Test: BMW M135i xDrive

Model BMW M135i xDrive po BMW 3Performance, BMW M5, BMW M6, je ďalším modelom nesúcim v nazve písmeno M, ktorý sa nám dostal do rúk v rámci testovacích jázd. 

Čo na to povedať… Bežný zákazník musí mať z toho chaos a napadne ho, čo je vlastne skutočné M. Diktát trhu však nepustí a BMW reaguje aj takýmto spôsobom na požiadavky zákazníkov.

Na jednej strane je fajn, že BMW vychádza v ústrety zákazníkom so zaradením M športového balíku a M Performance, ktorí tužia mat M verziu, ale buď na to nemajú, alebo im úplne nesedí rýdzo športový charakter uvedených M-kových modelov, na druhej však do určitej miery znehodnocujú „background“značky M, keď pod kapotu vozidla s označením M „klepoce“ základný dvojlitrový turbodiesel. V našom prípade to však neplatí. Testovaná verzia BMW M135ixDrive aj napriek civilnému vzhľadu vylepšenému M Športového balíku, menu Mnerobí „hanbu“, práve naopak. Úctyhodná dynamika (namerané z 0-100 km/h za 4.9 s. udávaná max. rýchl. 250km/h) a obdivuhodná chuť do zrýchľovania v širokom pasme otáčok v kombinácii so skvelou ovládateľnosťou uspokojí aj tých najnáročnejších fanúšikov športovej jazdy.Spoznávanie BMW M135 xDrive vybočovalo z rutinnéhotestovania „bežných“ modelov.

Model BMW M135i xDrive po BMW 3Performance, BMW M5, BMW M6, je ďalším modelom nesúcim v nazve písmeno M, ktorý sa nám dostal do rúk v rámci testovacích jázd.

BMW M135 xDrive nepatrí k bežným kompaktom. Takvyvážené vozidlo, čo sa týka jazdných výkonov a jazdných vlastností, sme uždávno na test nemali. Výkonnému 6-valcovému 3,0-litrovému motoru(320k/235kW)skvele sekunduje agilný a nadmieru stabilný podvozok. Pokiaľ staviate napiedestál pôžitok z jazdy, tak ste na správnom mieste. Obdobný zážitok vámponúknu len „superšporty“, ale za dva-tri razy takú cenu. Pritom BMW M135ixDrive z vás nevytrasie na nekvalitnej ceste dušu a v praxi spĺňa nároky naúrovni bežného 5-dverového hatchbacku. Ešte musíme poznamenať, že na úroveňjazdnej dynamiky a spotreby má vplyv nastavenie jazdného režimu – odhospodárnejšieho ale menej agilného režimu „Eco“, cez komfortný „Comfort“ až pošportové režimy Sport a Sport+ (s vypnutým stabilizačným systémom DSC), ktorévykazujú živšie reakcie na stlačenie plynového pedála a bezprostrednejší kontakts vozovkou cez pevnejšie riadenie.Fanúšikovia koncepcie ­– motor vpredu a poháňané kolesávzadu – zrejme budú ohŕňať nosmi. V tomto prípade však nemusia mať obavu. V BMWmysleli na svojich tradičných zákazníkov preferujúcich zadný pohon a urobili kuspráce, aby aj vo verzii s pohonom všetkých kolies xDrive zachovali typickýcharakter jazdného prejavu à la BMW. To znamená, že dokázali, aby hnacia silana predok sa neprejavila pri zatáčaní tak, aby potlačila radosť z jazdy.Stály pohon všetkých štyroch kolies pracuje v pomerepredok/zadok 40:60. Výkon sa mení, resp. presúva a distribuuje podľa potrebyviacej na predné alebo zadné kolesá. Pritom systém pohonu xDrive akobyrozmýšľal, ako zachovať spomínaný zábavný charakter „zadokolky“. Tu technici BMWodviedli výbornú robotu. V porovnaní s konkurenciou dokázali viacej zatlačiť doúzadia nedotáčavé správanie, ktoré sme kritizovali pri viacerých konkurentoch spohonom všetkých kolies.Pri vjazde do zatáčky je na zadných kolesách viacej výkonu,tým pádom nie je predná náprava tak zaťažená hnacou silou, ako pri predokolke,čo uľahčuje riadenie a lepší handling. Pokiaľ však dôjde pri výjazde kzhoršeniu trakcie zadných kolies, tak xDrive pristupuje k presunu výkonu napredné kolesá. Podľa potreby až do 100 %, čím dokáže BMW M135 xDrive, vytiahnuťpod plynom aj z pretáčaveho šmyku, resp. už pre klasické zadokolky zo stratenejsituácie. Do tejto polohy sa samozrejme dostanete skôr v športovej jazde, alebo špecifickej situácii, keď sa vám dostanú zadné kolesá na klzký povrch a pod,resp. s vypnutým stabilizačným systémom DSC, pokiaľ však ide o bežnú jazdu a DSC je zapnutý, tak v spolupráci s xDriveom ostáva jazda ako po koľajniciach – plynulá a hladká.

 

MOTOR
Typ Zážihový, turbo
Počet valcov/ventilov 6/24
Zdvihový objem (ccm) 2979
Vŕtanie x zdvih (mm) 89,6×84,0
Stupeň kompresie
Max. výkon k (kW) ot min-1 320(235)/5800-6000
Max. krút. moment (Nm/ot min-1) 450/1300-4500
Pohon pohon všetkých kolies
Prevodovka 8. st. automat
PODVOZOK
Predná náprava McPherson
Zadná náprava viacprvková
Riadenie s elektromechanickým posilňovačom
Priemer otáčania (m)
Brzdy vpredu kotúčové chladené
vzadu kotúčové chladené
Pneumatiky  225/40 R18
KAROSÉRIA
Typ karosérie 5-miestna
Dĺžka – šírka – výška (mm) 4324 – 1765 – 1421
Rázvor (mm) 2690
Rozchod kolies vpredu/vzadu (mm) 1535/1569
Svetlá výška (mm)
Objem batož. priestoru (l) 365
Objem palivovej nádrže (l) 52
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1595
Prevádzková hmotnosť (kg)
Celková hmotnosť (kg) 2050
VNÚTORNÉ ROZMERY (mm)
Pre cestujúcich vpredu
Vzdialenosť plynový pedál – operadlo sedadla  980
Vnútorná šírka v oblasti lakťov 1445
Vnútorná šírka minimum 1389
Vzdialenosť sedák – strop min./max. 940/1010
Vzdialenosť podlaha – sedák min./max. 235/270
Pre cestujúcich vzadu 2. rad sedadiel
Vzdialenosť predné operadlo – zadné operadlo  783
Vnútorná šírka v oblasti lakťov 1427
Vnútorná šírka minimum 1370
Vzdialenosť sedák – strop 950
Vzdialenosť podlaha – sedák 290
Dĺžka predný sedák 570-530
Dĺžka zadný sedák 510-470
Priestor pre chodidla vzadu pod pred. sedákmi: ÁNO
JAZDNÉ VÝKONY A SPOTREBA
Udávané (výrobca)
Zrýchlenie z 0-100 km/h 4,7
Maximálna rýchlosť (km/h) 250
Spotreba mesto (l/100 km) 10,8
Spotreba mimo mesta (l/100 km) 6,1
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 7,8
Emisie CO2 (kg.km-1) 182
Namerané
Zrýchlenie z 0 – 100 km/h
Spotreba v teste pri 90km/h (l/100 km) 4,9
Spotreba v teste pri 130km/h(l/100 km) 10,8
Spotreba v teste mesto (l/100 km) 15,9
Spotreba v teste priemer (l/100 km) 10,9
Brzdná dráha z 100 – 0 km/h (m)

 

DSC_0335

 

CENA MODELU OD (€ s DPH) 21 500
CENA VERZIE OD (€ s DPH) 44 900
CENA TESTOVANEJ VERZIE (€ s DPH) 45 560
POISTENIE(€ s DPH) KOOPERATIVA a.s.                         
Havarijné, poškodenie, lúpež (5% spoluúčasť min. 133€, s 30% bonusom ) 1320
Povinné zmluvné (s max 60% bonusom ) 495
Registračný poplatok (€) 2467
Bez straty hodnoty vozidla (servisné náklady + PHM + zákonná poistka + poistné + pneumatiky)
1. rok pri najazdení 15.000 km 3014
1. rok pri najazdení 30.000 km 9728
2. rok pri najazdení 30.000 km 11 535
2. rok pri najazdení 60.000 km 17 474
3. rok pri najazdení 45.000 km 15 884
3. rok pri najazdení 90.000 km 25 057
So stratou hodnoty vozidla (servisné náklady + PHM + zákonná poistka + poistné + pneumatiky + reg-popl. + strata hodnoty)
1. rok pri najazdení 15.000 km 18 570
1. rok pri najazdení 30.000 km 25 284
2. rok pri najazdení 30.000 km 32 091
2. rok pri najazdení 60.000 km 38 030
3. rok pri najazdení 45.000 km 38 940
3. rok pri najazdení 90.000 km 45 057
Cena PHM (€/liter) 1,550
Normohodina (€ s DPH) 76,44
Gar. kontroly (km) podľa CBS dát
Výmena oleja podľa CBS dát
CENY NÁHRAD. DIELCOV (€ s DPH)
Predná kapota 411
Predný blatník 215
Svetlomet. + smerovka 645
Spätné zrkadlo el. 181
Predný nárazník 471
Predný tlmič 157
Predné brzdové platničky 186
ZÁRUKA (roky)
Prehrdzavenie karosérie 12
Lak 3
Na celé auto 2
Motor a mechanické časti 2
PREDPOKLADANÉ CENY (€ s DPH)   
Po 1. roku 30.000 km 30 000
Po 2. roku 60.000 km 25 000
Po 3. roku 90.000 km 20 000

 

PLUSY
imidž značky M, robustná konštrukcia
mohutný záťah motora v širokom pásme otáčok
optimálne vyvážený komfort a ovládateľnosť
všestrannosť (xDrive)
sedadlá zabezpečujú vysoký komfort a oporu v zákrutách
podvozok veľmi dobre filtruje nerovnosti
nastaviteľný režim jazdy
pohodlné ovládanie cez multifunkčný systém iDrive
MÍNUSY
pre niekoho môže byť stiesnený interiér (v porovnaní s Audi A3 Sportback)
pomerne nepohodlné vystupovanie a nastupovanie do nízko položených sedadiel, hlavne vzadu
nenápadný dizajn exteriéru, málo rozdielny s „bežnou verziou“