Test: Ford Focus ST kombi

 

Ford Focus kombi so športovou úpravou ST nestratil nič zo svojich úžitkových vlastností.

Modely Focus s označením ST, čo znamená Sport Technologies, sa prezentujú v porovnaní s bežným modelom Focus viacerými úpravami na exteriéri a v interiéri. Na prvý pohlaď sa vyníma výrazná atraktívna oranžová farba, odlišné nárazníky, zadný spojler, zliatinové kolesá osadené nízkoprofilovými pneumatikami 235/40 R18, zaujímavo tvarovaný výfuk, a v interiéri športové sedadlá Recaro s výrazným tvarovaním a skvelou bočnou oporou v zákrutách. Ďalej hliníkové pedále, ciferníky rýchlomeru a otáčok, kovové lišty prahov. Samozrejme, pre potencionálnych športovo založených záujemcova je najväčším lákadlom výkonná pohonná jednotka. Predošlú verziu poháňal päťvalcový 2,5 liter s turbom s max. výkonom 225k a max. krútiacim momentom 320 Nm vynímajúci sa nielen jazdnou dynamikou, ale aj hutným zvukom à la 5 valec. Aktuálna verzia využíva na pohon štvorvalcový benzínový turbomtor s vyšším (+25k)max. výkonom 250k(184Kw)/5500 ot.min-1 a max. krútiacim momentom 360,Nm/1750-4500 ot.min-1, ktorý spĺňa vo vrchovatej miere nároky na dynamiku. V kabíne po naštartovaní prekvapí na štvorvalcový typ motora nečakane hutným zvukom,(za to vďačí tzv. zvukovodu). Plusom 2,0- litra je nižšia hmotnosť v porovnaní s 2,5litrovým 5-valcom. Vďaka tomu je menšia záťaž na prednú nápravu a menší sklon na nedotáčavé správanie.

Po usadení za volant (hrubší veniec) do dvojfarebných výrazne tvarovaných sedadiel Recaro vám padne zrak na „budíky“ teplomeru a tlaku oleja a tlaku turbodúchadla umiestnené na prístrojovom paneli. Tak ako sa na sport patrí! Po bezklúčovom naštartovaní a ostrom stlačení plyn pedálu a radení rýchlostných stupňov vás ohúri prejav a potenciál dvojlitrového benzínového turbomotora, ktorý v civilnej premávke nemáte vlastne ani kde naplno vyskúšať. Pri dravom zrýchľovaní, už na druhom-treťom rýchlostnom stupni 6-st. manuálnej prevodovky za pár sekúnd dosiahnete povolenú max. rýchlosť. (z 0-100 km/h za 6,4 s). Naopak, pokiaľ potrebujete náhle znížiť rýchlosť, tak sa bez problémov môžete spoľahnúť na účinne brzdy s výrazným nástupom. Športovo založený vodič ocení neskutočný ťah a výraznú chuť do zrýchľovania v širokom pasme otáčok, ktorý pri bežných kombi modeloch v tomto segmente aj s výkonnejšími agregátmi je nemysliteľný. To však platí aj v negatívnom zmysle slova. Čo tým myslíme? No, že každá sranda niečo stojí a tou je nielen vyššia cena vozidla vybavená takýmto agregátom, ale aj výrazne vyššia spotreba – pri razantnej zjazde sa dostanete ľahko na 10-15 litrov. Pri ustálenej 130 km/h však klesne na prijateľných 8,7 l/100 km a mimo mesta na okreskách až takmer na hranicu 7 litrov. My sme v teste spotrebovali 10,4 litrov/100 km. To je však na hot hatch/combi s takýmto typom motorizácie normálna hodnota. Za ten zážitok to však určite stojí.

Výkonnému motoru skvele sekunduje charakter podvozku a riadenia. Športovo tuhé riadenie s degresívnym posilňovačom riadenia s výraznou spätnou väzbou a pevné naladenie podvozku zaručujúce na jednej strane výbornú ovládateľnosť a  stabilitu a na druhej pre posádku dostatočný komfort cestovania. A to  je skvelou vizitkou športovej verzie Focus ST kombi . Pred samotným testom sme sa obávali ako sa vyrovná s protichodnými požiadavkami na šport a úžitkovosť. Tu však môžeme povedať, že si kupuje zákazník akoby dve autá v jednom. Je to niečo úžasné – na jednej strane uspokojiť nároky na prepravu rodiny a na druhej mať pod zadkom čistokrvný hot hatch. Focus ST  skrátka aj vo verzii combi splní vysoké nároky na radosť z jazdy. Kufor pri rezkej jazde v podstate ani necítite, samozrejme, pokiaľ ho nenaložíte. Nedotáčavé správanie je potlačene výrazne do úzadia, v zákrutách prichádza na pomoc nielen samotné pevné vyladenie podvozku, ale aj el. systém e TCV – obdoba „el. diferenciálu“, ktorý pribrzďuje vnútorné predné koleso a tým zmenšuje prirodzenú nedočkavosť vozidla s predným náhonom. Poznamenať ešte musíme, že pri využívaní potenciálu pohonnej jednotky je nutné rátať, hlavne na nerovnom povrchu s pevnejším držaním volantu. Skrátka, aj keď nie výrazne, ale do určitej miery si treba rátať s tým, že  volant si rád v takomto režime jazdy potiahne za ruky. Podmienky na prepravu batožiny v športovej verzii ST sú rovnaké ako pri bežnej verzii modelu Focus kombi. Pri základnom päťmiestnom usporiadaní naložíte do kufra 476 litrov, (bez rezervy 490 litrov), resp. po sklopení zadných sedadiel 1502 litrov. To nie sú síce hodnoty na úrovni Octavie kombi a VW Golfu Variant, ale praktický tvar a rovná podlaha umožňujú jeho dobru využiteľnosť.

 

MOTOR  
Typ Zážihový, turbo
Počet valcov/ventilov R4/16
Zdvihový objem (ccm) 1999
Vŕtanie x zdvih (mm)
Stupeň kompresie
Max. výkon k (kW) ot min-1 -(184)/5500
Max. krút. moment (Nm/ot min-1) 360/1750-4500
Pohon predných kolies
Prevodovka 6. st. manuál
PODVOZOK  
Predná náprava McPherson
Zadná náprava viacprvková
Riadenie s el. posilňovačom s variabilným účinkom
Priemer otáčania (m)  11,0
Brzdy vpredu kotúčové chladené
vzadu kotúčové
Pneumatiky  235/40 R18
KAROSÉRIA  
Typ karosérie 5-miestna, kombi
Dĺžka – šírka – výška (mm) 4566 – 1823 – 1505
Rázvor (mm) 2648
Rozchod kolies vpredu/vzadu (mm) -/-
Svetlá výška (mm)
Objem batož. priestoru (l) 490/1270
Objem palivovej nádrže (l) 55
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1386
Užitočná hmotnosť (kg) 664
Celková hmotnosť (kg) 2050
VNÚTORNÉ ROZMERY (mm)
Pre cestujúcich vpredu
 
Vzdialenosť plynový pedál – operadlo sedadla 980
Vnútorná šírka v oblasti lakťov 1460
Vnútorná šírka minimum
Vzdialenosť sedák – strop min./max. 976/1035
Vzdialenosť podlaha – sedák min./max. 300/326
Pre cestujúcich vzadu 2. rad sedadiel  
Vzdialenosť predné operadlo – zadné operadlo 765
Vnútorná šírka v oblasti lakťov 1418
Vnútorná šírka minimum
Vzdialenosť sedák – strop 927
Vzdialenosť podlaha – sedák 360
Dĺžka predný sedák 535
Dĺžka zadný sedák 484
Priestor pre chodidla vzadu pod pred. sedákmi: ÁNO
JAZDNÉ VÝKONY A SPOTREBA
Udávané (výrobca)
 
Zrýchlenie z 0-100 km/h 6,5
Maximálna rýchlosť (km/h) 248
Spotreba mesto (l/100 km) 9,9
Spotreba mimo mesta (l/100 km) 5,6
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 7,2
Emisie CO2 (kg.km-1) 169
Namerané  
Zrýchlenie z 0 – 100 km/h 6,4
Spotreba v teste pri 90km/h (l/100 km) 6,5
Spotreba v teste pri 130km/h(l/100 km) 8,7
Spotreba v teste mesto (l/100 km) 11,6
Spotreba v teste priemer (l/100 km) 10,4
Brzdná dráha z 100 – 0 km/h (m)

CENA MODELU OD (€ s DPH) 13 590
CENA VERZIE OD (€ s DPH) 28 190
CENA TESTOVANEJ VERZIE (€ s DPH) 28 190
POISTENIE(€ s DPH) KOOPERATIVA a.s.                         
Havarijné, poškodenie, lúpež (5% spoluúčasť min. 133€, s 30% bonusom) 705
Povinné zmluvné (s max 60% bonusom ) 364
Registračný poplatok (€) 1697
Bez straty hodnoty vozidla (servisné náklady + PHM + zákonná poistka + poistné + pneumatiky)
1. rok pri najazdení 15.000 km 4553
1. rok pri najazdení 30.000 km 7045
2. rok pri najazdení 30.000 km 7884
2. rok pri najazdení 60.000 km 14 780
3. rok pri najazdení 45.000 km 11 445
3. rok pri najazdení 90.000 km 19 471
So stratou hodnoty vozidla (servisné náklady + PHM + zákonná poistka + poistné + pneumatiky + reg-popl. + strata hodnoty)
1. rok pri najazdení 15.000 km 12 753
1. rok pri najazdení 30.000 km 15 245
2. rok pri najazdení 30.000 km 18 584
2. rok pri najazdení 60.000 km 25 480
3. rok pri najazdení 45.000 km 23 415
3. rok pri najazdení 90.000 km 32 671
Cena PHM (€/liter) 1,450
Normohodina (€ s DPH) 29,38
Gar. kontroly (km) 20 000
Výmena oleja (km) 20 000
CENY NÁHRAD. DIELCOV (€ s DPH)
Predná kapota 318
Predný blatník 133
Svetlomet. + smerovka 788
Spätné zrkadlo el. 221
Predný nárazník 464
Predný tlmič 158
Predné brzdové platničky 148
ZÁRUKA (roky)
Prehrdzavenie karosérie 12
Lak 2
Na celé auto 4
Motor a mechanické časti 4
PREDPOKLADANÉ CENY (€ s DPH)   
Po 1. roku 30.000 km 20 000
Po 2. roku 60.000 km 17 500
Po 3. roku 90.000 km 15 000

PLUSY
atraktívny športový vzhľad
silný a výkonný motor
veľmi dobré jazdné vlastnosti
presné ostré radenie s progresívnym posilňovačom riadenia
pevná a robustná karoséria
sedadlá Recaro
vypínateľné ESP
zvuk agregátu
MÍNUSY
relatívne vyššia spotreba, kratší dojazd
relatívne vyššia cena
v porovnaní s konkurenciou (Škoda Octavia, VW Golf) menší kufor
menší rajd kolies, absencia mechanického samosvoru