Test: Hyundai i40 1,7 CRDi

Hyundai i40 sedan púta originálnym vzhľadom nepripomínajúcim nič z ponuky na automobilovom trhu v tomto segmente vozidiel. Nie je však tak originálny ako combi verzia, na atraktivite mu uberá fakt, že sa na prvý pohľad len ťažko odlišuje od menšej a lacnejšej verzie Hyundai Elantra. 

Kórejčanom odvaha nechýba. Na presadenie sa v náročnom segmente nižšej strednej triedy preferujúcej skôr konzervatívny (VW Passat, Škoda Superb, Ford Mondeo, Toyota Avensis…) a striedmejší prístup dizajnérov pri využívaní extravagantných dizajnových prvkov (Mazda 6, Opel Insignia ) vsadili na odvážnejší dizajn a popustili uzdu dizajnérom pri využívaní rozmanitých kriviek a plôch a inšpiráciu z priekopníckych modelov (bočná línia pripomína vzdialene VW Passat CC).Pri pohľade na i40 sedan však môžeme povedať, že dizajnéri odviedli vskutku výbornú prácu. To platí aj pre interiér s nápadito výrazne tvarovanou prístrojovou doskou. Pracovisko vodiča môže pôsobiť pre niekoho s ovládačmi a ukazovateľmi chaoticky, to je však len prvý dojem. V podstate je všetko v poriadku, ukazovatele sú jasne čitateľné, obsluha je jednoduchá a intuitívna bez potreby niečo hľadať, resp. si na niečo zvykať. V pozícii vodiča nám vyhovoval nižší posed (maximálna hĺbka nastavenia sedáka 270 mm, je na úrovni športových sedadiel (Citroën C5 300 mm), ktorý nie je možné zaujať pri viacerých automobiloch – preferuje sa vyšší posed, resp. malý rozsah hĺbkového nastavenia, čo je plus pre lepší výhľad, ale nie každému to musí byť vhod. Naopak nám nevyhovovalo uloženie volantu, umiesteného nízko takmer „medzi nohami“, tu nám nepomohlo ani výškové a pozdĺžne nastavenie volantu. Tento hendikep pocítia hlavne vodiči s vyššie nastaveným sedákom. S takouto, nie práve ideálnou pozíciou volantu, sme sa stretli aj v Citroëne C5.

581341_10151605092569913_1366652082_n

Pri jazde na diaľnici, kde nemusíte výraznejšie manipulovať volantom, je takáto poloha v poriadku. Inak sedadlá rozmermi a vystlaním poskytujú vysokú úroveň komfortu sedenia. Ďalej treba pochváliť vpredu výraznejšie tvarovanie operadiel s dostatočnou oporu v zákrutách a vzadu dlhý sedák s hlbším posedom poskytujúcim optimálne pohodlné sedenie. Takéto riešenie nie je stále samozrejmosťou. Neraz sú sedáky buď krátke, alebo plytké, resp. zbytočne vysoko umiestnené, čo neprispieva k pohodliu posádky vzadu. Plusom je takmer rovná podlaha bez vyčnievajúceho stredového tunelu, ktorý v niektorých konkurenčných modeloch obmedzuje voľnosť pre chodidlá. Veľkosť vnútorného priestoru je v poriadku, rekordy však neočakávajte, hlavne na šírku vpredu 1490 mm/vzadu 1495 mm patrí skôr k priemerným kabínam – viď rozmery (Citroën C5 šírka v lakťoch vpredu/vzadu 1566/1530 mm, Opel Insignia 1528/1470 mm). Pre batožinu nie sú podmienky tak vyhovujúce ako v kombi verzii, horší prístup, menej praktický tvar a využiteľný objem, sú daňou za tento typ vozidla (viď foto). V porovnaní s konkurenciou však ponúka Hyundai i40 s objemom kufra 525 litrov obdobné prepravné možnosti (Peugeot 508 objem kufra  497 litrov, VW Passat  565 litrov). Príjemne prekvapí nastavenie podvozku a práca posilňovača riadenia, ktoré robí Hyundai i40 pohodlné a zároveň ľahko ovládateľné vozidlo. Na kvalitnej vozovke, poprípade vozovke s malými nerovnosťami, si vychutnáte cestovanie akoby na milimetrovom vzduchovom vankúši, podvozok pracuje ako žehlička a malé diery a nerovnosti excelentne vyžehľuje. Bez preháňania, počas testovania viacerých modelov sme sa s niečím takým stretli v tomto segmente snáď len pri jazdách s Peugeotom 508 SW a s modelmi triedy C nemeckej značky Mercedes Benz. Ford Mondeo a predovšetkým VW Passat so zbytočne tvrdým podvozkom môžu len závidieť. Pritom Hyundai i40 ostáva pri jazde v zákrutách a vyhýbacích manévroch dostatočne dlho stabilný a v hraničných situáciách čitateľný, čo je ďalšie jeho plus. Napriek tomu ale musíme objektívne priznať, že v porovnaní  jazdných vlastností ešte nedosahuje úroveň tých najlepších európskych konkurentov (napr. Ford Mondeo a VW Passat). To platí aj pri odhlučnení podvozku a filtrovaní prenosu rázov do kabíny pri prejazde po väčších nerovnostiach. Hyundai i40 má v ponuke dva vznetové agregáty – 1,7 RDCI 85kW a 1,7 CRDI 100kW. Pod kapotou testovaného modelu pracovala výkonnejšia verzia turbodieselu 1,7CRDi 100KW spriahnutá so 6-st. manuálom. V praxi vykazuje typické pozitíva a negatíva tejto pohonnej jednotky, v porovnaní s benzínovým 1,6 GDI – ten sme taktiež mali na test – sa prejavuje  výrazne lepšia pružnosť a nižšia spotreba a naopak horšia kultúra chodu motora a vyššia hlučnosť. Pokiaľ preferujte benzínové motory a rozhodnete pre zážihový štvorvalec 1,6GDi s priamym vstrekovaním paliva, tak neurobíte chybu. Motor rád ide odspodu do otáčok, je tichý aj pri jazde diaľničným tempom 130 km/h, dobre odhlučnený bez toho, aby otravoval posádku vyššou hladinou hluku. Pri porovnaní  pružnosti v najviac využiteľných otáčkach a reálnej spotreby (1,6GDi 7,5 l/100 km, 1,7 CRDI 5,7 l/100 km), je na tom  lepšie  dieselová verzia 1,7CRDI 100kW. Práve vzhľadom k vyššej spotrebe bude slovenská klientela prejavovať záujem skôr o dieselovú verziu. Pri teste s dieselovou verziou nás však zarazil výrazný a skorý záber spojky, ktorý spôsoboval pri rozjazde aj skúseným vodičom náhle zdochnutie motora. Poviete si, že je to otázka zvyku. Tu však aj po týždňovom testovaní sme museli stále pri rozjazde  pamätať na záber spojky, čo bolo otravné.

484865_10151605092469913_969889398_n

MOTOR
Typ Vznetový, turbo, Common Rail
Počet valcov/ventilov R4/ 16
Zdvihový objem (ccm) 1685
Vŕtanie x zdvih (mm)
Stupeň kompresie 17,1
Max. výkon k (kW) ot min-1 136(100)/4000
Max. krút. moment (Nm/ot min-1) 330/2000-2500
Pohon pohon predných kolies
Prevodovka 6.st.manuál
PODVOZOK
Predná náprava McPherson
Zadná náprava viacprvková
Riadenie s posilňovačom
Priemer otáčania (m) 10,94
Brzdy vpredu kotúčové chladené
vzadu kotúčové
Pneumatiky 225/45R18
KAROSÉRIA
Typ karosérie 4-dv., 5-miestna
Dĺžka – šírka – výška (mm) 4740 – 1815 – 1470
Rázvor (mm) 2770
Rozchod kolies vpredu/vzadu (mm) 1591/1597
Svetlá výška (mm) 140
Objem batož. priestoru (l) 525
Objem palivovej nádrže (l) 70
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1557
Užitočná hmotnosť (kg) 523
Celková hmotnosť (kg) 2080
VNÚTORNÉ ROZMERY (mm)
Pre cestujúcich vpredu
Vzdialenosť plynový pedál – operadlo sedadla  980
Vnútorná šírka v oblasti lakťov 1490
Vnútorná šírka minimum
Vzdialenosť sedák – strop min./max. 934/1054
Vzdialenosť podlaha – sedák min./max. 279/350
Pre cestujúcich vzadu 2. rad sedadiel
Vzdialenosť predné operadlo – zadné operadlo 842
Vnútorná šírka v oblasti lakťov 1460
Vnútorná šírka minimum
Vzdialenosť sedák – strop 935
Vzdialenosť podlaha – sedák 374
Dĺžka predný sedák 500
Dĺžka zadný sedák 505
Priestor pre chodidla vzadu pod pred. sedákmi: ÁNO
JAZDNÉ VÝKONY A SPOTREBA
Udávané (výrobca)
Zrýchlenie z 0-100 km/h 10,3
Maximálna rýchlosť (km/h) 201
Spotreba mesto (l/100 km) 5,5
Spotreba mimo mesta (l/100 km) 4,3
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 4,7
Emisie CO2 (kg.km-1) 124
Namerané
Zrýchlenie z 0 – 100 km/h 10,6
Spotreba v teste pri 90km/h (l/100 km)
Spotreba v teste pri 130km/h(l/100 km)
Spotreba v teste mesto (l/100 km)
Spotreba v teste priemer (l/100 km) 5,7
Brzdná dráha z 100 – 0 km/h (m)

 

CENA MODELU OD (€ s DPH) 21 990
CENA VERZIE OD (€ s DPH) 23 490
CENA TESTOVANEJ VERZIE (€ s DPH) 28 990
POISTENIE(€ s DPH) KOOPERATIVA a.s.                         
Havarijné, poškodenie, lúpež (5% spoluúčasť min. 133€, s 30% bonusom ) 907
Povinné zmluvné (s max 60% bonusom ) 239
Registračný poplatok (€)
Bez straty hodnoty vozidla (servisné náklady + PHM + zákonná poistka + poistné + pneumatiky)
1. rok pri najazdení 15.000 km 2416
1. rok pri najazdení 30.000 km 3963
2. rok pri najazdení 30.000 km 5109
2. rok pri najazdení 60.000 km 8467
3. rok pri najazdení 45.000 km 7518
3. rok pri najazdení 90.000 km 12 718
So stratou hodnoty vozidla (servisné náklady + PHM + zákonná poistka + poistné + pneumatiky + reg-popl. + strata hodnoty)
1. rok pri najazdení 15.000 km 10 906
1. rok pri najazdení 30.000 km 12 453
2. rok pri najazdení 30.000 km 15 699
2. rok pri najazdení 60.000 km 19 057
3. rok pri najazdení 45.000 km 19 308
3. rok pri najazdení 90.000 km 25 708
Cena PHM (€/liter) 1,490
Normohodina (€ s DPH) 22,50
Gar. kontroly (km) 30 000/rok
Výmena oleja 30 000/rok
CENY NÁHRAD. DIELCOV (€ s DPH)
Predná kapota 703
Predný blatník 490
Svetlomet. + smerovka
Spätné zrkadlo el. 216
Predný nárazník
Predný tlmič
Predné brzdové platničky 223
ZÁRUKA (roky)
Prehrdzavenie karosérie 12
Lak 5
Na celé auto 5
Motor a mechanické časti 5
PREDPOKLADANÉ CENY (€ s DPH)   
Po 1. roku 30.000 km 20 500
Po 2. roku 60.000 km 18 400
Po 3. roku 90.000 km 16 000

 

PLUSY
atraktívny vzhľad exteriéru a interiéru
jazdné vlastnosti na dobrej vozovke
pružný motor
excelentná absorpcia a žehlenie malých nerovností komfortnejším podvozkom
vnútorný priestor, dostatok miesta vzadu pre kolená
sedadlá
pozícia sedenia
MÍNUSY
prístup do kufra a jeho objem v porovnaní s combi verziou
prenos rázov do kabíny pri jazde väčších nerovností a dier
dizajn karosérie s rizikom rýchleho starnutia
kultúra chodu turbodiesela