Nový Citroën‎ C3 – prvá jazda

Ako jedna z prvých redakcií sme dostali na testovacie jazdy nový model C3 – absolútnu novinku francúzskej značky Citroën‎.

Nový Citroën‎ C3 má v ponuke štyri benzínové trojvalce PureTech 68, PureTech 82, PureTech 82 LPG, PureTech 110 s objemom 1199 cm³ a dva dieslové štvorvalce BlueHDi 75 a BlueHDi 100 s objemom 1560 cm³.

Na prvé jazdy sme dostali dieselovú verziu BlueHDi 75, ktorá na jednej strane poteší dobrou kultúrou chodu motora, aj keď v malom interiéri jeho zvuku neuniknete a na druhej strane vyvoláva obavy  výkonom iba 55 kW. Pre bežné jazdenie však nie sú obavy namieste – jazdné výkony sú postačujúce. Samozrejme žiadne promptné odpichnutie pri štarte na križovatke či pri predbiehajúcich manévroch nečakajte. Jeho 234 Nm/1750ot.min-¹, resp. prepĺňanie turbom však cítiť, aj keď nie tak ako pri výkonnejších dieslových agregátoch, a auto keď sa rozbehne, dokáže bez nejakej dýchavičnosti aj s tromi členmi posádky a takmer plným kufrom batožiny uháňať mimomestskými vedľajšími cestami či na diaľnici  diaľničným tempom 130 km/h. Odmenou pri vsadení na tento typ motora bude rekordne nízka spotreba mix 4,6l/100km, resp. mimo mesta bez nejakých krotení  na úrovni 4 litrov, pri 130km/h 5,8l/100km a v meste 4,8l/100km (ide o údaje odčítané z palubného počítača).   

S vozidlom sa inak veľmi dobre šoféruje – nežnejšie, menej fyzicky disponované vodičky potešíme správou, že na obsluhu, t.j. riadenie, radenie a vytláčanie pedálov stačí malo ovládacích síl. Napríklad pri manévrovaní v malých rýchlostiach či parkovaní ani neviete, že točíte s volantom – odpor je minimálny, samozrejme pri vyšších rýchlostiach odpor narastá. Čo naopak oceníte pri jazde po diaľnici či v rýchlejšie rezaných zákrutách.

Porovnanie s konkurenciou nájdete tu⇐

Nastavenie podvozku spĺňa protichodne nároky na komfort a stabilitu ako máloktorý model v tomto segmente. Vozidlo je dobre ovládateľné, stabilné a zároveň suverénne filtrujúce malé nerovnosti. Vyššie vytiahnutá nakladacia hrana a prahy dverí prispievajú k vyššej pevnosti karosérie a tým aj pozitívne na jazdné vlastnosti. Z pohľadu jazdných vlastností skrátka nemáme výhrady. Ford Fiesta to síce nie je, ale ani mäkký, krútiaci v karosérii či nakláňajúci sa „Francúz“.

K vizuálnej stránke povieme len to, čo sme už povedali pri statickej prezentácii. Kombinácia prednej masky pripomínajúca C4 Picasso a zadku á la DS3, zakomponovaná do oblej, športovo strihnutej karosérie (výhradne 5-dv.) vypadá veľmi dobre. Bočnému pohľadu dominuje „plávajúca strecha“, ktorá je ukotvená na čiernych predných stĺpikoch. Blatníky majú najväčší priemer na trhu, až 640 mm, čo umocňuje vizuálny dojem. Do blatníkov sa tak dostanú kolesá s priemerom až 17 palcov, pričom na blatníky sa môžu namontovať aj ochranné lišty, ktoré vozidlu dodajú nádych crossoveru. Podľa nášho subjektívneho hodnotenia vizuálne je na tom v danom segmente snáď najlepšie.

novy-citroen-c3-12

To platí aj pre interiér, ktorý na daný typ auta pôsobí až luxusne a poskytuje štýlový dizajn s farbenými doplnkami na prístrojovom paneli, volante a bokoch dverí a slušnú kvalitu spracovania za ktorú by sa nemuseli hanbiť ani autá o triedu vyššie. Jemná výčitka však smeruje na príliš plastovú vyplň dverí čo je však pre vozidla tejto triedy obvyklé.

Poďme však k pohodliu cestovania. Vpredu je pre posádku postarané nanajvýš dobre – rozmerné a pohodlné sedadlá s optimálnym  vystlaním a dostatok miesta vo všetkých smeroch – na šírku na daný segment nadpriemernú,  sú zárukou kladného hodnotenia. Vzadu je však situáciu už iná, kratšie sedaky, kolmejšie postavené operadlá a len obmedzená ponuka na výšku a v pozdĺžnom smere už nedávajú dôvod na úsmev – hlavne pre vyššie postavy nad 1,75 m. To však platí aj pre konkurenčné vozidlá.

Citroën‎  C3  má však v talóne ešte tromf, ktorý priestorové pomery na zadných sedadlách  zlepši. Ako to myslíme? No, C3 ako aj iné modely tejto značky má prístrojový panel pred spolujazdcom s výraznejším výrezom alebo umiestnením ďalej pred kolenami ako v konkurenčných kabínach, čo umožňuje predný sedak posunúť aj v prípade vyšších postav viac dopredu a tým vytvoriť za sebou výrazne väčšiu voľnosť pre kolená. Len pre porovnanie rozdiel v pozdĺžnom smere za vodičom a za sediacim spolujazdcom je 9 cm. To je rozdiel dvoch tried.

Pracovisko vodiča je navrhnuté tak, aby spĺňalo čím ľahšiu obsluhu, ovládateľnosť a čitateľnosť – nový C3 nešiel uvedením digitálnych ukazovateľov v šľapajach Citroën‎u C4 Cactus a vsadil na tradičné analógové zobrazovanie údajov rýchlosti, otáčok… My to kvitujeme. Pôsobí to skrátka lepšie a  prehľadnejšie.

Umiestnenie 7″ dotykovej obrazovky na stredovom paneli je na rozdiel od viacerých konkurenčných modelov v pohodlnom dosahu vodičovej alebo spolujazdcovej ruky. V menu sa rýchlo orientuje a načítavanie uvedených funkcií sa zobrazuje bez dlhého otáľania, snáď až na niektoré kroky v navigácii. Napríklad zadávanie adresy cez malé ikony písmen nebolo pravé najpraktickejšie.

Pokiaľ vám nevyhovuje fabrická navigácia alebo celkové menu systému a vlastníte iPhone 5 alebo novší tak s istotou oceníte užitočnú funkciu Apple CarPlay (vo výbave SHINE). Pomocou USB kábla spárujete váš smartfon a na dotykovej obrazovke sa objaví menu vstavaných aplikácii ako napr. Volania, správy, hudba či navigácia, ktorá je oproti tej fabrickej presnejšia a má krajšiu grafiku, avšak podmienka ja neustále pripojenie na internet. Príjemným spestrením toho všetkého je hlasové zadávanie pokynov cez hlasovú asistentku Siri, zatiaľ však len v svetových jazykoch ako angličtina, nemčina a pod.

citroen-c3-carplay
Náhľad základnej ponuky obrazovky užitočnej funkcie Apple CarPlay.

 

PLUSY
+ atraktívny dizajn exteriéru a interiéru
+ kvalitne pôsobiaci interiér
+ nízka spotreba 
+ ľahká obsluha 
+ pohodlné a optimálne vystlané sedadlá vpredu
+ nadpriemerne veľa miesta za spolujazdcom vzadu
+ pevná karoséria
+ veľa odkladacích priestorov

MÍNUSY
– vyššia nakladacia hrana
– za vodičom menej miesta v pozdĺžnom smere
– voľnosť vzadu v oblasti hlavy

 

VIDEO


NA STIAHNUTIE
Porovnanie s konkurenciou ⇐
Technické info, cenník ⇐