Test: Ford Focus 1.0 EcoBoost

Nový Ford Focus je už na prvý pohlaď iný model ako predchodca – exteriér a interiér stvárnením nepokračuje v šľapajách predošlej generácie, ale prichádza zbrusu s novým dizajnom.

Exteriér s ostrými kontúrami a krivkami karosérie, dominantou prednou kapotou, prednou maskou à la Aston Martin a pútavým nápisom Focus cez celé kufrové dvere (ide o nastupujúci dizajnový prvok – viď napríklad Škoda Scala), pôsobí moderným a elegantným dojmom. Niekomu môže pripomínať autá z kórejskej konkurencie, čo však nie je kritika, ale pochvala, nakoľko Hyundai i30 a Kia cee´d spravili veľký skok dopredu po všetkých stránkach.

To platí aj pre interiér, ktorý upustil od „vlastnej cesty“ a vsadil, tak, ako má kórejská konkurencia či vozidlá VW Group, na jednoduchšie, menej masívne ale vizuálne príjemnejšie a praktickejšie tvary prístrojového panelu. Od výbavy Titanium, t.j. výbavy testovanej verzie, dominuje pracovisku vodiča dotyková 8“ obrazovka systému SYNC3, ktorá ma peknú prehľadnú grafiku, dobrú čitateľnosť, prehľadné menu a promptnú odozvu. Konektivitu dopĺňajú čoraz populárnejší Apple CarPlay a Android Auto. K dispozícii je hlasové ovládanie a 2× USB vstup.

Po krátkom zoznámení pri prezentácii v Nízkych Tatrách a na Orave sme absolvovali aj samotný test s novým Focusom poháňaným trojvalcovým 1.0 litrovým EcoBoostom s výkonom 92 kW. Ako sme už v predošlom článku písali, uvedená pohonná jednotka spĺňa v plnej miere nároky na jazdné výkony a spotrebu.

Plusom je aj veľmi dobré odhlučnenie. Agregát po naštartovaní takmer nepočuť, jadrnejší zvuk – tak typický pre trojvalce – sa prejaví až vo vyšších otáčkach. Plusom je, že aj pri rýchlostiach cca 130-140 km/h je prenos hluku od motora zatlačený do úzadia, resp. je v takej miere, že neotravuje posádku. Niekto však pokrúti hlavou nad trojvalcom, resp. nedôverou k tejto pohonnej jednotke z pohľadu jazdných výkonov a životnosti. V praxi však ukazuje, že zvládne bez citeľného úbytku na dynamike a výraznejšom náraste na spotrebe aj pri 5-miestnom obsadení a naložení kufra batožinou, jazdu diaľničným tempom. Klobúk dole! Inak, Focus 1.0 EcoBoost v teste spotreboval v kombinovanej prevádzke 6,3 l/100 km, pri 130 km/h 6,5 l/100 km, pri 150 km/h 7,4 km/h, mesto 6,7l/100km, pri 90 km/h dokonca 4,9 litrov/100 km.

Nový Focus presviedča, tak ako sa na Ford patrí, jazdnými vlastnosťami. Je ľahko ovládateľný, v zákrutách stabilný – bez záludného chovania na nerovnom povrchu (hatchback je vybavený po prvýkrát aj s jednoduchou zadnou nápravou, kombi vybavený štandardne pre všetky motorizácie s viacprvkovou) a zvýšeného hluku od podvozku do kabíny. Plusom je príjemne komfortný podvozok s dobrou absorpciou nerovností.

Priestorové pomery v kabíne sú chvályhodne vo všetkých smeroch, v porovnaní s predchodcom si nepreniesol nový Focus do svojho DNA hlavný hendikep predošlého modelu – menší priestor pre kolená vzadu a vpredu príliš zasahujúci tvar prístrojovej dosky do priestoru pred spolujazdca.

Veľkosť vnútorného priestoru spĺňa vo veľkej miere očakávané štandardy daného segmentu, či už na šírku, výšku, alebo v pozdĺžnom smere. Dokonca pre kolená je najviac voľnosti v porovnaní s uvedenou konkurenciou v tabuľke porovnania (rázvor sa predĺžil v porovnaní s predošlou generáciou o 52 mm, z 2648 mm na 2700 mm). A ako je na tom batožinový priestor? Ten síce netrhá objemom rekordy, aj keď mierne pribral na objeme v porovnaní s predchodcom, ale svojou veľkosťou, ľahkým prístupom a praktickým pravidelným tvarom bez výstupkov, spĺňa bez výhrad nároky na prepravu batožiny pre tento typ vozidla.

K celkovému vysokému štandardu pohodlia cestovania prispievajú aj rozmerné a príjemne pohodlné čalúnené sedadlá a – čo nie je samozrejmosť – aj opierky hlavy nielen vpredu ale aj vzadu s mäkším vystlatím (obvykle tomu automobilky nevenujú takú pozornosť a umiestňujú tvrdé nepohodlné opierky na zadných operadlách).

Je vidieť v tejto disciplíne, že si Ford pri stavbe nového Focusu dal veľmi záležať a uvedomil si, že auto je nielen pre šoféra (dobrým ovládaním a istými jazdnými vlastnosťami), ale aj pre ostatných členov posádky. Ako to myslíme? No, dôležité je nielen ako auto jazdí, ale aký komfort poskytuje posádke pri cestovaní. A tu je na tom nový Ford Focus lepšie ako predošlý model.

Nový Ford Focus prináša celý rad asistenčných systémov, vďaka ktorým je jazda s nimi pohodlnejšia a bezpečnejšia. Štandardne od základnej výbavy je k dispozícii Pre-Collision Assist, slúžiaci na podporu aktívneho brzdenia bez zásahu vodiča v prípade hrozby kolízie Asistent pre jazdu v pruhoch. Testovaný model bol vybavený za príplatok parkovacím asistentom, na zimu praktickým balíkom Sada Winter a ďalšími praktickými prvkami výbavy (viď tabuľka výbavy).

GDE Error: Error retrieving file - if necessary turn off error checking (403:Forbidden)
+ Technické info, plusy & mínusy
+ Cenník
GDE Error: Error retrieving file - if necessary turn off error checking (403:Forbidden)