Test: Hyundai Santa Fe 2,2 CRDi

Nový Hyundai Santa Fe, v poradí už štvrtá generácia, je v kombinácii s výrazne farebnou metalízou Horizon Red (dodávanou štandardne) a efektnými 19“ zliatinovými diskami kolies v záplave automobilovej šedi neprehliadnuteľný.

Celkovému impozantnému vzhľadu prispel aj nárast rozmerov. Nový Hyundai Santa Fe narástol v porovnaní s predchodcom do dĺžky +90 mm, na šírku +10 mm, a v rázvore +65 mm, len na výšku je mierne nižší -5 mm.

Vzhľad vozidla nevybočuje z dizajnovej línie tejto kórejskej značky. Pri pohľade spredu dominuje prednej časti vozidla veľká kaskádovitá maska chladiča spolu s výraznými úzkymi dennými LED svetlami a pod nimi umiestnenými hlavnými svetlometmi (toto usporiadanie svetiel poznáme aj z modelu Hyundai Kona), pri pohľade z boku zaujme, vďaka miernemu posunutiu A stĺpikov do zadu, vizuálne predĺženie prednej kapoty a pri pohľade odzadu svetlomety s 3D efektom.

Atraktívne pôsobiaci Sante Fe má veľký potenciál oslovovať potencionálnu klientelu už samotným exteriérom. Pre interiér to platí takisto. Pochvalu si zaslúži za nápadito tvarovanú prístrojovú dosku,  v zornom poli umiestnený 8“ dotykový displej, jednoduchú obsluhu navigácie a v dôsledku nie najlepšieho výhľadu dozadu a pomerne neprehľadnej mohutnej karosérie pri parkovaní 360 st. parkovaciu kameru s veľmi dobrým rozlíšením. K lepšej orientácii, čo sa deje za vozidlom, prispievajú aj rozmerné spätné zrkadlá. Tieto však nevykazovali obvyklý hendikep veľkých spätných zrkadiel – aerodynamické svišťanie pri vyšších rýchlostiach. Ocenili sme aj použité kvalitné materiály, chvályhodnú ergonómiou pracoviska vodiča či nadpriemerne pohodlné a rozmerné sedadlá s primeranou bočnou oporou, z ktorých pri prejazde zákrutou nevypadnete, si zaslúžia pochvalu.

Priestorové pomery sú nadpriemerné, vpredu aj vzadu. Navyše, zadné sedadlá sú posuvné, čo zvyšuje variabilitu prepravy osôb a batožiny. Samozrejmosťou je polohovanie operadiel v druhom rade, v tomto prípade však v nezvykle veľkom rozsahu. Vďaka tejto variabilite, voľnosti vo všetkých smeroch a rovnej podlahe, si nájdu pasažieri na zadných sedadlách nadbytok pohodlia. Pre tých, ktorý sa potrebujú pripojiť s  notebookom na el. sieť je umiestnená na zadnej strane stredového tunela prípojka na 220V (viď foto).

Pre batožinu je k dispozícii objemný a ľahko prístupný kufor. Batožinový priestor v 5-miestnom usporiadaní má základný objem 625 litrov (predchodca 585), po sklopení sedadiel až 1695 litrov. Plusom je možnosť sklápania sedadiel z kufra. Pri nakladaní batožiny do veľkého kufra poteší  elektricky ovládanie dverí batožinového priestoru s praktickou vychytávkou zabraňujúcou oškretiu dverí o stenu pokiaľ parkujete blízko pri stene v garáži (senzory kontrolujú priestor).  Zmieriť sa však budete musieť s vyššou nakladacou hranou batožinového priestoru.

Poďme však na hodnotenie jazdných vlastností. Počas testovacích jázd sa ukázal nový Hyundai Santa Fe v pozitívnom svetle. Na daný typ auta je prekvapujúco veľmi dobre ovládateľný. Tu nemusíte mať obavy z jeho rozmerov a hmotnosti blížiacej sa dvom tonám. V hraničných situáciách je čitateľný, v zákrutách stabilný, bez náklonu karosérie a prejavu nepríjemnej ťažkopádnosti, čo býva neraz hendikep v tejto váhovej kategórii a vyššej stavbe vozidiel SUV. Je obdivuhodné ako dokáže zvládať za sebou sa opakujúce ostré zákruty. Doslova sa zahryzne do vozovky a pri pridaní „plynu“ na takýto typ auta s nevídanou ľahkosťou vyjde zo zákruty bez výraznej nedotáčavosti. Pritom ovládateľnosť a stabilita nie je na úkor komfortu cestovania. Podvozok aj pri 19“ kolesách nezadáva dôvod na nespokojnosť posádky pri hodnotení komfortu pruženia a absorpcii nerovností. Mimo pevnej vozovky, alebo v zhoršených adhéznych podmienkach prichádza na pomoc pohon všetkých kolies vybavený novým systémom HTRAC, ktorý umožňuje variabilné rozdeľovanie hnacej sily na samostatné kolesá. Pomer rozdeľovania krútiaceho momentu sa mení v závislosti na zvolenom jazdnom režime. V režime Eco a Comfort sa dostane na zadné kolesá max. 35% krútiaceho momentu, v režime Sport až 50%. Je to spôsob ako prispieť nielen k úspornejšej jazde (Eco, Comfort), ale v režime Sport aj k lepšej trakcii a tým aj lepšej akcelerácii a bezpečnejšiemu a istejšiemu jazdnému prejavu. Aj vďaka tomu nový Santa Fe posunul jazdný prejav o level vyššie v porovnaní s predchodcom. Inak v prípade, že to nestačí, napríklad na zasneženej ceste v kopci, tak je možné tlačidlom uzamknúť medzinápravový diferenciál a tým rozdeliť ťažnú silu na prednú a zadnú nápravu v pomere 50:50.

Viac nájdete v novembrovom čísle časopisu Autotest.