Test: Hyundai Santa Fe 2,2 CRDi

Nový Hyundai Santa Fe, v poradí už štvrtá generácia, je v kombinácii s výrazne farebnou metalízou Horizon Red (dodávanou štandardne) a efektnými 19“ zliatinovými diskami kolies v záplave automobilovej šedi neprehliadnuteľný.

Celkovému impozantnému vzhľadu prispel aj nárast rozmerov. Nový Hyundai Santa Fe narástol v porovnaní s predchodcom do dĺžky +90 mm, na šírku +10 mm, a v rázvore +65 mm, len na výšku je mierne nižší -5 mm.

Vzhľad vozidla nevybočuje z dizajnovej línie tejto kórejskej značky. Pri pohľade spredu dominuje prednej časti vozidla veľká kaskádovitá maska chladiča spolu s výraznými úzkymi dennými LED svetlami a pod nimi umiestnenými hlavnými svetlometmi (toto usporiadanie svetiel poznáme aj z modelu Hyundai Kona), pri pohľade z boku zaujme, vďaka miernemu posunutiu A stĺpikov do zadu, vizuálne predĺženie prednej kapoty a pri pohľade odzadu svetlomety s 3D efektom.

Atraktívne pôsobiaci Sante Fe má veľký potenciál oslovovať potencionálnu klientelu už samotným exteriérom. Pre interiér to platí takisto. Pochvalu si zaslúži za nápadito tvarovanú prístrojovú dosku,  v zornom poli umiestnený 8“ dotykový displej, jednoduchú obsluhu navigácie a v dôsledku nie najlepšieho výhľadu dozadu a pomerne neprehľadnej mohutnej karosérie pri parkovaní 360 st. parkovaciu kameru s veľmi dobrým rozlíšením. K lepšej orientácii, čo sa deje za vozidlom, prispievajú aj rozmerné spätné zrkadlá. Tieto však nevykazovali obvyklý hendikep veľkých spätných zrkadiel – aerodynamické svišťanie pri vyšších rýchlostiach. Ocenili sme aj použité kvalitné materiály, chvályhodnú ergonómiou pracoviska vodiča či nadpriemerne pohodlné a rozmerné sedadlá s primeranou bočnou oporou, z ktorých pri prejazde zákrutou nevypadnete, si zaslúžia pochvalu.

Priestorové pomery sú nadpriemerné, vpredu aj vzadu. Navyše, zadné sedadlá sú posuvné, čo zvyšuje variabilitu prepravy osôb a batožiny. Samozrejmosťou je polohovanie operadiel v druhom rade, v tomto prípade však v nezvykle veľkom rozsahu. Vďaka tejto variabilite, voľnosti vo všetkých smeroch a rovnej podlahe, si nájdu pasažieri na zadných sedadlách nadbytok pohodlia. Pre tých, ktorý sa potrebujú pripojiť s  notebookom na el. sieť je umiestnená na zadnej strane stredového tunela prípojka na 220V (viď foto).

Pre batožinu je k dispozícii objemný a ľahko prístupný kufor. Batožinový priestor v 5-miestnom usporiadaní má základný objem 625 litrov (predchodca 585), po sklopení sedadiel až 1695 litrov. Plusom je možnosť sklápania sedadiel z kufra. Pri nakladaní batožiny do veľkého kufra poteší  elektricky ovládanie dverí batožinového priestoru s praktickou vychytávkou zabraňujúcou oškretiu dverí o stenu pokiaľ parkujete blízko pri stene v garáži (senzory kontrolujú priestor).  Zmieriť sa však budete musieť s vyššou nakladacou hranou batožinového priestoru.

Poďme však na hodnotenie jazdných vlastností. Počas testovacích jázd sa ukázal nový Hyundai Santa Fe v pozitívnom svetle. Na daný typ auta je prekvapujúco veľmi dobre ovládateľný. Tu nemusíte mať obavy z jeho rozmerov a hmotnosti blížiacej sa dvom tonám. V hraničných situáciách je čitateľný, v zákrutách stabilný, bez náklonu karosérie a prejavu nepríjemnej ťažkopádnosti, čo býva neraz hendikep v tejto váhovej kategórii a vyššej stavbe vozidiel SUV. Je obdivuhodné ako dokáže zvládať za sebou sa opakujúce ostré zákruty. Doslova sa zahryzne do vozovky a pri pridaní „plynu“ na takýto typ auta s nevídanou ľahkosťou vyjde zo zákruty bez výraznej nedotáčavosti. Pritom ovládateľnosť a stabilita nie je na úkor komfortu cestovania. Podvozok aj pri 19“ kolesách nezadáva dôvod na nespokojnosť posádky pri hodnotení komfortu pruženia a absorpcii nerovností. Mimo pevnej vozovky, alebo v zhoršených adhéznych podmienkach prichádza na pomoc pohon všetkých kolies vybavený novým systémom HTRAC, ktorý umožňuje variabilné rozdeľovanie hnacej sily na samostatné kolesá. Pomer rozdeľovania krútiaceho momentu sa mení v závislosti na zvolenom jazdnom režime. V režime Eco a Comfort sa dostane na zadné kolesá max. 35% krútiaceho momentu, v režime Sport až 50%. Je to spôsob ako prispieť nielen k úspornejšej jazde (Eco, Comfort), ale v režime Sport aj k lepšej trakcii a tým aj lepšej akcelerácii a bezpečnejšiemu a istejšiemu jazdnému prejavu. Aj vďaka tomu nový Santa Fe posunul jazdný prejav o level vyššie v porovnaní s predchodcom. Inak v prípade, že to nestačí, napríklad na zasneženej ceste v kopci, tak je možné tlačidlom uzamknúť medzinápravový diferenciál a tým rozdeliť ťažnú silu na prednú a zadnú nápravu v pomere 50:50.

Pod kapotou nečakajte nič nové. Typ pohonnej jednotky 2,2 CRDi ostal rovnaký. V rámci uvedenia nového modelu došlo však k zmene automatickej prevodovky zo 6-stupňovej na 8-stupňovú. Štvorvalcový turbodiesel 2,2 CRDi (147kW/ 3800 ot.min-1, 436Nm/1800-2500 ot.min-1) v spolupráci s 8-st. automatom preukazuje slušné jazdné výkony, hlavne pri letmom zrýchlení dostatočnú dávku pružnosti, sily a ochoty do zrýchľovania. Páčila sa nám rýchlosť a hladkosť radenia 8-st. automatickej prevodovky, čo neplatilo úplne u predchodcu so 6-st. automatom, ktorý radil skôr vláčne a komfortne. Tu aj v režime Comfort reaguje pomerne promptne. Pokiaľ však preferujte dynamickejší štýl jazdy, alebo cestujete po vedľajších cestách, kde dochádza k častejšiemu predbiehaniu ostatných účastníkov premávky, tak príde vhod režim Sport, v ktorom nielen stuhne riadenie, tlmiče, ale aj dieselový agregát promptnejšie reaguje a akceleruje na pokyn plynového pedála. Hyundai Santa Fe má štyri rôzne módy nastavenia režimu jazdy – Smart (nastavuje režim jazdy podľa štýlu jazdy), Eco, Comfort, a Sport. Podľa zvoleného režimu jazdy sa zmení farba ciferníkov (Sport – červený, Eco – zelený a Smart a Comfrot – modrý).

A ako je na tom spotreba? Udávanú priemernú spotrebu 6,3 litrov sme nedosiahli ani pri najlepšej vôli, čo je obvyklé, nakoľko reálne spotreby sa líšia od udávaných spotrieb podľa normy NEDC, (postupne už zavádzajú automobilky aj reálnejšie meranie spotreby podľa WLTP). V teste vykázal v kombinovanej prevádzke 7,9 l/100 km (pri 130 km/h 8,2 l, v meste 9,3 l a pri 90 km/h 5,7 l/100 km), čo je stále dobrá hodnota, vzhľadom na typ auta.

K celkovo pozitívnemu hodnoteniu prispieva aj bohatosť výbavy. Nové Santa Fe je vybavené všetkým, čo má Hyundai k dispozícii.

Konkrétne testovaný model bol vybavený nielen už vo vyšších výbavách obvyklými prvkami výbavy typu: adaptívne full LED svetlomety, automatické prepínanie diaľkových svetiel a asistent na monitorovanie mŕtveho uhla, adaptívny tempomat s funkciou „auto stop a štart“, ale aj veľmi praktickými prvkami výbavy dôležitými pre bezpečnosť, s ktorými sa u konkurencii (VW Tiguan Allspace, Škoda Kodiaq…) nestretnete, ako asistent na upozornenie na vozidlá približujúce sa v priečnom smere pri cúvaní (v prípade zrážky dokáže auto zabrzdiť), asistenta bezpečného opustenia vozidla SEA (v prípade, že má človek zo zadných sedadiel vystúpiť do cesty okoloidúceho auta, tak zablokuje otváranie dverí, v prípade, že vystupuje vodič, tak dá len vizuálnu a akustickú výstrahu na okoloidúce auto), či upozornenia na prítomnosť cestujúcich na zadných sedadlách ROA (akusticky dáva signálom vedieť, že ostal niekto na zadných sedadlách, to je praktická vec, pokiaľ máte malé deti a ste zábudliví).

Ďalej užívanie nového Santa Fe spríjemňuje pri cestovaní pohodlné kožené čalúnenie sedadiel s ventiláciou, panoramatické strešné okno presvetľujúce kabínu a pri nakladaní batožiny do veľkého kufra elektrické ovládanie dverí batožinového priestoru s praktickou vychytávkou zabraňujúcou oškretiu dverí o stenu, pokiaľ parkujete blízko pri stene v garáži (senzory kontrolujú priestor).