Prvá jazda: Nový Opel Combo Life

Importér vozidiel značky Opel pre Česko a Slovensko uviedol nový model Combo na slovenský trh. Osobná verzia Life je už u dílerov, úžitková Combo Van by mala prísť do predaja na prelome októbra a novembra.

V športovom areáli X-Bionic Sphere Šamorín a jeho okolí sme absolvovali dynamické zoznamovanie s novinkou Opel Combo Life nielen samotnými jazdami, ale aj ako sme pri Opli zvyknutí, živou, vtipnou a zaujímavou technicko/marketingovou prezentáciou.

Opel ako súčasť koncernu PSA predstavuje jednu novinku za druhou. Po Grandlande X Crosslande X, ktoré sú technicky spriaznené s Peugeotom 3008 a Citroënom C3 Aircross, pribudol nový Opel Combo. Ten zdieľa spoločnú techniku s lídrami v tomto trhu: modelmi Citroen Berlingo a Peuget Partner. Len pre zaujímavosť na európskom trh má tato dvojica podiel viac ako 30%. Opel Combo vykazoval doteraz len jedno percento. Z tohto je vidieť že Opel má zrejme našliapnuté v tomto segmente k výraznejšiemu trhovému podielu. Až čas ukáže či na úkor súrodeneckých modelov PSA, alebo má potenciál ako nemecká značka dokáže pomôcť rozšíriť  tento, už veľký trhový podiel automobilky PSA. V tomto náraste predaja by mu nemali brániť vyššie ceny v porovnaní s Berlingom a Partnerom, tak ako  pri predošlej spolupráci s Fiatom (zdieľal rovnakú techniku s Multiplou), kde nemal šancu sa vyrovnať  cenami modelu Multipla. Dôvod bol jednoduchý – Fiat vyrábal Opel Combo ako biznis produkt pre cudziu značku, do ktorého si na rozdiel od svojho modelu Multipla navyše zaúčtoval pre Opel svoju maržu. Čo logicky cenu Comba navyšovalo. Teraz na to rovnaký dôvod nie je, nakoľko je Opel Combo Life tak ako Berlingo či Partner domáci produkt.

Opel Combo piatej generácie je tak ako očakávate od tohto typu vozidla priestranný a  veľmi praktický.  Na výber je v krátkej (4,40 metra) a dlhej (4,75 metra) verzii s piatimi alebo siedmimi sedadlami, s jedným alebo dvom posuvným bočným dverám. Rodiny s tromi deťmi poteší fakt, že môžu pohodlne cestovať v detských sedačkách na troch samostatných zadných sedadlách, vybavených úchytkami Isofix a pri tom sa pozerať na oblohu cez voliteľné panoramatické strešné okno. Navyše sa priestranná variabilná kabína ideálne hodí aj na prepravu objemnejších predmetov. Po jednoduchom sklopení zadných sedadiel (operadlo sa preklopí na sedák tak, že ostane rovná podlaha) zväčšíte už aj tak veľký základný objem batožinového priestoru 597 litrov, až na úctyhodných 2216 litrov, resp. v predĺženej verzii 850 litrov a 2693 litrov.K preprave malých predmetov príde vhod viacero odkladacích priestorov, kde dominuje  veľký úložný priestor v stredovej konzole. No to ešte nie je všetko. Okrem toho má novinka Opel v konfigurácii s podlhovastou stropnou konzolu so svetlami z LED, aj veľký odkladací box s objemom 36 litrov, namontovaný na strope nad krytom batožinového priestoru.

Okrem toho si pasažieri na predných a zadných sedadlách môžu odložiť svoje veci aj do veľkých priehradiek v čalúnení dverí.  Pasažieri na zadných sedadlách si môžu bezpečne odložiť svoje tablety do vreciek na zadnej strane operadiel predných sedadiel, spolujazdec vpredu má k dispozícii dve odkladacie schránky v prístrojovom paneli. Horná schránka je ideálna na uloženie rozmerných predmetov, pretože je zvlášť priestranná vďaka montáži airbagu spolujazdca v strope kabíny. No to ešte nie je všetko. Okrem toho má novinka Opel v konfigurácii s podlhovastou stropnou konzolu so svetlami z LED aj veľký odkladací box s objemom 36 litrov, namontovaný na strope nad krytom batožinového priestoru.

Nový Opel Combo Life vo svojom segmente posúva latku na novú úroveň aj v oblasti bezpečnosti a komfortu. Je vybavený asistenčnými systémami, používanými  v kompaktnom segmente alebo v modeloch SUV. Patrí k nim napríklad systém monitorovania únavy vodiča, cúvacia kamera so širokouhlým záberom 180°, head-up displej, systém optimalizácie trakcie IntelliGrip. Jednou z noviniek v portfóliu asistenčných systémov značky Opel je ochrana bokov Flank Guard. Tento asistenčný systém pomáha chrániť boky vozidla pri manévrovaní malou rýchlosťou v obmedzenom priestore. Ďalej bude k dispozícii protikolízny výstražný systém Forward Collision Alert s rozoznávaním chodcov a funkciou automatického núdzového brzdenia Automatic Emergency Braking.  Tento systém pracuje automaticky v rozsahu rýchlosti od 5 km/h do 85 km/h. Pri rýchlosti od 0 do 30 km/h je spomalenie pre znížene rýchlosti nárazu 0,9 g. V rozsahu rýchlosti od 30 do 85 km/h systém brzdí na rýchlosť maximálne 22 km/h. Od tejto hranice musí vodič brzdiť sám aby ďalej znížil rýchlosť.

Opel Combo Life ponúka aj moderné systémy infotainmentu, kompatibilné s Apple CarPlay a Android Auto, ktoré môžu byť vybavené dotykovým displejom do 8 palcov. Pohodlie posádky ďalej zvyšujú rozhrania USB na nabíjanie mobilných telefónov a iných koncových zariadení vpredu a v druhom rade sedadiel. Zásuvka 230 V v prednej časti kabíny pri podlahe umožňuje pripojenie laptopu. Okrem toho sa kompatibilné smartfóny dajú nabíjať aj bezdrôtovo pomocou indukčnej plochy umiestnenej pod ovládacími prvkami klimatizácie.

Opel Combo Life ponúka aj moderné systémy infotainmentu, kompatibilné s Apple CarPlay a Android Auto, ktoré môžu byť vybavené dotykovým displejom do 8 palcov.

Pod kapotou budú mať zákazníci modelu Opel Combo Life na výber jeden benzínový 1.2 Turbo 81 kW/110k a tri naftové pohonnej jednotky 1.5 CDTI 55kW, 1.5 CDTI 75kW a 1.5 CDTI 96kWprepĺňané turbodúchadlom s priamym vstrekovaním paliva. Motory sa štandardne montujú s 5 alebo 6-stupňovou manuálnou prevodovkou, na želanie, výhradne v najsilnejšie  naftovej motorizácii  1.5 CDTI 96kW, s 8-stupňovou automatickou prevodovkou, ktorá predstavuje novinku v tomto segmente.

Na krátke zoznámenie sme mali k dispozícii trojvalec – benzínový 1.2 Turbo 81 kW/110k so 6.st. manuálom, ktorý nás prekvapil nečakane živým prejavom a viac ako dostatočnými jazdnými výkonmi. Toto konštatovanie platí pri obsadení tromi dospelými osobami bez batožiny. Čo v podstate zodpovedá zaťaženiu vozidla „tradičnou“ rodinou s dvom dospelými osobám a dvomi deťmi. Subjektívne sme vnímali, že agregát má dostatočnú rezervu sa popasovať  s vozidlom aj po ďalšom zaťažení –pri  naložení batožiny. Objektívne čísla z nameraných zrýchlení ( aj spotreby), aj pri zaťažení „rodinou“ s batožinou, sa dozviete v rámci tradičného testu v októbrovom časopise Autotest.

Inak s novým Combom sa veľmi dobre jazdí, aj napriek mohutnejšej a vyššej  karosérie a použitiu jednoduchej zadnej nápravy, sa auto správa v zákrutách aj na nerovnom povrchu stabilne a isto. Samozrejme hovoríme v intenciách danej triedy, kde musíte rátať pri agresívnejšej jazde v zákrutách s relatívne väčšími náklonmi karosérie.

Po samotných krátkych  jazdách môžeme konštatovať, že cestovanie je pohodlné nielen vpredu ale aj vzadu – sedadlá sú vystlané a postavené tak aby sa posádka pohodlne usadila – hovoríme z vlastnej skúsenosti, nakoľko sme pri jazdách sedeli nielen vpredu, ale aj vzadu.Celkový pozitívny dojem z cestovania dotvára nielen priestranný interiér s nadpriemernou voľnosťou  vo všetkých smeroch, ale aj nízka hladina hluku od motora a podvozka (aj pri sedení vzadu sme nepociťovali vo zvýšenej miere otravný hluk prenikajúci od batožinového priostrou, resp. od zadnej nápravy, čo vždy pre tento typ auta neplatí).

Viac sa dozviete v rámci tradičného testu v októbrovom časopise Autotest.