PRIDAJ SA K NÁM NA INSTAGRAM A SLEDUJ STORIES

Citroën C3 láka zákazníkov nielen originálnym dizajnom, ale aj výberom atraktívnych farieb lakov karosérie a individualizáciou prevedenia interiéru líšiacim sa poťahmi sedadiel a textilnou dekoráciou prístrojového panelu.

Citroën‎ C3 má v ponuke štyri benzínové trojvalce PureTech 68, PureTech 82, PureTech 82 LPG, PureTech 110 s objemom 1199 cm³ a dva dieslové štvorvalce BlueHDi 75 a BlueHDi 100 s objemom 1560 cm³.

Na testovacie jazdy sme dostali dieselovú verziu BlueHDi 75, ktorá na jednej strane poteší na daný typ motora dobrou kultúrou chodu motora, aj keď v malom interiéri jeho zvuku úplne neuniknete a na druhej strane vyvoláva obavy max. výkonom iba 55 kW. Pre bežné jazdenie však nie sú obavy namieste – jazdné výkony sú postačujúce. Samozrejme, žiadne promptné odpichnutie pri štarte na križovatke či pri predbiehajúcich manévroch nečakajte. Zrýchlenie z 0-100 km/h takmer za 16 sekúnd nie je jeho najlepšou vizitkou z pohľadu jazdných výkonov. Jeho 234 Nm/1750 ot.min-1, resp. prepĺňanie turbom však cítiť slušným pružným zrýchlením, aj keď výraznejšie len v rozmedzí cca 1700-2500 otáčok a auto, keď sa rozbehne, dokáže bez nejakej výraznejšej dýchavičnosti, aj s tromi členmi posádky a takmer plným kufrom batožiny, uháňať mimomestskými vedľajšími cestami či na diaľnici diaľničným tempom 130 km/h (5-st. manuál na 5. rýchlostnom stupni26 pri 130 km/h točí 2250 ot.min-1).

Odmenou pri vsadení na tento typ motora (na znižovanie emisií používa vstrekovanie močoviny) bude rekordne nízka spotreba mix 4,7 l/100 km, resp. mimo mesta bez nejakých krotení takmer na úrovni 4 litrov, pri 130 km/h 5,8 l/100 km a v meste 5,2 l/100 km.

S vozidlom sa inak veľmi dobre šoféruje – nežnejšie, menej fyzicky disponované vodičky potešíme správou, že na obsluhu, t.j. riadenie, radenie a vytláčanie pedálov, stačí malo ovládacích síl. Napríklad pri manévrovaní v malých rýchlostiach či parkovaní ani neviete, že točíte s volantom – odpor je minimálny, samozrejme pri vyšších rýchlostiach odpor narastá. To, naopak, oceníte pri jazde po diaľnici či v rýchlejšie rezaných zákrutách.

Nastavenie podvozku spĺňa do veľkej miery protichodne nároky na komfort a stabilitu. Vozidlo je dobre ovládateľné, stabilné a zároveň suverénne filtrujúce malé nerovnosti. Vyššie vytiahnutá nakladacia hrana a prahy dverí prispievajú k vyššej pevnosti karosérie, a tým aj pozitívne na jazdné vlastnosti. Ford Fiesta – excelujúci v tomto hodnotení – to síce nie je, ale ani mäkký, v karosérii sa krútiaci či nakláňajúci sa „Francúz“. Z pohľadu jazdných vlastností, skrátka, aj napriek tomu, že ho neradíme k favoritom, nemáme výhrady.

K vizuálnej stránke povieme len to, čo sme už povedali pri statickej prezentácii. Kombinácia prednej masky pripomínajúca C4 Picasso a zadku à la DS3, zakomponovaná do oblej, športovo strihnutej karosérie (výhradne 5-dv.) vyzerá veľmi dobre. Bočnému pohľadu dominuje „plávajúca strecha“, ktorá je ukotvená na čiernych predných stĺpikoch a na dverách kapsle tzv. Airbump chrániaci lak. Blatníky majú najväčší priemer na trhu – až 640 mm, čo umocňuje vizuálny dojem. Do blatníkov sa tak dostanú kolesá s priemerom až 17“ (testovaný model so 16“), pričom ochranné lemy na blatníkoch dodávajú vozidlu nádych crossoveru (viď foto).

Podľa nášho subjektívneho hodnotenia patrí vzhľad exteriéru, hlavne v tejto „lentilkovo“ modrej farbe, k jeho silným stránkam. To platí aj pre interiér, ktorý na daný typ auta pôsobí až luxusne a poskytuje štýlový dizajn s farbenými doplnkami a textilnou dekoráciou na prístrojovom paneli, volante a bokoch dverí a slušnú kvalitu spracovania, za ktorú by sa nemuseli hanbiť ani autá o triedu vyššie. Jemná výčitka však smeruje na príliš plastovú vyplň dverí, čo je však pre vozidla tejto triedy obvyklé.

Pracovisko vodiča je navrhnuté tak, aby spĺňalo čím ľahšiu obsluhu, ovládateľnosť a čitateľnosť – nový C3 nešiel uvedením digitálnych ukazovateľov v šľapajách Citroën‎u C3 Cactus a vsadil na tradičné analógové zobrazovanie údajov rýchlosti, otáčok… My to kvitujeme. Pôsobí to skrátka lepšie a prehľadnejšie.

Umiestnenie 7″ dotykovej obrazovky na stredovom paneli je, na rozdiel od viacerých konkurenčných modelov, v pohodlnom dosahu vodičovej alebo spolujazdcovej ruky. V menu sa rýchlo orientuje a načítavanie uvedených funkcií sa zobrazuje bez dlhého otáľania, snáď až na niektoré kroky v navigácii. Napríklad zadávanie adresy cez malé ikony písmen nebolo práve najpraktickejšie.

Pokiaľ vám nevyhovuje fabrická navigácia alebo celkové menu systému a vlastníte iPhone 5 alebo novší, tak s istotou oceníte užitočnú funkciu Apple CarPlay. Pomocou USB kábla spárujete váš smartfón a na dotykovej obrazovke sa objaví menu vstavaných aplikácii, ako napr. volania, správy, hudba či navigácia, ktorá je oproti tej fabrickej presnejšia a má krajšiu grafiku, avšak podmienkou je neustále pripojenie na internet. Príjemným spestrením toho všetkého je hlasové zadávanie pokynov cez hlasovú asistentku Siri, zatiaľ však len vo svetových jazykoch ako angličtina, nemčina a pod. Zaujímavosťou je palubná Full HD kamera umiestnená v držiaku vnútorného spätného zrkadla, ktorá dokáže zábery robiť nielen na povel, ale aj automaticky, čo sa dá využiť napríklad ako materiál v prípade havárie – niečo na spôsob „čiernej skrinky“.

Poďme však k pohodliu cestovania. Vpredu je pre posádku postarané nanajvýš dobre – rozmerné a pohodlné sedadlá s optimálnym vystlaním a dostatok miesta vo všetkých smeroch – na šírku na daný segment nadpriemernú, sú zárukou kladného hodnotenia. Vzadu je však situáciu už iná, kratšie sedáky, kolmejšie postavené operadlá a len obmedzená ponuka na výšku a v pozdĺžnom smere, už nedávajú dôvod na úsmev – hlavne pre vyššie postavy nad 1,75 m. To však platí aj pre konkurenčné vozidlá.

Citroën‎ C3 má však v talóne ešte tromf, ktorý priestorové pomery na zadných sedadlách zlepší. Ako to myslíme? No, C3 ako aj iné modely tejto značky, má prístrojový panel pred spolujazdcom s výraznejším výrezom, resp. umiestnený ďalej pred kolenami ako v konkurenčných kabínach, čo umožňuje predný sedák posunúť aj v prípade vyšších postáv viac dopredu, a tým vytvoriť za sebou výrazne väčšiu voľnosť pre kolená. Len pre porovnanie – rozdiel v pozdĺžnom smere za vodičom a za sediacim spolujazdcom je 9 cm. To je rozdiel dvoch tried. (viď video).

VIDEO

ZDIEĽAŤ