Test: BMW i8 Roadster

BMW i8 sa dočkalo v rámci tohtoročného faceliftu (po štyroch rokoch výroby) aj druhej karosárskej verzie. Po kupé prišiel na trh aj otvorený, dvojsedadlový Roadster.

Jeho príchod sa očakával už roky, nakoľko otvorená verzia i8 ako koncept (pod označením i8 Spyder) bola predstavená ešte pred uvedením samotnej verzie kupé, t.j. už pred 6 rokmi.

Hlavný rozdiel medzi roadsterom a kupé je v tom, že roadster je výhradne len dvojsedadlový – bez núdzových zadných sedadiel a v porovnaní s kupé má otvorenú strechu, ktorá je plátenná a skladá sa pomerne rýchlo – ovládanie je elektrické, celý proces trvá 15 sekúnd a strechu je možné sklopiť až do rýchlosti 50 km/h. Celá zadná časť karosérie dostala prepracovanie s ochrannými oblúkmi, ktoré slúžia na ochranu posádky pri zatiahnutí strechy. Sklápanie a vyklápanie prebieha po stlačení tlačidla, pokiaľ ho však nájdete. Prečo? No, nejaký čas nám trvalo, kým sme našli tlačidlo na otváranie strechy. Je úsmevné, že BMW si s posádkou zahralo na schovávačku a ukrylo ovládač nepochopiteľne do lakťovej opierky. Stačilo ho dať niekde k rámu celého strešného okna ako býva obvykle zvykom alebo niekde na stredový tunel alebo konzolu.

Daňou za užívanie si jazdy „hore bez“ je v porovnaní s kupé k dispozícii menší batožinový priestor – ten sa zmenšil zo 154 litrov na 88 litrov v dôsledku uloženia vyklápateľného a sklápateľného mechanizmu strechy, ktorý takto obmedzuje prepravné možnosti batožiny. Je však pravda, že tento chýbajúci objem kufra nahrádza, namiesto chýbajúcich zadných sedadiel, odkladací priestor za prednými sedadlami v objeme 100 litrov. Jeho nevýhodou je však zlý prístup cez predné sedadlá – predsa len je to iné, ako keď batožinu alebo nejaký menší kufor nakladáte rovno do kufra.

Futuristicky superšport BMW i8 Roadster s dohora otváracími dverami, sklápateľnou strechou (za cca 15 s, až do rýchlosti 50 km/) je lákadlom na pohľady okoloidúcich ľudí. A to aj v nenápadnom strieborno – čiernom prevedení (pritom ide o špeciálne lakovanie Donington Grey za poplatok 1765 €) vzbudzoval pozornosť okolia. Ani sa niet čo čudovať, lebo BMW i8 roadster vyzerá akoby nebol z tejto doby, ale prišiel zo vzdialenej budúcnosti. Samotný vydarený dizajn dotvárajú detaily, napríklad grafika svetiel – v tomto prípade laserové za príplatok 6353 €.

Pozícia za volantom je, tak ako sa na superšport patrí, situovaná veľmi nízko – nastupovanie a vystupovanie do pozície vodiča a spolujazdca je sprevádzané efektným dohora vyklápaním dverí (tak ako pri kupé, len dvere nemajú rám), ktoré je však vykúpene krkolomným telocvikom. Predsa len sa usadiť do nízko položených sedadiel alebo vystúpiť cez široký prah dverí vyžaduje viac námahy ako pri bežných autách. Pracovisko vodiča je štandardne vybavené s Navigáciou Professional s 8,8“ displejom (nie dotykovým), modernou grafikou, ostrým obrazom a promptnou odozvou.

Poháňaný je kombináciou 1,5-litrového 3-valcového benzínového turbomotora  s elektromotorom. Benzínový motor má výkon 170 kW/231 k a elektromotor 105kW –kombinovaný výkon 275 kW/374 k. Takto disponovaný  plug-in hybrid dokáže zrýchliť z 0 na 100 km/h za 4,6 sekundy. Čo je úctyhodné zrýchlenie. Čo však mnohých zrejme prekvapí pri akcelerácii, je fakt, že aj trojvalec dokáže vydávať chrapľavé tóny, ktoré si môžu pri otvorenej streche náležite vychutnať.

V hybridnom režime ide v podstate o štvorkolku, kde prednú nápravu poháňa elektromotor a zadnú trojvalec. Výkon spaľovacieho motora sa na zadné kolesá prenáša prostredníctvom 6-st. automatu a výkon elektromotora na predné kolesá cez dvojstupňový automat. S úplne nabitou batériou môžete využiť na čisto  el. pohon maximálny dojazd 54 km (reálne cca 30-35km). Na čisto el. pohon je možné jazdiť do rýchlosti 120 km/h. Spotreba pri testovacích jazdách sa pohybovala na rozhraní 7-8 litrov/100 km, v meste pri využití plne nabitej batérie pod 6 litrov/100 km (udávaných 2,1 litra sme nedosiahli).

Jeho silnou stránkou sú nielen jazdné výkony, ale aj jazdné vlastnosti: i8 Roadster jazdí skvele – s týmto autom sa dostanete do hraničnej situácie len ťažko – jeho limit určujú skôr pneumatiky ako podvozok. Vďaka nízkemu ťažisku a pevnej konštrukcii jazdí ako po koľajniciach, bez najmenšieho náznaku náklonu karosérie. Čo je na jednej strane úžasné, na druhej však môže niekomu pripadať možno až nudné. Technici BMW sa vyvarovali achillovej päte vozidiel s otvorenou strechou – krúteniu karosérie alebo zvýšeniu pohotovostnej hmotnosti. Konštrukcia auta je pevná vďaka použitiu výstuh a pevnejším prahom, vďaka veľkej porcii použitého karbónu však nárast hmotnosti predstavuje iba cca 60 kg.

Tým, ktorí by si chceli i8 užívať na dlhšie trasy a nielen sa ním predvádzať svižnou jazdou na krátkych trasách, potešíme správou, že podvozok je na pomery športových vozidiel prekvapivo pohodlný. K tomu prispievajú aj pomerne pohodlné – inak športovo strihnuté – sedadlá s výrazným bočným vedením, do ktorých človek po usadnutí úplne zapadne. Pritom aj napriek plátenej streche je aj pri jazde po diaľnici celkom tichý. Jedinou zásadanou chybou pri dlhších trasách je malá 42 litrová palivová nádrž  – čo pri spotrebe na diaľnici cca 10 litrov na 100 km a spomínanom dojazde na el. pohon cca 35 km, predstavuje dojazd bez dotankovania a dobití batérie iba cca 500 km.

PLUSY

+     úžasný dizajn
+     nadpriemerne stabilné jazdné vlastnosti
+     na športové vozidlo dobrý komfort
+     akcelerácia
+     hutný zvuk trojvalca
+     pevná karoséria
+     spotreba pri využití batérie

MÍNUSY

–     vysoká cena
–     krkolomné vystupovanie