PRIDAJ SA K NÁM NA INSTAGRAM A SLEDUJ STORIES

Hyundai pri navrhovaní nového SUV – s názvom Kona – upustil v dizajne od „nemeckej“ konzervatívnosti à la Tucson či Santa Fe a vsadil na odvážny, extravagantnejší vzhľad.

V kombinácii s výrazne farebnou metalízou s čiernou strechou je v záplave automobilovej šedi najmenšie SUV (crossover) značky Hyundai neprehliadnuteľné. Taktiež púta pozornosť samotný dizajn, hlavne atypická predná časť s úzkymi dennými LED svetlami a pod nimi umiestnenými hlavnými svetlometmi (toto usporiadanie svetiel poznáme aj z Citroënu).

V interiéri taktiež vidieť snaha zaujať, resp. zachovať farebnú kombináciu exteriéru, či už vo farbe karosérie farebnými bezpečnostnými pásmi, lemovaním výduchov a stredového tunela alebo prešívaním koženého volantu a sedadiel (v rámci príplatkového LIME packu).

V kombinácii s polokoženými poťahom sedadiel sa môže interiér páčiť, nám však celkový výsledok pripadal trošku gýčovitý. Ale samozrejme, je to vec vkusu. Celkový dojem z interiéru je inak veľmi dobrý a aj napriek použitým samým tvrdým plastom, pôsobí spracovanie kvalitne a robustne.

Prístrojovému panelu dominuje 7“ dotyková obrazovka (štandardné od druhej úrovni výbavy Comfort, inak v základnej výbave 3,5“ farebný displej) s bohatou možnosťou konektivity, vrátane Apple CarPlay i Android Auto. Reakcia na dotykové ovládanie je promptná a pohybovanie v menu prehľadné. Ovládanie neostáva len cez dotykovú obrazovku, ale aj cez klasické ovládače umiestnené po stranách obrazovky. To kvitujeme.

V pozícii vodiča sa sedí vyššie, výhľad do predoboku je dobrý („A“ stĺpiky nie sú masívne), výhľad dozadu a do zadoboku cez pomerne úzke zadné okno a široký „C“ stĺpik však nie je najlepší. SEAT Arona a hlavne Citroën C3 Aircross ponúkajú vodičovi lepší výhľad.

Sedadlá sú primerane pohodlne vystlané a dostatočne rozmerné. Plusom sú aj veľké hlavové opierky. Vnútorný priestor poskytuje posádke vpredu aj vzadu dostatok miesta vo všetkých smeroch, vzhľadom k veľkosti auta prekvapujúco ostáva pre kolená voľnosť slušných 47 mm (Citroën C3 Aircross 20 mm a SEAT Arona 70 mm) pre postavu 175 cm vysokú usadenú za sebou. Nastupovanie a vystupovanie je pohodlné, čo je pozitívum vyššie postaveného typu auta crossover. Pri vystupovaní zo zadných sedadiel by však prišlo vhod otváranie dverí pod väčším uhlom a v zimnom období zakrytie spodných prahov dverí (takto si musíte dávať pozor, aby ste si nezašpinili nohavice).

Za zadnými sedadlami je k dispozícii kufor s dvojitým dnom v základom 5-miestnom usporiadaní s objemom 362 litrov, čo je o 32 litrov viac ako má sesterská Kia Stonic, ale o 39 litrov menej ako SEAT Arona a 49 litrov ako Citroën C3 Aircross. Pri využívaní sme však veľký rozdiel nevideli, poskladaný kočík či trojica kufrov sa zmestili s rovnakým prehľadom ako pri konkurencii. Samozrejme, k dispozícii je delené sklápanie operadiel, čo umožňuje zväčšiť kufor až na hodnotu 1143 litrov.

Hyundai Kona má v ponuke tri pohonné jednotky – 2 turbobenzíny a jeden turbodiesel. Benzínovú ponuku tvorí základný trojvalec 1,0 T-GDi a výkonnejši štvorvalec 1,0 T-GDi 130kW.  Od 1.6.2018 je k dispozícii aj dieselová varianta 1,6 CRDi s výkonom 85 kW resp. 100 kW. Testovaná verzia mala pod kapotou trojvalec 1,0 T-GDi 88kW, ktorý, aj napriek tomu, že ide z ponuky o tú menej výkonu verziu, spĺňa v plnej miere nároky na jazdné výkony.

Auto živo reaguje na stlačenie plynového pedálu už od nízkych otáčok, jeho chuť do zrýchľovania však nekončí v stredných otáčkach, ale prekvapujúco pokračuje aj vo vyšších otáčkach. Niečo na spôsob atmosférického motora. Z 0-100 km zrýchli za 11,8 s (Citroën C3 Aircross 11,0 s, SEAT Arona 9,9 s) a z rýchlosti 80-120 km/h na 5. rýchl. st. za 13,9 s (Citroën C3 Aircross 15,3 s, SEAT Arona 11,2 s). Spotreba, aj napriek tomu, že nedosahuje udávaných 5,0 litrov na 100 km, je na dobrej úrovni. V teste mix 6,8 litra/100 km (C3 Aircorss 7,1 l/100 km, SEAT Arona 6,9 l/100 km), pri 130 km/h 7,2 l/100 km, pri 90 km/h 5,2 l/100 km a v meste 7,5 l/100 km.

Aj v porovnaní s konkurentami s obdobnými motormi udáva 1,0 T-GDi Kone porovnateľnú akceleráciu, až na TSI v Arone, ten je ešte o niečo živší (viď tabuľka). Naopak, v hodnotení kultivovanosti ťahá trojvalec pracujúci pod kapotou testovaného modelu Hyundai Kona v porovnaní so Seatom Arona a Citroënom C3 Aircorss za kratší koniec. Po naštartovaní a vytáčaní do otáčok dáva o sebe výraznejšie vediet hrubším, trojvalcovým zvukom.

Benzínový trojvalec 1,0 T-GDi 88kW je kombinovaný výhradne len so 6-st. manuálom a pohonom 4×2, výkonnejšiu motorizáciu, naopak, výhradne dostanete so 7-st. dvojspojkovou aut. prevodovkou a pohonom 4×4. Rozdiel je aj v zadnej náprave, slabšia verzia 1,0 T-GDi 88kW 4×2 má jednoduchú a verzia 1,0 T-GDi 130Kw nezávislú viacprvkovú multilink. Hyundai Kona aj s jednoduchou zadnou nápravou nezadáva dôvod na kritiku, auto dostáva od nás len a len pochvalu za jazdné vlastnosti.

S autom sa veľmi dobre jazdí, je ľahko ovládateľne a v zákrutách nadmieru stabilné. Pritom poskytuje podvozok dostatočnú, aj keď nie nadpriemernú mieru komfortu a absorpcie nerovností. Pokiaľ chcete auto využívať s výjazdom mimo pevnú vozovku, resp. v zhoršených adhéznych podmienkach, napríklad na horách (sneh…), tak tu vám výjazd uľahčí len vyššia svetlosť podvozku (171 mm). Pokiaľ chcete, aby vám pomohol pohon 4×4, tak musíte siahnuť po verzii s výkonnejšou motorizáciou 1,0 T-GDi 130kW s pohonom 4×4, ktorá ma aj o niečo vyššiu svetlu výšku 177 mm (nájazdový uhol vpredu/vzadu 16/29, prejazdový uhol 16, brodivosť 300 mm).

Hyundai Kona nepodbieha zákazníkovi štartovacou cenou na úkor výbavy či motorizácie. Konu síce v porovnaní konkurenciou dostane za vyššiu cenu, ale hneď s výkonnejším motorom a slušnou výbavou. Pokiaľ porovnáte porovnateľné, motorizácie a výbavu, tak Kona už vyjde lepšie ako SEAT Arona a s cenou 14 490 € presne dotiahne na cenový trhák C3 Aircross. Dokonca pri zohľadnení výbavy ho v cenovom meraní síl prekoná (viď tabuľka).