Test: Hyundai Grand Santa Fe 2,2 CRDi 4×4 – Grandiózne SUV 

Grand Santa Fe ponúka v porovnaní s kratším Santa Fe väčší kufor, štandardne 7 miest na sedenie a veľkolepejší vzhľad.

1080

Grand Santa Fe – predĺžená verzia Santa Fe (na dĺžku 225mmm a v rázvore 100 mm a symbolicky na šírku +5mmvýšku+100mm) v podstate nahrádza samostatnú modelovú radu ix55. Na pohlaď je jasne že nedošlo len k predĺženiu karosérie ale aj k zavedeniu dizajnových prvkov dodávajú vozidlu konzervatívnejší ale zároveň grandióznejší vzhľad (iní predná maska, iný tvar zadného bočného okienka s rovnou spodnou líniou pre lepší výhľad z tretieho radu sedadiel, iné zadné svetlomety, …). Pod kapotou však nečakajte nič nové. Pohonná jednotka 2,2 CRDi je rovnaká ako v kratšom Santa Fe. Ten kto by očakával vznetový 6-valec 3,0 CRDi tak ako v modely ix55 sa bude musieť zmieriť len s jediným agregátom – s uvedeným stvorvalcom 2,2 CRDI. Hyundai pri tvorbe modelu Santa Fe a pri predlženej verzii Grand v dizajne pribrzdil a upustil od rozvlnených tvarov v hojnej miere použitých u ostatných modeloch. Tie síce dobre vyzerajú hlavne na prvý pohľad, ale v našich európskych končinách môžu mať jeden hendikep – riziko rýchleho starnutia, resp. rýchleho opozerania. Európsky zákazník je skôr konzervatívne založený, preferujúci jednoduchšie tvary. Striedmejšie, ale atraktívne pôsobiaci Grand Sante Fe, má veľký potenciál osloviť európsku klientelu už samotným vzhľadom. Pre interiér to platí takisto. Nápadito tvarovaná prístrojová doska, kvalita použitých materiálov, kvalita spracovania a ergonómia pracoviska vodiča, nadpriemerne pohodlné a rozmerné sedadlá – doslova vpredu  kreslá, z ktorých pri prejazde zákrutou nevypadnete, si zaslúžia pochvalu. Ocenili sme aj jednoduchú obsluhu navigácie a v dôsledku nie najlepšieho výhľadu dozadu pri parkovaní – parkovaciu kameru. K lepšej orientácii čo sa robí za vozidlom prispievajú rozmerné spätné zrkadlá, ktoré však nevykazovali obvyklý handicap aerodynamické svišťanie pri vyšších rýchlostiach.

Priestorové pomery sú nadpriemerné, vpredu aj vzadu, dokonca aj v treťom rade sa usadí nielen dieťa ale aj dospelý pasažier – priestor pre hlavu je na úrovni hatchbacku vzadu. Navyše, zadné sedadlá sú posuvné, čo zvyšuje variabilitu prepravy osôb a batožiny. Samozrejmosťou je polohovanie operadiel v druhom rade, v tomto prípade však v nezvykle veľkom rozsahu – od kolmej až po takmer ležatú polohu. Vďaka tejto variabilite, voľnosti vo všetkých smeroch a rovnej podlahe si nájdu pasažieri na zadných sedadlách nadbytok pohodlia, dokonca aj v tretom rade nie sú priestorové pomery pre dospelé osoby obmedzujúce, frflať však budú na nízko položené a krátke sedáky bez poriadnej opory pre stehná. Taktiež prostredné miesto s úzkym sedákom a tvrdším operadlom v druhom rade bude slúžiť skôr na sklopenie mohutnej lakťovej opierky ako na sedenie. Ešte musíme poznamenať, že hodnotenie využitia  tretieho radu sedadiel vylepšuje relatívne pohodlné nastupovanie cez posuvne sedadlá druhého radu, ďalej samostatná klimatizačná jednotka a odkladacie priestory pre maličkosti. Pre batožinu je k dispozícii objemný 585/1570 litrový a ľahko prístupný kufor. Pri 7-miestnom usporiadaní však rátajte s menším prepravným priestorom( viď foto). Plusom je možnosť sklápanie sedadiel z kufra, pre dlhé predmety sklopná stredová časť zadných operadiel a ľahko otvárajúce sa kufrové dvere. Vyšší ľudia (viac ako 185 cm) však nebudú nadšení relatívne malým uhlom otvárania a naopak, nižší, relatívne vyššou nakladacou hranou batožinového priestoru.


ROZMERY

Typ auta Grand Santa Fe Santa Fe ix 55
Dĺžka (mm) 4690 4915 4840
Šírka (mm) 1880 1885 1945
Výška (mm) 1680 1690 1807
Rázvor (mm) 2700 2800 2805
Svetelná výška (mm) 185 185 181
Priemer otáčania (m) 5,45 5,62
Kufor (l) 585/1570 634/1842 598/1746

Poďme však na jazdné dojmy. Tu nemusíte mat obavy z nárastu rozmerov. Technicky si s tým poradili nad očakávanie. Auto nie je pocitovo neohrabanejšie. V podstate by sme sa podpísali pod takmer rovnaké hodnotenie jazdných vlastností ako pri kratšej verzii. Hyundai Grand Santa Fe sa na daný typ auta prekvapivo dobre ovláda. Je čitateľný v hraničných situáciách, stabilný v zákrutách, aj keď síce s náklonom ale bez prejavu nepríjemnej ťažkopádnosti, čo býva neraz hendikep v tejto váhovej kategórii a vyššej stavbe vozidiel SUV. Pritom ovládateľnosť a stabilita nie je na úkor komfortu cestovania. Podvozok aj pri 19“ kolesách nezadáva dôvod na nespokojnosť posádky pri hodnotení komfortu pruženia a absorpcii nerovností. Pokiaľ však očakávate komfortnú plavnosť , tak vás v tomto smere neuspokojí. Hyundai Grand Santa Fe, tak ako Santa Fe má tri rôzne módy nastavenia posilňovača riadenia (comfort, normal a sport). Rozdiel nastavenia je citeľný, nejde len o pro forma nastavenie. Comfort je poddajný a príjemný pri parkovaní, prípadne v mestskej premávke, normal je o niečo tuhšie a sport citeľne stuhne a najviac sprostredkúva kontakt cez kolesá s vozovkou.

DSC_1094

Pozitívne hodnotenie turbodiesla 2,2 CRDi s max. výkonom 197koní(145kW/3800 ot.min-1 a s max. krútiacim momentom 436Nm/1800-2500 ot.min-1 platí aj pre dlhšiu a ťažšiu verziu Grand, aj keď mnohým vyznávačom 6 valcových motorov to budú prázdne slová. Z pohľadu jazdnej dynamiky nejde podlá očakávania o žiadneho športovca, skôr o kluďasa, ale s priemernou hodnotou nameraného zrýchlenia zaostávajúcou len 0,3 sekundy za Santa Fe. V spolupráci so 6-st. automatom preukazuje pri letmom zrýchlení  dostatočnú dávku pružnosti, sily a ochoty do zrýchľovania. Samozrejme, hovoríme z pohľadu SUV, pokiaľ očakávate promptné radenie a okamžitú reakciu na stlačenie akcelerátora, tak ste na zlej adrese. Tu je všetko skôr vláčne a komfortné, radenie je mäkké a plynulé, reakcia vozidla v porovnaní s konkurenciou na povel vodiča síce dostatočné živá ale nie rázna. Skrátka, pohoda  za volantom. S čím samozrejme treba v premavke pri predbiehaní rátať. Mimo vozovky alebo v zhoršených adhéznych podmienkach prichádza na pomoc pohon všetkých kolies (k prednému náhonu sa pripája zadný v prípade, že sa predné kolesá pretočia), v prípade, že to nestačí, napríklad na zasneženej ceste, tak je možné tlačítkom uzamknúť medzinápravový diferenciál a tým rozdelenie ťažnej sily na prednú a zadnú nápravu v pomere 50:50, funguje to len do rýchlosti 30 km/h. Hodnota spotreby v porovnaní s proklamovanými údajmi sa nevymyká z normálu obvyklého pri testovaní a meraní spotreby. Udávanú priemernú spotrebu 7,6 litrov sme nedosiahli ani pri najlepšej vôli. Pri 90 km/h 6,3 litrov/100km, pri 130 km/h 8,7 litrov, v meste 10,9 litrov a priemer v teste 8,7 l/100 km. To sú však na typ auta stále akceptovateľné hodnoty.


TECHNICKÉ PARAMETRE

MOTOR
Typ Vznetový, turbo
Počet valcov/ventilov 4/16
Zdvihový objem (ccm) 2199
Vŕtanie x zdvih (mm)
Stupeň kompresie 16,1
Max. výkon kW(k) ot min-1 197(145)/3800
Max. krút. moment (Nm/ot min-1) 436/1800-2500
Pohon všetkých kolies
Prevodovka 6-st. automat
PODVOZOK
Predná náprava McPherson
Zadná náprava viacprvková
Riadenie s el. posilňovačom
Priemer otáčania (m)
Brzdy vpredu kotúčové chladené
vzadu kotúčové
Pneumatiky 235/55 R19
KAROSÉRIA
Typ karosérie SUV, 7-miestna
Dĺžka – šírka – výška (mm) 4915-1885-1690
Rázvor (mm) 2800
Rozchod kolies vpredu/vzadu (mm) 1628/1639
Svetlá výška (mm) 185
Objem batož. priestoru (l) 634/1842
Objem palivovej nádrže (l) 71
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1991
Užitočná hmotnosť (kg) 639
Celková hmotnosť (kg) 2630
VNÚTORNÉ ROZMERY (mm)                                          Pre cestujúcich vpredu
Vzdialenosť plynový pedál – operadlo sedadla 980
Vnútorná šírka v oblasti lakťov 1555
Vnútorná šírka minimum 1525
Vzdialenosť sedák – strop min./max. 910-975
Vzdialenosť podlaha – sedák min./max. 325-400
Pre cestujúcich vzadu 2. rad sedadiel
Vzdialenosť predné operadlo – zad. operadlo 625-882
Vnútorná šírka v oblasti lakťov 1525
Vnútorná šírka minimum 1398
Vzdialenosť sedák – strop 923
Vzdialenosť podlaha – sedák 400
Dĺžka predný sedák 525
Dĺžka zadný sedák 480
Pre cestujúcich vzadu 3. rad sedadiel
Vzdialenosť predné operadlo – zad. operadlo 643-895
Vnútorná šírka v oblasti lakťov 1380
Vnútorná šírka minimum 1120
Vzdialenosť sedák – strop 870
Vzdialenosť podlaha – sedák 240
Dĺžka predný sedák
Dĺžka zadný sedák 435
Priestor pre chodidla vzadu pod pred. sedákmi: ÁNO
JAZDNÉ VÝKONY A SPOTREBA                                    Udávané (výrobca)
Zrýchlenie z 0-100 km/h 10,3
Maximálna rýchlosť (km/h) 200
Spotreba mesto (l/100 km) 9,9
Spotreba mimo mesta (l/100 km) 6,2
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 7,6
Emisie CO2 (kg.km-1) 199
Namerané
Zrýchlenie z 0 – 100 km/h 10,7
Spotreba v teste pri 90km/h (l/100 km) 6,3
Spotreba v teste pri 130km/h(l/100 km) 8,7
Spotreba v teste mesto (l/100 km) 10,9
Spotreba v teste priemer (l/100 km) 8,7
Brzdná dráha z 100 – 0 km/h (m)

DSC_1049

CENA MODELU OD (€ s DPH) 43 990
CENA VERZIE OD (€ s DPH) 43 990
CENA TESTOVANEJ VERZIE (€ s DPH) 46 490
POISTENIE(€ s DPH) KOOPERATIVA a.s.                         
Havarijné,poškodenie,lúpež(5% spoluúčasť min.170€, s 30% bonusom) 1347
Povinné zmluvné (s max 60% bonusom ) 364
Registračný poplatok (€) 957
Bez straty hodnoty vozidla (servisné náklady + PHM + zákonná poistka + poistné + pneumatiky)
1. rok pri najazdení 15.000 km 4 364
1. rok pri najazdení 30.000 km 6 364
2. rok pri najazdení 30.000 km 8 705
2. rok pri najazdení 60.000 km 12 165
3. rok pri najazdení 45.000 km 11 479
3. rok pri najazdení 90.000 km 17 869
So stratou hodnoty vozidla (servisné náklady + PHM + zákonná poistka + poistné + pneumatiky + reg-popl. + strata hodnoty)
1. rok pri najazdení 15.000 km 17 854
1. rok pri najazdení 30.000 km 19 854
2. rok pri najazdení 30.000 km 26 656
2. rok pri najazdení 60.000 km 30 655
3. rok pri najazdení 45.000 km 31 949
3. rok pri najazdení 90.000 km 40 559
Cena PHM (€/liter) 1,300
Normohodina (€ s DPH) 27,00
Gar. kontroly (km) 30 000
Výmena oleja 30 000
CENY NÁHRAD. DIELCOV (€ s DPH)
Predná kapota 753
Predný blatník 251
Svetlomet. + smerovka 1515
Spätné zrkadlo el. 399
Predný nárazník 310
Predný tlmič 200
Predné brzdové platničky 135
ZÁRUKA (roky)
Prehrdzavenie karosérie 12
Lak 2
Na celé auto 2-5
Motor a mechanické časti 5
PREDPOKLADANÉ CENY (€ s DPH)   
Po 1. roku 30.000 km 33 000
Po 2. roku 60.000 km 28 000
Po 3. roku 90.000 km 24 000

DSC_1097


KONKURENCIA

Typ auta Audi Q7  3,0 TDI Quattro tiptronic 8-st
Max. výkon kW(k)/ot.min-1 150(204)/4200
Max.kr. moment (N.m/min) 450/1250-3200
Max. rýchlosť (km/h) 202
Zrýchlenie z 0-100 km/h (s) 9,1
Prevodovka 8.st-automat
Komb. Spotreba (l/100 km) 5,8
Batožinový priestor (l)
Cena motorizácie od (€) 44 000,-

 

PLUSY
+   atraktívny, príjemný vzhľad
  pohodlné sedadlá – vpredu ako kreslá
  7-miestna kabína, variabilita, posuvné zadné sedadlá
+   príjemný, luxusne pôsobiaci a kvalitne spracovaný interiér
  priestranný a vzdušný interiér
  všestrannosť, pohon 4×4
  objem kufra
  odhlučnenie kabíny
  dostatočne výkonný agregát
  na daný typ auta dobrá ovládateľnosť
  zvuk audiosústavy
  výbava
MÍNUSY
–   výhľad dozadu
–   relatívne vyššia nakladacia hrana batožinového priestoru
–   objem kufra pri 7-miestnej verzii
–   cena blížiaca sa nemeckej konkurencii
–   na výber len jeden motor

 

FOTOGALÉRIA

Sleduj náš Instagram Sleduj náš Instagram                 Sleduj náš Facebook Sleduj náš Facebook

                     Odporúčiť článok                                         Odporúčiť článok