Test: Citroën DS3 THP 155 – Atraktívna a výkonná

Modelová rada DS3 púta aj po 5 rokoch od svojho uvedenia záujem pôsobivým a športovým dizajnom a individualizáciou vzhľadu farebnými kombináciami.

citroen_ds3_cover

DS3 je v ponuke už od roku 2010, de facto, až na kozmetické zmeny, je v ponuke v pôvodnej vizáži. Testovaná verzia bola vybavená prvkami výbavy, ktoré dotvárali atraktivitu vozidla, napríklad 17-palcové disky, LED xenónové svetlomety, 3D LED zadné svetlá, dvojfarebná kombinácia karosérie a strechy a paket chrómových doplnkov Chromea.

Je sympatické, že DS3 ponúka potencionálnym záujemcom nielen atraktívny športovo ladený dizajn, kvalitné materiály zodpovedajúce vyššej cenovej kategórii, ale aj možnosť do určitej miery namodifikovať farebné stvárnenie karosérie podľa vlastných predstáv. Model šitý na mieru nie je „bežnou záležitosťou“ v tomto segmente automobilov. Aby sme sa však rozumeli, nejde o nič zásadné, ide len o široký výber farieb, polepov…, ktoré však diferencujú vzhľad DS3. Konkrétne je k dispozícii tridsaťosem farebných odtieňov, rôznych polepov a 12 verzií zliatinových kolies, ktoré dokážu uspokojiť vo veľkej miere (viď foto) nároky na individualizáciu a odlíšenie od ostatných majiteľov DS3.


KONKURENCIA

Typ auta Alfa Romeo Mito 1,4T  Mini Cooper S
Max. výkon k(kW)/ot.min-1 170(125)/5500  191(141)/4700
Max.kr. moment (N.m/min) 230/2500  280/1250
Max. rýchlosť (km/h) 219  235
Zrýchlenie z 0-100 km/h (s) 7,5  6,7
Prevodovka 6-st. automat  6-st. manuál
Komb. spotreba (l/100 km) 6,0  5,9
Batožinový priestor (l) 270  211
Cena motorizácie od (€) 24 700,-  26 600,-

 V interiéri testovanej verzie  športovo tvarované sedadlá a volant potiahnutý kožou, pekná rukoväť radiacej páky, biela výplň palubnej dosky, pútajú pozornosť, tak ako dizajn exteriéru. V pozícii vodiča a spolujazdca si budete užívať dizajnérske stvárnenie a kvalitu materiálov v pohode a dostatku voľnosti vo všetkých smeroch, no vzadu už budete – v prípade, že máte cez 180 cm – krútiť zadkom nad obmedzenou voľnosťou v oblasti kolien. To platí predovšetkým pre pasažiera usadeného za vodičom. Za spolujazdcom je voľnosť pre kolená o poznanie lepšia vďaka možnosti posunúť sedadlo spolujazdca viac dopredu pri porovnateľnom komforte cestovania vodiča a spolujazdca ( pred spolujazdcom je výrazne „vyrezaná“ prístrojovka, čo umožňuje viacej posunúť sedák spolujazdca dopredu a tým vytvoriť za sebou v pozdĺžnom smere  viac miesta). Kufor v základnom usporiadaní (285 litra) poskytuje na danú triedu primerané prepravné možnosti pre batožinu. V prípade potreby doň naložíte aj kočík – bez vaničky. Po sklopení zadných sediel aj s vaničkou. To hovoríme podľa vlastnej skúsenosti. Nakladanie však pri objemnejšom type batožiny sťažuje pomerne vysoká nakladacia hrana. Vyššie vytiahnutá nakladacia hrana síce zhoršuje prístup do kufra, ale zase na druhej strane má pozitívny vplyv na tuhosť karosérie a tým aj na jazdné vlastnosti.

DSC_1256

Pritom jazdný dojem úplne nekorešponduje so športovými ambíciami s výkonnou pohonnou jednotkou THP 155. Riadenie je na „sport“ málo ostré, pomerne odťažité. Chýba mu väčšia spätná väzba od kolies. Radenie je síce pomerne presné, ale s dlhými dráhami. Naproti tomu znížený, tvrdší podvozok, spĺňa nároky na rezkejšiu jazdu zákrutami s malými náklonmi karosérie bez toho, že by z vás vytriasol dušu.

Testovanú DS3 poháňal nadpriemerne výkonný a pružný štvorvalcový turbo benzín 1,6 THP s max. výkonom 155 kW/6000 t.min-1 a max. krútiaci moment 240Nm/1400 ot.min-1 vykazujúci úctyhodné jazdné výkony, za ktoré by sa nemusel hanbiť ani model s čisto športovými ambíciami. Pre bežného vodiča je k dispozícii výkonu až až, aj jeho však poteší výborná pružnosť, vďaka ktorej nemusí pri bežnom jazdení stále siahať po radiacej páke a podraďovať. Z 0-100 km/h zrýchli za 7,8 s a podľa výrobcu dosiahne max. rýchl. 214 km/h. Spotreba sa pohybuje v rozmedzí 5-8,5 litra na 100 km, vzhľadom k režimu jazdy. Pri ustálenej rýchlosti 90 km/h DS3-ke postačí 5,3 l/100 km, naopak, pri rezkejšej jazde prekročí niečo cez 8 litrov na 100 km, pri 130 km/h 7,4 l/100 km, v meste 7,9 a mix v teste sa po týždňovom jazdení ustálil 7,3 litrov, čo je vzhľadom na jazdné výkony dobra hodnota.

DSC_1298 – kopie

Agilné jazdné výkony sú sprevádzane výraznou zvukovou kulisou. Motor už po naštartovaní tlmene vibruje a buble, pričom pri vytáčaní prechádza do výrazného zvuku – čo dotvára športový ráz tohto vozidla. Pri ustálenej jazde 130 km/h na diaľnici však preniká do kabíny len v zanedbateľnej miere.

Čo povedať na záver? V prípade, že ste sa rozhodli pre DS3 a v žilách vám koluje na miesto krvi „benzín“, tak ste na správnej adrese. Každá sranda však niečo stojí. Citroën DS3 1,4 VTi 95k štartuje s trojvalcom PureTech 82 síce na cene 13.190 €, výkonnejšia verzia PureTech 110 na 15.990 €, ale za testovanú verziu THP 155 si musíte pripraviť až 23.690 €, čo už je pomerne dosť. Tu však treba povedať, že najvýkonnejšia benzínová verzia je v ponuke len v najbohatšej výbave SPORTCHIC, čo porovnanie cien skresľuje.


TECHNICKÉ PARAMETRE

MOTOR
Typ Zážihový, turbo
Počet valcov/ventilov 4/16
Zdvihový objem (ccm) 1598
Vŕtanie x zdvih (mm)
Stupeň kompresie
Max. výkon k(kW) ot min-1 155(-)/6000
Max. krút. moment (Nm/ot min-1) 240/1400
Pohon predných kolies
Prevodovka 6-st. manuál
PODVOZOK
Predná náprava Pseudo McPherson
Zadná náprava deformovatelná traverza s ramenami s bočným vedením
Riadenie s posilňovačom
Priemer otáčania (m) 10,2-10,4
Brzdy vpredu kotúčové chladené
vzadu kotúčové
Pneumatiky 205/45 R17
KAROSÉRIA
Typ karosérie 3-dverová, 5-miestna
Dĺžka – šírka – výška (mm) 3948-1715-1458
Rázvor (mm) 2464
Rozchod kolies vpredu/vzadu (mm) 1465/1468
Svetlá výška (mm)
Objem batož. priestoru (l) 285
Objem palivovej nádrže (l) 50
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1240
Užitočná hmotnosť (kg) 357
Celková hmotnosť (kg) 1597
VNÚTORNÉ ROZMERY (mm) Pre cestujúcich vpredu
Vzdialenosť plynový pedál – operadlo sedadla 980
Vnútorná šírka v oblasti lakťov 1430
Vnútorná šírka minimum
Vzdialenosť sedák – strop min./max. 937/970
Vzdialenosť podlaha – sedák min./max. 295/325
Pre cestujúcich vzadu 2. rad sedadiel
Vzdialenosť predné operadlo – zadné operadlo 695
Vnútorná šírka v oblasti lakťov 1405
Vnútorná šírka minimum
Vzdialenosť sedák – strop 890
Vzdialenosť podlaha – sedák 325
Dĺžka predný sedák 510
Dĺžka zadný sedák 475
Priestor pre chodidla vzadu pod pred. sedákmi:
JAZDNÉ VÝKONY A SPOTREBA Udávané (výrobca)
Zrýchlenie z 0-100 km/h 7,8
Maximálna rýchlosť (km/h) 214
Spotreba mesto (l/100 km) 9,4
Spotreba mimo mesta (l/100 km) 5,1
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 6,7
Emisie CO2 (kg.km-1)
Namerané
Zrýchlenie z 0 – 100 km/h 7,8
Spotreba v teste pri 90km/h (l/100 km) 5,3
Spotreba v teste pri 130km/h(l/100 km) 7,4
Spotreba v teste mesto (l/100 km) 7,9
Spotreba v teste priemer (l/100 km) 7,3
Brzdná dráha z 100 – 0 km/h (m)

03664638-photo-essai-comparatif-audi-a1-1-6-tdi-105-ch-vs-citroen-ds3-1-6-hdi-110-ch

CENA MODELU OD (€ s DPH) 13 390
CENA VERZIE OD (€ s DPH)
CENA TESTOVANEJ VERZIE (€ s DPH) 23 690
POISTENIE(€ s DPH) KOOPERATIVA a.s.                         
Havarijné,poškodenie,lúpež (5% spoluúčasť min. 170€, s 30% bonusom) 665
Povinné zmluvné (s max 60% bonusom ) 239
Registračný poplatok (€) 477
Bez straty hodnoty vozidla (servisné náklady + PHM + zákonná poistka + poistné + pneumatiky)
1. rok pri najazdení 15.000 km 2914
1. rok pri najazdení 30.000 km 4697
2. rok pri najazdení 30.000 km 5601
2. rok pri najazdení 60.000 km 9377
3. rok pri najazdení 45.000 km 8037
3. rok pri najazdení 90.000 km 13 947
So stratou hodnoty vozidla (servisné náklady + PHM + zákonná poistka + poistné + pneumatiky + reg-popl. + strata hodnoty)
1. rok pri najazdení 15.000 km 11 904
1. rok pri najazdení 30.000 km 13 687
2. rok pri najazdení 30.000 km 16 591
2. rok pri najazdení 60.000 km 22 077
3. rok pri najazdení 45.000 km 20 027
3. rok pri najazdení 90.000 km 26 937
Cena PHM (€/liter) 1,400
Normohodina (€ s DPH) 28,00
Gar. kontroly (km) 30 000/1 rok
Výmena oleja 30 000/1 rok
CENY NÁHRAD. DIELCOV (€ s DPH)
Predná kapota 297
Predný blatník 135
Svetlomet. + smerovka 1128
Spätné zrkadlo el. 210
Predný nárazník 357
Predný tlmič 86
Predné brzdové platničky 116
ZÁRUKA (roky)
Prehrdzavenie karosérie 12
Lak 3
Na celé auto 2
Motor a mechanické časti 2
PREDPOKLADANÉ CENY (€ s DPH)   
Po 1. roku 30.000 km 14 700
Po 2. roku 60.000 km 12 700
Po 3. roku 90.000 km 10 700

dsc_1365

PLUSY
+ solídny dojem z pružných materiálov v interiéri
+ atraktívny dizajn exteriéru a interiéru
+ jazdné výkony
+ pružný agregát
+ možnosť individualizácie výberom farieb, polepov…
+ predné sedadlá
+ dobré jazdné vlastnosti
+ za spolujazdcom voľnosť pre kolená aj pre vyššie postavy vďaka veľkému vybratiu v prístrojovom paneli a možnosti posunu sedadla dopredu
MÍNUSY
na „sport“ menej komunikatívne riadenie
– radenie s dlhými dráhami
– menej miesta pre kolená vzadu pre vyššie postavy (nad 180cm)
– absorpcia nerovností
– relatívne vyššia cena testovaného modelu

 

FOTOGALÉRIA