Test: Audi Q2 1,4 TFSI S-Tronic

PRIDAJ SA K NÁM NA INSTAGRAM A SLEDUJ STORIES

Automobilka Audi zaradila do svojej ponuky model s označením Aud Q2. Poviete si – nie je to zbytočné? Veď má pre tých, čo chcú menšie Audi a sú solventnejší, v ponuke A1 Sportback či A3 Sportback.

 

Tejto dobe však prajú predaje modelom typu SUV, či vozidlám prispôsobeným na tento štýl (crossover), a Audi modelovou radou Q2 vychádza týmto požiadavkám v ústrety aj v segmente B-malých SUV.

Plusom pre Q2 je fakt, že táto časť segmentu je – snáď až na Countryman (ten je však dlhší – 4310 mm) – de facto od prémiových značiek ignorovaná. Čiže Audi Q2 môže loviť a lákať zákazníkov na svoje prednosti zatiaľ samo, bez priamej konkurencie.

A má čím pútať potencionálnu klientelu, nielen osobitým dizajnom s dominantnou osemhrannou prednou maskou „single frame“ a výrazným výberom farieb a širokým C stĺpikom v kontrastnej farbe, ale aj v kabíne nefalšovanou atmosférou à la Audi, a na danú hmotnosť (Audi Q2 1,4 TSI 1395 kg) neskutočne hravými jazdnými vlastnosťami. Pri vyhýbacích manévroch máte pocit, akoby auto malo o 150-200 kg menej. Týmto nám pripomína značku Mini, resp. spomínaného Countrymana vyznačujúceho sa taktiež skvelými jazdnými vlastnosťami.

ROZMERY

Model Q2 A1 Sportback A3 Sportback Q3
Dĺžka (mm) 4191 3973 4313 4388
Šírka (mm) 1794 1746 1785 1831
Výška (mm) 1508 1422 1426 1590
Rázvor (mm) 2601 2469 2637 2603
Objem kufra (l) 405-1050 270-920 380-1220 460-1365

Pevnejšie vyladený podvozok, aj keď nie na úkor dobrej filtrácie nerovností, k dispozícii viacprvková zadná náprava (od 110 kW, inak je jednoduchá) a samotná stavba Audi Q2 so širokým rozchodom kolies a krátkymi prevismi vpredu a vzadu, prispievajú k jeho nevídanej obratnosti, agilite a stabilnému chovaniu bez výraznej nedočkavosti v zákrutách.

Audi Q2 je štandarde vybavené tzv. „Drive select“ umožňujúcim voľbu režimu jazdy efficiency, comfort, auto, dynamic a individual. Výber režimu sa nastavuje kruhovým ovládačom MMI cez menu alebo jednoduchým stlačením tlačidla na stredovej konzole (viď video www.autotest.sk).

Výber režimu má vplyv na tuhosť riadenia a promptnosť odozvy na stlačenie plynového pedála, resp. práce automatickej prevodovky. V režime „dynamic“ je riadenie tuhšie, práca prevodovky športovejšia – otáčky aj na voľnobeh posunuté vyššie a reakcia na stlačenie plynového pedála promptnejšia, naopak v režime „comfort“ je riadenie poddajnejšie a reakcia na stlačenie plynového pedála o niečo mäkšia, menej skokovitá – čo je fajn, keď sa potrebujete plynulejšie a menej razantne pohýnať, napríklad pri parkovaní. Inak ostáva nastavenie podvozku v každom režime jazdy rovnaké – športovo pevné. Za príplatok 650 € je v ponuke aj podvozok s reguláciou tlmičov.

Jazdným vlastnostiam sekundujú výborne jazdné výkony v podaní známeho benzínového turbomotora 1,4 TSI 150k (so systémom vypínania dvoch valcov) spriahnutého so 7-st. dvojspojkovým automatom. Z 0-100 km/h dokáže zrýchliť za 8,9 s a uháňať max. rýchlosťou 212 km/h, podľa výrobcu. Pritom sa dokáže na daný typ motora uskromniť v spotrebe paliva. Mix spotreby počas testu – 6,6 litra na 100 km – hovorí za všetko. Na okreskách mimo mesta mu dokonca stačilo 5,3 litra na 100 km. Na diaľnici a v meste už spotreba stúpne na 7,5 litra, resp. 7,2 litra na 100 km. Na dobré hodnoty spotreby má vplyv aj spomínaný systém vypínania dvoch valcov – jeho funkcia, t.j. prepínanie dvojvalcového a štvorvalcového cyklu, nebola sprevádzaná žiadnou citeľnou zmenou.

Pozitívne hodnotenie dostáva aj súhra 150-koňového TSI agregátu a dvojspojkového automatu za promptnosť a plynulosť radenia a vhodnú logiku radenia podľa spôsobu jazdy, ale aj plynulý rozjazd na križovatkách a parkovacích manévroch, čo vždy pre dvojspojkové automaty neplatí.

A ako je to v kabíne? V pozícii vodiča je jasné, že sedíte v aute značky Audi. Typicky dizajn prístrojovej dosky s kruhovými vetrákmi ventilácie, na daný typ auta výber kvalitných materiálov, kvalitné spracovanie, jasne čitateľné – tradičné analógové ukazovatele (za príplatok v ponuke aj digitálne) a logicky rozmiestené ovládače, snáď až na ovládač hlasitosti rádia schovaný za radiacou pákou na stredovom tuneli a po ruke umiestnený otočný ovládač MMI (za príplatok 2.531 € navigácia plus s MMI touch umožňuje hlasové ovládanie alebo zadávanie adresy vykresľovaním písmen na ružici otočného ovládača MMI) na stredovom tuneli s intuitívnym ovládaním, si nevieme vynachváliť.

Priestorové pomery, aj napriek tomu, že ide o malé auto, nie sú vôbec zlé. Vpredu je miesta vo všetkých smeroch dostatok, navyše príde vhod slušná šírka kabíny – v lakťoch vpredu 1459 mm/vzadu 1417 mm (len pre porovnanie Fabia 1398 mm). Plusom je aj dobrý posed v pohodlných a rozmerných sedadlách s dobrou bočnou oporou, aj keď pre vodiča by mohol mať sedák nastavenie ešte o niečo nižšie (minimum výška podlaha – sedák 330 mm, optimálne 300 mm).

Vzadu je však situácia, až na priestor pre hlavu, len priemerná. Pre 175 cm vysokú postavu síce ostáva voľnosť aj v pozdĺžnom smere – pre kolená cca 2-3 cm, pokiaľ sa však chce pasažier troška pohodlnejšie usadiť – teda podsadnúť si a zasunúť chodidlá pod predné sedadlá, na dosť vysoko postavených sedákoch (podlaha – sedák 405 mm, optimálne 360-380 mm) a vzpriamených operadlách (podlaha – sedák 405 mm, optimálne 360-380 mm) – tak sa už kolená dotknú predných operadiel.

Hlavne za spolujazdcom, ktorý v dôsledku vyčnievajúcej prístrojovej dosky musí svoje predné sedadlo posunúť viac dozadu, čím ostáva menej miesta pre nohy vzadu. To nie je dobrá sprava pre mladé rodiny, pokiaľ chcete za spolujazdcom umiestniť dieťa do detskej sedačky vo vysunutej spiacej polohe. Na šírku a výšku je to však v poriadku. Napríklad pre 175 cm vysokú postavu ostáva rezerva pre hlavu 8 cm.

Kufor poteší slušným objemom 405 litrov. Plusom je nielen nadpriemerný objem, ale aj pravidelný tvar bez bočných výstupkov a dvojité dno. Pri nákladní batožiny však treba rátať s vyššou nakladacou hranou 752 mm. Je to zrejme daň za pevnosť karosérie s vytiahnutou zadnou nakladacou hranou.  

VIDEO