Peugeot Instinct Concept

V Ženeve sa predstavila atraktívna štúdia – Peugeot Instinct Concept vybavený autopilotom a výkonom 300k prenášaným na všetky štyri kolesá z pohonnej jednotky PHEV – ukazujúca, akoby mohla vypadať budúcnosť nielen značky Peugeot, ale aj  samotného užívania automobilov.

Hlavnou témou uvedeného konceptu  je sloboda, a s tým súvisiace autonómne riadenie.  Podľa tejto koncepcie budú autonómne vozidlá predstavovať revolúciu v automobilovom svete. Všetci výrobcovia budú ponúkať túto technológiu. Rozdiel medzi jednotlivými značkami bude spočívať v samotnej realizácii.

Aj preto Peugeot vsadil na kooperáciu so Samsungom a vyvinul  platformu I.o.T –prvý krát vo vozidle funkčnú. Je to platforma Samsung Artik Cloud, ktorá spája automobil s cloudom samotného  užívateľa cez tkz. Internet of Things. Toto spojenie umožňuje Instinctu učiť sa odhadovať potreby vodiča. Instinct je vďaka funkcie autopilota schopný plne autonómnej jazdy.

V ponuke má štyri režimy jazdy, dva klasické Drive Boost alebo Drive Relax a dva režimy autonómne Autonomous Sharp alebo Autonomous Soft. Vodič ma v každom okamihu jazdy, aj v autonómnom režime, kontrolu nad vozidlom. Prepínanie medzi jednotlivými režimami je možné kedykoľvek, resp. vstúpiť do funkcie autopilota.  cez i‑Device, umiestnený vedľa 9,5“ dotykového displeja na stredovej konzole. Jediný pohyb ruky stačí napríklad na predbehnutie vozidla alebo na prechod z režimu Soft na režim Sharp.

Drive Boost je zameraný na dynamickú jazdu. Drive Relax zapája ADAS (Advanced Driving Assistance Systems) a pomáha vodičovi. Ide o funkcie ako automatické prepínanie svetiel alebo aktívny tempomat.

Autonómny režim Autonomous Soft je zameraný na komfort. V  tomto zmysle môže byť cestovanie trochu dlhšie, máte čas pozrieť si film, čítať alebo oddychovať. Režim Autonomous Sharp optimalizuje čas cestovania a nastaví presné a efektívne správanie vozidla na ceste.

Prostredie vodiča sa môže pochváliť leteckou kinematikou počas prechodu medzi režimami Drive a Autonomous. Kompaktný volant a panel s páčkovými ovládačmi ‑ toggle switches – sa zasunú do palubnej dosky. Súčasne sa zasunie plynový pedál do pedálovej konzoly.

Responsívny Peugeot i‑Cockpit vytvára novú definíciu kabíny tak, aby vyhovovala spôsobom užívania autonómnych vozidiel. Rozhrania sa konfigurujú ‑ pred, počas a po použití ‑ podľa zvoleného režimu cestovania a používateľského profilu.

Za týmto účelom platforma Internet vecí (Internet of Things) Samsung Artik Cloud spája zariadenia, ktoré ľudia používajú denno‑denne a zhromažďuje dáta. Údaje pochádzajú zo smart hodiniek, zo smartfónov, zo sociálnych sietí. Platforma sa môže pripojiť aj k vášmu domu cez systém inteligentného domu a použiť údaje z televízora, zo streamovania audia, z domáceho asistenta ‑ z počítača a z iných zariadení. Aj samotný automobil  je zdrojom informácií. Sprevádza vás každý deň a pozná vaše obvyklé trasy, obľúbené miesta, aj spôsob, akým riadite vozidlo.

Peugeot a Sentiance, spoločnosť Data Science, spracujú údaje tak, aby mali výpovednú hodnotu a definujú profil každého užívateľa. Táto analýza je dynamická a neustále sa zlepšuje. Znamená to, že Peugeot Instinct Concept sa môže prekonfigurovať alebo prispôsobiť svoju architektúru tak, aby zodpovedal potrebám a želaniam svojho užívateľa.

Peugeot to demonštruje na schôdzke, ktorú máte napríklad ráno o 8.30 hod.

Pondelok, 07:45
Na stretnutie, ktoré je o 8:30, odchádzate o pätnásť minút skôr, ako zvyčajne. Navigácia vozidla a váš kalendár sa spojili a berú do úvahy dopravnú situáciu a počasie. Odporúčali vám odísť z domu o pätnásť minút skôr, aby ste nemeškali. Po nastúpení do vozidla hi‑fi systém FOCAL začne prehrávať hudbu, ktorú ste počúvali doma. Po naštartovaní motora sa dvere vášho domu automaticky zamknú.

Utorok, 21:00
Po hodine tréningu ste veľmi unavení. PEUGEOT INSTINCT CONCEPT je o tom informovaný z vašich inteligentných hodiniek (smartwatch) a prepne sa do režimu Autonomous Soft. Takže si môžete oddýchnuť už cestou domov. Keď sa blížite k domu, vonkajšie osvetlenie sa aktivuje a osvetlí parkovacie miesto.

Štvrtok, 8:00
Včerajší šport nestačí a vozidlo vám odporučí zaparkovať ďalej od kancelárie a prejsť desať minút pešo.

Piatok, 14:00
Trasa na vaše stretnutie vedie cez diaľnicu a kľukatú okresnú cestu. Prvá časť jazdy na diaľnici je v režime Autonomous Sharp. A potom, vzhľadom na vašu záľubu v dynamickej jazde, sa na začiatku miestnej komunikácie vozidlo samé prepne do režimu Drive Boost.

Automobil  poskytuje užívateľovi revolučnú plynulosť počas jazdy. Prostredie vozidla bolo navrhnuté tak, aby uľahčilo každé cestovanie. Vozidlo má k dispozícii tieto zariadenia: režim jazdy, nastavenie rozhraní a sedadiel, náladové osvetlenie, hi‑fi systém a ďalšie. Avšak vodič je stále ten, kto rozhoduje, či si zvolí manuálne riadenie alebo sa rozhodne spoľahnúť na vozidlo a zvolí režim Autonomous.

V režime Drive holografická prístrojová doska poskytuje informácie o jazde: rýchlosť vozidla, prerozdelenie využívania dvoch druhov energií z pohonnej jednotky PHEV, stav nabitia batérie… Funkcia digitálneho spätného zrkadla upozorní na prítomnosť vozidla v mŕtvom uhle.

V režime Autonomous tieto zariadenia obsahujú nové informácie, keďže jediná premenná, na ktorej záleží je čas. Všetci cestujúci sú informovaní o prejdenej trase a o zostávajúcom čase na dosiahnutie cieľa. Každý režim sa spája s iným náladovým osvetlením v kabíne. Okrem poskytnutých informácií obsahuje aj nastavenia polohy sedadiel, osvetlenia a ozvučenia.

Responzívny i‑Cockpit usadí každého cestujúceho do individuálneho priestoru, aj keď ste v kabíne kompaktného vozidla. V záujme zachovania dostatočného pohodlia pre každého sú použité sedadlá inšpirované leteckým priemyslom. Povrchy a zóny, ktoré sú v kontakte s telom, ako sedadlá, operadlá a opierky hlavy, sú riešené ako oddelené. Kostra sedadla je vylepšená hliníkom a je fixná. Operadlá sú pohyblivé, môžu sa točiť okolo zvislej osi Y. Cestujúci si zvolí nastavenie podľa svojho želania a podľa činnosti, ktorú si želá:  sklopená pozícia pre oddych, zvislá pozícia pre riadenie vozidla alebo stredová pre pozeranie filmu alebo pre prácu.

Všetci cestujúci môžu komunikovať s vozidlom cez chatbot, čo je osobný hlasový asistent s prístupom k nekonečnej palete služieb. Môžete tak prirodzeným gestom vyjadriť požiadavku, napríklad  objednať lístky do kina alebo zrealizovať nákup v internetovom obchode.

Nadčasový dizajn

Peugeot Instinct Concept vypadá skvele. Vzhľadu dominuje dlhá kapota, veľkorysé krivky oblúkov kolies a predná časť s veľmi expresívnym výrazom. V strede každého LED svetlometu je umiestnená šošovka kamery. Tento optický systém scanuje prostredie okolo vozidla a poskytuje informácie pre systémy pomoci pri riadení. Mriežka chladiča mení svoj vzhľad podľa toho, ako sa na ňu pozeráte. Táto čiastočne vpadnutá štruktúra obsahuje Leva s modro‑zeleným dichroickým povrchom, ktorý sa mení v závislosti od uhla pohľadu. Spodná časť mriežky sa zafarbí na bielo, ak je aktivovaný režim Autonomous.

Na oboch stranách svetlometov sa tiahne svetelný podpis cez celú výšku prednej masky. Okrem toho, pri rýchlosti 90 km/h slúži dvom účelom. Obidva svetlovody sú v spodnej časti spojené pomocou lamely, ktorá zabezpečí zvýšený prítlak na prednej náprave.

Po druhé, tento pohyb vytvorí otvor, ktorý zníži tlak vyvíjaný na karosériu, keď je vozidlo v pohybe. Vzduch sa tak presunie cez prednú časť, kde je nasávaný a vytlačený na plochu kolies. Tento virtuálny kryt kolies má za následok odstránenie aerodynamických interferencií s podvozkom a so zavesením kolies, ktoré pracujú v kombinácii s päť‑lúčovými ráfikmi.  Tie sú vyrobené z hliníka, pokryté jemnými drážkami, ktoré prispievajú k ich ľahkosti. Táto aerodynamická funkcia je použitá aj v zadnej časti vozidla. Prúd vzduchu je nasávaný cez otvor, ktorý je umiestnený na páse v predných dverách. Potom prúdi smerom do difuzéra, umiestneného pod 3D svetlami, ktoré sú spojené svetelným pásom.