PRIDAJ SA K NÁM NA INSTAGRAM A SLEDUJ STORIES

SUV Compass nezaprie jazdným prejavom offroadový rodokmeň značky Jeep. Je fajn, že je v záplave zodvihnutých hatchbackov v ponuke ešte aj takýto model, resp. SUV, ktoré si zachováva charakter offroadu.

Nový Jeep Compass vypadá skvele – dizajnéri pri stvárnení novej generácie nič nevymýšľali a vsadili na overené tvary à la väčší model Jeep Greand Cherokke.

Jeep Compass svojim robustným, offroadovým vzhľadom (pritom ešte príde do predaja všestrannejšia verzia Trailhawk) s typickým grilom modelov značky Jeep, sa výrazne odlišuje už na pohľad od ostatných modelov SUV.

Jeho odlišnosť, resp. vsádzanie na offroad a robustnosť, vnímame aj po nastúpení do kabíny a usadení za volant, kde aj v najnižšej polohe dovidíte na mohutnú prednú kapotu (na daný typ auta).

Interiér však nehodnotíme už tak jednoznačne pozitívne ako exteriér, napríklad nezvykle ( štvorcovo) tvarovaná dotyková obrazovka (aj v najvyššej výbave) s neprehľadným veľkými počtom ikon, pomerne nízko umiestnené ovládače klimatizácie a viac použitých tvrdých plastov (celý stredný prestojový panel), nepôsobia práve presvedčujúco. Počas užívania sme však kvitovali rýchlu odozvu dotykového displeja a fakt, že pred každým stacionárnym meračom povolenej rýchlosti nás z reproduktorov „milá pani“ upozorňovala na meranie rýchlosti oznamom „speed camera“. Plusom je aj dobrý posed za volantom, s výhľadom aj v najnižšej polohe na prednú kapotu, veľké prehľadné spätné zrkadlá (čo stále nie je samozrejmosť u všetkých konkurentov) a naopak, mínusom pomerne obmedzený výhľad do predoboku cez masívne „A“ stĺpiky.

Čo však ocenia pasažieri cestujúci v Compasse je komfort cestovania – k tomu prispievajú pohodlné a dostatočne rozmerné sedadlá vpredu aj vzadu (nadpriemerne dlhý sedák) a chvályhodne priestorové pomery. Vpredu je podľa očakávania miesta dostatok, vzadu na daný typ auta na prekvapenie je dokonca nadpriemer miesta nielen pre hlavu 80 mm (údaj od hlavy po strop pre 1,75 m vysokú postavu), ale aj pre kolená 110 mm (údaj od kolien po predné operadlo pre 1,75m vysokú postavu usadenú „za sebou“).

Kufor s objemom 438 litrov, resp. v testovanej verzii s dojazdovým kolesom 388 litrov a s plnohodnotným kolesom 368 litrov, zaostáva udávaným objemom za konkurenciou – jeho prepravné možnosti sme však prekvapujúco nevnímali ako horšie. Kufor je hlboký a dostatočne široký. V prípade potreby je možné prepraviť v pohode zložený kočík a objemnú cestovnú tašku k tomu, a ak to nestačí, tak je možné sklopiť zadné operadla v pomere 40/20/40. Takýto pomer sklopenia zadných operadiel prispieva k lepšej variabilite prepravy. Po sklopení stredovej časti ostáva veľký priestor na prepravu dlhších predmetov.

Jeep Compass má v ponuke štvorvalcové agregáty: dva turbobenzíny 1.4 Multi Air 140k, 1.4 Multi Air 170k, a tri turbodiesle 1.6 Mjt 120k, 2.0 Mjt 140k a 170k. Slabšie motorizácie 1.4 Multi Air 140k a 2.0 Mjt 140k a 170k dostanete výhradne len s pohon 4×2 a 6-st. manuálom. Výkonnejšie verzie 1.4 Multi Air 170k, 2.0 Mjt 140k a 170k s pohonom všetkých kolies 4×4 a aj 9-st. automatom ZF, resp. 2.0 Mjt 140k, je jediná motorizácia, kde sa môžete rozhodnúť buď pre pohon 4×2 alebo 4×4, resp. pre 6-st. manuál alebo 9-st. automat.

Redakčným testom sme podrobili vznetovú verziu 2.0 Mjt 140k 4×4 spriahnutú s 9-st. automatom ZF. Štvorvalcový turbodiesel s max. výkonom 103 kW(140k)/3750 ot.min-1 a max. krútiacim momentom 350Nm/3750 ot.min-1 ponúka vozidlu dostatočný jazdný výkon. Dieselový agregát presviedča pružnosťou a 9-st. automat plynulým a promptným radením.

Aj keď treba povedať, že niekedy 9-st. automat s komfortnejším nastavením pri zmene tempa jazdy akoby nevedel, čo má zaradiť. Napríklad, na konci dediny z komótneho tempa 50 km/h sme chceli náhle výraznejšie zrýchliť, resp. sme stupili dôrazne pohonnej jednotke na „krk“, a 9-st. automat akoby nevedel v danú chvíľu čo zaradiť a výsledkom bola príliš dlhá pauza, kým sa nadýchol agregát ku zrýchľovaniu. To však neplatilo, na prekvapenie, pri prejazde ďalšou dedinou – uvedený scenár sme totiž zopakovali následne opäť a divili sme sa, že 9-st. automat zareagoval správne a pohotovo. Akoby automat prečítal náš štýl jazdy.

Pokiaľ tempo výrazne nemeníte a idete buď len pohodovo alebo, naopak, len svižnejšie, tak radenie prebieha vždy bez výhrad plynule a promptne a s volením radiaceho stupňa adekvátnemu režimu jazdy. Pri ekonomickej jazde dáva otáčky ihneď dole, pokiaľ je to možné, resp. ich nedrží zbytočne vyššie a, naopak, pri svižnej jazde drží otáčky dlhšie v „pracovnom“ pásme. Takáto práca 9-st. automatickej prevodovky typu ZF umožňuje udeliť vozidlu slušné letmé zrýchlenie a pri ekonomickej jazde ústretovejšiu úroveň spotreby. Apropó, spotreba? Tá aj napriek uvedenému fungovaniu 9-st. automatu neláme rekordy. Pri 130 km/h točí motor iba 1950 otáčok, čo sa však veľmi neodráža na nižšej spotrebe. Priemer pri diaľničnom tempe 130 km/h  8 litrov/100 km nie je práve málo, resp. hodnota, s ktorou sa môže chváliť.

Test sme absolvovali s priemernou spotrebou 7,6 litra na 100 km, čo je od udávanej spotreby 5,2 l/100 km výrazne viac. Povedať však treba, že nejde o výnimku, napríklad konkurenčný Ford Kuga 2,0 TDCI 110 kW spotreboval v teste ešte o 0,3 l/100 km nafty viac, pritom v tech. parametroch vykazuje rovnakú udávanú spotreba 5,2 l/100 km.

Po naštartovaní a chodu za studena sa dieselová pohonná jednotka 2.0 Mjt 140k prejaví viac, ako sme zvyknutí pri konkurenčných agregátoch, hrubším chodom. Ten sa však pri jazde stratí v aerodynamickom hluku a hluku odvaľujúcich sa kolies, resp. je výrazne zatlačený do úzadia, vďaka dobrému odhlučneniu kabíny.

A ako jazdí testovaný model? Ako sme napísali v úvode, Compass disponuje offroadovým charakterom, tak ako sa na Jeep patrí – z toho pohľadu treba hodnotiť aj jazdné vlastnosti, a neočakávať, že bude jazdiť ako vyšší hatchback.

To však neznamená, že Compass nezvládne aj ostrejší prejazd zákrutami – jeho držanie stopy aj pri relatívne vyššom náklone karosérie je obdivuhodné, len neočakávajte však istotu prejazdu zákrutami ako u konkurentov.

Naopak, jeho silnou stránku je schopnosť zvládnuť jazdu mimo pevnú vozovku suverénnejšie, ako celý rad konkurentov – k tomu mu napomáha aj nadpriemerná svetlá výška a 4×4 (s piatimi voliteľnými režimami – auto, snow, sund, mod) a na daný segment aj neobvyklá uzávierka medzinápravového diferenciálu 4WD lock. Systém pohonu všetkých kolies dokáže preniesť v prípade potreby celý krútiaci moment na jedno koleso, prípadne ho rozdeliť na predok a zadok v pomere 50:50.

 

ZDIEĽAŤ