Test: BMW 640i xDrive Cabrio MSport

Majestátny, elegantný vzhľad v MSport Edition, atraktivita jazdy hore bez, už v základe dostatočne výkonný 3,0-litrový motor a jazdné vlastnosti à la BMW, sú silné lákadlá pre potencionálnych záujemcov.

To, čo sme napísali minulý rok v časopise Autotest o BMW M6, platí vo veľa hodnoteniach (sklápanie strechy, vnútorný a batožinový priestor, komfortné sedadlá, obsluha, ergonómia…) aj pre  testovanú verziu BMW 640i xDrive MSport Edition , ale samozrejme platí aj zásadne iné hodnotenie jazdných výkonov, spotreby, jazdného prejavu, ale prekvapujúco aj hodnotenie vzhľadu vozidla. V krátkosti povedané – už v základnej motorizácii dokáže byť pre časť potencionálnej klientely na prekvapenie svojím na ceste civilnejším prejavom a elegantnejším vzhľadom v kombinácii tmavej farby karosérie so svetlohnedou strechou príťažlivejšie ako modré M6 Cabrio. Aspoň niektorých Slovákov disponujúcich adekvátnou sumou oslovila viac testovaná základná výkonová verzia BMW 640i xDrive ako „top“ verzia BMW M6 s brutálne výkonným motorom, upraveným podvozkom a účinnejšou brzdovou sústavou. Je to šokujúce, ale ten kto má peniaze, sa nemusí vyznať, nemusí oceniť o čom je M6, či? No, nechajme to tak. Len sme chceli poznamenať, že potencionálna klientela nemusí dávať na prvé miesta výkon, agilnejší športovejší jazdný prejav a pod, resp. reagovať tak ako očakávame. Pri teste BMW M6 Cabrio sme napísali, že napriek veľkým rozmerom a hmotnosti na úrovni 2 ton sa prekvapivo dobre ovláda v zákrutách a v drifte so zadným náhonom aj menej skúsený vodič nájde zaľúbenie. Tu to už tak neplatí, testovaný model 640 s pohonom všetkých xDrive sa síce vzhľadom na spomínane rozmery a hmotnosť taktiež dobre ovláda, ale ako ryba vo vode sa o poznanie lepšie cíti na tiahlych diaľničných zákrutách ako v ostrých šikanách. Aby sme sa však rozumeli, hovoríme o BMW, teda v porovnaní s konkurenciou, o vysokej úrovni ovládateľnosti a bezpečnosti jazdných vlastností. Skrátka, elektronické stabilizačné systémy pracujú bdelo a za každých okolností odvádzajú skvelú prácu. Samozrejme, hovoríme v intenciách 5-metrového a 2 tony vážiaceho kolosu, kde síce Newton a jeho zákony sú vďaka spomínaným elektronickým pomocníkom zatlačené do úzadia, ale v prípade podcenenia sa o to výraznejšie a nečakane prejavia.

Po naštartovaní si 3,0 litrový benzínový V6 motor (max. výkon 320k(235kW)/5800-6000 ot.min-1 maximálny krútiaci moment 450 Nm/1300-450 ot.min-1) len pokojne zabručí, a pri razantnej jazde (z 0-100 km/h 5,8 km/h) a „vybrnkávaní“ na plyn. pedál je sprevádzaný citeľne menej ostrým prejavom ako pri M6, čo je logické vzhľadom k výrazne rozdielnym výkonovým parametrom (max. výkon 560k(412kW)/6.000-7.000 ot.min-1, maximálny krútiaci moment 680 Nm/1500-5750 ot.min-1). Povedať však treba, že aj s výrazne menšou spotrebou (v teste mix 3,0 litre) ako pri BMW M6. BMW 640 mix v teste 10,9 l/100 km (BMW M6 13,9 l/100km), 130 km/h 11,5 l/100 km (11,9 l/100 km), mesto 13,5 l/100 km (16,2 l/100 km), pri 90 km/h 6,5 l/100 km (6,9 l/100 km). Inak, na stredovom tuneli nájdete tlačidlá, ktorými je možné zvlášť zmeniť správanie a charakter motora, pruženia a riadenia. Pritom nejde len o symbolickú zmenu, ale o citeľný zásah do charakteru vozidla (Eco, Comfort, Sport, Sport Plus), napriek tomu, testované BMW 640i xDrive s 8-st. automat. prevodovkou ZF aj v športovejšom režime Sport a Sport Plus  sa prejavuje síce ostrým ale lineárnym návalom výkonu na všetky kolesá, ktoré dáva  dosť času vodičovi na korekciu prípadnej chyby. To najdôležitejšie, resp. to, čo bude zaujímať prípadných záujemcova o tento ty auta, sme si nechali nakoniec – je jazda hore bez. Do cca 100 km rýchlosti je prievan vetra a hlučnosti znesiteľný, pokiaľ však chcete vyjsť na diaľnicu, tak sa bez deflektora nezaobíďte. Rátať však treba s vyššou hlučnosťou, po sklopení strechy však je hlučnosť na úrovni kúpatok s pevnou strechou. Apropo, rýchlosť sklápania strechy v porovnaní s viacerými kabrioletmi nie je najrýchlejšia. Na klopenie potrebujete 20 a na vyklopenie 25 sekúnd. A čo vás tento cabriolet bude stáť? Cena vozidla začína na 92 400 €, za testovanú verziu si musíte pripraviť 120 700 € + 2467 € za registračný poplatok, a to je len začiatok, každý rok nasleduje nemalá platba za poistné, pri využívaní potenciálu pohonnej jednotky vám načrie do peňaženky tankovanie a výmena pneumatík. Malou, ale nie zanedbateľnou náplasťou je fakt, že BMW poskytuje bezplatne na 5 rokov/150 000 km garančné a servisné kontroly.

MOTOR
Typ Zážihový, twin-scroll turbo
Počet valcov/ventilov V6/24
Zdvihový objem (ccm) 2979
Vŕtanie x zdvih (mm) 89,6×84,0
Stupeň kompresie
Max. výkon k (kW) ot min-1 320(235)/5800-6000
Max. krút. moment (Nm/ot min-1) 450/1300-4500
Pohon stály všetkých kolies
Prevodovka 8. st. automat, prevodovka ZF
PODVOZOK
Predná náprava McPherson
Zadná náprava viacprvková
Riadenie elektromechanický posilňovač
Priemer otáčania (m)  –
Brzdy vpredu kotúčové chladené
vzadu kotúčové chladené
Pneumatiky  225/55 R17
KAROSÉRIA
Typ karosérie cabrio, 2-dverová, 4-miestna
Dĺžka – šírka – výška (mm) 4894 – 1894 – 136
Rázvor (mm) 2855
Rozchod kolies vpredu/vzadu (mm) 1600/1665
Svetlá výška (mm)
Objem batož. priestoru (l) 300
Objem palivovej nádrže (l) 80
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1985
Užitočná hmotnosť (kg) 450
Celková hmotnosť (kg) 2400
VNÚTORNÉ ROZMERY (mm)
Pre cestujúcich vpredu
Vzdialenosť plynový pedál – operadlo sedadla 980
Vnútorná šírka v oblasti lakťov 1524
Vnútorná šírka minimum
Vzdialenosť sedák – strop min./max. 890/969
Vzdialenosť podlaha – sedák min./max. 245/285
Pre cestujúcich vzadu 2. rad sedadiel
Vzdialenosť predné operadlo – zadné operadlo 748
Vnútorná šírka v oblasti lakťov 1385
Vnútorná šírka minimum
Vzdialenosť sedák – strop 880
Vzdialenosť podlaha – sedák 345
Dĺžka predný sedák 529
Dĺžka zadný sedák 454
Priestor pre chodidla vzadu pod pred. sedákmi: ÁNO
JAZDNÉ VÝKONY A SPOTREBA
Udávané (výrobca)
Zrýchlenie z 0-100 km/h 5,4
Maximálna rýchlosť (km/h) 250
Spotreba mesto (l/100 km) 11,2
Spotreba mimo mesta (l/100 km) 6,5
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 8,2
Emisie CO2 (kg.km-1) 192
Namerané
Zrýchlenie z 0 – 100 km/h 5,7
Spotreba v teste pri 90km/h (l/100 km) 6,5
Spotreba v teste pri 130km/h(l/100 km) 11,5
Spotreba v teste mesto (l/100 km) 13,1
Spotreba v teste priemer (l/100 km) 10,9
Brzdná dráha z 100 – 0 km/h (m)

CENA MODELU OD (€ s DPH) 92 400
CENA VERZIE OD (€ s DPH) 92 400
CENA TESTOVANEJ VERZIE (€ s DPH) 120 700
POISTENIE(€ s DPH) KOOPERATIVA a.s.                         
Havarijné, poškodenie, lúpež (5% spoluúčasť min. 133€, s 30% bonusom ) 3555
Povinné zmluvné (s max 60% bonusom ) 485
Registračný poplatok (€) 2467
Bez straty hodnoty vozidla (servisné náklady + PHM + zákonná poistka + poistné + pneumatiky)
1. rok pri najazdení 15.000 km 8883
1. rok pri najazdení 30.000 km 12 263
2. rok pri najazdení 30.000 km 16 311
2. rok pri najazdení 60.000 km 23 567
3. rok pri najazdení 45.000 km 22 720
3. rok pri najazdení 90.000 km 33 125
So stratou hodnoty vozidla (servisné náklady + PHM + zákonná poistka + poistné + pneumatiky + reg-popl. + strata hodnoty)
1. rok pri najazdení 15.000 km 49 583
1. rok pri najazdení 30.000 km 52 963
2. rok pri najazdení 30.000 km 72 011
2. rok pri najazdení 60.000 km 79 267
3. rok pri najazdení 45.000 km 86 920
3. rok pri najazdení 90.000 km 105 825
Cena PHM (€/liter) 1,450
Normohodina (€ s DPH) 75,60
Gar. kontroly (km) premenlivý
Výmena oleja premenlivý
CENY NÁHRAD. DIELCOV (€ s DPH)
Predná kapota 1010
Predný blatník 419
Svetlomet. + smerovka 1207
Spätné zrkadlo el. 1141
Predný nárazník 785
Predný tlmič 631
Predné brzdové platničky 486
ZÁRUKA (roky)
Prehrdzavenie karosérie 12
Lak 3
Na celé auto 2
Motor a mechanické časti 2
PREDPOKLADANÉ CENY (€ s DPH)   
Po 1. roku 30.000 km 80 000
Po 2. roku 60.000 km 65 000
Po 3. roku 90.000 km 48 000

PLUSY
impozantný vzhľad, imidž
dobrý kompromis medzi komfortom a ovládateľnosťou
vpredu komfort cestovania
atraktívna jazda ,,hore bez´´
práca 8-st. automatu
separátne nastavenie akcelerátora, pruženia a riadenia zásadne meniace charakter auta
pohodlná a jednoduchá obsluha iDrive
grátis servis a garančné prehliadky 5rokov/150 000 km
MÍNUSY
cena test. verzie, prevádzkové náklady (pneumatiky, registračný poplatok, poistenie …)
vyššia hmotnosť (1985 kg)
relatívne vyššia spotreba
vzadu pre dospelých obmedzená voľnosť

 

KONKURENCIA
Typ auta Mercedes Benz SL 400
Max. výkon Kw(k)/ot.min-1 333(245)/5250-6000
Max. krút. moment (N.m/min) 480/1600-4000
Max. rýchlosť (km/h) 250
Zrýchlenie z 0-100 km/h (s) 5,2
Komb. spotreba (l/100 km) 7,3
Batožinový priestor (l) 241-381
Cena (€) 97 560,-