Kupujeme: Škoda Fabia a Škoda Fabia Combi

Škoda Fabia svojim príjemným dizajnom, kvalitným spracovaním, jednoduchou obsluhou, veľmi dobrou ergonómiou, dobrými jazdnými vlastnosťami a v porovnaní s konkurenciou nadpriemernými jazdnými výkonmi (TSI), veľkým kufrom (kombi verzia) a primeranou ponukou vnútorného priestoru, nadpriemernou ponukou prvkov výbavy (vrátane viacerých asistenčných systémov), v cene vozidla predĺženou 5-ročnou zárukou a v neposlednom rade konkurencieschopnou cenou či pomerom úžitkových vlastností a ceny, má výraznú presvedčovaciu silu pre potencionálnych záujemcov.

Dôkazom toho sú aj samotné predajné čísla. Na Slovensku je Fabia dlhé roky jednoznačnou jednotkou v počte predných kusov. Napriek tomu Škoda nespí na vavrínoch a tento rok prišla s modernizáciou tretej generácie Fabie, ktorej súčasťou je osviežujúci facelift. Nové sú nárazníky, predné LED svetlomety, zadné s LED diódami, 6,5“ dotykový displej s druhou generáciou infotainmentu Swing (konektivita s Apple CarPlay & Android Auto + USB a SD karta) a bohatšia ponuka asistenčných systémov. Prepracovaná je aj maska chladiča. Nová je tiež ponuka kolies z ľahkých zliatin, ktorá pre hatchback prvýkrát zahŕňa voliteľné kolesá s priemerom 18 palcov (pneu 235/35, zliat. disky kolies čierne leštené). Celkovú ponuku vozidiel Škoda Fabia spestruje taktiež voliteľná dvojfarebná karoséria, farebné disky kolies, alebo edícia Monte Carlo.

V interiéri je upravený dizajn prístrojového panelu, zmenený vzhľad dekoračných prvkov na prístrojovej doske a nové sú aj dvojfarebné vzory poťahových látok čalúnenia sedadiel. Výbava bola doplnená o impulzívne otváranie všetkých okien, zatváranie a otváranie okien zvonku podržaním tlačidla na diaľkovom ovládaní, vzadu o dva USB konektory a asistenčné systémy, ktoré pomáhajú vodičovi pri zmene jazdného pruhu (Asistent stráženia mŕtveho uhla), vychádzaní z parkovacieho miesta (Asistent vyparkovania) a prepínaní medzi diaľkovými a stretávacími svetlami (Asistent diaľkových svetiel).

Auto pôsobí vizuálne kompaktným, proporčne vyváženým a príjemným dojmom nielen v krátkej, ale aj vo verzii kombi. Skrátka, dizajn exteriéru patrí k silným stránkam Fabie. To platí aj pre interiér. Celkový posed za volantom (skôr vyšší), výborná ergonómia a prístrojová doska s vydareným dizajnom, s 6,5″ farebným dotykovým displejom + Rádio SWING PLUS (v druhej úrovni výbavy Ambition za príplatok, v najvyššej Style štandardne), s prehľadným umiestnením ovládačov a jasne čitateľnými ukazovateľmi a kvalitným spracovaním, by dostal od nás v porovnaní s konkurenciou najvyššiu známku – dokonca aj v porovnaní so súkmeňovcami.

Priestorové pomery v kabíne sú na úrovni daného segmentu, na šírku ani na dĺžku sme pocitovo nevnímali rozdiel, či už v pozitívnom alebo negatívnom zmysle v porovnaní s ostatnými modelmi – napr. Ford Fiesta, Citroën C3, Renault Clio, VW Polo, Seat Ibiza…, aj keď rozdiely po premeraní sa mierne ukázali.

Pri preprave väčšieho množstva batožiny poteší fakt, že prípadný zákazník, pokiaľ preferuje veľkosť batožinového priestoru, nemusí byť odkázaný iba na verziu hatchback, tak ako v tomto segmente vozidiel pri konkurencii (až na Renault Clio Wagon 443 litrov), ale má na výber aj kombi verziu s väčším kufrom (530 litrov).

V základnom 5-miestnom usporiadaní je vo verzii hatchback k dispozícii 330 litrov, resp. po sklopení operadiel až 716 litrov, nevýhodou je ostávajúca nerovná plocha s výrazným schodom (v prípade dvojitej podlahy táto výčitka neplatí). Kombi je tak, ako od tohto typu auta očakávame, veľkosťou batožinového priestoru výrazne lepšie – pri 5-miestnom usporiadaní za zadné sedadlá naložíte 530 litrov batožiny a po sklopení až 958 litrov. Poznámka: údaje objemu kufra platia po plató.

Jazdné vlastnosti a motory

Poďme však k hodnoteniu jazdného prejavu. Tu je hodnotenie jednoznačne pozitívne. Fabia v krátkej verzii hatchback a taktiež v kombi verzii veľmi dobre jazdí! V krátkosti povedané – v pozícii vodiča oceníte fakt, že sa ľahko obsluhuje a s prehľadom ovláda v rôznych režimoch jazdy. Pod túto pochvalu sa podpisuje tuhá karoséria a charakter podvozku, ktorý vykazuje nielen výbornú smerovú stabilitu na diaľnici a v ostrých zákrutách, ale aj dobrú absorpciu nerovností. Tu by sme chceli zdôrazniť výraznú prednosť aktuálnej Fabie, resp. posun v porovnaní s predošlou predfaceliftovou generáciou, a to na daný segment vozidiel nadpriemerne odhlučnený podvozok. Prejazd po nekvalitnej vozovke vôbec nerušil posádku prenosom rázov od kolies do kabíny. To platí aj pre veľmi dobré odhlučnenie pohonných jednotiek.

Ešte poznámka k jazdnému prejavu. Za pozitívne hodnotenie môže nielen samotný podvozok, tuhá karoséria, ale aj optimálne nastavený posilňovač riadenia s dobrou spätnou väzbou a s primeraným odporom a štandardne dodávaná el. uzávierka diferenciálu XDS+. Túto pomôcku pri vykrajovaní zákrut nájdete v tomto segmente len vo vozidlách VW Group.

Škoda Fabia má v ponuke štyri pohonné jednotky – po novom všetko benzínové trojvalce 1.0 MPI 44 kW (v ponuke len pre hatchback), 1.0 MPI 55kW, 1.0 TSI 70kW a 1.0 TSI 81kW. Prvé tri sú spriahnuté s päťstupňovým manuálom a najvýkonnejšia motorizácia 1.0 TSI 81kW je kombinovaná so 6-st. manuálom alebo 7-st. dvojspojkovým automatom.

Radenie s manuálnou prevodovkou je presné a ľahké, k lepšiemu komfortu šoférovania hlavne v meste príde vhod automatická prevodovka (v ponuke je však len s najvýkonnejšou motorizáciou).  Práca 7-st. dvojspojkového automatu DSG je plynulá a promptná. Je fakt radosť využívať takto disponovaný automat. Táto prevodovka dostáva pochvalu aj za plynulý rozbeh (bez skokovitého prejavu) na križovatkách a pri parkovaní – pohýnaní dopredu a dozadu pri cúvaní, čo nie je samozrejmosť pre dvojspojkové automatické prevodovky.

Mnohých potencionálnych záujemcov o Škodu Fabiu, hlavne kvôli nižšej cene, bude zaujímať, ako je na tom základná motorizácia – trojvalec 1.0 MPI z pohľadu hlučnosti, jazdných výkonov a spotreby. Na podrobný test sme uvedenú verziu ešte nedostali, ale iba na krátke zoznámenia  1.0 MPI 55kW (1.0 MPI 44kW sme nemali možnosť vyskúšať). Príjemne prekvapila nízka úroveň hlučnosti. Pri vytáčaní agregátu nám doslova spadla sánka, keď motor pri jazde rýchlosťou 130 km/h točil vysoké otáčky (až 4100 otáčok), a v kabíne ostávalo prekvapujúce ticho, len svišťanie okolo spätných zrkadiel dávalo tušiť, že uháňame po diaľnici. Naopak, z pohľadu jazdných výkonov nič prekvapujúce nečakajte, autu chýba pružnosť a výraznejšia dynamika a chuť do zrýchľovania aj pri vytočení do vyšších otáčok, čo je vzhľadom na typ motorizácie viacmenej očakávané. Pokiaľ však nie ste nároční, tak Fabia aj s motorizáciou 1.0 MPI 55kW v dostatočnej miere spĺňa nároky na presun z bodu A do bodu B, či už v meste alebo mimo mesta.

Plusom je ústretová spotreba. Mix podľa palubného počítača v kombinácii mesta, jazdy mimo mesta do cca 90 km, diaľničného tempa, vychádzal na 5,9 l/100 km, čo je na daný typ auta a motorizácie dobrá hodnota, ale o viac ako liter vyššia ako udávaných 4,8 litra/100 km. Mimo mesta pri jazde do 90 km/h ukazoval palubný počítač 5,3 l/100 km. Údaj reálnej spotreby získaný od majiteľov však stavia tento motor z pohľadu spotreby ešte do lepšieho svetla – viď mix priemer 5,64 l/100km, (mix max./min. 5,34 l/100 km – 6,68 l/100 km) uvedený v tabuľke.

Poďme však k TSI motorizácii, ktorá sa predsa len lepšie hodí k Fabii, hlavne v našich končinách, kde Fabia spĺňa aj funkciu rodinného auta. Tu je TSI na nezaplatenie, skrátka turbo robí svoje a aj pri plnom naložení dokáže agregát pri predbiehaní alebo na diaľnici s ľahkosťou zrýchliť, bez známok dýchavičnosti, čo je pre 1.0 MPI méta nedosiahnuteľná.

Určite z pohľadu jazdných výkonov doporučujeme verzie TSI (turbo). V ponuke sú spomínané dve výkonové varianty 1.0 TSI 70kW a výkonnejšia 1.0 TSI 81kW. Aj slabšia z uvedených dvoch motorizácií TSI 1.0 70kW spĺňa vo veľkej miere nároky na jazdne výkony. Napríklad sa vyrovná alebo dokonca poráža v akcelerácii z 0-100 km/h a letmom zrýchlení zo 60-100 km/h (4. rýchl. st.), 80-120 km/h (5. rýchl. st.) konkurenčný, výkonnejší Peugeot 208 1.2 PureTECH 81kW (viď tabuľka v novembrovom časopise Autotest). Aj z toho dôvodu sme zaradili Peugeot 208 s takto výkonným motorom 1.2 PureTECH 81kW do tabuľky porovnania k Fabii 1.0 TSI 70kW.

Pokiaľ by sme postavili k Peugeotu 208 1.2 PureTECH 81kW do súboja rovnako výkonnú Škoda Fabiu 1.0 TSI 81kW, tak je zrejmé, že výsledok by bol jednoznačne v prospech škodovky.

Pritom lepšie jazdné výkony nie sú vykúpene nárastom spotreby. Spotreba v teste v kombinovanej prevádzke Škoda Fabia 1.0 TSI 70kW 5,7 l/100 km, 1.0 TSI 70kW 5,8 l/100 km a Škoda Fabia kombi 1.0 TSI 81kW 5,8 l/100 km a 1.0 TSI 81kW 6,0 l/100 km (6,3 l DSG). Spotreba od majiteľov (podľa www.spritmonitor.de) v kombinovanej prevádzke Škoda Fabia 1.0 MPI 55kW 5,7 l/100 km, 1.0 TSI 70kW 5,64, 1.0 TSI 81kW 5,66 l/100 km, 5,74 l/100 km a Škoda Fabia kombi 1.0 TSI 70kW 5,69 l/100 km, 1.0 TSI 81kW  5,77 l/10 0km (6,38 l/100 km DSG). Rátať však treba, že pri športovejšej jazde a pri jazde nad povolenou diaľničnou rýchlosťou spotreba výraznejšie narastá (napr. pri 150 km cca 8,5-8,8 litrov).

V porovnaní s konkurenciou patria trojvalce od VW Groupu nielen k najvýkonnejším (viď údaje zrýchlenia a pružnosti), ale aj k tým najúspornejším, napríklad keď porovnáte Škodu Fabiu 1.0 TSI 70kW a Peugeot 1.2 Puretech 81kW, tak je Fabia o viac ako pollitra úspornejšia (Škoda Fabia 1.0 TSI 70 kW v teste 5,7 l/100 km, podľa www.spritmonitor.de mix priemer 5,66 l/100 km a Peugeot 1.2 Puretech 81kW v teste 6,3 l/100 km, podľa www.spritmonitor.de mix priemer 6,48 l/100 km).

Viac nájdete v novembrovom čísle časopisu Autotest.