Test: Ford Focus 1,5 EcoBoost

Ford Focus 1,5 EcoBoost ponúka nielen úžitkové vlastnosti obvyklé na tento segment, ale vďaka športovému a agilnému prejavu a výkonnému agregátu aj vysokú mieru jazdného zážitku – pripomínajúci v menšej miere športovú verziu ST – niečo na spôsob „light“.

Ford Focus je v ponuke v troch karosárskych variantochhatchback, sedan a kombi, ktoré je možné kombinovať s viacerými motorizáciami – benzínovými 1,6 Ti-VCT 77kW/92kW, 1,0 EcoBoost 74kW/92kW, 1,5 EcoBoost 110kW/134kWdieselovými 1,6 TDCi 70kW/85kW, resp. 1,5 TDCi 70kW/88kW a 2,0 TDCi 110kW.

My sme na týždňové zoznámenie dostali Ford Focus v päťdverovej verzii. Pod kapotou pracoval benzínový agregát 1,5 EcoBoost 110kW, ktorý nahradil po jarnej modernizácii pôvodný 1,6 EcoBoost. Turbobenzín s objemom 1499 ccm sa prejavil výbornými jazdnými výkonmi – promptnou, až prekvapujúco výraznou reakciou na stlačenie plynového pedálu a pružným charakterom v širokom pásme otáčok (jednoducho povedané – pocitovo by sme mu pridali ešte par koní naviac) a zároveň, vzhľadom na úroveň jazdných výkonov a typ agregátu, pomerne nízkou spotrebou – mix mesto/mimo mesta do 7 litrov na 100 km (pri 130 km/h 7,2 l, pri 90 km/h 5,3 l/100 km, mesto 7,5 l/100 km) a tichým chodom – motor po naštartovaní takmer nepočuť, jeho jadrnejší zvuk sa prejaví až vo vyšších otáčkach. Celkový akusticky komfort patrí k silným stránkam aktuálneho modelu Focus – to platí aj pre verziu 1,5 EcoBoost 110kW – do kabíny len v malej miere prechádza hluk od motora, od podvozku a obtekajúceho vzduchu. K tomu prispelo viacero úprav. Napríklad, zmenšenie vibrácií, hrubšie sklá na predných oknách, hrubšie výplne predných dverí, lepšie akusticky izolované podblatníky.

Ford Focus 1,5 EcoBoost
Ford Focus 1,5 EcoBoost

Ako sme už napísali pri 1,0-litrovej motorizácii, Focus presviedča, tak ako sa na Ford patrí, jazdnými vlastnosťami. To platí aj pre testovanú verziu, kde charakter podvozku, aj keď po modernizácii dostal mäkšie odpruženie, bez problémov sekunduje dynamickým jazdným výkonom výkonnejšej motorizácii 1,5 EcoBoost. Tu by sme chceli poznamenať, že jeho prejav je na civilný typ auta až nečakane športovo agilný, pripomínajúci verziu ST v „light“ verzii. Elektronické stabilizačné systémy a vôbec samotný charakter modelu Ford Focus (charakter podvozku, rozloženie hmotnosti…) dokážu udržať testované vozidlo pri športovom štýle jazdy v hraničnej situácii s prekvapujúcou urputnosťou vo zvolenom smere – to je nielen prínos k lepšej ovládateľnosti a kontrole nad vozidlom, ale aj prínos k bezpečnosti jazdy. Samotná kvalitná úroveň podvozku, optimalizované rozloženie hmotnosti vozidla na obe nápravy a práca stabilizačných systémov, nemajú vplyv len na pozitívny pocit z jazdy a dá sa v tomto prípade povedať aj na športový zážitok, ale aj na vašu bezpečnosť. Skrátka, vždy je lepšie a bezpečnejšie mať typ auta, ktoré do maximálne možnej miery „riadite a ovládate vy a nie ono vás“ – hlavne pri výkonnejšej pohonnej jednotke, ako mať auto s menšou úrovňou ovládateľnosti a nepredvídateľným správaním pri náhlej zmene smeru jazdy riskovať pri zrážke s iným vozidlom, alebo neplánovaným výjazdom do priekopy „test“ pevnosť konštrukcie karosérie a prácu airbagov. Samozrejme, aj pri jazde s Focusom platia fyzikálne zákony, ale vďaka spomínaným vlastnostiam sú výraznejšie zatlačené do úzadia ako pri viacerých konkurentoch.

Ford Focus 1,5 EcoBoost: bok
Ford Focus 1,5 EcoBoost: bok

Pritom nastavenie podvozku zvládne na 17“ kolesách obutých do pneu 215/50 bez väčších výhrad vyrovnať s nárokmi na stabilitu a zároveň absorpciu nerovností na nekvalitnom povrchu slovenských vozoviek.

Pre exteriér a interiér platí to, čo sme už napísali pri predošlých testoch. Ford Focus, aj napriek tomu, že už nie je nováčik, pôsobí po modernizácii moderným dojmom, ktorý si v ničom nezadá aj s úplnými novinkami. Exteriér v štýle ostatných modelov s prednou maskou à la Aston Martin pridal na elegancii a interiér s výrazne modernizovaným a prepracovaným stredovým panelom a konzolou, kde teraz dominuje dotykova 8“ obrazovka systému SYNC2, pridal na prehľadnosti a ubral na počte tlačidiel. Inak vyznávačov vychytávok poteší hlasové ovládanie. Funkcie, napr. navigáciu, telefón, klímu, audio, môžete ovládať nielen dotykom, ale aj hlasovým zadávaním príkazov.

A aké sú priestorové pomery v kabíne? Veľkosť vnútorného priestoru spĺňa vo veľkej miere očakávané štandardy daného segmentu, či už na šírku, výšku alebo v pozdĺžnom smere. Snáď jediný hendikep vidíme v tom, že tvar prístrojovej dosky zasahuje viac do priestoru pred spolujazdca v porovnaní s konkurenciou, v dôsledku čoho je spolujazdec (ak je vyšší) nútený, pokiaľ chce mať dostatok voľnosti pre kolená, posunúť sedadlo viac dozadu. Samozrejme, tým necháva menej miesta pre kolená a nohy pre cestujúceho vzadu za sebou. A ako je na tom kufor? Ten síce netrhá objemom rekordy, ale ľahkým prístupom a praktickým tvarom spĺňa bežné nároky na prepravu batožiny pre tento typ vozidla.

5 Ford Focus 1.5 EcoBoost (2)

Ešte na záver k cenám modelu Ford Focus. Pokiaľ sa rozhodnete pre tento segment vozidiel, tak pri výbere neporovnávajte Focus s konkurenčnými modelmi, len podľa cien „od“, ale aj samotnú výbavu. Ford totiž razí politiku ponuky výhodných cenových balíkov výbavy – napríklad vo verzii Limited X ponúka výbavu v hodnote 3.125 € naviac oproti Fordu Focus vo výbave Titanuim Plus uvádzaného v štandardnom, modelovom cenníku.

Technické info, ceny, konkurenciu a plusy & mínusy nájdete TU!