-st. manuál
PODVOZOK
Predná náprava McPherson
Zadná náprava jednoduchá
Riadenie s el. posilňovačom
Priemer otáčania (m)
Brzdy vpredu kotúčové chladené
vzadu kotúčové
Pneumatiky 235/45 R18
KAROSÉRIA
Typ karosérie SUV
Dĺžka – šírka – výška (mm) 4140-1800-1593
Rázvor (mm) 2570
Rozchod kolies vpredu/vzadu (mm) 1576/1588
Svetlá výška (mm)
Objem batož. priestoru (l) 354/s dvojitou podlahou 238
Objem palivovej nádrže (l) 54
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1287
Užitočná hmotnosť (kg) 533
Celková hmotnosť (kg) 1820
VNÚTORNÉ ROZMERY (mm) Pre cestujúcich vpredu
Vzdialenosť plynový pedál – operadlo sedadla 980
Vnútorná šírka v oblasti lakťov 1473
Vnútorná šírka minimum 1405
Vzdialenosť sedák – strop min./max. 890/945
Vzdialenosť podlaha – sedák min./max. 310/345
Pre cestujúcich vzadu 2. rad sedadiel
Vzdialenosť predné operadlo – zadné operadlo 776
Vnútorná šírka v oblasti lakťov 1469
Vnútorná šírka minimum 1385
Vzdialenosť sedák – strop 341
Vzdialenosť podlaha – sedák 940
Dĺžka predný sedák 527
Dĺžka zadný sedák 505
Priestor pre chodidla vzadu pod pred. sedákmi:
JAZDNÉ VÝKONY A SPOTREBA Udávané (výrobca)
Zrýchlenie z 0-100 km/h 11,0
Maximálna rýchlosť (km/h) 185
Spotreba mesto (l/100 km) 9,1
Spotreba mimo mesta (l/100 km) 6,3
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 7,3
Emisie CO2 (kg.km-1) 158
Namerané
Zrýchlenie z 0 – 100 km/h 11,3
Spotreba v teste pri 90km/h (l/100 km) 5,6
Spotreba v teste pri 130km/h(l/100 km) 8,8
Spotreba v teste mesto (l/100 km) 9,5
Spotreba v teste priemer (l/100 km) 8,1
Brzdná dráha z 100 – 0 km/h (m)

 DSC_0770

 

CENA MODELU OD (€ s DPH) 17 790
CENA VERZIE OD (€ s DPH) 17 790
CENA TESTOVANEJ VERZIE (€ s DPH) 21 120
POISTENIE(€ s DPH) KOOPERATIVA a.s.                         
Havarijné,poškodenie,lúpež (5% spoluúčasť min. 170€, s 30% bonusom) 654
Povinné zmluvné (s max 60% bonusom ) 239
Registračný poplatok (€) 327
Bez straty hodnoty vozidla (servisné náklady + PHM + zákonná poistka + poistné + pneumatiky)
1. rok pri najazdení 15.000 km 2921
1. rok pri najazdení 30.000 km 4872
2. rok pri najazdení 30.000 km 5765
2. rok pri najazdení 60.000 km 9879
3. rok pri najazdení 45.000 km 8356
3. rok pri najazdení 90.000 km 14 763
So stratou hodnoty vozidla (servisné náklady + PHM + zákonná poistka + poistné + pneumatiky + reg-popl. + strata hodnoty)
1. rok pri najazdení 15.000 km 12 282
1. rok pri najazdení 30.000 km 13 175
2. rok pri najazdení 30.000 km 15 075
2. rok pri najazdení 60.000 km 19 189
3. rok pri najazdení 45.000 km 18 716
3. rok pri najazdení 90.000 km 26 137
Cena PHM (€/liter) 1,400
Normohodina (€ s DPH) 31,60
Gar. kontroly (km) 30 000/2 roky
Výmena oleja 30 000/2 roky
CENY NÁHRAD. DIELCOV (€ s DPH)
Predná kapota 739
Predný blatník 303
Svetlomet. + smerovka 957
Spätné zrkadlo el. 531
Predný nárazník 291
Predný tlmič 229
Predné brzdové platničky 142
ZÁRUKA (roky)
Prehrdzavenie karosérie 12
Lak 5
Na celé auto 3/bez obmedzenia km alebo 7/150 000 km
Motor a mechanické časti 3/bez obmedzenia km alebo 7/150 000 km
PREDPOKLADANÉ CENY (€ s DPH)   
Po 1. roku 30.000 km 13 700
Po 2. roku 60.000 km 11 800
Po 3. roku 90.000 km 9 700

DSC_0762

PLUSY
+  vizážou jedinečný typ auta
v testovanej verzii atraktívny a pútavý vzhľad
v nízkych a stredných otáčkach veľmi tichý motor
+  veľmi solídne porobiaci interiér
presné a krátke radenie
pohodlne, primerane pevne čalúnené a rozmerné sedadlá
príkladný posed na zadných sedadlách
vystupovanie a nastupovanie
v porovnaní s predchodcom citeľne lepší jazdný prejav
+  absorpcia nerovností aj s pneu 235/45 R18
+  vzdušný a dostatočne priestranný interiér
MÍNUSY
 s nárastom rýchlosti výraznejší nárast spotreby
 len priemerná variabilita, schod pri sklopení zad. operadiel

 

FOTOGALÉRIA