Prvá jazda: Jeep Compass

PRIDAJ SA K NÁM NA INSTAGRAM A SLEDUJ STORIES

V rámci prezentácie a uvedenia nového modelu Jeep Compass na slovenský automobilový trh sme absolvovali prvé zoznamovacie jazdy. Jeep Compass štartuje vo verzii 1,4 MultiAir Turbo s cenou 22 290 €, respektíve 23 490 € vo vznetovej verzii 1,6 l MultiJet.

Nový model vyráža do nabitého segmentu kompaktných SUV (Mitsubishi ASX, Nissan Qashqai, SEAT Ateca, Škoda Karoq, VW T-Roc …). Na to aby uspel v porovnaní s konkurenciou mu môžu pomôcť nielen jeho ústretová cena a samotné vlastnosti – ako atraktívny dizajn, všestrannosť – vyspelý pohon 4×4, atď. ale aj samotný offroadový imidž značky Jeep.

Tieto vozidlá predstavujú mimoriadne obľúbenú a rýchlo rastúcu kategóriu vozidiel na celom svete, do roku 2020 sa pri nej očakáva ďalší nárast o takmer 20 percent na celkových 7,5 milióna vozidiel. Len v Európe sa ročne predá viac ako 1,6 milióna takýchto automobilov a v roku 2020 by mala byť prekonaná hranica 2 miliónov kompaktných SUV. 

Nový Jeep Compass vyráža do boja o zákazníka s tromi vznetovými a dvomi zážihovými pohonnými  jednotkami. Ponuka vznetových motorov v novom Jeepe Compass obsahuje štvorvalec 1,6 l MultiJet so systémom Stop & Start, ktorý vyvinie max. výkon 88 kW (120 k) pri 3 750 ot./min. a krútiaci moment 320 Nm pri 1 750 ot./min. Spojený je s manuálnou 6-stupňovou prevodovkou. Druhým turbodieselom je dvojlitrový MultiJet, ktorého výkon 103 kW (140 k) je k dispozícii pri 4 000 ot./min. – to v prípade spojenia s 9-stupňovou automatickou prevodovkou (ZF)– alebo pri 3 750 ot./min. v spojení so 6-stupňovým manuálnym ústrojenstvom. Obe verzie vyvinú zhodné maximum krútiaceho momentu 350 Nm pri 1 750 ot./min. Vrcholným naftovým variantom je dvojlitrový MultiJet so Stop & Start systémom s výkonom 125 kW (170 k), ten je vždy k dispozícii s 9-stupňovou automatickou prevodovkou.

Ponuka zážihových motorov pozostáva s preplňovaného zážihového štvorvalca 1,4 l MultiAir Turbo so systém Stop & Start s najvyšším výkonom 103 kW (140 k) pri 5 000 ot./min. a s krútiacim momentom 230 Nm pri 1 750 ot./min., spojený je so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Druhou verziou rovnakého motora je výkonnejší variant ponúkajúci výkon 125 kW (170 k) pri 5 500 ot./min. a krútiaci moment 250 Nm vrcholiaci pri 2 500 ot./min. V tomto prípade motor používa 9-stupňovú automatickú prevodovku.

V oboch typoch motorizácii – vznetovej aj zážihovej sa prenáša výkon na všetky štyri kolesá, súčasťou modelu Jeep Compass  je taktiež volič jazdného režimu Selec-Terrain.

My sme na krátke zvezenie vyskúšali vznetovú verziu 2,0 MultiJet 140k  s 9.st automatom. Jeho ťah, odhlučnenie a spolupráca so skvele pracujúcim 9.st automatom spľňa nadpriemerne nároky. S vozidlom sa veľmi dobre šoféruje –de facto takmer ako s kompaktom, pri bežnej jazde na spevnenej ceste sme nemali výhrady na ovládateľnosť, navyše plusom je slušný komfort pruženia.

Testovacia trasa prechádzala iba po okreskách v okolí Bratislavy, takže o terénnych schopnostiach sa dozviete až v rámci tradičného redakčného testu. Podľa údajov automobilky má verzia Trailhawk zvýšenú svetlú výšku takmer na 250 mm (inak 215mm) a je vybavená ochrannými plechmi a upravenými nárazníky. Vďaka tomu disponuje úctyhodnými nájazdovými uhlami (predný 30°, prechodový 24,4° a zadný 33,6°).

Prvé dojmy sú skrátka veľmi dobré. Vizuálne exteriér a interiér pôsobí sympatickým dojmom či už z pohľadu dizajnu alebo kvality použitých materiálov v interiéri a kvality spracovania. Čo vždy pre túto značku neplatilo ( dizajn predchodcu bol kontroverzný).

Po usadnutí za veľmi dobre padnúci volant do rúk pochvala pokračuje. V pozícii vodiča si nájdu na pohodlnom a rozmernom sedadle rôzne vysoké postavy optimálnu polohu vďaka veľkému rozsahu nastavenie volantu v oboch smeroch a nastavenia predného sedadla. Plusom je fakt, že pri obsluhe sme nič nemuseli hľadať či si na niečo zvykať – rozmiestnenie ukazovateľov a ovládačov je logické a zobrazenie ukazovateľov jasne čitateľné. Obsluha je kombinovaná klasickými ovládačmi s 8,4“  dotykovou obrazovkou (podľa výbavy môže byť 5“a 7“).

Pohodlne sa usadíte nielen na predných sedadlách ale aj vzadu – prijemným benefitom týchto áut je lepší vyhlaď z vyššej pozície a pohodlné nastupovanie a vystupovanie do vyššie postavených sedadiel.  Za zadnými sedadlami  je k dispozícii dostatočne veľký kufor o objeme 438l s dobrým prístupom cez veľký vstupný otvor a nie príliš vysoko postavenú nakladaciu hranu.

 

POROVNANIE S KONKURENCIOU
Model Jeep Compass Mitsubishi ASX Nissan Qashqai SEAT Ateca Škoda Karoq
Dĺžka (mm) 4394 4355 4380 4363 4382
Šírka (mm) 1819 1810 1806 1841 1841
Výška (mm) 1644 1640 1595 1611 1605
Rázvor (mm)     2636 2670 2646 2630 2638
Objem kufra (l) 438 488 410 510 521
Cena od (4×4) 22 290 € 22 900 € 23 350 € 26 340 € 25 570 €

 

Viac sa dozviete v rámci testu uverejneného v jednom z najbližších vydaní časopisu Autotest.