Test: BMW X4 xDrive35i – Ďalšia šťuka v rybníku

Predajný úspech BMW X6 ukázal, že existuje široká klientela, ktorá sa dokáže zriecť do určitej miery úžitkových vlastností v prospech vizuálnej atraktivity. Preto je pravdepodobné, že BMW X4 čaká obdobný, ak nie väčší, predajný úspech.

cover BMW X4

BMW usilovne pracuje na zaradení nových modelových tried do svojej ponuky na automobilovom trhu. Že mu to vychádza, dokazuje komerčným úspechom aj kontroverzná X6-ková rada. Príchod X4 – zmenšenej verzie X6 na automobilový trh sa dal očakávať po prekvapujúcom predajnom úspechu BMW X6, ktorý viacerých prekvapil vďaka netradičnej stavbe vozidla vychádzajúcej z kombinácie kupé a SUV. Aj nám spočiatku nešiel do očí skosený zadok, to je však už minulosťou a aj napriek menšiemu priestoru pre hlavu, resp. menšej miery úžitkových vlastností, nám pre X6 ostala kritika len za mohutnosť a vyššiu hmotnosť (2100 kg). Tieto nedostatky však neplatia pre rozmerovo menšiu a ľahšiu verziu X4 xDrive 35i. V porovnaní s X6 je kratšia -238 mm, nižšia -78 mm, -108 mm užšia a o 210 kg ľahšia. Tieto parametre sa prejavili na ľahšej ovládateľnosti a v hraničných situáciách čitateľnejšiemu správaniu bez rizika náhleho utrhnutia z cesty v dôsledku účinku menších odstredivých síl. Napriek menším rozmerom v porovnaní s BMW X6 však v kabíne nejde pocitovo o žiaden výraznejší rozdiel, priestor pre hlavu na zadných sedadlách je dokonca o niekoľko mm väčší v BMW X4. Na šírku a voľnosťou pre kolená  však ťahá za kratší koniec ako BMW X6. Pre porovnanie výška vzadu od sedáka po strop X4 882 mm a X6 870 mm, pre kolená vzadu X4 780mm a X6 820mm, na šírku  X4 vpredu/vzadu 1500/1466mm a X6 1560/1500 mm. BMW X4 vpredu aj vzadu poskytuje dostatok miesta vo všetkých smeroch pre bežné postavy. Vpredu nemáme žiadne výhrady aj napriek mohutnejšiemu obopínajúcemu stredovému tunelu, na zadných sedadlách pre postavy 175 m vysoké je taktiež všetko okej. Vyšší pasažieri cez 185 cm však už môžu mať stiesnenejší pocit v oblasti hlavy a v pozdĺžnom smere pre kolená, ktorého taktiež nie je  nadbytok – niečo v rozmedzí kompaktov a sedanov. Dieťa vzadu vyklopené do spiacej polohy na detskej sedačke s nohami viac dopredu bude okopávať pasažiera na prednom sedadle. Inak v kabíne je všetko riešené tak, ako sme zvyknutí v autách značky BMW. Či už dizajnom prístrojového panelu s miernym pootočením k vodičovi, prehľadným rozmiestnením ovládačov a jasne čitateľnými ukazovateľmi, veľkou obrazovkou – v tomto prípade zasadenou do prístrojovky, otočným ovládačom iDrive s dotykovým touchpadom umiestneným na stredovom tuneli vedľa radiacej páky, atď. Pozícia za vodičom je na výšku niečo medzi sedanom a SUV, pritom veľký rozsah nastavenia sedadiel uspokojí rôzne nároky na optimálne zaujatie polohy za volantom. Tu je všetko tak ako má byť. Zarazil nás však zlý výhľad do pravej strany – spolujazdec spolu s hrubým „B“ stĺpikom ho zakrýva úplne Pri výjazde, napríklad z vedľajšej cesty na hlavnú, tak neostáva vodičovi nič iné, len sa poriadne predkloniť, čo nie je práve pohodlné. Taktiež nie je optimálny výhľad dozadu pri cúvaní, čo sme však očakávali vzhľadom k malému zadnému oknu – tento nedostatok však do značnej miery rieši parkovacia kamera.

3

Batožinový priestor má k dispozícii slušných 500 litrov, je doň dobrý prístup cez kufrové dvere typu liftback – otvárajú sa aj so zadným oknom. Rátať však treba, že na rozdiel od kombi vozidiel, pri hatchbacku je kufor využiteľný len po plató. Trošku nás zarazilo plató z krátkej a tvrdej dosky a jeho nepraktické zakladanie a vyberanie, ktoré by sme v takomto type auta nečakali – s prepáčením snáď niekde v lacnej Dácii, ale nie v drahom BMW. Pod kapotou testovaného vozidla BMW X4 xDrive35i pracoval výkonný benzínový radový trojlitrový šesťvalec s prepĺňaním TwinPower Turbo disponujúci max. výkonom 306 koní (225kW)/5800-6400 ot.min-1 a max. krútiacim momentom 400Nm/1200-5000 ot.min-1. Takmer dve tony ťažké auto v spolupráci so športovou verziou 8-stupňového automatu ZF zrýchli z 0-100 km/h za 5,5 sekundy a dosiahne max. rýchlosť 247 km/h. To je de facto na úrovni BMW 435i xDrive (5,2s, 250 km/h). Pritom v bežnom, resp. komfortnom režime jazdy dokáže byť prekvapujúco krotký. Pri prepnutí do režimu Sport, resp. Sport Plus, je odozva na stlačenie plynového pedálu sprevádzaná hutným zvukom motora, výrazne agresívnejšia a len ťažko by sa našiel vyrovnaný súper v triede SUV. Prenos výkonu na všetky kolesá je aj v tomto režime síce rázny, ale plynulý bez citeľných, neočakávaných kopancov, čo je plus pre čitateľnosť jazdných vlastností v hraničných situáciách, resp. pri jazde s úplne vypnutým stabilizačným systémom. Počas testu sme priemerne spotrebovali 10,2 l/100 km (mesto 11,5 l/km, pri 130 km/h 10,6 l, pri 90 km/h 7,1 l). K úspornejšej jazde, ak sa pri tejto motorizácii dá o tom hovoriť, mu dokáže pomôcť funkcia plachtenia automatickej prevodovky. S vozidlom sa skvele jazdí. Napriek pohotovostnej hmotnosti 1890 kg nepôsobí vôbec ťažko. Prejazd zákrutami nepripomína vozidlo s vyššou stavbou karosérie, ale skôr kompakt či sedan. Pritom nastavenie podvozku je také, že aj na menej kvalitných cestách sa cíti stabilne. Tam kde iné SUV letí do priekopy, ostáva BMW X4 v pohode pevne na ceste. Kolesá ostávajú prekvapujúcou dlho v kontakte s vozovkou, resp. vozovku kopírujú. Vďaka tomu a záberu všetkých štyroch kolies xDrive, optimálne vyladeného podvozku (vydarený mix stability a absorpcie nerovnosti), robustnej a pevnej karosérie, sa dostáva skôr z ošemetných situácií v zákrutách aj na menej kvalitnej ceste. K ovládateľnosti a kontrole nad vozidlom prispieva taktiež pomerne tuhé nastavenie posilňovača riadenia s dobrou spätnou odozvou.

4

Na záver môžeme povedať, že ide o ďalšie želiezko v ohni mníchovského výrobcu. BMW X4 je bez preháňania automobilový skvost. Jeho originalita ho radí k tomu najzaujímavejšiemu, čo ponúka automobilový trh. Hlavne testovaná verzia so športovejšie ladeným M paketom vypadá vskutku dobre. Celkový pozitívny dojem dopĺňa celý rad prvkov výbavy od navigácie s prehľadnou grafikou a praktického head-up displeja, bezpečnostných systémov, cez pohodlné ovládanie palubného systému iDrive (bezkonkurenčne najlepší), až po parkovaciu kameru s výborným rozlíšením. Stručne povedané – konkurenčné prémiové značky môžu len so závisťou zízať a rozmýšľať ako postaviť obdobný model, ktorý dokáže zosadiť X4 z pomyselného trónu tzv. triedy SAV.

 

TECHNICKÉ ÚDAJE

MOTOR
Typ Zážihový, twin-scroll turbo
Počet valcov/ventilov 6/24
Zdvihový objem (ccm) 2979
Vŕtanie x zdvih (mm) 89,6×84,0
Stupeň kompresie 10,2
Max. výkon k (kW) ot min-1 306(225)/5800-6000
Max. krút. moment (Nm/ot min-1) 400/1200-5000
Pohon stály všetkých kolies
Prevodovka 8. st. automat
PODVOZOK
Predná náprava McPherson
Zadná náprava viacprvková
Riadenie s el. posilňovačom
Priemer otáčania (m)  –
Brzdy vpredu kotúčové chladené
vzadu kotúčové chladené
Pneumatiky 245/50 R18
KAROSÉRIA
Typ karosérie 5-miestna
Dĺžka – šírka – výška (mm) 4671 – 1881 – 1624
Rázvor (mm) 2810
Rozchod kolies vpredu/vzadu (mm) 1616/1632
Svetlá výška (mm)
Objem batož. priestoru (l) 500/1400
Objem palivovej nádrže (l) 67
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1890
Užitočná hmotnosť (kg) 590
Celková hmotnosť (kg) 2405
VNÚTORNÉ ROZMERY (mm)
Pre cestujúcich vpredu
Vzdialenosť plynový pedál – operadlo sedadla 980
Vnútorná šírka v oblasti lakťov 1500
Vnútorná šírka minimum 1465
Vzdialenosť sedák – strop min./max. 912/985
Vzdialenosť podlaha – sedák min./max. 270/300
Pre cestujúcich vzadu 2. rad sedadiel
Vzdialenosť predné operadlo – zadné operadlo 776
Vnútorná šírka v oblasti lakťov 1466
Vnútorná šírka minimum 1416
Vzdialenosť sedák – strop 882
Vzdialenosť podlaha – sedák 330
Dĺžka predný sedák 530-575
Dĺžka zadný sedák 493
Priestor pre chodidla vzadu pod pred. sedákmi: ÁNO
JAZDNÉ VÝKONY A SPOTREBA
Udávané (výrobca)
Zrýchlenie z 0-100 km/h 5,5
Maximálna rýchlosť (km/h) 247
Spotreba mesto (l/100 km) 10,7
Spotreba mimo mesta (l/100 km) 6,9
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 8,3
Emisie CO2 (kg.km-1) 193
Namerané
Zrýchlenie z 0 – 100 km/h 5,9
Spotreba v teste pri 90km/h (l/100 km) 7,1
Spotreba v teste pri 130km/h(l/100 km) 10,6
Spotreba v teste mesto (l/100 km) 11,5
Spotreba v teste priemer (l/100 km) 10,2
Brzdná dráha z 100 – 0 km/h (m)

 

6

 

CENA MODELU OD (€ s DPH) 46 400
CENA VERZIE OD (€ s DPH) 56 600
CENA TESTOVANEJ VERZIE (€ s DPH) 60 165
POISTENIE(€ s DPH) KOOPERATIVA a.s.                         
Havarijné, poškodenie, lúpež-5% spoluúčasť min. 133€, s 30% bonusom 1743
Povinné zmluvné (s max 60% bonusom ) 495
Registračný poplatok (€) 2047
Bez straty hodnoty vozidla (servisné náklady + PHM + zákonná poistka + poistné + pneumatiky)
1. rok pri najazdení 15.000 km 6502
1. rok pri najazdení 30.000 km 8722
2. rok pri najazdení 30.000 km 10 960
2. rok pri najazdení 60.000 km 13 997
3. rok pri najazdení 45.000 km 13 416
3. rok pri najazdení 90.000 km 23 063
So stratou hodnoty vozidla (servisné náklady + PHM + zákonná poistka + poistné + pneumatiky + reg-popl. + strata hodnoty)
1. rok pri najazdení 15.000 km 23 602
1. rok pri najazdení 30.000 km 25 882
2. rok pri najazdení 30.000 km 33 702
2. rok pri najazdení 60.000 km 37 108
3. rok pri najazdení 45.000 km 40 012
3. rok pri najazdení 90.000 km 53 163
Cena PHM (€/liter) 1,450
Normohodina (€ s DPH) 75
Gar. kontroly (km) variabilný
Výmena oleja variabilný
CENY NÁHRAD. DIELCOV (€ s DPH)
Predná kapota
Predný blatník
Svetlomet. + smerovka
Spätné zrkadlo el.
Predný nárazník
Predný tlmič
Predné brzdové platničky
ZÁRUKA (roky)
Prehrdzavenie karosérie 12
Lak 3
Na celé auto 2
Motor a mechanické časti 2
PREDPOKLADANÉ CENY (€ s DPH)   
Po 1. roku 30.000 km 44 000
Po 2. roku 60.000 km 37 000
Po 3. roku 90.000 km 30 000

PLUSY
atraktívny vzhľad
originálna koncepcia (mix SUV a kupé)
robustná a pevná karoséria
výkonný agregát
jazdné vlastnosti
istý jazdný prejav v zákrutách aj na menej kvalitnom povrchu
jednoduchá obsluha iDrive
výbava
MÍNUSY
relatívne vyššia spotreba
pre vyššie postavy vzadu obmedzená voľnosť v oblasti hlavy 
výhľad do pravej strany cez spolujazdca a hrubý „B“ stĺpik 
vyšší nárast ceny s doplnkovou výbavou

 

FOTOGALÉRIA